LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intrum justitia (weer)

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Innieminnie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2010 07:55

Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door Innieminnie »

Hallo,

Heb een probleem met intrum Justitia. Ik kreeg pas geleden van hun 1 tot 2 keer per dag telefoon dat ze mij een brief hadden gestuurd, dit tot vorig weekend. Welk ik niet ontvangen had, ik heb hun toen iedere vriendelijk verzocht om mij deze brief nogmaals te versturen en welke bedragen. Dit ook per e-mail verzocht dit te doen(heb bevestiging dat ze hem ontvangen hebben) en op te houden met mij te bellen op mijn geheime nummer, ze konden me niet vertellen hoe ze hier aan gekomen waren.

Bij laatste brief zeiden ze dat ze het eigenlijk uit handen wouden geven aan deurwaarder heb ik nog steeds niets van ze ontvangen, weet ik nog steeds niet welke bedragen er zijn.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? E-mail hebben ze gewoon ontvangen, heb bevestiging gekregen. Maar krijg van hun gewoon niets te horen behalve telefonisch, heb hun ook gezegd dat ik alles zwart op wit wou hebben.

Even over mijn situatie: Ik zit in een instelling, door omstandigheden kan ik het werk wat ik altijd gedaan heb niet meer doen, heb lang ziektewet gehad(2 jaar), nu heb ik een bijstandsuitkering van 314 euro per maand. Door mijn ziektebeeld, kan ik het werk wat ik altijd gedaan heb, nooit meer doen, ook dingen die er op lijken lukt niet meer. Ben nu verbannen tot het zoeken van werk waar ik geen ervaring mee heb, geen diploma's. Dus aan het werk komen is bijna niet te doen, zeker niet in deze tijden. Hoe graag ik het ook wil.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door sjohie »

Innieminnie schreef:Hallo,

Heb een probleem met intrum Justitia. Ik kreeg pas geleden van hun 1 tot 2 keer per dag telefoon dat ze mij een brief hadden gestuurd, dit tot vorig weekend. Welk ik niet ontvangen had, ik heb hun toen iedere vriendelijk verzocht om mij deze brief nogmaals te versturen en welke bedragen. Dit ook per e-mail verzocht dit te doen(heb bevestiging dat ze hem ontvangen hebben) en op te houden met mij te bellen op mijn geheime nummer, ze konden me niet vertellen hoe ze hier aan gekomen waren.

Bij laatste brief zeiden ze dat ze het eigenlijk uit handen wouden geven aan deurwaarder heb ik nog steeds niets van ze ontvangen, weet ik nog steeds niet welke bedragen er zijn.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? E-mail hebben ze gewoon ontvangen, heb bevestiging gekregen. Maar krijg van hun gewoon niets te horen behalve telefonisch, heb hun ook gezegd dat ik alles zwart op wit wou hebben.

Even over mijn situatie: Ik zit in een instelling, door omstandigheden kan ik het werk wat ik altijd gedaan heb niet meer doen, heb lang ziektewet gehad(2 jaar), nu heb ik een bijstandsuitkering van 314 euro per maand. Door mijn ziektebeeld, kan ik het werk wat ik altijd gedaan heb, nooit meer doen, ook dingen die er op lijken lukt niet meer. Ben nu verbannen tot het zoeken van werk waar ik geen ervaring mee heb, geen diploma's. Dus aan het werk komen is bijna niet te doen, zeker niet in deze tijden. Hoe graag ik het ook wil.
Als jij in een instelling zit, waar wordt dan je post bezorgd als ik vragen mag? En het zijn een stel jopies daar bij intrum justitia, maar dat ze meerdere keren per dag bellen, en het vertikken om iets per brief bevestigen is wel wat apart.

Overigens is een ontvangstbevestiging die je krijgt naar aanleiding van het sturen van een email, enkel de bevestiging dat die daar op de server is aangekomen, niet een garantie dat die door een ter zake kundige mens ook gelezen is.

Innieminnie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2010 07:55

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door Innieminnie »

sjohie schreef:
Als jij in een instelling zit, waar wordt dan je post bezorgd als ik vragen mag? En het zijn een stel jopies daar bij intrum justitia, maar dat ze meerdere keren per dag bellen, en het vertikken om iets per brief bevestigen is wel wat apart.

