LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Nee, want die heeft hij dan al, namelijk studiefinanciering. Als hij/jij meer geld wilt, moet hij er gewoon voor werken. Bijbaantje is zo gevonden hoor, dat is niet zo moeilijk. Ga gewoon naar het uitzendbureau, plaatselijke supermarkt etc.

Eerlijk gezegd kan je het niet maken om te stellen dat mensen die werken ervoor moeten opdraaien dat iemand die studeert een toelage/uitkering krijgt die gelijk is aan een salaris. Dan werkt tout Nederland niet meer, maar gaat iedereen uiteraard studeren.
Zoals eerder al is opgemerkt is een studie een investering voor later, dat je een goede baan en salaris kan vinden. Daar zal je nu gewoon voor moeten betalen. Als dit niet zo was, zouden we geen fabrieksarbeiders etc gehad hebben.
Het is een keuze die je maakt: studeren en erbij werken, of nu een volledige baan hebben met bijbehorend salaris.

Alleen het systeem van de subsidie van de bbl-opleiding mag wel anders.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor een WW uitkering is ten eerste een arbeidsveleden nodig, omdat de uitkering afhangt van je vorige inkomen en van hoe lang je inkomen hebt gehad. Daarnaast moet je voor het recht op een uitkering ook die tijd beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt, wat met een voltijdsstudie niet het geval is.

De overheid dient ook niet voor een onvoorwaardelijke gift te zorgen, maar de overheid moet wel ervoor zorgen dat je kunt leven. Dat kan ook in de vorm van een lening zijn. Een hoger onderwijs studie is ook een investering in jezelf. Het is dan ook een keuze om te gaan studeren. De overheid zorgt ervoor dat je daarvoor een (minimaal) basisinkomen hebt en dat je, als je niet kunt of wilt werken, voor de rest van de maandelijkse kosten kunt lenen. Dat betekent dat het kan zijn dat je een studieschuld opbouwt. Als die investering in je opleiding je de schuld niet waard is, dan moet je niet gaan studeren.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door kiz »

dvs-weg_159 schreef:De discussie gaat volgens mij van het onderwerp af?
Ik reageerde op het feit dat je kennelijk een MBO'er van boven de 18 hebt. En trok daarmee de vergelijking met andere MBO'ers die in het geheel geen recht op stufi hebben:
Zover ik het begrijp is er een MBO´er met recht op stufi in zijn gezin van boven de 18 en daar krijgt meneer/mevrouw dws dus geen geld meer voor op zijn rekening.
Mag ik meneer/mevrouw dws er fijntjes op wijzen dat er voor 16- en 17-jarige MBO´ers helemáál geen stufi bestaat?
Blijkbaar gaat het in jouw geval om een MBO opleiding BOL variant. Tja, als je vindt dat er te veel geld bij moet kun je je kind laten overstappen naar de BBL-variant. Verdient 'ie z'n eigen leerlingsalaris en kun je 'm kostgeld laten betalen.

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Nee, Kiz...het onderwerp is dat de overheid Meerderjarigheid en Ouderlijke Onderhoudsplicht uit elkaar heeft gehaald. Dus als je dan 21 bent en nog aan het studeren bent heb je, wettelijk gezien, alleen je stufi. Van je stufi alleen kan je niet rondkomen, dus zal je gedeeltelijk aan een andere inkomstenbron dienen te komen. Als je dan geen (bij)baantje kan vinden dan dient de overheid te zorgen voor 1 of andere uitkering en daarmee bedoel ik geen extra lening, want die dien je terug te betalen. Dat is nu eenmaal een eigenschap van lenen.
De overheid heeft zelf iets wat bij elkaar hoort uit elkaar gehaald dus dient zij haar verantwoordelijkheid in deze te nemen, toch? :wink:

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Het gaat mij om het principe. Waarom is ooit meerderjarigheid en ouderlijke onderhoudsplicht uit elkaar gehaald? Het is voor mij alles of niets. Dus je bent meerderjarig én er is geen ouderlijke onderhoudsplicht vanaf de 18e of vanaf de 21e jaar. En niet het 1 op 18 jaar en het ander vanaf 21! Ik hou van een overheid met consequent beleid!!

