LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eveline Cosmetics

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
SneeuwWhitje
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jun 2012 14:35

Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door SneeuwWhitje »

Dit topic gaat over Eveline Cosmetics.

Ongeveer 2 á 3 jaar geleden kreeg ik een (spam)mailtje in mijn inbox waar met grote letters in stond dat ik GRATIS MAKE-UP kon bestellen op de site van Eveline Cosmetics. Het enige wat ik hoefde te doen was mijn naam en adres opgeven. Dat deed ik en een kleine week later lag er een pakketje in de brievenbus met lipstick van Eveline Cosmetics. Ruim een jaar later kreeg ik een zogenaamd factuur in de brievenbus van Eveline Cosmetics: of ik nog even die €4,95 verzendkosten aan ze wilde overmaken, anders zouden ze er een incassobureau op zetten. Het factuur zag er onprofessioneel uit en voor zover ik wist was ik ze helemaal niets verschuldigd. Ik gooide het factuur in de prullenbak en maakte het geld dat ik ze zo gezegd verschuldigd zou zijn ook niet over. Vandaag (ruim een jaar nadat ik het factuurtje van Eveline heb ontvangen) heb ik een brief van Intrum Justitia (incassobureau )ontvangen: of ik even de €72,68 die ik ze namens Eveline Cosmetics verschuldigd ben binnen 5 werkdagen wil overmaken. In de brief gaat het om een beginsom van €9,95 (ik zou mijn God niet weten waar dat bedrag opeens vandaan komt!) die door de incasso- en regestratiekosten is opgelopen tot in de 7 tientjes.

Ik vraag mij af of iemand hier al ervaring heeft met Eveline Cosmetics en welke stappen zij er tegen hebben ondernomen. En of er mensen (naast mijn zusjes van 10 en 13 jaar) zijn die in hetzelfde pakket zitten als ik.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door Jolijn »

Gebruik de zoekfunctie van dit forum en vindt een topic over Eveline Cosmetics.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door renegade66 »

verdomd, ik heb precies hetzelfde!!!!
tenminste mijn vrouw dan :lol: :lol:

ik ga dit nu toch eens even goed nakijken, want mijn vrouw zou in mei en juni vorig jaar een lipstick hebben gekregen, nu zijn we sinds september verhuist, maar hebben nooit een nota of herinnering gekregen.
nu opeens hebben we zaterdag een brief van intrum gekregen of we ff wilden betalen.

hoe komen ze aan mijn nieuwe adres? die is namelijk helemaal niet bekend bij eveline cosmetics.
daarbij zijn de kosten van intrum sowieso veel te hoog.
ze rekenen registratiekosten die helemaal niet betaald hoeven te worden.
waarom zou ik incassokosten moeten betalen?
ik heb niet eens een nota o.i.d gehad.

maar ik ga dit nu toch een heel goed uit zoeken.

ik hou jullie op de hoogte.

MAXIEM

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Tarieven incassobureau

Ben je het niet eens met de kosten die een incassobureau in rekening brengt, vraag dan een specificatie. Het is niet altijd aan te geven of je die kosten moet betalen of niet. Als je van tevoren kon weten dat je bij niet-betalen kosten zou oplopen dan moet je ze betalen wanneer de schuld terecht is. Vaak staat is Algemene Voorwaarden dat je bij niet-betalen 15% van de schuld als kosten moet betalen. Je weet het dan van tevoren. Geld dat je betaalt aan een incassobureau gaat altijd eerst van de kosten af en dan pas van de schuld.

Mogen incassokosten hoger zijn dan de hoofdsom?

Het antwoord op deze vraag is: JA!
In de nieuwe wetgeving (van dwingend recht) is een minimum bedrag voor deze incassokosten vastgesteld van 40 euro. Is de hoofdsom dus lager dan 40 euro, dan komen de 40 euro incassokosten daar bovenop.