Overigens is een ontvangstbevestiging die je krijgt naar aanleiding van het sturen van een email, enkel de bevestiging dat die daar op de server is aangekomen, niet een garantie dat die door een ter zake kundige mens ook gelezen is.
Dat ik niets per post ontvang is inderdaad apart. Vraag me dan ook af of ze het wel kunnen doen om dan telefonisch te zeggen dat ze het gaan uitbesteden. Omdat bij mij veel informatie ontbreekt nu. En krijg eigenlijk wel zin om t voor de rechter te laten komen, hoe graag ik het aan de andere kant wil afbetalen, wat veel kosten zou besparen.

Mijn post word gewoon bij mij thuis bezorgd, is een instelling voor mensen met beperking. Voor mij houd dat in dat ik een appartement huur van ze en eens in de zoveel tijd begeleiding krijg. Helaas konden en kunnen ze me niet verder helpen. Ik betaal bijvoorbeeld ook huur aan cak, maar omdat ik een zak&kleedgeld regeling heb hoef ik dat dus niet te betalen. Krijg nl. geen huursubsidie, heb ik ook geen recht op.

Een bevestiging houd in dat ze m hebben ontvangen. En dat kan inderdaad server zijn of ergens pc, maar na ruim een week lijkt t me wel dat ze m ondertussen gelezen zouden moeten hebben zou je denken.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Wie eist, bewijst - dus als zij willen dat jij een X bedrag betaald zullen ze toch echt met een aantal details moeten komen, zoals:

- Oorzaak van het bedrag.
- Rechtsgeldigheid van de eis (getekend contract, bestelling etc.)
- Opbouw van het bedrag (hoofdsom, rente e.d) en indien er incassokosten bij komen, bewijzen van herinneringen die bezorgd zijn (dus, ontvangstbevestigingen)

Zolang men weigert dit schriftelijk te bevestigen - kan er geen sprake zijn van een rechtsgeldige vordering.

Zeggen ze van wie het komt? Waardoor het komt?

Kan best zijn dat er een foutje in hun systeem zit - maar gezien de diverse topics over IJ kennen ze daar maar een antwoord "U moet betalen,of anders..."

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door Jolijn »

Hoe lang woon je al op dit adres?
En is dit adres ook, als je er nog niet zo lang woont, bekend -middels verhuisbericht- bij alle instanties en bedrijven waar je mee te maken hebt?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door tenormin »

Dat ik niets per post ontvang is inderdaad apart. Vraag me dan ook af of ze het wel kunnen doen om dan telefonisch te zeggen dat ze het gaan uitbesteden. Omdat bij mij veel informatie ontbreekt nu. En krijg eigenlijk wel zin om t voor de rechter te laten komen, hoe graag ik het aan de andere kant wil afbetalen, wat veel kosten zou besparen. hebben zou je denken.
Kreeg na eerste posting de indruk dat je niet wist dat je een schuld had en er eigenlijk niets van begreep. Nu je schrijft: krijg eigenlijk wel zin om t voor de rechter te laten komen weet je in ieder geval wáár het over gaat. Wat ik dan weer niet begrijp is hoe ze aan jouw geheime telefoonnummer komen en je via telefoon dus lastig vallen. Maar als jij totaal geen papierwerk van één en ander hebt; ik vind het een heel vreemd verhaal, eerlijk gezegd. Je ontvangt dus normaal post in je eigen brievenbus? Maar goed, laat ze dan eerst maar eens wat papierwerk tonen i.p.v. je te treiteren met telefoontjes.

Innieminnie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2010 07:55

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door Innieminnie »

Ik heb een vermoedde waar het van komt. Maar dat is ook het enige. Ze willen/kunnen het niet zeggen. Hoe ze aan mijn nummer komen weet ik ook niet, aangezien die alleen bij familie, huisarts, telefoonmaatschappij waar ik het internet&telefonie abonnement heb(waar de maand achterstand allang is ingehaald, verder geen achterstanden, is ook zwart op wit bevestigd) en een goede vriend bekend is. Verder nergens bekend, gebruik overal verder mobiel nummer. Ik heb van hun dus echt totaal geen post ontvangen, woon alleen dus er is maar 1 brievenbus hier. Woon al 2 jaar op dit adres, dit is overal bekent waar ik iets mee heb/had.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Innieminnie schreef:Ik heb een vermoedde waar het van komt. Maar dat is ook het enige. Ze willen/kunnen het niet zeggen.
Als men het niet wil of kan zeggen - kan er ook geen sprake zijn van een vordering.
Zou mooi worden - dan kan ik roepen dat jij mij 500 euro moet betalen, want je moet betalen (zo klinkt het een beetje) - maar enig bewijs - nee hoor, want je moet toch betalen?

