LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beslaglegging deurwaarde op loon

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
rambelje
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 aug 2006 15:52

beslaglegging deurwaarde op loon

Ongelezen bericht door rambelje »

mijn man heeft een brutoloon van 1291,90 per maand. Ik zelf heb geen inkomsten meer.
Ze hebben beslag gelegt voor 558,70 per maand netto maar volgens mij mag dat niet zoveel zijn.

Kan iemand mij vertelen hoe hoog het bedrag mag wezen die de deurwaarde beslag mag legen.

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: beslaglegging deurwaarde op loon

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Volgens mij is het zo dat ze beslag mogen leggen tot het sociaal minimum. Maar ik weet ff niet wat het sociaal minimum tegenwoordig is.

JFG
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2005 19:32

Re: beslaglegging deurwaarde op loon

Ongelezen bericht door JFG »

Is de deurwaarder bekend met het ontbreken van partner-inkomsten? Of met het feit dat het een 2-persoons-huishouden is? Kortom: is er ooit een Inkomsten/Uitgaven-formulier ingezonden waarmee voldaan is aan "het desgevraagd volledig opgeven" van de inkomsten?
In beide gevallen (ja/nee): z.sm. contact opnemen met de deurwaarder!!! De beslagvrije voet (wat u over moet houden) voor een 2-persoonshuishouden is iets meer dan 1000 euro en een wijziging ten gunste van de debiteur moet met terugwerkende kracht toegepast worden.

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: beslaglegging deurwaarde op loon

Ongelezen bericht door Guusje »

beslagvrije voet is € 1087,42 voor 2 partners, ongeacht het aantal kinderen.
als aan de deurwaarder niet is opgegeven wat de inkomsten (wel/niet) zijn dan mag de deurwaarder het bedrag halveren.
JFG heeft gelijk, de gegevens van de partner zsm doorgeven, en de inhoudingen moeten met terugwerkende kracht hersteld worden.

rambelje
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 aug 2006 15:52

Re: beslaglegging deurwaarde op loon

Ongelezen bericht door rambelje »

Ik heb nooit zo'n papier gehad vandaar dat ik dat niet kon insturen anders had ik dat wel gedaan toen ik nog inkomsten had.
maar ik heb er achter aan gebeld ze hebben het direct in orde gemaakt dus ik krijg dat met terug werken de kracht.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: beslaglegging deurwaarde op loon

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik dacht dat deurwaarders dit in praktijk zelf konden napluizen. Ze worden ook steeds luier, die deurwaarders!

JFG
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2005 19:32

Re: beslaglegging deurwaarde op loon

Ongelezen bericht door JFG »

geintje Bor?
Het betreft een wettelijke verplichting om de inkomsten op te geven... en uiteindelijk voorkomt het veel gevolgen voor betrokken (zie dit geval)... En anders heeft de eisende partij sneller zijn/haar geld terug!

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: beslaglegging deurwaarde op loon

Ongelezen bericht door ronald g »

http://www.denhaag.nl/docs/szw/br_schulden.pdf
IK hoop dat je met deze link iets kunt.
Succes Ronald.

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: beslaglegging deurwaarde op loon

Ongelezen bericht door Guusje »

Bor,
een deurwaarder kan en mag best wel veel, maar een werkgever achterhalen zonder medewerking van de debiteur niet.
de werkgever heeft zijn werknemers weliswaar bij de benodigde instanties aangemeld, maar de Wet Bescherming Persoonsgegevens verbiedt het om deze informatie aan anderen te verstrekken: ook aan deurwaarders.
het is dus geen luiheid maar een onmogelijkheid.

marianne36
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2006 17:26

Re: beslaglegging deurwaarde op loon

Ongelezen bericht door marianne36 »

Guusje, vraagje voor jou:
Geldt dat ook voor deurwaarders van de gemeente?

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: beslaglegging deurwaarde op loon

Ongelezen bericht door Guusje »

deze wet geldt volgens mij ook voor gemeente deurwaarders, vaak is het wel zo dat betrokkenen aan de betreffende gemeentelijke instantie ooit hebben doorgegeven waar ze werken, bijvoorbeeld omdat ze bij de gemeente een krediet hebben aangevraagd. Verder maakt de gemeente, net als gerechtsdeurwaarders, gebruik van informatiebureaus, deze doen navraag bij betrokkene, de buren en bij de vermoedelijke werkgever.
als die informatie verstrekken op rechtstreeks gerichte vragen valt dit weer niet onder die wet.

Gesloten