LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door witte angora »

de handelsbekwaamheid dient dan opgeschort te worden tot dat de studie die men voor de 21e is begonnen afgemaakt of verlaten.
:lol: :lol:

Dat betekent dat de eeuwige student dan nooit van zijn leven volwassen zal worden, en tot in lengte van jaren bij moeders onder de rokken moet wonen. Immers, moeder wil hem geen geld geven om op kamers te gaan wonen, veels te duur.

Zou ook wat zijn in het café. De een van 18 drinkt vrolijk bier tot hij er bij neervalt, en de zoon van dv-nog wat mag, aangezien hij vanwege zijn studie nog lang niet volwassen is, hooguit 2 cola en een zakje chips van zijn moeder. Zelfs al is hij 27 of zoiets.

Overigens is het ook nog zo dat je belastingaftrek kunt krijgen als je voor een kind zorgt, ik meen tot 27 jaar. Dus de gemeenschap betaalt wel degelijk mee.

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Ja, maar als ie 21 is dan kan ie nog steeds stufi krijgen en geld dus niet die belastingaftrek als ik het verhaal goed lees. En de eeuwige student bestaat niet, want je mag max. 10 jaar over je studie doen. Dus als je die op 16, 17 of 18e begint ben je dus tot je 26 of uiterlijk 28 handels onbekwaam en dat heeft dus niets met drankgebruik te maken? Handelsonbekwaam is alleen voor financiele zaken toch? Het is toch wie betaalt die bepaalt?

En we hebben het hier alleen over de wettelijke kaders! Niet de praktijk....
En als je wettelijk iets bepaalt dan dien je ook voor de gevolgen daarvan op te draaien toch?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door witte angora »

Ah, kijk, dat is dus voor jongeren die zowel niet studeren als werken. Een vangnet voor nietsdoeners dus.

Geen idee om hoeveel jongeren het gaat, maar ik weet wel waar ergens op te bezuinigen valt. :mrgreen:

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

witte angora schreef:Ah, kijk, dat is dus voor jongeren die zowel niet studeren als werken. Een vangnet voor nietsdoeners dus.

Geen idee om hoeveel jongeren het gaat, maar ik weet wel waar ergens op te bezuinigen valt. :mrgreen:
Nee het is voor jongeren die wel studeren, maar de 21 zijn gepasseerd!

Er bestaan ook voor nietsdoeners een uitkering en die noemen we WW, toch?
Laatst gewijzigd door dvs-weg_159 op 16 mei 2010 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Maar waarom zijn de ouders dan nog wel onderhoudsplichtig?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door witte angora »

DVS-weg: begin gewoon een politieke partij met als enig doel dat de meerderjarigheid opgetrokken wordt naar 21. Ben benieuwd hoeveel stemmen je zult krijgen.

Aangezien je hier maar blijft doorzeuren naar dingen waar al zoveel antwoord op is gegeven, behalve dan dat ene antwoord dat jij net wil horen, stop ik er ook mee, dit heeft geen nut.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door jor »

vogels schreef:
IK GEEF HET OP:
Nu pas? je bent een geduldig mens. Ik heb de hoop allang opgeven in dit topic. :wink:

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door witte angora »

jor schreef:
vogels schreef:
IK GEEF HET OP:
Nu pas? je bent een geduldig mens. Ik heb de hoop allang opgeven in dit topic. :wink:
Ik heb het 9 minuten langer volgehouden. :mrgreen:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door kweenie »

Even los van de vraag of je wel/niet die 21 en 18 jaar gelijk zou moeten trekken.

Ik vind het op zich wel een interessante vraag waarom er, ook voor ouders die wettelijk gezien geen ouderhoudsplicht meer hebben, bij het bepalen van hoeveel een student aan aanvullende beurs kan krijgen, tóch wordt gekeken naar het inkomen van de ouders. Daarin zit wel een inconsistentie: aan de ene kant zegt de wetgever dat je vanaf 21 financieel onafhankelijk bent van je ouders, aan de andere kant ben je als student tóch financieel onafhankelijk van je ouders.

