LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte dagvaarding

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
++antonh
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 okt 2011 22:06

Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door ++antonh »

Wij kregen een dagvaarding van een incasso & gerechtsdeurwaarder.
Een van mijn kinderen zou schoolboeken besteld hebben bij Studieboekencentrale Noord-Nederland voor haar opleiding.
De deurwaarder leverde netjes een dagvaarding af met de datum dat we bij de rechter moesten komen.
Mijn dochter heeft géén boeken besteld en ook géén boeken ontvangen.
Er zijn géén rekeningen geweest en ook géén herinneringen.
Ik heb een verweerschrift geschreven en we zijn ook naar de zitting bij de rechtbank geweest.
De tegenpartij was niet op de rechtzitting, waar de rechter van zij dat ze er zo als gewoonlijk niet waren, en heeft de tegen partij een periode gekregen om te reageren op onze verweer brief.
Daarna bekijkt de rechter de brief van de tegenpartij en doet uitspraak.
Ik vindt dit zéér onbeschoft van een tegenpartij om iemand te dagen maar niet aanwezig te zijn en geen bewijzen te overhandigen.
De naam klopte maar de straat en woonplaats klopte niet.
Er zijn meerdere dorpen die onder een gemeente naam vallen.
Kunnen wij ook een schadeclaim indienen bij de tegenpartij?
De deurwaarder brengt kosten in rekening voor zijn werk.
Wij moeten naar de rechtbank komen, als we niet kwamen konden wij bij voorbaat al veroordeeld worden stond in de brief.
Ik heb vrij moeten nemen en er naar toe moeten reizen.
Dus die kosten die wij onnodig gemaakt hebben moet ik dan toch kunnen declareren bij de tegenpartij?
Laatst gewijzigd door ++antonh op 02 jan 2012 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Kunnen wij ook een schadeclaim indienen bij de tegenpartij?
Dat kan alleen als je al in je verweerschrift een eis (vordering) tot kostenvergoeding hebt opgenomen

stofzuigertje

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als een persoon niet te vinden is proberen ze het wel vaker op deze manier.

Omdat het adres niet klopte en U verplicht was te komen had U toen gelijk de rekening van alle tot toen gemaakte kosten kunnen indienen.

Ook het bewijs dat U nooit op dat adres gewoond heeft en de reis, maar ook de snipperdag als dat nodig was.
Zelfs de parkeermeter mag je claimen.
Omdat U niets heeft afgesloten, leveren hoefde dus niet zult U zeker winnen.
Of het alsnog kan weet ik niet maar stuur zo spoedig mogelijk een rekening en hopelijk word dat nog meegenomen.

Zo bestrijden we dit soort bedrijven die denken dat ze alles kunnen maken.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik heb een verweerschrift geschreven en we zijn ook naar de zitting bij de rechtbank geweest.
De tegenpartij was niet op de rechtzitting, waar de rechter van zij dat ze er zo als gewoonlijk niet waren, en heeft de tegen partij een periode gekregen om te reageren op onze verweer brief.
Daarna bekijkt de rechter de brief van de tegenpartij en doet uitspraak.
Ik vindt dit zéér onbeschoft van een tegenpartij om iemand te dagen maar niet aanwezig te zijn en geen bewijzen te overhandigen.


Het lijkt inderdaad een beetje de omgekeerde wereld.
Regelmatig lees je hier op het forum dat als je gedaagd wordt en niet op komt dagen, bijna als vanzelfsprekend bij verstek wordt veroordeeld..voor alle kosten.

De naam klopte maar de straat en woonplaats klopte niet.
? Hoe komt die dagvaarding dan bij jou terecht?? Is 'ie persoonlijk overhandigd of in de brievenbus?

stofzuigertje

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij niet te vinden en meestal verhuisde personen zoeken ze iemand met vrijwel dezelfde naam.

Dit is hun op goed geluk loterij om het geld binnen te krijgen.
Meestal eerst een normale en als niemand reageerde pas een oproep rechtbank.