Nogmaals - wie eist, bewijst. Simpel zat.
Als het een terechte vordering is (wat zou kunnen) is er geen enkele reden om dit niet aan te tonen.
Elke vertraging, elke smoes, elk excuus om dit niet te doen is alleen maar bevestiging dat er geen vordering is, en IJ de boel bedriegt. ZIJ moeten aantonen dat er een rechtsgeldige vordering is - en door te zeggen "u moet betalen" bewijzen ze dat echt niet.

antischuld.nl
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mei 2013 18:56
Contacteer:

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door antischuld.nl »

Dit blijven ze aanhouden, ik heb het ook gehad dat ze meerdere malen belden op de telefoon van mijn werkgever. Waarschijnlijk eens mee geadverteerd op marktplaats oid en zo is mijn nummer in het systeem gekomen.

Zelfs sms'jes en emails.

op de telefoon kan je het makkelijk voorkomen, de meeste android telefoons kan je nummers blokkeren. Ze maken gebruik van een 1000 tal nummers en als je die reeks blokkeer heb je geen last meer van hun spam telefoontjes.

Link naar korte handleiding

esme42
Berichten: 76
Lid geworden op: 29 nov 2011 09:06

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door esme42 »

eis bewijs en zolang ze daar niet mee komen, hoef je je niet druk te maken.
wanneer je bewijs hebt, dan weet je ook of het rechtvaardig is, maar zolang er geen bewijs is, is het ook niet bewezen dat het wel jouw schuld is.

van dat telefoon nummer is vreemd, maar ij speelt ook niet eerlijk.

Limburgrob
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2015 20:45

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door Limburgrob »

Beste mensen,

Heden kreeg ik zakelijk een telefoontje van een dame die zich deed voorkomen als een medewerkster van Intrum Justitia. Voor haar opdrachtgever zou zij een vordering moeten innen jegens mijn bedrijf inzake een getekend contract bij Media Connect.
De dame in kwestie was zeer dominant, hetgeen ik niet herkende als eerdere contacten met Intrum Justitia. Verder kon de dame mij geen dossiernummer noemen met betrekking tot de openstaande vordering. Wel wist zij mij te vertellen dat wanneer wij snel een betaling zouden verrichten dit Euro 500 zou besparen op additionele invorderingskosten.
Aan het einde van het gesprek ging de dame de fout in, ik vroeg haar nogmaals om haar naam en het bedrijf waarvoor zij werkzaam was. Ze noemde haar naam en het bedrijf waarvoor zij zou werken was
(LET OP !) Int(r)ium Justitia i.p.v. Intrum Justitia.
Navraag bij Intrum Justitia wees al snel uit dat betreffende dame daar in het geheel niet werkzaam was.
Kortom: let op voor dergelijke telefoontjes !!!!!

draakje26
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2015 19:59

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door draakje26 »

Ik heb een mail gehad met daarin de melding dat ik binnen twee weken 97,50 moet overmaken naar hun als ik dat niet doet dan zouden ze mij voor de rechter dagen dat zouden ze dan gaan adviseren.
en als je het nummer belt die op de mail staat dan krijg ik de melding op me telefoon dat het een ongeldige nummer is en als je een mail stuurt dan krijg je een ander mailtje die zet ik er ook even bij
dit is de mail die ik heb ontvangen
Belangrijk: Openstaande Factuur.

Intrum Justitia ([email protected])
[email protected]

Behandeld door : Vodafone Libertel B.V.
Direct tel. nr. : 088 - 452 71 31

Openstaande vordering, BELANGRIJK!

Geachte mevrouw/heer.

In de bijgevoegde factuur verwijzen wij u naar de eerder ontvangen herinnering(en). Wij stellen u hierbij
de gelegenheid om het verschuldigde bedrag van €97,50 met rente binnen 14 dagen te voldoen op
ons IBAN-rekeningnummer NL50ABNA0471467217 t.n.v. St. Derdengeleden Intrum Justitia Nederland B.V.
onder vermelding van het referentienummer.