Ik zou het logischer vinden dat studenten net als andere jongeren ook vanaf hun 21ste helemaal los van de ouders zouden zijn, en dat de hoogte van de beurs dus vanaf dat moment niet (meer) getoetst wordt aan het inkomen van de ouders.

Overigens vind ik wel dat er wat te makkelijk gesproken wordt over 'luie' studenten die maar zelf aan het werk moeten. Ik vind dat studenten de mogelijkheid moeten hebben om een normaal leven te leiden met alleen beurs en lenen, dus zonder bijbaan. Natuurlijk zijn er luie donders en pretstudies, maar er zijn ook studies die een heel vol programma hebben, waarbij alleen de colleges en practica bij elkaar al bijna een werkweek aan tijdsbesteding inhouden. Als er daarnaast ook nog tijd moet zijn om de stof te leren, dan blijft er weinig tijd over om een significant inkomen met een bijbaan te krijgen. Bovendien zou dat dan ook duidelijk ten koste gaan van de studieresultaten. Een ander punt is dat bij veel studies een paar maanden voltijds stage verplicht is, maar dat niet overal een stagevergoeding wordt gegeven. (Of de vergoeding is erg laag) Op dat moment heb je naast de stage vaak weinig tijd om nog een tweede baan voor het geld te hebben.

(Aanpassing: lenen en beurs was abusivelijk door elkaar gebruikt, wat tot verwarring kan leiden.)
Laatst gewijzigd door kweenie op 17 mei 2010 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door VioletPrue »

vogels schreef:
doet dat niets af aan het feit dat na de 21e een uitkering dient te komen ter aanvulling op de stufi
Verzorgd/in de watten gelegd van de wieg tot het graf? SP stemmer, zeker?
:lol: Deze SP stemmer is anders fel tegen dit plan, omdat het buitengewoon onzinnig is.
Als (gezonde) student kun je er best een baantje bij zoeken.
Duizenden gingen je voor en die zullen er niet (wetenschappelijk bewezen) dood aan zijn gegaan. :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt gelijk dat zoals ik het nu heb opgeschreven, ik wat termen door elkaar gooi waardoor het wat verwarrend wordt. Ik zal de tekst aanpassen, nu ik het teruglees is het niet helemaal wat ik bedoel te zeggen... Maar gelukkig had je dat zelf ook al door.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door Amyl »

DSV... volgens mij wordt van ouders verwacht dat ze ook na je 21-ste een bijdrage doen aan een studie; let wel, dan gaat het dus vooral om de universitaire studies. Indien je ouders dat niet willen kun je het via een andere weg krijgen, gelukkig is dat blijkbaar niet vaak een probleem.

En nogmaals; de enige andere opties zijn werken en als dat niet wil (bijvoorbeeld doordat je 50 uur per week stage moet lopen onbetaald en daarnaast moet studeren), dan moet je lenen. Dat zuigt, maar die leningen zijn in andere landen soms veel hoger. Dan begin je er alleen aan als je met een gouden lepel geboren bent, dan heb ik liever dit systeem. Ik zou het overigens wel eerlijker vinden als alle WO-ers ook een stagevergoeding krijgen, het is vreemd dat je dit op een MBO wel krijgt en bij andere studies niet altijd.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door kiz »

Amyl schreef:Ik zou het overigens wel eerlijker vinden als alle WO-ers ook een stagevergoeding krijgen, het is vreemd dat je dit op een MBO wel krijgt en bij andere studies niet altijd.
Onze zoon loopt geen stage. Hij werkt 32u per week, althans officieel (vanochtend om 6u is hij opgehaald, en op dit moment is hij nog niet thuis; er moest overgewerkt worden), en heeft 1 dag per week theorie op het ROC.
Voor die 32u per week heeft hij een arbeidsovereenkomst, en het (in mijn ogen welverdiende! het is best zwaar werk; voor uw info: hij werkt bij een bedrijf dat o.a. verlichting en matrixborden langs de snelweg installeert) salaris dat hem dat oplevert kost mij dus de kinderbijslag én het kindgebonden budget.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door Amyl »

Ik snap niet helemaal wat dat van doen heeft met het onderscheid in stagevergoedingen. Dit lijkt me weer een andere situatie, een vergoeding staat niet gelijk aan loon namelijk...

