LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PayPal boekt ongewenst €500 af

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
alexhil
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2018 18:45

PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door alexhil »

Maandag 4 juni 2018 ontving ik tot mijn grote schik een bericht van paypal dat er een succesvolle transactie was gedaan van 500€ naar Manfred Samek. Deze opdracht heb ik zelf niet gegeven.
Paypal gebeld die mij geruststelde en vertelde dat ik vooral niet in de paniekkeerstand moest gaan en dat als dit niet door mij gedaan was paypal de garantie bied dat dit terug wordt geboekt.
Hun fraude afdeling zou het onderzoeken en ik zou hier een E-mail over krijgen verder werd mijn rekening geblokkeerd.
Tot mijn grote verontwaardiging ontving ik gister een E-mail waarin ze mij vertelde dat mijn rekening niet ongeautoriseerd door derde was gebruikt en dat zij er verder niks meer mee gingen doen.
Ik heb vandaag telefonisch contact met paypal gezocht alwaar zij inderdaad bevestigden dat ik mijn geld niet zou terug krijgen.
Naar aanleiding van dit gesprek zou de medewerker van Paypal mij een mail sturen met hierin een link hoe ik mijn rekening informatie van Paypal kon opvragen. Deze mail zou ik op 06-06-2018 rond 17.00 uur ontvangen deze helaas nog steeds niet ontvangen.
Ik begrijp hier helemaal niks van onze computer is gecontroleerd en virus vrij. Mijn wachtwoorden zitten achter slot en grendel ik ben de enige die betalingen van aankopen ! doet via Paypal. Wist niet eens dat je paypal kon gebruiken om geld over te boeken naar iemand zijn bankrekening. Ik heb paypal alleen maar gebruikt voor aankopen. Nu zou ik zomaar 500 € overboeken naar Manfred Samek ik ken die man niet eens.
Kunnen jullie mij helpen? Wat kan ik doen om toch mijn geld terug te krijgen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt Alex

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Alex, wat een verhaal. Ik denk dat u sowieso even het bericht van PayPal af moet wachten. Dan weet u misschien beter hoe u verder actie kunt ondernemen. Sterkte en succes voorlopig.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alexhil schreef:Maandag 4 juni 2018 ontving ik tot mijn grote schik een bericht van paypal dat er een succesvolle transactie was gedaan van 500€ naar Manfred Samek. Deze opdracht heb ik zelf niet gegeven.
Paypal gebeld die mij geruststelde en vertelde dat ik vooral niet in de paniekkeerstand moest gaan en dat als dit niet door mij gedaan was paypal de garantie bied dat dit terug wordt geboekt.
Hun fraude afdeling zou het onderzoeken en ik zou hier een E-mail over krijgen verder werd mijn rekening geblokkeerd.
Tot mijn grote verontwaardiging ontving ik gister een E-mail waarin ze mij vertelde dat mijn rekening niet ongeautoriseerd door derde was gebruikt en dat zij er verder niks meer mee gingen doen.
Ik heb vandaag telefonisch contact met paypal gezocht alwaar zij inderdaad bevestigden dat ik mijn geld niet zou terug krijgen.
Naar aanleiding van dit gesprek zou de medewerker van Paypal mij een mail sturen met hierin een link hoe ik mijn rekening informatie van Paypal kon opvragen. Deze mail zou ik op 06-06-2018 rond 17.00 uur ontvangen deze helaas nog steeds niet ontvangen.
Ik begrijp hier helemaal niks van onze computer is gecontroleerd en virus vrij. Mijn wachtwoorden zitten achter slot en grendel ik ben de enige die betalingen van aankopen ! doet via Paypal. Wist niet eens dat je paypal kon gebruiken om geld over te boeken naar iemand zijn bankrekening. Ik heb paypal alleen maar gebruikt voor aankopen. Nu zou ik zomaar 500 € overboeken naar Manfred Samek ik ken die man niet eens.
Kunnen jullie mij helpen? Wat kan ik doen om toch mijn geld terug te krijgen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt Alex
Bij Paypal kun je 2 way authentication instellen, dan ontvang je bij elke transactie een SMS met een unieke code, deze moet je dan invoeren bij je betaling.

