LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Steve235 schreef:Maar buiten dat, ik vroeg me eigenlijk alleen af of het gebruik van dat briefpapier en de brief dan ook zo opstellen alsof het echt van dat incassobureau komt een normale en legale manier van zaken doen is. En dat is het dus, al vind ik het een vreemde manier.
Exact. Gelukkig is je vraag wel beantwoord :wink:

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door k2p »

Hey Steve, laat ons de uitkomst weten, als je wilt. Sterkte

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door moederslink »

Wie zegt dat ik een stok zoek? En hoezo "mensen als TS"?? Hoe weet jij of ik mijn zaakjes wel of niet op orde heb? Maar goed, de "zie-mij-interessant-zijn-ik-lees-alleen-wat-ik-wil-lezen"-moraal ridders komen weer tevoorschijn. Ik heb in 7 jaar tijd dat ik hier woon nu dus één keer te laat betaald, twee dagen welteverstaan, en van wat ik hier lees en begrijp niet eens twee dagen te laat maar eerder 8 dagen te vroeg, dus ga niet vertellen dat het mooi zou zijn als "mensen al TS" hun zaken op orde stellen ( werk jij toevallig bij dat verhuur organisatie ofzo?? ) als je er verder niks van weet... verder heb ik er weinig meer aan toe te voegen..
Ik vroeg enkel en alleen of een bedrijf briefpapier van een incassobureau mogen gebruiken.. ik heb nu mijn antwoord..
Dank allen voor de zinnige antwoorden!
Jammer dat velen- alweer- allerlei conclusies hadden getrokken : huurachterstand, zaakjes niet op orde , het topic niet compleet etc etc etc ; een " " sorry "" r. TS kan er ook niet van af :(
Ook ik vind zo.n brief ( wat dus kennelijk mag ) vreemd +die incassokosten :?: . Ik hoop dat je duidelijkheid daarover krijgt wanneer je naar het kantoor vd woonvereniging gaat. Misschien horen we nog van je?

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door joris21 »

Feit blijft dat TS toch zoals al eerder geopperd een maand achterloopt je betaald nl vooraf en niet achteraf.
Anders gaat een woningbouw geen brief sturen met incasso dan krijg je gewoon een normale brief met 14 dagen etc etc.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door berndv »

joris21 schreef:Feit blijft dat TS toch zoals al eerder geopperd een maand achterloopt je betaald nl vooraf en niet achteraf.
feit blijft dat je dit feitelijk niet met zekerheid kunt zeggen, aangezien je niet de overeenkomst van ts in kunt zien en hier wellicht een overijverige verhuurder is die wellicht voordat de maand begonnen is al met herinneringen aan het strooien is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door moederslink »

berndv schreef:
joris21 schreef: Feit blijft dat TS toch zoals al eerder geopperd een maand achterloopt je betaald nl vooraf en niet achteraf.
feit blijft dat je dit feitelijk niet met zekerheid kunt zeggen, aangezien je niet de overeenkomst van ts in kunt zien en hier wellicht een overijverige verhuurder is die wellicht voordat de maand begonnen is al met herinneringen aan het strooien is.
Precies berndv ! Niks feit dat ie achterliep :roll:
Hij schrijft toch duidelijk dat ie nooit heeft achtergelopen , en nu slechts 2 dagen omdat zn salaris 2 dagen later kwam?
Waarom zou ik a priori twijfelen aan zijn verhaal? Daar heb ik vooralsnog geen enkele reden toe... :evil:

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door witte angora »

De vraag van de topicstarter is beantwoord, al het overige is eigenlijk off-topic.

Misschien kan er maar beter een slotje op? Om te voorkomen dat anderen, die later dezelfde vraag hebben, niet doodgegooid worden met allerlei niet ter zake doende aannames en dergelijke? Of kunnen 'we' het er gewoon bij laten?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Steve235 schreef:Ik snap natuurlijk wel dat we verplichtingen hebben qua rekeningen betalen, maar om op deze manier te werk te gaan...
Waarschijnlijk zijn niet al hun cliënten zo netjes en is een pre-incasso brief erg effectief. GGN biedt dit schijnbaar als een service aan hun clienten dus er is niets "illegaals" aan.

Helaas ontstaat hier ook al weer de verwarring tussen een incasso bureau en deurwaarders. Hier zit een heel verschil in. Iedereen kan een incasso bureau beginnen maar je kunt niet zomaar deurwaarder worden.

