LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
JLHT
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2013 13:47

Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door JLHT »

Hallo,

Ik ben een jonge meid en ben nu bijna klaar met betalen van een rekening van Lindorff.
Ik ontving op een dag ineens een email, dat ik ongeveer €800,- moest betalen voor iets wat ik nooit besteld heb, en ook nooit ontvangen heb.
Toen ik deze mail kreeg schrok ik, en wist niet waar het vandaan moest komen.
Ik heb meteen de telefoon gepakt en ben gaan bellen. De vrouw die ik aan de telefoon kreeg sprak mij aan alsof ik een of andere crimineel was, terwijl ik huilend vroeg wat het probleem was.
Toen werd mij verteld dat ze mij geen informatie zouden verstrekken voordat ik een betalingsregeling had getroffen.
Omdat ik geen ervaring met dit soort dingen heb en erg onder de indruk was ben ik akkoord gegaan, aangezien ik wilde weten waar het over ging.
Toen ik erachter kwam dat het van vandijk kwam snapte ik er al helemaal niets van. Ik had die bestelling niet geplaatst, nooit ontvangen en mijn achternaam was verkeerd geschreven.
Daarnaast was ik ook nog minderjarig toen het besteld was, dus lijkt het mij dat ze bij mijn moeder moeten zijn. ( Ik denk dat zij ook degene is geweest die deze bestelling geplaatst heeft)
Ik heb toen maar een bijbaan gezocht om het te kunnen betalen, maar het zit me nog steeds niet lekker.
Kan dit zo maar?
Ik heb echt geen idee!

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Nou, heb jij even mooi € 800,- weggegooid!
Sowieso geldt 'wie eist bewijst', dus zij beweren dat jij hen (c.q. van Dijk) geld schuldig bent, dan dienen zij dat aan te tonen.
Daar hoef je echt geen betalingsregeling voor te treffen.
Als zij niet kunnen aantonen dat jij de bestelling hebt geplaatst en dat je handelingsbekwaam bent, hebben ze op jou geen vordering gehad, m.a.w. heb je onterecht betaald.

Maar waarom zou je eigen moeder een bestelling doen en je achternaam verkeerd spellen?

JLHT
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2013 13:47

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door JLHT »

Dankjewel voor je reactie, nu heb ik nog een vraag..
Aangezien ik dus niet zo slim ben geweest en uit angst voor grotere problemen gewoon ben gaan betalen, is er nu dan nog iets wat ik kan doen?

Nou daar heb je een punt, maar ik ben op deze beslissing gekomen omdat mijn moeder mij vaker in de problemen heeft gebracht qua rekeningen..

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik denk het niet.
Als je niet onder protest hebt betaald (schriftelijk onder protest) dan kun je nu niets meer doen volgens mij.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door ArneLH »

JLHT schreef:Aangezien ik dus niet zo slim ben geweest en uit angst voor grotere problemen gewoon ben gaan betalen, is er nu dan nog iets wat ik kan doen?
Ja, je kunt het betaalde terugkrijgen als 'onverschuldigd betaald', maar nu moet jij bewijzen dat je niet hoefde te betalen...

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door Jolijn »

JLHT schreef:Dankjewel voor je reactie, nu heb ik nog een vraag..
Aangezien ik dus niet zo slim ben geweest en uit angst voor grotere problemen gewoon ben gaan betalen, is er nu dan nog iets wat ik kan doen?

Nou daar heb je een punt, maar ik ben op deze beslissing gekomen omdat mijn moeder mij vaker in de problemen heeft gebracht qua rekeningen..
En die rekeningen heb je altijd klakkeloos betaalt?

Omdat ik geen ervaring met dit soort dingen heb en erg onder de indruk was ben ik akkoord gegaan, aangezien ik wilde weten waar het over ging.
Nu ben je niet meer onder de indruk?
Gelukkig is er op internet heel veel over te vinden, dus als je een beetje rond leest, kun je er misschien achter komen of je in je recht staat als je de regeling onmiddellijk stop zet.

Solar Angel
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 feb 2010 21:27

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door Solar Angel »

Toch een beetje een raar verhaal 8)

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door renegade66 »

Zoals arnelh al zegt is het betaalde bedrag terug te vorderen op grond van art. 6:203 BW.