(regeling tot 1-7-2012)
http://www.judex.nl/rechtsgebied/incass ... engen_.htm

(regeling per 1-7-2012)

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50 (inclusief calculator)

http://www.higherlevel.nl/forum/index.p ... adid=42472

Ik ben er echter niet zeker van of jouw zaak afgehandeld dient te worden conform de nieuwe wetgeving vanaf 1-7-2012. Zelf denk ik dat dat wél het geval is.

Sukses, Maxiem.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door ArneLH »

MAXIEM schreef:Ik ben er echter niet zeker van of jouw zaak afgehandeld dient te worden conform de nieuwe wetgeving vanaf 1-7-2012. Zelf denk ik dat dat wél het geval is.
De toepassing van de art. 6:96 BW nieuw of oud wordt bepaald door de datum waarop verzuim intreedt. Is dit voor 1-7 dan de oude wetgeving, anders de nieuwe.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door kuklos »

SneeuwWhitje schreef: Ik gooide het factuur in de prullenbak
Kijk zo moet het. Gewoon lekker de kop in het zand steken en vreemd opkijken als er later nog actie op wordt ondernomen. ::roll::

Waarom heb jij indertijd geen contact opgenomen met Eveline?
Wat je nu moet doen is schriftelijk communiceren met Intrum Justitia en de vordering betwisten en hen vragen de vordering te onderbouwen.

SneeuwWhitje
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jun 2012 14:35

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door SneeuwWhitje »

Update:

-Ik heb zaterdag meteen een mail gestuurd naar Eveline Cosmetics, maandag er nog eentje achteraan gestuurd.
-Maandagochtend de hele ochtend geprobeerd om Intrum Justitia aan de telefoon te krijgen, maar geen contact. Krijg alleen de mogelijkheid om wat in te spreken.
-Maandag maar een mail naar Intrum gestuurd en er ook nog een naar Eveline gestuurd omdat ik nog steeds geen antwoord van ze had gekregen.
-Vandaag een mailtje van Eveline gehad. Er staat het volgende in:
Geachte mevrouw Sepenu,

Het product is GRATIS tegen de verzendkosten van € 4,95. Omdat deze niet zijn betaald en onze betalingsverzoeken zijn genegeerd zijn te kosten oplopen naar € 9,95. Nu hebben wij de vordering uit handen gegeven en de restante kosten zijn vanuit Intrum Justita.

U kunt eventueel bezwaar indienen via de post of per e-mail bij Intrum Justitia.

Voor verdere vragen en/of toelichtingen moet u bij Intrum Justitia zijn.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,


Mirthe de Vries

Incasso & Administratie
Ik heb dus maar een mail gestuurd naar Intrum en daarin mijn bezwaar duidelijk gemaakt.

Ik ben hoe dan ook niet van plan om te betalen. Mij was namelijk altijd verteld dat het proefproduct gratis toegezonden zou worden. De datum die door Eveline op het factuur van Intrum is geplaatst komt helemaal niet overheen met de dag dat ik het proefpakket heb besteld bij Eveline, de registratie/incassokosten van Intrum Justitia zijn daarnaast ook veel te hoog, de service stuurt je van het kastje naar de muur en weer terug.. Wat heb ik toch een hekel aan dit bedrijf dat mensen een mooi verkoop verhaaltje voorhoudt, maar ze achteraf opzadelt met (veel te hoge) kosten. Zowel Eveline als Intrum.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door dhc »

ArneLH schreef:
MAXIEM schreef:Ik ben er echter niet zeker van of jouw zaak afgehandeld dient te worden conform de nieuwe wetgeving vanaf 1-7-2012. Zelf denk ik dat dat wél het geval is.
De toepassing van de art. 6:96 BW nieuw of oud wordt bepaald door de datum waarop verzuim intreedt. Is dit voor 1-7 dan de oude wetgeving, anders de nieuwe.

Volgens mij is het zo dat de nieuwe wetgeving gunstiger uitpakt voor de burger en dat deze dus wordt gevolgd, ook voor gevallen vóór 1 juli.....

en anders ben ik voorgelogen door de instructeurs.....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door Chocomelk »

SneeuwWhitje schreef: Ik ben hoe dan ook niet van plan om te betalen. Mij was namelijk altijd verteld dat het proefproduct gratis toegezonden zou worden.
Dat heb je zwart op wit staan ?
Het is namelijk bij veel bedrijven zo dat je een proefproduct kan aanvragen maar wel de verzendkosten moet betalen.