Blijft betaling uit, dan zijn wij genoodzaakt cliënt te adviseren om over te gaan tot het opstarten van een
gerechtelijke procedure. De kosten die hieruit voortvloeien zullen geheel voor uw rekening komen.
Voor directe betaling en meer informatie over deze vordering gaat u naar onze website www.intrum.nl
U kunt hiervoor de gegevens gebruiken die op de factuur staan vermeld. U kunt hier
ook terecht voor overige vragen.

Hoogachtend,

Intrum Justitia


Dit is de reactie op mijn mail
This is an automatically generated Delivery Status Notification.

THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY.

YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE.

Delivery to the following recipients has been delayed.

[email protected]

is hier ook iemand mee bekend of is dit de nieuwe form ik heb het ook gemaild naar de wijkagent omdat ik het niet vertrouwd en ik ben het bedrijf gaan googleen en kom dan op radar uit

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door Julie4444 »

draakje26 schreef:is hier ook iemand mee bekend of is dit de nieuwe form ik heb het ook gemaild naar de wijkagent omdat ik het niet vertrouwd en ik ben het bedrijf gaan googleen en kom dan op radar uit
Het is een nep-mail. Intrum Justitia heeft een ING rekening (NL80 INGB xxxx xx70 19).

Het echte bedrijf is gewoon een incassobureau. U heeft niet met hen te maken maar heeft een e-mail gekregen van oplichters die de naam van Intrum Justitia misbruiken om mensen geld af te troggelen. Doe zeker aangifte en meldt dit eventueel ook bij de ABN. Misschien dat die er iets mee kunnen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door tenormin »

@draakje26, het is niet Intrum Justitia, (die hebben trouwens gewoon nl. achter het mail adres) geen .com. Maar jammer dat u überhaupt gereageerd heeft. Zo kan men u nog eens, weer via andere wegen, 'te grazen proberen te nemen'. U moet gewoon antwoorden op mensen met wie u zaken doet (en dan is het nog uitkijken geblazen, maar toch). En zeker als u niets heeft uitstaan qua geld, in de prullenbak ermee.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door 16again »

draakje26 schreef:Delivery to the following recipients has been delayed.

[email protected]
Naar dat domein kun je niet mailen, nep incasso dus
** No mail exchange (MX) records available for intrum-justitia.com

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door tenormin »

16again schreef:
draakje26 schreef:Delivery to the following recipients has been delayed.

[email protected]
Naar dat domein kun je niet mailen, nep incasso dus
** No mail exchange (MX) records available for intrum-justitia.com
Kan best zijn; alleen hackers achterhalen alles. En dat zijn meestal nog whizz kid ook!
Laatst gewijzigd door tenormin op 28 feb 2015 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door Guardian72 »

tenormin schreef: Kan best zijn; alleen hackers achterhalen alles. En dat zijn meestal nog wizzard kidds ook!
Hoef je geen hacker / cracker / scriptkiddie of whizzkid voor te zijn.
Basis WHOIS search : http://whois.domaintools.com/intrum-justitia.com

Hier zie je dat ze een "ik heb iets te verbergen-service" gebruiken - terwijl de WHOIS van de 'echte' Intrum wel een adres opgeeft (okay, niet zo heel veel zeggend, maar geen verstopdienst in elk geval.

De .NL site verwijst met adres naar Intrum.com - http://whois.domaintools.com/intrum.com

Dit is gewoon openbare informatie - die voor iedereen te vinden is.
Je kan trouwens de spam doorsturen naar de registrar / hosting provider neudomain - [email protected] - vermeld daarbij dat dit oplichting / phishing is ..

wjpnl
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 apr 2015 17:39

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door wjpnl »

Intrum Justitia is in incassoland een verhaal apart en niemand snapt hoe zij werken, inclusief de medewerkers van dit bedrijf zelf.

Een verhaal. Mijn oudste zoon had voor zijn 18e verjaardag een telefoon met abonnement gekregen. Na een paar maanden bleek hij hier niet verantwoord mee overweg te kunnen gaan en ik heb zijn abonnement omgezet naar prepaid. Dat was wel mogelijk volgens vodaphone, maar dan moest ik wel zijn abonnement 'afkopen'. Hier een brief over ontvangen... bedrag betaald en daarmee was het finito... dacht ik.