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door kiz »

Amyl schreef:Ik snap niet helemaal wat dat van doen heeft met het onderscheid in stagevergoedingen. Dit lijkt me weer een andere situatie, een vergoeding staat niet gelijk aan loon namelijk...
Hij zit op het MBO.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door Amyl »

Ja maar eh u zegt dat hij geen stage loopt en daar had ik het over...

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door kiz »

Amyl schreef:Ja maar eh u zegt dat hij geen stage loopt en daar had ik het over...
Je verwees eerder naar het (belonings)verschil tussen MBO en andere studies.
MBO-BBL leerlingen werken 4 dagen in de week als onderdeel van hun studie. Werkend leren dus, onze zoon is 17 en nog gewoon leerplichtig.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@kiz

u kind doet ,zo heten het vroeger het leerlingstelsel,werken en leren tegelijk,
hij krijgt dus gewoon een salaris,ik heb dit zelf gedaan vanaf mijn 15de tot mijn 22ste ,toen ik eindelijk mijn middenstand had en ryonleidster kon worden...werd ik ziek..leuk .. :D
ik weet hoe dit werkt en dat is niet te vergelijken met wat dvs bedoeld....
daar heeft u zoon voor gekozen had ook een volledige mbo kunnen kiezen dan had ie geen salaris gehad maar alleen theorie...
en stufie enz....

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door kiz »

rozemarijntje schreef:@kiz

u kind doet ,zo heten het vroeger het leerlingstelsel,werken en leren tegelijk,
hij krijgt dus gewoon een salaris,ik heb dit zelf gedaan vanaf mijn 15de tot mijn 22ste ,toen ik eindelijk mijn middenstand had en ryonleidster kon worden...werd ik ziek..leuk .. :D
ik weet hoe dit werkt en dat is niet te vergelijken met wat dvs bedoeld....
daar heeft u zoon voor gekozen had ook een volledige mbo kunnen kiezen dan had ie geen salaris gehad maar alleen theorie...
en stufie enz....
Tegenwoordig is het gewoon regulier en volledig MBO (voldoet ook aan de urennorm).
De keuze voor meer praktijk dan theorie is vooral ingegeven door veel te laat ontdekte dyslexie (zijn kostbare schooljaren door verloren gegaan).
En voor een 17-jarige krijg je in geen enkel geval stufi, dat is pas voor 18-jarigen.
En wat ook anders is dan vroeger, is het "kindgebonden budget" dat samenhangt met het recht op kinderbijslag (en dus nu komt te vervallen).

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

hallo kiz

maar ik neem toch aan dat ie wel maandelijks betaald krijgt?
dan heb je ook geen stufi nodig?
of is het stage?maar dan nog op mbo nivo krijg je meestal een vergoeding van de zaak waar hij werkt,althans zo coulant zijn ze bij mij mijn man op hetbedrijf...
nee ik weet dat je vanaf je 18de pas stufi krijgt,(zag even niet dat ie 17 was sorry)
ja het is een discussie,lekker is dat he dat ze zo laat ondekken dat je dyslexie hebt.
mijn vriendin had het ook pas op lbo werd ze gezet kwamen ze er gelukkig achter toen dat eenmaal zo ver was...kreeg ze begeleiding en ging het supergoed,maar nu heeft ze 3 kids en of het erfelijk is of niet?maar ze herkent het bij de eigen kids en de school niet....nou besteed zei er al aandacht aan dus dat komt wel goed....
maar de scholen grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr zonde van de jaren zonde...balen joh,echt balen voor die jongen

Gesloten