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:
Steve235 schreef:Ik snap natuurlijk wel dat we verplichtingen hebben qua rekeningen betalen, maar om op deze manier te werk te gaan...
Waarschijnlijk zijn niet al hun cliënten zo netjes en is een pre-incasso brief erg effectief. GGN biedt dit schijnbaar als een service aan hun clienten dus er is niets "illegaals" aan.

Helaas ontstaat hier ook al weer de verwarring tussen een incasso bureau en deurwaarders. Hier zit een heel verschil in. Iedereen kan een incasso bureau beginnen maar je kunt niet zomaar deurwaarder worden.
GGN is een gerechtsdeurwaardersorganisatie, dus die verwarring speelt hier geen rol.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

sylvesterb schreef:
Steve235 schreef:Ik snap natuurlijk wel dat we verplichtingen hebben qua rekeningen betalen, maar om op deze manier te werk te gaan...
Waarschijnlijk zijn niet al hun cliënten zo netjes en is een pre-incasso brief erg effectief. GGN biedt dit schijnbaar als een service aan hun clienten dus er is niets "illegaals" aan.

Helaas ontstaat hier ook al weer de verwarring tussen een incasso bureau en deurwaarders. Hier zit een heel verschil in. Iedereen kan een incasso bureau beginnen maar je kunt niet zomaar deurwaarder worden.

als je goed had gelezen brachten zij 40 euro incassokosten in rekening, dat mag gewoon niet binnen deze termijn, dat op zich is dus wel illegaal, briefhoofd gebruiken heb ik eerlijk gezegd mijn bedenkingen bij maar als de expert zegt dat dit mag zal dat zo zijn...

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:als je goed had gelezen brachten zij 40 euro incassokosten in rekening, dat mag gewoon niet binnen deze termijn, dat op zich is dus wel illegaal, briefhoofd gebruiken heb ik eerlijk gezegd mijn bedenkingen bij maar als de expert zegt dat dit mag zal dat zo zijn...
Alleen draait het in dit topic helemaal niet om die kosten, maar om dat briefpapier.
Moneyman schreef:
Steve235 schreef:Maar buiten dat, ik vroeg me eigenlijk alleen af of het gebruik van dat briefpapier en de brief dan ook zo opstellen alsof het echt van dat incassobureau komt een normale en legale manier van zaken doen is. En dat is het dus, al vind ik het een vreemde manier.
Exact. Gelukkig is je vraag wel beantwoord :wink:

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

denk niet dat je dat los kunt zien van elkaar, de kosten en briefpapier/hoofd van een incassobedrijf is illegaal simpel omdat de kosten illegaal zijn, het briefhoofd los zal mogen maar de kombi niet heb ik het idee...

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Natuurlijk kan je dat wel los zien. Het zijn twee totaal verschillende vraagstukken, die hier alleen toevallig bij elkaar komen. Eventuele onterechte kosten maakt niet ineens het gebruik van het briefpapier illegaal.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

dat zal zo zijn wat je zegt, aan de andere kant is het zo dat juist door het opvoeren van die kosten het geheel ineens een geheel andere lading krijgt, als je niet zo kien bent en maar snel betaald is er iets gebeurd wat niet door de beugel kan en veel mensen hebben dit niet door en betalen dan dus ten onrechte deze extra gelden...

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:dat zal zo zijn wat je zegt, aan de andere kant is het zo dat juist door het opvoeren van die kosten het geheel ineens een geheel andere lading krijgt, als je niet zo kien bent en maar snel betaald is er iets gebeurd wat niet door de beugel kan en veel mensen hebben dit niet door en betalen dan dus ten onrechte deze extra gelden...
Vast. Maar nogmaals, daar draait dit topic niet om. Dit soort randdiscussies vervuilt alleen maar de echte discussie (die overigens al lang klaar is).

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door ArneLH »

De Koninklijke beroepsorganisatie voor gerechtsdeurwaarders heeft een bestuursregel opgesteld voor dergelijke profitletters. Die bestuursregel eist onder andere dat de deurwaarder:
- de volledige controle heeft over de inhoud van de brief;
- een dossier ten aanzien van de betreffende debiteur heeft aangemaakt;
- reacties op de brief zelf in ontvangst neem en afhandelt (dat wil zeggen dat de gerechtsdeurwaarder de communicatie daarover niet aan de opdrachtgever of derden overlaat);
De handelswijze die hier aan de orde is is daarmee niet in overeenstemming. Volgens de tuchtrechter is dit tuchtrechtelijk laakbaar (Rb. Amsterdam 10 mei 2011, ECLI:NL:RBAMS:2011:YB0618).

