LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spooknota Intrum Justitia

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
kritische consument1
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2015 09:51

Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door kritische consument1 »

Mijn Klacht: Vandaag 17-12-2015 ontving ik, zoals vele anderen zie ik op internet (het regent klachten), een vordering van intrum justitia inzake KPN SB.

Ter verduidelijking:: Het betreft hier een fysieke brief en GEEN email/phishingemail!!!!

In deze brief staat dat zij al enige tijd, samen met mij(???????), een oplossing proberen te vinden om de openstaande vordering op te lossen. :shock: :shock: :shock:

Mijn bedrag is €186.55, maar ik heb ook al schokkende bedragen rond de €6500 voorbij zien komen.

Schande is het enige woord dat ik bij deze brief kan bedenken. :evil:

Ik heb Intrum Justitia geprobeerd te bellen op div. nr' s rond 17.00uur, maar kan nergens iemand bereiken. Op één bandje een heel verhaal over phishingmails en daarna werd de verbinding verbroken.
Het telefoonnr dat in hun brief staat bestaat helemaal niet. :shock:

Ik heb via de website een bericht gedaan en via de mail, maar deze praktijken moeten in de openbaarheid gebracht worden.
Ik weet niet waar dit incassobureau zichzelf mee heeft ingelaten, maar dit is een eng en vreemd verhaal en mensen moeten gewaarschuwd worden.

Er staat zelfs een kortingsactie in de brief. Alsof ik een mooie prijs heb gewonnen.
Wanneer ik voor 26 december betaal ontvang ik een mooie korting van maar liefst 20%. :shock: :?

Deze brief komt echt van Intrum Justitia, de bankgegevens e.d. kloppen met wat er op hun website staat.

AANVULLEND VERMOEDEN:

Mijn vermoeden is dat I.J. bij grote bedrijven voor een prikkie stapels "claims" aan het opkopen is geslagen, vandaar die bespottelijke kortingsactie en "claims" van 10/15 jaar terug. Het is ze boven de pet gegroeid, vandaar ook verkeerde stellingen en info in brief telnr. e.d. :oops:

Ze hebben dit gewoon voor het einde van het jaar willen afsluiten (voor de cijfers????), dus moest alles als een gek de deur uit en wat maakt het nou uit dat de brieven vol met fouten en onwaarheden staan.

Als 20% van de ontvangers erin trapt, verdienen ze er waarschijnlijk nog dik op.

De bedrijven die aan dit soort praktijken meewerken hebben in 1 klap hun vuile was opgeruimd. Dat er ook volop ongegronde claims tussen zitten is niet interessant. Dat is de zorg van Intrum Justitia en deze zijn dus hebberig genoeg om onzorgvuldig te worden. :roll:

Iemand wilde nog een wit voetje bij de baas halen!!!!????? En laten zien wat hij/zij allemaal wel niet kan.
Deze persoon heeft zichzelf prachtig bewezen met deze actie hoor hahahaha.(U staat vast een mooie kerstbonus of promotie te wachten) :idea: :idea: :idea:

Zit ik ver naast de waarheid Intrum Justitia?????

Goed om te weten dat T-mobile, Telford, Kpn, Neckerman e.d. aan dit soort wanstaltige "Amerikaanse" praktijken meewerken. Ik heb nooit wat met deze bedrijven gehad en zal hierdoor ook nooit enige aankoop bij hen doen.

Let op, deze uitspraak is een VERMOEDEN!!



PAS OP!!! Ik begrijp dat mensen inloggen op de website van I.J. en hun gegevens netjes invullen.
Dit is niet handig om te doen, v.a. nu hebben ze dus al uw gegevens!!!!
Laatst gewijzigd door kritische consument1 op 24 dec 2015 08:48, 3 keer totaal gewijzigd.

organo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2015 15:21

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door organo »

Het is mogelijk dat ze zomaar wat schrijven, Heb dit ook bij de hand gehad inzake UPC. Na veel bellen en dreigen bleek dan Intrum Justitia niet eens een dossier van mij had ontvangen van UPC gewoon omdat ik geen schulden had. Gewoon dreigen en laten barsten. Ik heb nooit meer wat gehoord.

atendolle
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2015 12:41

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door atendolle »

Hier precies het zelfde verhaal.
Het zou gaan om een oude schuld uit 2002 van T-Mobile waar wij niet eens een nummer hebben gehad.
Heel bizar ook dat Intrum Justitia niet eens te pakken te krijgen is.
Verder klopt ook de brief natuurlijk van geen kant.