Als jij op een onbeveiligde site een Paypal transactie doet hebben zij je wachtwoord. Ook als je op veel plekken hetzelfde wachtwoord gebruikt heb je grote kans dat deze gelekt is. Je hebt verschillende sites waarop je dit ook kunt controleren of je gegevens zijn gelekt. Bekende hacks zijn die op Linkedin e.d.

De enige veilige optie is om 2 way authentication in te stellen dan hebben ze niets aan alleen je wachtwoord maar hebben ze ook je telefoon nodig.

amvlasblom
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2018 17:18

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door amvlasblom »

zo zie je maar weer ,koop gewoon in de winkel heb je nooit geen last van deze praktijken.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door Boesta »

Als zij geld hebben afgeboekt van uw bankrekening zonder uw toestemming kunt u dat via uw bank gewoon terug laten storten op uw rekening. PayPal zal u dan wel een rekening sturen maar zij moeten bewijzen dat U de opdracht heeft gegeven om dit bedrag af te boeken. Dat kunnen ze dus niet want ze zeggen tegen u dat dat ongeautoriseerd door derden is gedaan. Geen rechter die dus de rekening bij u zal leggen.

Dus gewoon terugboeken die €500 en afwachten of ze eventueel naar de rechter gaan. Wel alle correspondentie die u zwart op wit heeft bewaren voor een eventuele rechtsgang...

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door Boesta »

amvlasblom schreef:zo zie je maar weer ,koop gewoon in de winkel heb je nooit geen last van deze praktijken.
Onzinnige reactie!! TS heeft helemaal niets gekocht. Er is door derden (PayPal) zonder toestemming geld van de bank gehaald.

Blijft u maar lekker in stenen winkels kopen waar u weinig tot geen rechten heeft. Kopers bij webwinkels zijn veel beter beschermd dan kopers in stenen winkels!!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Boesta schreef:Als zij geld hebben afgeboekt van uw bankrekening zonder uw toestemming kunt u dat via uw bank gewoon terug laten storten op uw rekening. PayPal zal u dan wel een rekening sturen maar zij moeten bewijzen dat U de opdracht heeft gegeven om dit bedrag af te boeken. Dat kunnen ze dus niet want ze zeggen tegen u dat dat ongeautoriseerd door derden is gedaan. Geen rechter die dus de rekening bij u zal leggen.

Dus gewoon terugboeken die €500 en afwachten of ze eventueel naar de rechter gaan. Wel alle correspondentie die u zwart op wit heeft bewaren voor een eventuele rechtsgang...
Paypal is een legitiem bedrijf en heeft aangetoond dat de transactie legitiem was. Wanneer je het bedrag storneert zullen zij je ingebreke stellen, incasso bureau en daarna een gerechtelijke procedure starten. Een rechter zal kijken naar de bewijzen en gezien de transactie legitiem is gedaan vanaf de het account van TS zal een rechter hiernaar oordelen.

Storneren brengt veelal veel meer kosten mee en je hebt zeker geen rede om aan te nemen dat de rechtbank in het nadeel van Paypal zal beslissen. Het bedrag van € 500,00 kan na z'n procedure rustig opeens € 1000,00 zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan het bedrag gewoon storneren.
Als betaalbron kun je beter een creditcard aan Paypal koppelen. Je kan dan een beroep doen op de gratis verzekering van je creditcard.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:Je kan het bedrag gewoon storneren.
Als betaalbron kun je beter een creditcard aan Paypal koppelen. Je kan dan een beroep doen op de gratis verzekering van je creditcard.
En jij denkt met storneren dat er verder niets gebeurd?
De verzekering van je creditcard keert niet uit bij overmaken van geldbedragen enkel heb je garantie op aankoop van goederen.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door yan »

