LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
student538

Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door student538 »

Volgens mij hebben heel veel mensen deze brief gehad dat ze geen aangifte meer hoeven te doen. Volgens mij gaat het ook om mensen die altijd geld terug krijgen van de Belastingdienst. Zij hoeven dan ook geen aangifte meer te doen.

Zo wilde ik uitstel van aangifte doen maar dat kan dus niet. Volgens de callcentermedewerker hoefde dat niet. Klopt dat wel? Want aan uitspraken van callcenter medewerkers (of ambtenaar) kunnen geen rechten worden ontleent.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door SJZ »

Zo wilde ik uitstel van aangifte doen
Nee, je HOEFT geen aangifte te doen. Dus ook geen uitstel (mogelijk). Waarom wil je uitstel hebben van iets wat je niet hoeft te doen?

Je MAG natuurlijk wel aangifte doen. Dat moet binnen 5 jaar.

Frans.K
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 feb 2010 16:17

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door Frans.K »

Mijn schoonvader wordt dit jaar 65 mijn schoonmoeder is 57 jaar ze hebben een eigenhuis met een hypotheekje en een WAO-uitkering. Mijn schoonvader hoeft geen belastingaangifte meer te doen volgens de belasting (leuker kunnen we het niet maken)

Ok vandaag de aangifte ingevuld voor mijn schoonmoeder ze krijgt terug circa 1900,00 euro.

Voor de zekerheid ook de aangifte ingevuld voor beiden en dan krijgen ze ongeveer 3100,00 euro terug.

Oorzaak bij mijn schoonmoeder is de heffingskorting ingehouden op de maandelijkse uitkering en bij mijn schoonvader niet ! Vandaar het verschil.

Laat je niet belazeren door het Ministerie van Mr. Bos :evil: :twisted:

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door Mendoza »

Laat je niet belazeren door het Ministerie van Mr. Bos :evil: :twisted:
Als je de brief van de belastingdienst bij je schoonouders goed had gelezen, dan had je gelezen dat als er sprake is van teruggaaf je gewoon aangifte kunt doen. Niks aan de hand dus.

Frans.K
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 feb 2010 16:17

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door Frans.K »

Mijn schoonvader ging er toch echt van uit dat hij geen aangifte hoefde te doen. Ik heb het wel gelezen het punt is dat wat ouderen er over heen kunnen lezen en dus geld mislopen !

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door rollertje »

Omdat vanaf 2009 de aftrek Buitengewone Uitgaven (medische kosten) heel erg verminderd is, krijgen veel mensen niets meer terug. Vandaar dat velen geen aangifte meer hoeven te doen. Wanneer iemand andere aftrekposten heeft zoals hypotheekrenteaftrek of studiekosten, is het wel verstandig om aangifte te doen. Iemand heeft altijd het recht om aangifte te doen als hij/zij denkt dat er misschien geld terug te ontvangen is. Iemand moet aangifte doen als ze een uitnodiging daarvoor van de belastingdienst krijgen of als ze eigenlijk wel weten dat ze moeten betalen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door SJZ »

Mijn schoonvader ging er toch echt van uit dat hij geen aangifte hoefde te doen.
En daar heeft hij helemaal gelijk in. Het HOEFT niet.

(maar het MAG wel.)

student538

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door student538 »

Dus als iemand zo een bericht heeft ontvangen en zou meer belasting moeten betalen dan dat die in feite terug zou krijgen kun je er voor kiezen het niet te doen omdat in die situatie welke hier boven beschreven heb dan nadeliger voor je is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door kweenie »

Je moet aangifte doen als de belastingdienst je dat zegt of als je meer dan 42 euro belastingen zou moeten betalen. Als je van de belastingdienst geen brief krijgt waarin verzocht wordt aangifte te doen, en als je minder dan 42 euro belastingen zou moeten betalen, dan hoef je geen belastingaangifte te doen. Maar als je juist geld terug zou krijgen, dan is het natuurlijk wel verstandig om aangifte te doen.

In veel gevallen is het dus verstandig om toch even het programma in te vullen om te zien of je geen geld terugkrijgt, of om te zien of je niet meer dan 42 euro belastingen zou moeten betalen.

student538

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door student538 »

Zo staat 't dacht ik niet in die brief. Interessant gegeven dat je aangeeft dat het grensbedrag 42 euro is. Staat dit gegeven in de wet omschreven?

Om die reden weleens gebeld met de Belastingtelefoon de informant. Ik vroeg ben je dan verplicht om dan aangifte te doen en wat de consequenties waren als je het niet deed. Ik zei wat niet weet wat niet deert. De informant gaf aan dat hij dat niet zo mocht zeggen.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door rollertje »

Dat klopt. Wat niet weet wat niet deert. Wordt je echter wel betrapt, dan kost het je een fikse boete.