Consument33
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2015 10:58

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Consument33 »

Hier ook hetzelfde, gisteren ook een brief ontvangen waarin is aangegeven dat ze geprobeerd hebben met ons een oplossing te vinden (ik heb nooit contact gehad) en ook de geweldige "aanbieding". Bedrag is bij ons behoorlijk hoog, meer dan 2000 euro!

Wij hebben alleen nooit een contract gehad bij T-Mobile, nooit eerder een brief ontvangen (niet van T-Mobile en niet van Intrium Justitia).

Overigens hebben veel meer mensen een vergelijkbare brief ontvangen de afgelopen dagen, op deze site staan wel rond de 30 meldingen: http://www.klacht.nl/intrum-justitia/

Ik ben wel benieuwd of iemand via klacht.nl een klacht in heeft gediend en of dit werkt?

Onze rechtsbijstand adviseerde om eenmalig een brief te sturen aan Intrim Justitia waarin staat dat de vordering niet terecht is omdat we nooit een overeenkomst met T-Mobile zijn aangegaan en het daarbij te laten en ook niet meer te reageren op eventuele volgende brieven.

Wellicht melden meer mensen zich? Kennis delen wat wel en niet werkt kan helpen.

DirkG
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2015 14:54

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door DirkG »

Helaas ook zo'n brief ontvangen, terwijl ik nooit iets bij Neckermann.com gekocht heb. Ga vanmiddag aangifte doen.

kritische consument1
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2015 09:51

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door kritische consument1 »

Ik heb via klacht.nl de mededeling gekregen dat Intrum Justitia de klacht schriftelijk heeft afgehandeld.
Ik ben erg benieuwd wat ik voor reactie op de mat krijg. :shock:

Ik heb geëist om binnen 3 werkdagen een volledig dossier toegestuurd te krijgen waarin alle documentatie aangaande evt.contracten cq overeenkomsten, facturen,herinneringen e.d aanwezig aanwezig is wat hun het wettelijke recht geeft deze vordering aan mijn adres te richten.

Ik mag er nu dus vanuit gaan dat of bovenstaande onderweg is of een excuusbrief. :P

Op mijn persoonlijke email aan hun adres heb ik totaal geen reactie mogen ontvangen, ook erg bijzonder moet ik zeggen.

Wordt vervolgd :|

Consument33
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2015 10:58

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Consument33 »

kritische consument1 schreef:Ik heb via klacht.nl de mededeling gekregen dat Intrum Justitia de klacht schriftelijk heeft afgehandeld.
Ik ben erg benieuwd wat ik voor reactie op de mat krijg. :shock:

Ik heb geëist om binnen 3 werkdagen een volledig dossier toegestuurd te krijgen waarin alle documentatie aangaande evt.contracten cq overeenkomsten, facturen,herinneringen e.d aanwezig aanwezig is wat hun het wettelijke recht geeft deze vordering aan mijn adres te richten.

Ik mag er nu dus vanuit gaan dat of bovenstaande onderweg is of een excuusbrief. :P

Op mijn persoonlijke email aan hun adres heb ik totaal geen reactie mogen ontvangen, ook erg bijzonder moet ik zeggen.

Wordt vervolgd :|
Ik ben erg benieuwd, graag even posten wanneer je iets hebt gehoord?
@DirkG: Overigens ook benieuwd wat de politie er van zegt....

Wij hebben gisteren T-Mobile gebeld, maar ze konden ons niet in het systeem vinden. De medewerker gaf daarbij wel aan dat als ze het dossier hadden overgedragen aan een incassobureau, de zaak voor hen gesloten is. T-Mobile gaf toen al aan meerdere klachten hebben gekregen van klanten.
Vandaag hebben ze wel een post gedaan op hun forum: https://forum.t-mobile.nl/nieuws-345/up ... tia-262641
Daarbij verzoeken ze klanten contact op te nemen met Intrum Justitia, omdat T-mobile geen inzage meer heeft in de gegevens (dat zou kunnen kloppen met het verhaal van de medewerker). Bijzonder is alleen dat Intrim Justitia aan mensen die informatie hebben opgevraagd aangeven dat ze informatie hebben opgevraagd bij T-Mobile.....ergens klopt er iets niet. Typisch gevalletje van kastje naar de muur?

kritische consument1
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2015 09:51

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door kritische consument1 »