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door Waterlelie »

dvs-weg_159 schreef:Nee, Kiz...het onderwerp is dat de overheid Meerderjarigheid en Ouderlijke Onderhoudsplicht uit elkaar heeft gehaald. Dus als je dan 21 bent en nog aan het studeren bent heb je, wettelijk gezien, alleen je stufi. Van je stufi alleen kan je niet rondkomen, dus zal je gedeeltelijk aan een andere inkomstenbron dienen te komen. Als je dan geen (bij)baantje kan vinden dan dient de overheid te zorgen voor 1 of andere uitkering en daarmee bedoel ik geen extra lening, want die dien je terug te betalen. Dat is nu eenmaal een eigenschap van lenen.
De overheid heeft zelf iets wat bij elkaar hoort uit elkaar gehaald dus dient zij haar verantwoordelijkheid in deze te nemen, toch? :wink:
Hoe jij erover denkt, dus een aanvulling op de studiefinanciering door bijv. een uitkering is niet mogelijk en zal door de overheid ook niet gerealiseerd worden. In plaats van weken hierover te blijven discussiëren kan je net zo goed met je kind achter de pc zitten en hem helpen met een CV + sollicitatiebrief en daarna op pad te sturen langs de uitzendbureaus.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het gaat mij om het principe. Waarom is ooit meerderjarigheid en ouderlijke onderhoudsplicht uit elkaar gehaald? Het is voor mij alles of niets. Dus je bent meerderjarig én er is geen ouderlijke onderhoudsplicht vanaf de 18e of vanaf de 21e jaar. En niet het 1 op 18 jaar en het ander vanaf 21! Ik hou van een overheid met consequent beleid!!
Dan wordt het tijd dat je een andere overheid ( lees: emigratie ) gaat zoeken..
Hier is het geregeld zoals het geregeld is en dat bevalt blijkbaar iedereen prima !

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
Dan wordt het tijd dat je een andere overheid ( lees: emigratie ) gaat zoeken..
Hier is het geregeld zoals het geregeld is en dat bevalt blijkbaar iedereen prima !
Op één iemand na dan. :lol:

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Iemand al mijn poll ingevuld? Zo nee, graag even doen a.u.b.

Hij staat bij http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 32&t=81304

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door tiptoo »

waarom een poll invullen terwijl het bij wet geregeld is dat de kinderen met 18 jaar volwassen zijn? denk dat uw kind prima ken gaan werken bijbaantjes genoeg :D

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Wil weten wat mensen er van vinden...vandaar de poll... gaat er dus niet om wat er in de wet staat, maar wat mensen vinden....een wet is ook door mensen bedacht en kan ook door mensen verandert worden als ze dat willen...

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door tiptoo »

dvs-weg_159 schreef:Wil weten wat mensen er van vinden...vandaar de poll... gaat er dus niet om wat er in de wet staat, maar wat mensen vinden....een wet is ook door mensen bedacht en kan ook door mensen verandert worden als ze dat willen...
:D volgens mij wilt u die wet veranderen , hier ken ik er velen die blij zijn met deze wet :D

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

alvast erbij gaan werken is goed voor hem dan leert hij alvast hoe het in de maatschappij werkt.....
ik werkt potverdorrie al op mijn 15de!!en leren tegelijk!en dat voor 211 gulden in de maand...de kids want sorry als je vraagd om geld vanaf iemand van 18 vind ik het nog een kind zijn zo verwend als de pest en...jij ja je zal zelf moeten dokken,waar heb je anders immers kids voor genomen...
we betalen al genoeg aan kinderen ..het blijft geen feest.

kinderbijslag
boekengeld tot bep leeftijd.
studiefinanciering..enz enz enz enz enz enz enz enz...
ik zal wel hard klinken maar volgens mij moet dat ook.....

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Maar de vraag blijft waarom meerderjarigheid (dat heette vroeger gewoon volwassen) en onderhoudsplicht uit elkaar halen. Wat is daar het voordeel van?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door witte angora »

dvs-weg_159 schreef:Maar de vraag blijft waarom meerderjarigheid (dat heette vroeger gewoon volwassen) en onderhoudsplicht uit elkaar halen. Wat is daar het voordeel van?
Het voordeel is dat bepaalde ouders weer wat te zeuren hebben.

Helaas hep ieder voordeel ook zijn nadeel (vrije interpretatie naar Cruijffie), en het nadeel in dit geval is dat anderen moe worden van het gezeur van dezelfde bepaalde ouders. :(

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door Amyl »

Tja dit is gewoon een heropening van een eerdere discussie...
Gaan weer tien dingen door elkaar hier.