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij, Arne, moet je je eigen link nog even goed lezen in het kader van dit topic. In dit topic is de brief verstuurt door de schuldeiser. Niet door de deurwaarder. Ik denk dat dit toch even verschil uitmaakt.

Tenzij ik er niks van snap, dat zou zomaar kunnen.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door ArneLH »

witte angora schreef:Volgens mij, Arne, moet je je eigen link nog even goed lezen in het kader van dit topic. In dit topic is de brief verstuurt door de schuldeiser. Niet door de deurwaarder. Ik denk dat dit toch even verschil uitmaakt.

Tenzij ik er niks van snap, dat zou zomaar kunnen.
De schuldeiser maakt kennelijk met goedkeuring van de gerechtsdeurwaarder van het briefpapier van de gerechtsdeurwaarder. De deurwaarder voldoet dus niet aan de 3 vereisten die ik citeerde uit de Bestuursregel profitletters, dat is tuchtrechtelijk laakbaar gedrag.
Rb. Amsterdam 10 mei 2011, ECLI:NL:RBAMS:2011:YB0618 schreef: 6.2 Volgens vaste rechtspraak van de Kamer (onder meer LJN:YB0234, Kamer voor Gerechtsdeurwaarders 21 april 2009 en LJN:YB0467 Kamer voor Gerechtsdeurwaarders, 16 februari 2010), is het gebruik van een brief als de onderhavige, de zogenaamde profitletter, op zichzelf niet klachtwaardig, indien is voldaan aan bepaalde voorwaarden. De ledenraad van de Koninklijke Beroepsorganisatie voor Gerechtsdeurwaarders (KBvG), waarvan iedere gerechtsdeurwaarder van rechtswege lid is, heeft op 15 april 2010 een zogeheten ‘Bestuursregel profitletters’ (hierna: Bestuursregel) aangenomen.
(...)
6.4 De gerechtsdeurwaarder heeft meegedeeld dat de op 3 mei 2010 aan klager gezonden brief, anders dan door klager gesteld, niet door [ ], maar door het incassokantoor van de gerechtsdeurwaarders is verzonden. In de brief aan klager van 3 mei 2010 staat echter vermeldt dat de betaling dient te worden overgemaakt op het rekeningnummer van [ ]. Voorts staat daar vermeld dat uitsluitend contact kan worden opgenomen met [ ].

6.5 Voormelde gang zaken is in strijd met de uit de jurisprudentie en uit de Bestuursregel blijkende voorwaarden voor het gebruik van de profitletter. Dit geldt met name voor de tekst dat enkel betaald kan worden aan [ ] en dat ook enkel met [ ] contact kan worden opgenomen. Deze tekst valt bovendien niet te rijmen met de mededeling van de gerechtsdeurwaarders aan de Kamer, dat de brieven door hun (incasso)kantoor worden verzorgd.
(...)
6.7 Gelet op vorenstaande dient de klacht gegrond te worden verklaard.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef:Volgens mij, Arne, moet je je eigen link nog even goed lezen in het kader van dit topic. In dit topic is de brief verstuurt door de schuldeiser. Niet door de deurwaarder. Ik denk dat dit toch even verschil uitmaakt.
Als het om een deurwaarder zou gaan, hier gaat het gewoon om een incasso bureau dan zijn de regels niet van toepassing.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mag een bedrijf briefpapier van een incassobureau gebruiken?

Ongelezen bericht door berndv »

sylvesterb schreef:
witte angora schreef:Volgens mij, Arne, moet je je eigen link nog even goed lezen in het kader van dit topic. In dit topic is de brief verstuurt door de schuldeiser. Niet door de deurwaarder. Ik denk dat dit toch even verschil uitmaakt.
Als het om een deurwaarder zou gaan, hier gaat het gewoon om een incasso bureau dan zijn de regels niet van toepassing.
Kijk even op de website van GGN en je zult zien dat het geen "gewoon" incassobureau is, ook al leveren ze incassodiensten, het is een deurwaarderskantoor.

Gesloten