Niet U maar zij lopen het risico dat U een Advocaat inschakelde en hoge kosten maakte want vooral nieuwe pas afgestudeerde met weinig werk doen dit soort zaken graag.
Dus omdat U niets met de geleverde diensten op dat foute adres te maken heeft is het 99% zeker dat U wint.

Dus elke Advocaat die om werk verlegen zit wil U in dit soort gevallen graag helpen.
Alle kosten worden namelijk dan wel vergoed.

++antonh
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 okt 2011 22:06

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door ++antonh »

@Jolijn,
een deurwaarder heeft inzicht in het gemeente register.
Daar staat een naam in, onze naam komt hier heel weinig voor.
Het is wel dezelfde gemeente maar met 5 dorpen erbij.
Maar een andere straat en plaatsnaam.
Je wordt gewoon gedaagd en je moet komen anders wordt je gewoon bij verstek veroordeeld.
Ik vindt dit zeer onbeschoft van zo een deurwaarder.
De dagvaarding is persoonlijk overhandigt.
Hij belde en ik opende de deur maar hij wilde de brief net in de brievenbus stoppen toen de deur openging.
Maar iets meer onderzoek zou toch beter zijn.
De bestelling van boeken was € 185,00 en met de kosten € 339,00.
Waar zijn die boeken geleverd?
Je moet toch tekenen bij ontvangst van pakjes?
Daar kunnen ze toch wel de ontvanger mee traceren.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door Jolijn »

:oops: Ben blond, de deurwaarder realiseert zich dan toch dat hij bij jou verkeerd is, als hij iemand in een andere straat in een andere plaats moet hebben?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door bianca82 »

@jolijn niet als ze verhuisd zijn en niet te traceren zijn

indentiteitsverwisseling komt nog wel eens voor...
heb hier ook wel eens gehad dat iemand dacht de goede persoon te hebben (me gevonden via internet) maar ja als ik mijn naam google met achternaam bestaan er nog 7 bianca's met mijn achternaam :lol:

overigens raar maar waar allemaal uit deze provincie

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door bianca82 »

nope XD

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door aardjee »

Onterechte dagvaarding, ik denk eerder een onjuiste dagvaarding, bij een dagvaarding wordt een eis geformuleerd ten name van. vervolgens moeten er ook bewijsstukken bij de dagvaarding worden gevoegd, te weten een bevestiging van de aankoop en de aanmaningen en de in gebreke stelling etc etc. Uit de dagvaarding zal dan al blijken dat er twee verschillende adressen zijn vermeld.
Een verweerschrift zou in principe al voldoende moeten zijn, de aanwezigheid bij dit soort zaken (kantongerecht) is niet verplicht.
Uitspraak rechtbank zaal dan ook zijn dat de eis wordt afgewezen

TK Dw RMH
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:03

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door TK Dw RMH »

Als u een dagvaarding goed leest dan ziet u dat de procedure ook schriftelijk kan worden afgehandeld. De eisende partij vraagt een dag voor een zitting en de tegenpartij kan op die dag reageren. Als de tegenpartij aan de beurt is dan is het helemaal niet de bedoelnh dat de eiser aanwezig is. Dit is alleen als de rechter beiden partijen oproept voor een comparitie.

Ten tweede de deurwaarder checkt voor de dagvaarding het gba en zal de stukken bekijken op grond waarvan wordt gedagvaard. Het blijft een menselijk handelen maar ik kom zelden tegen dat we de verkeerde hebben. En alsdat al gebeurt dan wordt de dagvaarding niet uitgebracht..

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Als aantoonbaar onjuist word gedagvaard - is dan de deurwaarder niet fout bezig (geen goed/voldoende onderzoek?)

Klacht indienen tegen deze deurwaarder? (Welke is het?)