Stufie is voor het kind, niet voor de ouder, zo simpel ligt het. En tja... bij een universitaire studie hoort bijna 1 op 1 een lening, erg vervelend, maar in andere landen is dat soms nog veel erger (kijk eens naar de tonnen die je in amerika moet lenen soms). Er naast werken deden we allemaal, maar met alle nieuwe regels ben je wel wat de bok als je een hoge studie doet. JE p niet halen is wegwezen en iets niet halen is zelf betalen... dus ja dan werk je om je vertraging te bekostigen, vind je het raar dat studenten zo veel bijlenen. De huur wordt duurder, om van boeken en collegegeld nog maar te zwijgen en tegelijk is de stufie drastisch verminderd en komt het met veel meer voorwaarden als vroeger. Maar goed als je 21 bent ben je neem ik aan zo'n eind in je studie dat je wel weet of je die ib lening kunt aangaan of niet.

Bij een mbo ligt dat wel anders denk ik... die wonen meestal thuis, zijn een stuk jonger, dat systeem is weer anders... die moeten op die leeftijd toch ook al eens klaar zijn?

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Precies: terug naar het begin van de discussie
Als je nu meerderjarig ben op je 18e en je ouders tot je 21e onderhoudplichtig zijn daar je een studie volg en die volg je tot na je 21e krijg je dan buiten je stufi één of andere uitkering?
Waarom meerderjarigheid en onderhoudsplicht uit elkaar halen? Gewoon alles op 1 lijn brengen of na de 18e of naar de 21!

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door witte angora »

dvs-weg_159 schreef:Precies: terug naar het begin van de discussie
Als je nu meerderjarig ben op je 18e en je ouders tot je 21e onderhoudplichtig zijn daar je een studie volg en die volg je tot na je 21e krijg je dan buiten je stufi één of andere uitkering?
Waarom meerderjarigheid en onderhoudsplicht uit elkaar halen? Gewoon alles op 1 lijn brengen of na de 18e of naar de 21!
En ook hier worden vrolijk twee dingen door elkaar gehaald:

1) De tijd nadat de jongere 21 is geworden, en de ouders niet meer onderhoudsplichtig zijn; dan is de vraag of de jongere een of andere uitkering krijgt. Dus niet.
2) De tijd tussen de 18e en de 21e verjaardag, waarbij jongeren op hun 18e meerderjarig zijn, terwijl de ouders tot hun 21e onderhoudsplichtig zijn.

Waarbij TS dolgraag gedurende deze periode de stufi van zijn/haar zoon wil inpikken. En daartoe ook onrechtmatig mee bezig lijkt te zijn, immers, de stufi wordt, blijkens informatie in een van de topics van TS, op de rekening van TS overgemaakt. Waarbij TS zich er ook nog eens druk over maakte dat hij/zij niet wist dat er administratieve consequenties vast zaten aan het feit dat zoonlief naar een andere vestiging ging. Iets wat de zoon zeer waarschijnlijk wel wist, maar niet aan TS doorgaf, onder het motto: ze pikken mijn geld in, dus ze zoeken het maar uit. Waarna TS dus langer kon wachten op de stufi van zoonlief... :mrgreen:

Doelbewust twee dingen door elkaar halen is ook een tactiek...

Het zou me ook niks verbazen dat, als zoonlief na zijn 21e wél een uitkering had kunnen krijgen, pa/ma die uitkering ook wel even zou inpikken. Dat dát de achterliggende gedachte is geweest om dit topic te openen.

Wat de zoon van TS er van vindt lees ik eigenlijk nergens terug, zou zijn mening hier wel eens willen lezen. Als het jong al een mening mag hebben, tenminste. :mrgreen:

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

1. is mijn naam bij Trosradar-forum dvs-weg_159
2. komt de stufi binnen op zoonlief zijn eigen rekening
3. de stufi wordt gebruikt voor zoon lief zelf en zijn stufi
4. zoonlief wordt eind dit jaar pas 21
5. IB, thans DUO, ons inziens niet alles meldt op haar site, waardoor vervelende zaken kunnen voordoen
6. waarom de overheid meerderjarigheid en onderhoudsplicht uit elkaar haalt ons inziens inconsequent is.
7. en als je dan financieel onafhankelijk bent, waarom is dan de stufi afhankelijk van het inkomen van de ouder(s)?

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Ik vind dat alles weer terug moet naar de 21e. En inderdaad doet dat niets af aan het feit dat na de 21e een uitkering dient te komen ter aanvulling op de stufi of de handelsbekwaamheid dient dan opgeschort te worden tot dat de studie die men voor de 21e is begonnen afgemaakt of verlaten.

Gesloten