Van kastje naar de muur doe ik niet aan.
Van dat kastje blijft niks over, aangezien ikzelf nogal van de botte bijl ben :lol: en die muur heb ik zelf al voor mijn hoofd, daar heb ik Intrum Justitia niet voor nodig :mrgreen: :mrgreen:

Mocht de politie inderdaad iets interessants te melden hebben, hoor ik het ook heel graag.
Ik ben er echt verbaasd over hoeveel klachten er al op internet staan, heel vreemd verhaal. :shock:


klein overzichtje van enige klachten. en dit zijn nog maar 2 websites
https://www.klachtenkompas.nl/intrum-justitia
http://www.klacht.nl/intrum-justitia/

kritische consument1
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2015 09:51

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door kritische consument1 »

En nu krijg ik via klacht.nl het bericht van Intrum Justitia...................

'Schriftelijk afgehandeld, dossier is gesloten'. :evil:

Nu mag ik helemaal hopen dat er een brief met uitleg op de mat komt.
Zo niet dan gaat er van de week nog een officiële klacht naar het KIGID.

Op mijn persoonlijke mail heeft nog steeds niemand van dit incassobureau gereageerd!!!!!!!!, maar wel een anoniem berichtje via klacht.nl en klachtenkompas.

Wat voor een manier van communiceren is dit dan? :shock:

organo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2015 15:21

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door organo »

kritische consument1 schreef:Ik heb via klacht.nl de mededeling gekregen dat Intrum Justitia de klacht schriftelijk heeft afgehandeld.
Ik ben erg benieuwd wat ik voor reactie op de mat krijg. :shock:

Ik heb geëist om binnen 3 werkdagen een volledig dossier toegestuurd te krijgen waarin alle documentatie aangaande evt.contracten cq overeenkomsten, facturen,herinneringen e.d aanwezig aanwezig is wat hun het wettelijke recht geeft deze vordering aan mijn adres te richten.

Ik mag er nu dus vanuit gaan dat of bovenstaande onderweg is of een excuusbrief. :P

Op mijn persoonlijke email aan hun adres heb ik totaal geen reactie mogen ontvangen, ook erg bijzonder moet ik zeggen.

Wordt vervolgd :|
Je hoort er misschien niets meer van, in mijn geval konden ze niks overleggen omdat ze niks hadden.

kritische consument1
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2015 09:51

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door kritische consument1 »

Dat is voor mij onacceptabel!!!!!!!!

Ik ben zelf werkzaam in de schuldhulpverlening, dus je kan wel begrijpen dat mijn bloed kookt. :oops:

Er zijn echt mensen die van schrik betalen en blij zijn dat ze die korting in ieder geval nog kunnen krijgen. :evil:
Mensen durven niet eens het incassobureau te bellen, omdat ze het niet erger willen maken dan het al is, ondanks het feit dat ze de vordering niet kunnen rijmen.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:Laten we voorop stellen dat I.J. deze mails niet heeft verstuurd maar de naam door malloten uit Verweggistan wordt gebruikt om geld te incasseren.
Volgens TS klopt het bank rekeningnummer uit de brief met die op de website.
De "malloten uit verweggistan" kunnen dan natuurlijk geen geld incasseren, wellicht is de brief dus wel afkomstig van IJ.

Consument33
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2015 10:58

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Consument33 »

Het gaat hier niet om phishing mails, maar om echte (fysieke) brieven afkomstig van I.J. (zie ook link T-Mobile die dit bevestigen. Op de brieven staan ook het bankrekeningnummer van I.J. vermeld.
Klacht.nl staat er vol mee (ik denk zo al circa 50 klachten). Veel van die mensen zijn nooit klant geweest bij het bedrijf waar I.J. in de brief naar verwijst. Bovendien gaat het om veelal zeer oude facturen waarover nooit eerder is gecorrespondeerd. Een zeer vreemde gang van zaken....

kritische consument1
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2015 09:51

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door kritische consument1 »

snuffel1 schreef:Laten we voorop stellen dat I.J. deze mails niet heeft verstuurd maar de naam door malloten uit Verweggistan wordt gebruikt om geld te incasseren. Ik kreeg ook zo'n mail met een bijlage die ik uiteraard niet heb geopend want ik ben nooit lid geweest van een gymclub. Toch maar even gegoogled op de naam van die club en kwam meteen bij de echte site van I.J. uit waarin gewaarschuwd werd voor mails zoals die ik gehad heb. I.J. valt niets te verwijten want die malloten uit Verweggistan spelen handig in op kwetsbare mensen die al schulden hebben. Qua communicatie zou het I.J. sieren om deze enkel te doen zoals banken dat doen, per brief met een inlogcode om een eventuele vordering te volgen.