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door Jolijn »

aardjee schreef:Onterechte dagvaarding, ik denk eerder een onjuiste dagvaarding, bij een dagvaarding wordt een eis geformuleerd ten name van. vervolgens moeten er ook bewijsstukken bij de dagvaarding worden gevoegd, te weten een bevestiging van de aankoop en de aanmaningen en de in gebreke stelling etc etc. Uit de dagvaarding zal dan al blijken dat er twee verschillende adressen zijn vermeld.
Een verweerschrift zou in principe al voldoende moeten zijn, de aanwezigheid bij dit soort zaken (kantongerecht) is niet verplicht.
Uitspraak rechtbank zaal dan ook zijn dat de eis wordt afgewezen
Bedoel je dat het adres en woonplaats in de dagvaarding vermeld, verschilt van het adres op de envelop?

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door aardjee »

@Jolijn nee dat bedoel ik niet, ik bedoel dat de dagvaarding aan iemand wordt uitgereikt op een ander adres dan op de bewijsstukken staan vermeld.
Als de bestelling is gedaan vanaf straat a en de aanmaningen ook naar straat a zijn gestuurd is het natuurlijk vreemd dat de dagvaarding ineens naar straat b wordt gestuurd. Dit hoort een deurwaarder eerst te controleren, dus nagaan of de persoon uit straat a dezelfde persoon is die nu in straat b woont.

TK Dw RMH
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:03

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door TK Dw RMH »

Lijkt mij heel sterk dat een deurwaarder dit opzettelijk doet. Wat voor baat heeft hij / zij hier bij? Helemaal niets. De opdrachtgever vraagt om de dagvaarding correct uit te brengen, doet de dw dat niet dan krijgt hij ook niet betaald. Dus ik begrijp de stelling/ suggerering niet echt..

++antonh
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 okt 2011 22:06

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door ++antonh »

Op de dagvaarding staat ons adres.
Op de bestelling - bewijsstuk van de boekhandel staat een heel ander adres als waar we wonen maar wel dezelfde naam.
Of er iets is verstuurd naar dat andere adres weten we niet.
Wij hebben niets ontvangen van boeken en ook geen rekeningen.

Maar ik blijf er bij dat als wij bij de rechter moeten komen dat de eiser het fatsoen moet hebben om ook te komen.
18 januari moet de brief van de eiser bij de rechter zijn om 10 uur is de zitting.
Wij hebben er al wel een hoop tijd ingestopt terwijl het niet voor ons is.
De eiser bewijst toch?
Nu moeten wij bewijzen dat we niets besteld hebben.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door aardjee »

De eiser bewijst, dat klopt maar dat staat ook in de dagvaarding, een telefoontje naar de deurwaarder doet wonderen. Als je gewoon uitlegt dat jij niet de persoon bent die wordt bedoelt, en je kan dat gewoon aantonen, zal een en ander wel ingetrokken worden.

++antonh
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 okt 2011 22:06

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door ++antonh »

We hebben gebeld naar de deurwaarder maar we moesten maar een brief sturen of naar de zitting komen.
De mevrouw aan de lijn kon dat allemaal niet uitzoeken vertelde ze.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door Guardian72 »

++antonh schreef:We hebben gebeld naar de deurwaarder maar we moesten maar een brief sturen of naar de zitting komen.
De mevrouw aan de lijn kon dat allemaal niet uitzoeken vertelde ze.
Dat wil ze waarschijnlijk niet.
Onwillige deurwaarder, en niet al te best onderzoek, lijkt me.

Blijf ik me afvragen of het niet klachtwaardig is.. zomaar een willekeurig iemand beschuldigen van 'u moet betalen'....

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Onterechte dagvaarding

Ongelezen bericht door Jolijn »

@aardjee, bedankt :) het was dus met dat andere adres zoals jij zei.

Ik vind het een rare reaktie van het deurwaarderskantoor om TS zo af te schepen. Lijkt me dat ze juist blij moeten zijn met het wijzen op zo'n fout.

Blijf ik het raar vinden dat de rechter de eiser een kans geeft op reactie.

@Anton, zoals al eerder hier vermeld, natuurlijk moet jij niet bewijzen dat jij niks besteld hebt.

Gesloten