LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkocht via Marktplaats

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door stronkstronk »

Ik heb een apparaat verkocht via Marktplaats. Koper is langs geweest en wilde het apparaat meenemen. Ik eiste dat ik het apparaat zou demonstreren opdat hij kon zien dat het apparaat werkt. We hebben samen vastgesteld dat het apparaat werkte en koper is akkoord gegaan en heeft geld overgemaakt. 3 dagen later kwam koper met de melding dat het apparaat het gedaan heeft en vervolgens niet meer. Hij eiste zijn geld terug of hij zou het apparaat laten maken op mijn kosten. Hier ben ik niet akkoord meegegaan. 2 maanden (pas) later ontvang ik een brief van Incassocenter met een vordering. Weer 2 weken later nogmaals een vordering met dreiging van deurwaarder. Ik heb dus geen openstaande schuld. Maar wat te doen in deze situatie?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Helemaal niets, gewoon negeren. Lekker laten dreigen. Is een oplichter. Als u bedreigingen op papier of per mail krijgt, ga daarmee naar de politie. Wordt u gebeld, neem het gesprek op, zodat ook die bedreiging vast ligt.

atlas1302

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Precies, helemaal niets ...en als u bedreigd wordt daar gewoon melding van maken bij politie. Kan gewoon digitaal en daar heeft u geen pinpas voor nodig...gratis! Doe de deur niet meer open voor deze boze mannen want ze weten waar jouw huis woont, en voor de rest niks, nakkes, nada.

Verwijderd

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door Verwijderd »

stronkstronk schreef:Ik heb een apparaat verkocht via Marktplaats. Koper is langs geweest en wilde het apparaat meenemen. Ik eiste dat ik het apparaat zou demonstreren opdat hij kon zien dat het apparaat werkt. We hebben samen vastgesteld dat het apparaat werkte en koper is akkoord gegaan en heeft geld overgemaakt. 3 dagen later kwam koper met de melding dat het apparaat het gedaan heeft en vervolgens niet meer. Hij eiste zijn geld terug of hij zou het apparaat laten maken op mijn kosten. Hier ben ik niet akkoord meegegaan. 2 maanden (pas) later ontvang ik een brief van Incassocenter met een vordering. Weer 2 weken later nogmaals een vordering met dreiging van deurwaarder. Ik heb dus geen openstaande schuld. Maar wat te doen in deze situatie?
Koper heeft het apparaat werkend gezien en is akkoord gegaan met de koop. Vanaf dan ligt de rest van de verantwoordelijkheid bij koper. U hoeft niets te doen. Laat maar dreigen. U heeft er simpelweg geen enkel controle over wat koper afgelopen 3 dagen met het apparaat heeft gedaan.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kopen via Marktplaats van een particulier is garantie tot de deur. Jammer voor de koper maar helaas.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lady1234 schreef:Helemaal niets, gewoon negeren. Lekker laten dreigen. Is een oplichter. Als u bedreigingen op papier of per mail krijgt, ga daarmee naar de politie. Wordt u gebeld, neem het gesprek op, zodat ook die bedreiging vast ligt.
Lijkt me toch verstandig om het incasso bureau 1 maal schriftelijk te informeren over je standpunt. Daarna kun je het incasso bureau negeren tot ze echt met een dagvaarding komen (weet niet om welk bedrag het gaat).

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door stronkstronk »

Het gaat om 250,- Ik heb gebeld maar inhoudelijk willen ze er niks over zeggen.
Ik heb geen openstaande facturen. Eiser moet eisen maar wat wil hij eisen. Een incassobureau probeert geld te innen als facturen niet worden voldaan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door olaf79 »