Ook zou ik verdere betalingen aan lindorff per direct stoppen.
Laat je door hun niet bang maken.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door Rim69 »

JLHT schreef:Hallo,

Ik ben een jonge meid en ben nu bijna klaar met betalen van een rekening van Lindorff.
Ik ontving op een dag ineens een email, dat ik ongeveer €800,- moest betalen voor iets wat ik nooit besteld heb, en ook nooit ontvangen heb.
Toen ik deze mail kreeg schrok ik, en wist niet waar het vandaan moest komen.
Ik heb meteen de telefoon gepakt en ben gaan bellen. De vrouw die ik aan de telefoon kreeg sprak mij aan alsof ik een of andere crimineel was, terwijl ik huilend vroeg wat het probleem was.
Toen werd mij verteld dat ze mij geen informatie zouden verstrekken voordat ik een betalingsregeling had getroffen.
Omdat ik geen ervaring met dit soort dingen heb en erg onder de indruk was ben ik akkoord gegaan, aangezien ik wilde weten waar het over ging.
Toen ik erachter kwam dat het van vandijk kwam snapte ik er al helemaal niets van. Ik had die bestelling niet geplaatst, nooit ontvangen en mijn achternaam was verkeerd geschreven.
Daarnaast was ik ook nog minderjarig toen het besteld was, dus lijkt het mij dat ze bij mijn moeder moeten zijn. ( Ik denk dat zij ook degene is geweest die deze bestelling geplaatst heeft)
Ik heb toen maar een bijbaan gezocht om het te kunnen betalen, maar het zit me nog steeds niet lekker.
Kan dit zo maar?
Ik heb echt geen idee!
"ik ben een jonge meid"

" terwijl ik huilend vroeg wat het probleem was"

"Omdat ik geen ervaring met dit soort dingen heb en erg onder de indruk was ben ik akkoord gegaan, aangezien ik wilde weten waar het over ging."

"Ik heb toen maar een bijbaan gezocht om het te kunnen betalen"

Een echte weekend vraag.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door tenormin »

Waarom alles met argwaan lezen? Zoals de waard is...?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik zou advies vragen bij het juridisch loket.

Zowiezo is de Lindorff reactie "wij vertellen niets tenzij u betaald" vreemd, en riekt naar regelrechte oplichting.
Maak een dossier aan (print alles etc.) en neem alles mee naar het JL.

Tip: Doe dit soort dingen nooit in een emotionele bui, en al helemaal niet per telefoon (tenzij je gesprekken kan opnemen)

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Het klinkt raar maar ondenkbaar is het niet. De mensen die bij IJ/Lindorff etc. werken zijn geen universitair geschoolde juristen en krijgen dagelijks ik weet niet hoeveel stront over zich heen van boze debiteuren. De reactie is dan niet altijd even aardig en bovendien weten ze niets over het verhaal erachter: ze zien een bedrag en dat moet betaald worden, punt.

Ook als dit niet waar zou zijn komen deze situaties vaak voor en de vraag dient dus serieus beantwoord te worden. Ik zou aanraden:

* Stoppen met betalen;
* Aangetekende brief waarin je de vordering betwist en het onverschuldigd betaalde terugvordert;
* En waarin je onderbouwd bewijs eist.

Wie er wel moet betalen is niet jouw probleem maar dat van Lindorff en Van Dijk. Dat geldt ook voor bewijs: jij hoeft niet te bewijzen dat eventuele betalingen onverschuldigd zijn, maar zij moeten bewijzen dat ze verschuldigd zijn. Kunnen ze dat niet dan kan je het geld zonder meer terugeisen.

Als je het aan de telefoon niet droog kan houden raad ik je bovendien aan hulp van een jurist te zoeken, ook met name voor het opstellen van de correspondentie.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door olaf79 »

JLHT schreef:Dankjewel voor je reactie, nu heb ik nog een vraag..
Aangezien ik dus niet zo slim ben geweest en uit angst voor grotere problemen gewoon ben gaan betalen, is er nu dan nog iets wat ik kan doen?

Nou daar heb je een punt, maar ik ben op deze beslissing gekomen omdat mijn moeder mij vaker in de problemen heeft gebracht qua rekeningen..
Als jij toen minderjarig was, dan was je sowieso niet aansprakelijk voor de bestelling en dus ook niet voor de kosten.
Los daarvan, kun jij je omdat er druk op je is uitgeoefend je beroepen op dwaling, je had immers niet met betaling ingestemd zonder die druk.
Tevens kan er hier mogelijk sprake zijn van oplichting, daar er niks is geleverd en nu wel, met druk, leugens en verzinsels, geprobeerd wordt geld te ontvangen.

Dit alles is reden om het geld, inclusief wettelijke rente, terug te vorderen. Ik ga ervan uit dat je kunt bewijzen dat je inderdaad betaald hebt.

Lindorff
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 jun 2008 16:46

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door Lindorff »

Deze kwestie van TS is door Lindorff afgehandeld. TS heeft de vordering bij Lindorff nooit betwist en de vordering is geheel en stipt voldaan nadat TS een betalingsregeling heeft getroffen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Lindorff schreef:Deze kwestie van TS is door Lindorff afgehandeld. TS heeft de vordering bij Lindorff nooit betwist en de vordering is geheel en stipt voldaan nadat TS een betalingsregeling heeft getroffen.
En zie hier dus het bewijs dat dreigen en onder valse voorwendselen rekeningen sturen kan werken.

Als TS tenminste alles heeft verteld - heeft TS dus zomaar rekeningen betaald - zonder bewijs van de kant van de eiser..