SneeuwWhitje
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jun 2012 14:35

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door SneeuwWhitje »

Chocomelk schreef:
SneeuwWhitje schreef: Ik ben hoe dan ook niet van plan om te betalen. Mij was namelijk altijd verteld dat het proefproduct gratis toegezonden zou worden.
Dat heb je zwart op wit staan ?
Het is namelijk bij veel bedrijven zo dat je een proefproduct kan aanvragen maar wel de verzendkosten moet betalen.

Ik weet dat er inderdaad bedrijven zijn die doen, maar geven dit ook duidelijk aan. Bij Eveline Cosmetics is dit echter niet het verhaal. Het is nu bijna zo'n 3 jaar geleden dat ik dat mailtje binnenkreeg. Dat mailtje is inmiddels (automatisch) uit mijn mailbox verwijderd. Ik ben ervan overtuigd dat nergens vermeld stond dat er achteraf voor de verzendkosten betaald moest worden. Als ik dat had geweten was ik er niet eens aan begonnen, want voor die 4,95 verzendkosten heb ik bij de drogist ook een leuk lipstick waar ik in tegenstelling tot bij Eveline niet een week op hoef te zitten wachten.

Het komt op mij over als pure misleiding. Iets dat goed is uitgedacht door Eveline:
-Een product als ''GRATIS'' aanprijzen.
-Achteraf de verzendkosten proberen te verhalen door een factuurtje te sturen dat erop lijkt alsof een 8-jarige het in elkaar heeft geknutseld. Iets waarvan je mag verwachten dat het niet serieus wordt genomen, en al helemaal niet als iemand wordt wijsgemaakt dat het product gratis is.
-Dan vervolgens maanden en maanden laten verstreken zonder een aanmaning of iets dergelijks te sturen, en er een incassobureau bovenop te zetten.

Bottom line: mensen wijs maken dat ze iets gratis kunnen krijgen, achteraf brieven sturen om verzendkosten die toch niet serieus genomen zullen worden, maanden niets laten horen, wachten tot de persoon in kwestie de dergelijke mails en brieven wel verwijderd en weggegooid zal moeten hebben, om er vervolgens een incassobureau bovenop te zetten. Een incassobureau dat onbereikbaar is als het erop aankomt en hun cliënt die alleen vaart achter het contact met hun klanten zet als zij gebeld worden op het 0900-nummer met een tarief van 10ct per minuut + kosten van eigen mobiel.

Je wordt hoe dan ook flink gen**kt door Eveline Cosmetics. (Pardon my French)

SneeuwWhitje
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jun 2012 14:35

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door SneeuwWhitje »

kuklos schreef: Waarom heb jij indertijd geen contact opgenomen met Eveline?
Omdat ik ervan overtuigd was dat het hele pakket gratis was, en het factuurtje zag er zo ongeloofwaardig uit dat je het moeilijk serieus kon nemen. ''Weer zo'n klein bedrijfje dat denkt met geld op te kunnen strijken door een dreigbriefje te sturen'', dacht ik.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Een factuur blijft een factuur, dus wel ontvangen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door dhc »

Staat duidelijk op de site, zelfs op de hoofdpagina:

Ja, ik wil deze mascara GRATIS proberen en betaal alleen maar de verzendkosten (€4,95).

Hoe groot wilt u dat de letters zijn?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door CB »

Lijkt erop, dat het wel een hele dure gratis lipstick gaat worden.

SneeuwWhitje
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jun 2012 14:35

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door SneeuwWhitje »

dhc schreef:Staat duidelijk op de site, zelfs op de hoofdpagina:

Ja, ik wil deze mascara GRATIS proberen en betaal alleen maar de verzendkosten (€4,95).

Hoe groot wilt u dat de letters zijn?
Dat is wat er NU op de site staat. Dat is niet wat mij 3 jaar geleden duidelijk is gemaakt toen ik het pakketje aanvroeg!