En jij denkt met storneren dat er verder niets gebeurd?
vast wel, maar dan heb je in ieder geval je geld terug.
Als je op de andere partij moet wachten worden dat een lang en tijdrovend process, en na storneren is het hun probleem om met bewijzen te komen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door sylvesterb »

yan schreef:
En jij denkt met storneren dat er verder niets gebeurd?
vast wel, maar dan heb je in ieder geval je geld terug.
Als je op de andere partij moet wachten worden dat een lang en tijdrovend process, en na storneren is het hun probleem om met bewijzen te komen.
En de kosten voor het incasso bureau voor lief nemen? Het is een naief advies. Via TS zijn account is een transactie gedaan en Paypal ziet geen bijzonderheden en heeft het gekenmerkt als een legitieme transacties. Dit ga je niet winnen je kunt enkel maatregelen nemen om nieuwe afschrijvingen te voorkomen.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door yan »

Nee, want die ga je natuurlijk ook niet betalen.
Als de transactie onterecht is dan hoeft er niks betaald te worden.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door Jefdus »

yan schreef:Nee, want die ga je natuurlijk ook niet betalen.
Als de transactie onterecht is dan hoeft er niks betaald te worden.
Hierbij zul je echter wel juridisch overtuigend moeten kunnen aantonen dat de transactie onterecht is geweest. De vraag is of TS dat in deze case kan. Puur vermelden dat je een persoon niet kent en nooit geld naar hem hebt willen overmaken, is verre van voldoende.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door yan »

Wie eist bewijst, en in dat geval eist PayPal

en die kunnen, indien het verhaal klopt, niet aantonen dat TS deze transactie zelf heeft gedaan

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door renewouters »

amvlasblom schreef:zo zie je maar weer ,koop gewoon in de winkel heb je nooit geen last van deze praktijken.
Haha. Je ziet hier natuurlijk ook nooit klachten over stenen winkels langskomen....

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door sylvesterb »

yan schreef:Wie eist bewijst, en in dat geval eist PayPal en die kunnen, indien het verhaal klopt, niet aantonen dat TS deze transactie zelf heeft gedaan
Dat de transactie met zijn inlognaam en bijbehorende wachtwoord is gedaan en mogelijk ook nog vanaf zijn IP is voldoende om aan te tonen dat de transactie legitiem is.

Anders wordt het wel heel eenvoudig Paypal te naaien. Ik doe een transactie naar jouw en roep dan dat het niet legitiem is. Zo werkt het niet.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door 16again »

Wat valt er te storneren?
Als ik openingspost lees, is er geld overgemaakt van PayPal account NAAR een bankrekening van een onbekende

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:Wat valt er te storneren?
Als ik openingspost lees, is er geld overgemaakt van PayPal account NAAR een bankrekening van een onbekende
Als (TS stelt dat nergens) hij zijn Paypal account heeft gekoppeld aan zijn rekeningnummer wordt het afgeschreven bedrag van zijn rekeningnummer afgehaald, vergelijkbaar met een creditcard.

Er zijn mensen die denken dat als je met je creditcard een betaling doet je daarna het bedrag kan storneren en dat de rechter vind dat de creditcard maatschappij maar moet aantonen dat die aankoop legitiem is geweest. Ondanks dat er gebruik is gemaakt van de pincode die bij de creditcard behoort.

Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door Fleur71 »

Denk niet dat wanneer je computer virusvrij is en je wachtwoorden 'achter slot en grendel' zitten, je niks kan overkomen.
Dat is een van de meest naïeve gedachtes

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: PayPal boekt ongewenst €500 af

Ongelezen bericht door BL2 »

alexhil schreef:.....Wist niet eens dat je paypal kon gebruiken om geld over te boeken naar iemand zijn bankrekening....
Volgens mij is PayPal juist bedoeld om geld van de ene naar de andere bankrekening over te maken.

Gesloten