Die grens van 42 euro is een algemene grens voor een te betalen bedrag. De teruggave heeft een lagere grens.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Frans.K schreef:Mijn schoonvader ging er toch echt van uit dat hij geen aangifte hoefde te doen. Ik heb het wel gelezen het punt is dat wat ouderen er over heen kunnen lezen en dus geld mislopen !
Maar daar kan de Belastingdienst toch geen rekening mee houden?
Mensen kunnen overal wel over heen lezen. (niet beperkt tot ouderen)
Dan begint het er eerder op te lijken dat uw schoonouders dus zelf de post niet meer kunnen behandelen.
Als zij immers belangrijke informatie niet meer snappen, is dat meer hun probleem dan een fout van de Belastingdienst, hoe hard dat ook klinkt.

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door marietje224 »

misschien hele hele stomme vraag.
mijn man werkt gewoon bij een baas en ik heb wao....
dan hoeft je toch geen aangifte te doen?betalen hoeven we toch niet,heb geen koophuis,geen vette spaarrekening??
en ja terug krijgen,je moet nu aan zo'n grens zitten volgens mij?
bij mij staat er op mijn jaaropgave wel heffingskorting gehad bij wao...weet je het zeker?straks kan hij terug betalen??

ik betaal wel elke 4 weken 8 euro diazepam,slaaptabletten uh ongeveer 10 x7 eur aan maagdrankje op recept van internist maar niet vergoed...

mijn man is nog van de oude stempel :D vroeger zei zijn vader altijd,wat niet wat niet deerd en ik bnlijf zeggen,ja hoor ze weten precies wat hier binnenkomt en uit gaat droom verder...

naar mijn menig hoef ik niks te betalen?we dragen genoeg af aan de belasting lijkt me...?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt altijd het programma een keer invullen om te zien of je wellicht wat terugkrijgt. Meestal wordt er standaard niet te weinig ingehouden, en het zou jammer zijn als je geld laat liggen, toch?

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door marietje224 »

ja..zou het een keer kunnen doen....krijg alleen je man eens zover die zijn ouders nog in zijn hoofd heeft zitten..wat niet weet wat net deerd? :D :D

dank je wel!!!
kan het natuurlijk altijd ff doen...je kan het toch niet versturen?ik heb geen hoe noem je dat zo'n wachtwoord...

nogmaals dank je kweenie..

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt het inderdaad vrijblijvend invullen (is van de site te downloaden). Je hoeft dan ook geen digitale handtekening te hebben, als je het niet wilt insturen.

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door Miss M »

Tegenwoordig krijg je voor gemaakte ziektekosten nauwelijks meer aftrek. Dan moet je wel heel veel kosten maken. Dus als dat het enige is, waarom je denkt geld terug te krijgen, hoef je het volgens mij niet te doen. Maar ken je niet iemand die er een beetje verstand van heeft en die je eens kan helpen? Een familielid of buurman? Als je man bij de vakbond is, kun je geloof ik ook hulp krijgen bij het invullen. Niet geschoten is altijd mis! En krijg je niets terug, dan weet je dat ook weer...

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door marietje224 »

nou ik heb het hier al eens over gehad,met iemand.weet niet meer wie...
maar idd de drempel ligt zo hoog,al heb ik wel veel nodig..
maar ik krijg omdat ik 100% wao ben de 350 euro die nu ingesteld is.dus wat zeur ik?
er zijn mensen die het harder nodig hebben hoor.
maar de vraag was eigenlijk....wij hebben allebei inkomen.ik kijk het altijd na heffingskorting enz...alles oke..
dan hoef ik toch niet bang te zijn dat ik ineens een aanslag krijg????

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door Miss M »

Sprak vandaag iemand die ook dacht dat ie toch niets terug zou krijgen, na het invullen bleek het echter toch zo'n 600 euro te zijn... Dus niet geschoten is altijd mis... Het zou jammer zijn als je het laat liggen...

flower thunder
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2010 00:07

Re: Geen aangifte meer te doen (van de Belastingdienst)

Ongelezen bericht door flower thunder »

Ik doe altijd gelijktijdig met onze aangifte, de aangifte van mijn moeder.
Zij is 70 jaar en alleenstaand.
Zo'n 4 jaar geleden heeft zij eens € 250,= teruggehad van de belasting omdat er € 250,= was ingehouden wat niet zou moeten ( ik dacht loonheffing oid ).
hierdoor ontvangt zij dus elk jaar de aangifte automatisch.

Wat mij bevreemde over voorgaande jaren is dat ondanks de extra heffingskortingen voor ouderen, zij nul-komma-nul terug ontvangt. Ook als zij kosten opvoerde voor bril en gebitsprothese.
Zij heeft geen hypotheek of lening.
Er viel niets in/op te voeren dan alleen wat medische kosten ( ± 300,= ) en de toegewezen heffingskortingen.
Gaat er iets niet goed ( electronische aangifte ) ?
Of valt zij binnen alle grenzen van ontvangen/betalen?

Dit jaar zal het wel helemaal nul zijn.
Er zijn voor haar geen kosten en de heffingskortingen zijn geloof ik afgeschaft.

Gesloten