SneeuwWhitje
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jun 2012 14:35

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door SneeuwWhitje »

Chocomelk schreef:Een factuur blijft een factuur, dus wel ontvangen.
Heb je een punt, maar hoe serieus neem je zo'n factuur als het eruit ziet alsof je 8-jarig buurjongentje het in elkaar heeft geknutseld, je niet was duidelijk gemaakt dat er achteraf kosten aan verbonden zijn, en het bedrijf (des tijds, ik heb het over 3 jaar geleden) net van de grond kwam?

Als ik alle gebeurtenissen tussen mij en Eveline optel en uitreken kom ik uit op misleiding dat heel goed gepland is door Eveline. Precies zo dat ik niets meer zwart op wit kan aantonen en dus vrijwel weinig tegen ze kan beginnen.

Zelf wil Eveline ook geen stukken uit de administratie naar mij toesturen om aan te te tonen dat ik ze iets schuldig ben, en de datum waarop ik volgens Eveline iets bij ze aangevraagd zou hebben (dateert volgens hun uit mei 2011, terwijl ik eind 2009 iets bij ze heb aangevraagd) komt helemaal niet overeen.

Doordat er zoveel tijd is verstreken kan ik niets meer aantonen qua emails of facturen, maar Eveline wil ook geen administratie stukken laten inzien.. Kom op zeg, het is toch niet zo moeilijk om te kunnen bedenken dat dit geen helder bedrijf is met een heldere manier van handelen?

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door kuklos »

SneeuwWhitje, wat verwacht je eigenlijk precies hier te vinden? Wat voor oplossing hoop je dat wij kunnen bieden? Het lijkt me dat jij geen poot hebt om op te staan.

Het enige wat je kan doen is de vordering betwisten bij Intrum Justitia. Doch nogmaals, doe dit schriftelijk. Hou op met dat stomme belgedrag, dan heb je weer een onbewijsbare zaak. Mail ze, en stuur ze een aangetekende brief. Betwist hierin de vordering en zeg maar dat ze deze moeten bewijzen, inclusief herinneringen en aanmaningen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ SneeuwWhitje, dat jij de factuur niet serieus hebt genomen daar kan Eveline Cosmetics natuurlijk niets aan doen.

Ik wens u heel veel succes in de strijd met Intrum Justitia.

Romers
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 mei 2010 20:09

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door Romers »

SneeuwWhitje, hoe oud ben jij eigenlijk?

Als je ten tijde van de bestelling minderjarig was, dan had je toestemming van je ouders moeten vragen omdat volgens de wet iemand pas met 18 jaar handelingsbekwaam geacht wordt te zijn. Heeft Eveline Cosmetics iets dergelijks vermeld?

Je zegt dat je zusjes van 10 en 13 jaar in hetzelfde schuitje zitten, maar bestellen meisjes van 7 en 10 jaar dan ook lipsticks tegenwoordig? In dat geval zijn de tijden wel wat veranderd; toen ik die leeftijd had gingen meisjes mee voetballen of paard rijden of op pianoles. Hoe dan ook moet je voor je zusjes maar even je vader naar ze laten bellen dat hij nieuwsgierig is naar hoe de rechtzaak van deze twee zal verlopen, en of er op de rechtbank ook chocomel en fristie verkrijgbaar is.

Als jij 3 jaar terug ook nog geen 18 jaar was dan heeft de ondernemer een grote fout gemaakt door deze overeenkomst aan te gaan, en die ligt binnen zijn eigen risicosfeer. Omdat je in dat geval helemaal niet bevoegd bent om rechtshandelingen te plegen is er geen geldige overeenkomst, en daarmee ook geen titel voor de vordering.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Eveline Cosmetics

Ongelezen bericht door Chocomelk »

SneeuwWhitje schreef: En of er mensen (naast mijn zusjes van 10 en 13 jaar) zijn die in hetzelfde pakket zitten als ik.
10 en 13 jaar die make-up bestellen via internet !? :shock:

Gesloten