Lowieze schreef:Kopen via Marktplaats van een particulier is garantie tot de deur. Jammer voor de koper maar helaas.
Dit is niet waar. En zo staat het ook niet in de wet. Een consument geniet extra bescherming, dat wil niet zeggen dat een particuliere verkoper zomaar troep mag verkopen.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door Mark1992 »

olaf79 schreef:
Lowieze schreef:Kopen via Marktplaats van een particulier is garantie tot de deur. Jammer voor de koper maar helaas.
Dit is niet waar. En zo staat het ook niet in de wet. Een consument geniet extra bescherming, dat wil niet zeggen dat een particuliere verkoper zomaar troep mag verkopen.
Wie zegt dat de verkoper troep heeft verkocht? Voor hetzelfde geldt is koper verkeerd met het product omgegaan na koop. Het werkte immers tijdens de koop. En bij consument tot consument is het wel garantie tot de deur, tenzij het product met, bekend voor de verkoper, verborgen gebreke is verkocht (moet wel aangetoond kunnen worden). Hierbuiten is verkoper niet verantwoordelijk voor het gebruik wat na verkoop volgt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door sylvesterb »

stronkstronk schreef:Het gaat om 250,- Ik heb gebeld maar inhoudelijk willen ze er niks over zeggen.
Ik heb geen openstaande facturen. Eiser moet eisen maar wat wil hij eisen. Een incassobureau probeert geld te innen als facturen niet worden voldaan.
De eiser heeft een claim op jouw van € 250,00 jij betwist die. Staat helemaal los van een factuur immers is het een claim tussen twee consumenten. De eiser heeft nu een incassobureau ingeschakeld, dit kun je al betwisten omdat hij je nooit een herinnering/ingebrekestelling heeft gestuurd.

Het incassobureau wat je noemde staat bekend om dit soort zaken en de vraag is of ze de zaak voor de rechtbank gaan brengen, zo ja dan kun je de rechtbank informeren over jouw standpunt. Doen ze dit niet dan blijft het bij loze dreigementen vanuit het incassobureau, zonder uitspraak van de rechtbank is er geen verschil tussen u en ik die vragen om de factuur te betalen.

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door stronkstronk »

sylvesterb schreef:De eiser heeft nu een incassobureau ingeschakeld, dit kun je al betwisten omdat hij je nooit een herinnering/ingebrekestelling heeft gestuurd.
Klopt helemaal.
En het is vreemd dat iemand na 2 maanden pas verdere actie gaat ondernemen.

Verwijderd

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door Verwijderd »

olaf79 schreef:
Lowieze schreef:Kopen via Marktplaats van een particulier is garantie tot de deur. Jammer voor de koper maar helaas.
Dit is niet waar. En zo staat het ook niet in de wet. Een consument geniet extra bescherming, dat wil niet zeggen dat een particuliere verkoper zomaar troep mag verkopen.
Lees de openingspost dan nog eens. TS stond er op het apparaat werkend te laten zien en heeft hiermee voldaan aan de meldingsplicht. Koper heeft ook een onderzoeksplicht. TS heeft verder geen invloed op wat de koper in die 3 dagen met het apparaat heeft gedaan. Koper zal dus moeten bewijzen dat het apparaat bij het ophalen al defect was. Maar als dat zo was, waarom heeft koper het apparaat dan toch meegenomen? Koper heeft in dezen dus geen enkel recht meer.

stofzuigertje

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Elk gebruikt apparaat kan na de garantie van 2 jaren stuk gaan.
Dat is risico van gebruikte goederen kopen.

Goed werkende verkocht en dit was dus geen gebrek of bekend bij verkoop.

Verder bestaat de kans op bedieningsfouten en daardoor veroorzaakte defecten dus laat hem als nieuwe eigenaar maar eens verklaren dat
hij weet hoe hij dit moest gebruiken en bewijs leveren van geen foute bediening.

En ja, gebruikt is voordeliger maar bij particulier goed werkende kopen heb je geen garantie meer tenzij de bon is bijgeleverd en er nog fabrieksgarantie op zit.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door olaf79 »

JohnTheBassist schreef:
olaf79 schreef:
Lowieze schreef:Kopen via Marktplaats van een particulier is garantie tot de deur. Jammer voor de koper maar helaas.
Dit is niet waar. En zo staat het ook niet in de wet. Een consument geniet extra bescherming, dat wil niet zeggen dat een particuliere verkoper zomaar troep mag verkopen.
Lees de openingspost dan nog eens. TS stond er op het apparaat werkend te laten zien en heeft hiermee voldaan aan de meldingsplicht. Koper heeft ook een onderzoeksplicht. TS heeft verder geen invloed op wat de koper in die 3 dagen met het apparaat heeft gedaan. Koper zal dus moeten bewijzen dat het apparaat bij het ophalen al defect was. Maar als dat zo was, waarom heeft koper het apparaat dan toch meegenomen? Koper heeft in dezen dus geen enkel recht meer.
De koper heeft de rechten die hem volgens de wet toekomen. Die wet stelt dat de koper recht heeft op een deugdelijk product. Hierbij wordt geen uitzondering gemaakt voor verkopen tussen particulieren.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door Lowieze »