Het betreft hier GEEN email, maar fysieke post!!!!!!!!

Wat ik als zeer verontrustend ervaar is...............Hoe komen zij,of het bedrijf waarvan ze de dossiers hebben opgekocht aan mijn gegevens en de zogenaamde dossierinformatie?????

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vraag dat aan het IJ. Je hebt daar recht op op basis van de Wbp.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door sacredfour »

IJ heeft een aantal dubieuze vorderingen gekocht van KPN. Zakelijk gezien is hier natuurlijk niks mis mee. IJ probeert aan het eind van het jaar haar winstrekening nog wat te spekken. Dat de vorderingen verjaard zijn houdt niet in dat IJ deze vorderingen niet mag (proberen te)incasseren. De vorderingen zijn alleen niet meer afdwingbaar in rechte , tenzij er ooit stuiting heeft plaatsgevonden. Dat laatste zal onwaarschijnlijk zijn en IJ zal ook geen moeite doen om het een en ander te bewijzen. IJ heeft deze vorderingen waarschijnlijk voor minder dan 10 cent in de euro gekocht. IJ weet ook dat er altijd mensen zijn die alsnog betalen en dat deze kleine groep mensen toch nog voor een kleine winst verbetering zorgt. Leuk om de kerstbonussen mee te betalen!

handle2002
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2015 14:26

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door handle2002 »

Ook ik viel "in de prijzen".

De bewoners van het vorige adres, waar ik woonde deden de brief van Intrum Justitia eergisteren bij mij
in de brievenbus. Omdat mij bekend is dat er veel phishing mails de ronde doen uit naam van dit bureau vroeg ik mij direct af of dit echt was. Enveloppe en brief zien er echt uit. Ingelogd met de gegevens op de brief, Intrum Justitia site bezocht en daar stond - na inloggen- mijn naam. Ik heb screen dumps gemaakt als bewijs. Ik woon al bijna 1½ jaar niet meer op het door hen gebruikte adres.
"Kies uw aanbieding" wordt als onderwerp gekozen en dan gaat het verder met een vordering van T-mobile in hoogte van € 1.149,15 (dit bedrag wijkt enigszins af van het bedrag online dat hoger is)
Er wordt geen jaar genoemd waarop de vordering betrekking heeft in de brief maar online spreekt men van het jaar 2004. Als geboortedatum staat online: 24-12-1997. Ik zou dus op mijn 7e levensjaar al een zakelijke verbintenis met T-mobile gehad hebben.

Vanochtend maar eens gebeld met I-J. De dame vraagt mij om mijn geboortedatum. Ik weiger mijn echte geboortedatum te geven en vroeg haar mij mijn geboortedatum te geven. Dit mocht ze niet maar verderop in het gesprek wist ze de juiste datum wel te noemen. Ik heb haar gevraagd waarom ze mijn juiste woonadres niet konden vermelden. Iemand in dit traject moest toch op één of andere manier aan mijn vorige adres gekomen zijn. Het antwoord was: "Meneer wij hebben geen toegang tot de GBA want wij zijn een incassobureau."
Ook is dit het eerste schrijven dat ik ooit van hen ontvangen heb. Dit bevreemdde de dame in kwestie wel. Ik heb haar ook duidelijk gemaakt dat ik tussen 2001 en 2005 in de USA woonde dus dat zij op de volgende gronden mij nimmer kan bewijzen dat ik een schuld bij T-Mobile had/heb. Nog sterker ik ben nog nooit met T-Mobile in zee gegaan en zal dit ook nimmer doen.
Ik heb geëist dat mijn gegevens van hun site gehaald worden, ook al zijn ze alleen voor mij toegankelijk en tevens geëist dat dit dossier vernietigd wordt en heb excuses verlangd voor de onaangename Kerstverrassing alsmede schriftelijke bevestiging dat e.e.a. op een misverstand berust. Dat is wel het minste wat je mag verwachten.

Meer nee....de jongedame is ijverig en gaat mij de stukken E-mailen. Ik heb haar wel mijn E-mailadres gegeven en gezegd dat als ze schriftelijk wil reageren mijn juiste adres maar bij de GBA moet opvragen.