Maar ja.. Nederland he.. dan kan alles :|

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door snepke »

Guardian72 schreef:
Lindorff schreef:Deze kwestie van TS is door Lindorff afgehandeld. TS heeft de vordering bij Lindorff nooit betwist en de vordering is geheel en stipt voldaan nadat TS een betalingsregeling heeft getroffen.
En zie hier dus het bewijs dat dreigen en onder valse voorwendselen rekeningen sturen kan werken.

Als TS tenminste alles heeft verteld - heeft TS dus zomaar rekeningen betaald - zonder bewijs van de kant van de eiser..

Maar ja.. Nederland he.. dan kan alles :|
Ja alles kan hier.
Maar ik zou niet zomaar klakkeloos gaan betalen,never en nooit niet.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door renegade66 »

Goh!!! En lindorff kan dat zomaar nagaan zonder dat er ook maar een dossiernummer o.i.d gemeld is hier?

Of ze hebben nog maar 1 dossier lopen of het is een leugenachtig bedrijf.

Ik ga uit van het laatste.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door sephora30 »

Lindorff schreef:Deze kwestie van TS is door Lindorff afgehandeld. TS heeft de vordering bij Lindorff nooit betwist en de vordering is geheel en stipt voldaan nadat TS een betalingsregeling heeft getroffen.
Als ts de hele waarheid spreekt moeten jullie je schamen :!: :roll:

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

sephora30 schreef:
Lindorff schreef:Deze kwestie van TS is door Lindorff afgehandeld. TS heeft de vordering bij Lindorff nooit betwist en de vordering is geheel en stipt voldaan nadat TS een betalingsregeling heeft getroffen.
Als ts de hele waarheid spreekt moeten jullie je schamen :!: :roll:
Net wat ik al zei: ze hebben een opdracht ter inning van een bedrag en die hebben ze uitgevoerd.

Als volgens TS iets mis was met de vordering had zij nog kunnen stoppen met betalen. Nu is er blijkbaar al betaald. TS zal dan zich voor eventuele onverschuldigde betalingen bij Van Dijk moeten melden. Of een en ander met haar moeder moeten rechtzetten.

munga
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 nov 2007 15:55

Re: Lindorff dwong mij te betalen voor Van dijk

Ongelezen bericht door munga »

lindorff is een zeer brutaal incasso bureau maar niet meer dan een muis die brult. wees hier niet bang voor
ze worden meestal in gehuurd door t-mobile de lowbudget provider waar het meest fout gaat.

ik krijg nu al 4 jaar dreigbrieven wegens een onterechte vordering, maar het laatste half jaar hoor ik niks meer
nog even uitzingen want na 5 jaar is de vordering verlopen.

lees op rechtspraak.nl en je zult zien dat ze 90% van de zaken verliezen door vormfouten, vaak komen ze niet eens opdagen op de zitting.

lindorff koopt de vordering over van de schuld eiser (akte van cessie)

dit over kopen van de vordering zal lindorff kenbaar moeten maken aan de schuldernaar. lindorff zal moeten bewijzen dat de schuldernaar dit daadwerkelijk gehad heeft. dit doen ze meestal niet want dit kan alleen door het persoonlijk te overhandigen of het aangetekend op te sturen.

lindorff moet ook de aard van de vordering kunnen aantonen en ze moeten de vordering ogoed onderbouwen dat doen ze ook niet ze blijven alleen maar dreigbrieven met grote rode letters sturen met deurwaarders.

negeer dit gewoon maar bewaar het wel.

ze huren eerst een externe deurwaarder in die opnieuw gaat dreigen maar die mag van lindorff geen dagvaarding sturen. die zeggen dat het weer naar een andere deurwaarder in mijn geval was dat vermeer schutte musen uit den helder.

ook bellen ze vaak op, het blijft stil aan de lijn en leggen weer neer. dit is hinderlijk
wordt je weer door lindorff gebeld, zeg dan dat je alleen per brief wil comminuceren en leg neer.

wat te doen als je zeker weet dat je een onterechte vordering van krijgt

doe dan niks maar wacht op de brief van de deurwaarder, bel die dan op en zeg dat je aan kunt tonen dat je vordering onterecht is en dat lindorff de vordering onvoldoende heeft onderbouwd, omdat ze de aard van de vordering niet aan kunnen tonen en ook heb je het geen copy gehad van de overeenkomst van de overname van de vordering door lindorff.

- houd een goed dossier bij met data en ook wanneer je door lindorff hinderlijk gebeld bent
- houd goed bij of maak een overzicht wat je wel betaald hebt en wanneer en of dit onterecht was
- wees niet bang lig er vooral niet wakker van

ik ben geen jurist maar welke jurist heeft hier nog een zinnige aanvulling op met eventueel LJN zaaknummers en wetsartikelen want veel mensen zitten hiermee.

Gesloten