olaf79 schreef:
JohnTheBassist schreef:
Lees de openingspost dan nog eens. TS stond er op het apparaat werkend te laten zien en heeft hiermee voldaan aan de meldingsplicht. Koper heeft ook een onderzoeksplicht. TS heeft verder geen invloed op wat de koper in die 3 dagen met het apparaat heeft gedaan. Koper zal dus moeten bewijzen dat het apparaat bij het ophalen al defect was. Maar als dat zo was, waarom heeft koper het apparaat dan toch meegenomen? Koper heeft in dezen dus geen enkel recht meer.
De koper heeft de rechten die hem volgens de wet toekomen. Die wet stelt dat de koper recht heeft op een deugdelijk product. Hierbij wordt geen uitzondering gemaakt voor verkopen tussen particulieren.
U heeft het echt bij het verkeerde eind. Een koper heeft rechten als hij van een bedrijf koopt, niet als het tweedehands van een particulier gekocht wordt.
U geeft garantie op een oude fiets die u verkoopt via Marktplaats?

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door JvandeW »

olaf79 schreef:
JohnTheBassist schreef:
olaf79 schreef: Dit is niet waar. En zo staat het ook niet in de wet. Een consument geniet extra bescherming, dat wil niet zeggen dat een particuliere verkoper zomaar troep mag verkopen.
Lees de openingspost dan nog eens. TS stond er op het apparaat werkend te laten zien en heeft hiermee voldaan aan de meldingsplicht. Koper heeft ook een onderzoeksplicht. TS heeft verder geen invloed op wat de koper in die 3 dagen met het apparaat heeft gedaan. Koper zal dus moeten bewijzen dat het apparaat bij het ophalen al defect was. Maar als dat zo was, waarom heeft koper het apparaat dan toch meegenomen? Koper heeft in dezen dus geen enkel recht meer.
De koper heeft de rechten die hem volgens de wet toekomen. Die wet stelt dat de koper recht heeft op een deugdelijk product. Hierbij wordt geen uitzondering gemaakt voor verkopen tussen particulieren.
  • "Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet."

    Artikel 7:18 lid 2 BW
Het lijkt mij niet dat de verkoop door de TS beroepsmatig is geweest en er hier dus geen spraken is van een consumentenkoop. Misschien dat er spraken is van dwaling, maar dan is het aan de koper om dit aan te tonen.

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door stronkstronk »

JvandeW schreef:Het lijkt mij niet dat de verkoop door de TS beroepsmatig is geweest en er hier dus geen spraken is van een consumentenkoop.
Klopt. Als particulier verkocht aan particulier. Dat eiser het geld via de bank over heeft gemaakt en "dan kan ik het verantwoorden bij de belasting" is ook niet mijn probleem.

stofzuigertje

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nieuwe fietsen; normaal 2 jaren volledig, soms 5 of 10 jaren op frame en bij aanvullende voorwaarden...

Gebruikte fietsen, Geen, 1, 3 of 6 maanden bij plaatselijke rijwielhersteller!
Dus ook daar van niets tot 6 maanden.... en bij particulier heb je hetzelfde... geen garantie, wel werkende afgeleverd.....

Geen enkel persoon, zelfs een helderziende kan bepalen hoe lang iets nog mee gaat.
Ook ik kan mijzelf geen garantie geven, morgen dood of nog jarenlang het forum vullen... niemand kan voorspellen hoe lang nog!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door Brahms »

stofzuigertje schreef:.... of nog jarenlang het forum vullen... niemand kan voorspellen hoe lang nog!.....
Neem de juiste beslissing svp :D

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door stronkstronk »

Heb intussen iemand gevonden, die ter zake kundig in de incassowereld, een brief gaat sturen naar partijen.

Gesloten