In het algemeen:
- het regent klachten over spookvorderingen, allemaal brieven die gedateerd zijn met
16 december 2015.
- verjaring van vorderingen: http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=61
Om kort te gaan: genoemde vorderingen vallen onder consumentenverkoop; de laatste alinea onder het kopje "de verjaringstermijnen". De verjaringstermijn bedraagt derhalve 2 jaren. Ik heb nimmer eerder een schrijven van ofwel T-Mobile ofwel Intrum Justitia ontvangen. Derhalve is er geen sprake het ondernemen van actie door vermeende schuldeiser en verjaart de vordering na 2 jaren.
Ook werd na mijn verhuizing naar de USA gedurende 6 maanden alle post doorgestuurd. Geen post van T-mobile of Intrum (ik zou ook niet weten waarom want ik heb nimmer een zakelijke relatie gehad met T-mobile of tot hen behorende ondernemingen).

Ik kan maar één conclusie trekken hier: Intrum Justitia moet bijzonder hongerig zijn en koopt bulkvorderingen van dubieuze schuldeisers op om te zien of daar nog wat geld uit te persen is.
De brief was dus wel degelijk echt; de vordering is "spook".

Intrum Justitia zou, hetgeen wettelijk vastgesteld is ten aanzien van verjaring, sowieso in acht moeten nemen. Eens te meer blijkt hier de honger uit van genoemd incassobureau.

Het bestuur van de N.V.I. (Nederlandse Vereniging van Incassobureau's) zou er goed aan doen om haar leden te adviseren dergelijke batches, die de 'houdbaarheidsdatum' ver te boven gaan, niet meer in behandeling te nemen.

Al met al vind ik het een schande dat je naam ten onrechte opgenomen wordt in een bestand van een incassobureau en dat men dit niet zomaar offline kan halen ( dit werd mij gezegd).
Daarnaast gaat het volgens hen om een originele vordering van € 404,56, vermeerderd met € 569,16 aan rente en € 175,27 aan kosten.

Consument33
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2015 10:58

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Consument33 »

Ik ben erg benieuwd wat voor documenten ze je gaan mailen. Hou je ons op de hoogte?
Gezien het belachelijk aantal vergelijkbare reacties heb ik besloten niet eens de moeite te nemen ze te gaan bellen. Ik zal een kort briefje aangetekend versturen waarin ik aangeef dat de vordering onterecht is aangezien ik nooit klant ben geweest van TMobile en dat ik uitga van fout in hun administratie. Mochten ze toch van mening zijn dat het een terechte vordering is dat ze dan maar het dossier moeten opsturen.

DirkG
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2015 14:54

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door DirkG »

Vandaag geprobeerd aangifte te doen. Accepteerde de politie niet want ik heb geen schade geleden omdat ik nog niet betaald heb. Ze sturen me door naar de fraude helpdesk. Duurde wel even voordat ik uitgelegd kon krijgen dat het niet om e-mail, maar om een brief gaat.

Vandaag ook contact gehad met IJ. Ze gaan het dossier opsturen, na wat doorvragen zaten daar alleen de stukken van de Neckermann.com in en niet de stukken van hun. Dus ook gevraagd om die laatste toe te voegen. En ze gaven ook aan dat ik de stukken niet deze week ga ontvangen.

Dus mensen die stukken hebben opgevraagd verwacht niet te veel

kritische consument1
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2015 09:51

Re: Spooknota Intrum Justitia

Ongelezen bericht door kritische consument1 »

Vandaag een mailtje van Intrum Justitia ontvangen:

Geachte mevrouw,

Onderstaand e-mailbericht hebben wij in goede orde ontvangen en kunnen u berichten dat wij het bovengenoemde dossier om ons moverende redenen hebben gesloten. Onze excuses voor de ontstane overlast.

Op 18 december 2015 hebben wij u tevens schriftelijk bericht.Hiermee wordt gerefereerd naar het berichtje op klacht.nl


Wij hopen u voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u nog vragen en/of opmerkingen heeft, vernemen wij dit graag bij voorkeur per e-mail via het e-mailadres: [email protected].


KORTOM: Ze hebben het verzochte dossier dus NIET naar mij verzonden.
Ik zal hier morgen dus de rechtsbijstand opzetten, aangezien ik echt inzage eis in dit dossier.
ik wil echt weten hoe en van wie zij aan mijn persoonlijke gegevens zijn gekomen, hoe dit pad is verlopen

Gesloten