Maar helaas... Vodaphone bleef de maandbedragen voor het abonnement incasseren... en iedere keer als ik belde werd het ook weer netjes teruggestort. Ik was dit echter spuugzat en stelde een selectieve blokkade in op mijn rekening. Vodaphone mocht niet meer incasseren.

Natuurlijk begrepen ze dit niet helemaal en ik kreeg brieven, aanmaningen, ik reageerde hier op en het werd bijna altijd weer teruggedraaid. Helaas 'miste' ik twee maanden in mijn terugdraai correspondentie.

Uiteindelijk belandde dit bij Intrum Justitia. We hebben het nu over 2008!!!! tot en met 2015 krijg ik dreigbrieven, dreigtelefoontjes, dreigsms-jes en tot 2x toe een 'bezoek van een veldmedewerker' die mij met een glashard gezicht vertelt, dat als ik hem niet per direct betaal, hij de politie er bij moet halen. Op mijn uitnodiging dit daadwerkelijk te doen, is nooit gereageerd (voor alle duidelijkheid: Deze hele situatie is NOOIT voor de rechter geweest). Van Vodaphone heb ik inmiddels 3 brieven... twee aan mij gericht en één aan Intrum Justitia zelf, dat deze kwestie al lang is opgelost... maar onze vrienden van Intrum Justitia blijven doorgaan ondanks dat ze klaarblijkelijk al lang geen opdracht meer hebben van Vodaphone dit te doen.

Naar mijn idee is heel IJ een ongelofelijk bureaucratische organisatie, waarbij niemand weet wat zijn collega doet. Met mijn stapeltje correspondentie van onder meer de 'eiseres' zelf, die aangeeft af te zien van de eis, omdat ze zelf een fout heeft gemaakt, maakt IJ geen kans voor de rechter... Maar ook dit kan de vreugde van de medewerkers niet drukken in hun doorgaande queeste anderen het leven zo zuur mogelijk te maken. De grap is namelijk, dat ze -blijkend uit mijn post van Vodaphone, al sinds 2010 niet meer namens Vodaphone handelen, maar op eigen initiatief. ALS ik dit bedrag ooit zou betalen, vraag ik mij ook serieus af, of Vodaphone dit ooit zou zien. En dit is natuurlijk wel een leuk verdienmodel! Stel je eens voor dat 10% van alle onterechte vorderingen uiteindelijk toch zou betalen... en hier geen cent van wordt afgedragen aan de oorspronkelijke klant, omdat deze het bedrag al heeft 'afgeschreven'...

Doet mij dit niet vaag denken aan voormalig incassobureau Beekman in Apeldoorn ?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door tenormin »

Weet niet waar dit incassobureau u aan doet denken maar zet IJ maar uit uw gedachte: ze komen echt niet verder dan dreigbrieven en.... uiteraard zijn er mensen vreselijk bang en betalen. Voor hun prachtige kantoren. Ooit eentje gezien? Dure locatie in Den Haag, marmer ontbreekt niet; betaald van....? Juist! 't Is dat mijn zus ze ooit op de stoep kreeg: een bruidsjurk, niet betaald. Alleen "zus" is 83 en had zeker geen bruidsjurk besteld, noch gepast. Bleek dus later een opgekocht adres van iemand "in de buurt". Ja, zo lust ik er nog wel een paar.

wjpnl
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 apr 2015 17:39

Re: Intrum justitia (weer)

Ongelezen bericht door wjpnl »

tenormin schreef:Bleek dus later een opgekocht adres van iemand "in de buurt". Ja, zo lust ik er nog wel een paar.
Dit verhaal heb ik inderdaad ook wel eens gehoord (niet de bruidsjurk, maar het 'opkopen')... IJ zou 'schulden' opkopen bij 'opdrachtgevers' en hier een luttel bedrag voor betalen... Wat natuurlijk heel jammer is, indien ze een schuld 'opkopen' die later onterecht blijkt te zijn.

Dit neemt natuurlijk niet weg, dat Intrum Justitia helemaal verkeerd handelt: Als Vodaphone geen vordering op mij heeft -en ook aangeeft dit niet te hebben- kunnen zij geen dingen op mij verhalen, omdat ooit Vodaphone ten onrechte heeft gezegd, dat dit anders was. Ik heb geen boodschap aan hun eigen falend bedrijfsmodel.

Gesloten