LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Casema's Administratiekosten!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Magneto
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2006 18:03

Casema's Administratiekosten!

Ongelezen bericht door Magneto »

Hallo,

Ik heb een geschil met Casema en haar Administratiekosten die worden opgevoerd als men geen gebruik wenst te maken van Automatische Incasso. Dit forum gelezen te hebben slaat de angst om je hart als je bedrijvig Nederland toegang geeft tot je rekening doormiddel van automatisch incasso.

Casema vermeerderd het factuur met €1,25. Ik trek op eigen initiatief deze kosten conseqent af van deze facturen, omdat ik niet gedwongen wil worden tot automatisch incasso en ook niet gedwongen wil worden iets te betalen wat in de prijs van het produkt reeds zit. Een bedrijf heeft tenslotte een wettelijke verplichting een financiele administratie te houden. Om vervolgens die kosten bij de consument te dumpen via extra kosten op de kosten van het product is buiten alle proporties.

Een bedrijf die op eigen initiatief bepaalt, de administratiekosten niet in de kostprijs van het produkt op te voeren moet in mijn optiek daar zelf de conseqenties van dragen. Als een bedrijf beslist te besparen op kosten om zo de concurrentie voor te zijn, moet dan niet haar klanten dwingen deze kostenbesparing te betalen. Ik vraag tenslotte niet om de factuur, dat stuurt de onderneming op eigen initiatief om mij te laten betalen voor hun produkten. Ook het aanbrengen van meerdere betalingswijze of notificatie van betaling via bijv. email, wordt door Casema niet overwogen.

Vreemd genoeg kreeg ik als reactie op mijn brief, naar alle waarschijnlijkheid een standaard email waarin ik volgens Casema , gewoon moet betalen en verder niet moet zeuren. Waarom kunnen ze dan niet de facturen via email versturen of sms?

Hoe dan ook, ik wens niet te betalen of beter, dubbel betalen voor iets wat voor het bestaansrecht van een onderneming de kern is, het versturen van een rekening om zo de klant te laten betalen voor het geleverde produkt.

Wat ik wil is helaas niet waar de wereld uit bestaat, vandaar dat ik zoek naar een constructief advies of ervaringen hoe dit aan te pakken. Poot stijf of toegeven aan dit onvriendelijk dwangmatige bedrijfsvoeringing waar Nederland langzaam aan, onleefbaar van wordt?

Alvast Hartelijk bedankt.

ps. een jaar reclame in je brievenbus (ik heb ze allemaal bewaard), geeft kosten voor Casema. Vreemd genoeg (sarcastisch bedoelt) brengt Casema dat niet inrekening bij haar klanten. Ook hier is in mijn brief, niet op gereageerd door Casema! ...héél vreemd!

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: Casema's Administratiekosten!

Ongelezen bericht door ?? »

Toegeven.

Uw redenatie gaat op meerdere punten namelijk mank. U stelt dat een bedrijf de kosten van hun administratie niet op de consument mogen afwentelen. Hoe moeten ze het dan betalen? De meeste kosten zitten gewoon in de prijs van het product verrekend hoor, dus ook de bean counters die de administratie uitvoeren.

Echter: een automatische incasso is véél goedkoper dan een acceptgiro en/of handmatige betaling. Kijk maar eens bij de tarieven van de gemiddelde bank. Daarnaast weet je bij een incasso bijna zeker dat het bedrag op tijd wordt betaald (wat bij andere betaalwijzen aanzienlijk minder gebeurt), waardoor de administratiekosten goed in de hand kunnen worden gehouden.

Een overgrote meerderheid van de bevolking betaalt gewoon via automatische incasso. Een klein deel van de bevolking weigert dit pertinent (veel van deze mensen zijn bang voor incasso's). Dan kun je als bedrijf twee dingen doen: je kunt de kosten die deze kleine groep veroorzaakt op iedereen afwentelen, of alleen op de mensen die de kosten veroorzaken. Gelukkig opteert een groot deel van de ondernemingen voor het tweede (de veroorzaker van de kosten betaalt ze ook), wat natuurlijk wel zo eerlijk is. Ik heb iig geen zin om te betalen voor mensen die niet automatisch willen betalen. Ik heb al helemaal geen zin om te betalen voor mensen die hun rekeningen te laat betalen. Laat ze dat maar lekker zelf doen.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Casema's Administratiekosten!

Ongelezen bericht door Cesar »

@??,

Natuurlijk je reinste onzin zoals jij dat stelt.

Het is een situatie welke de bedrijven zelf in het leven hebben geroepen een paar jaar terug.
Zie het maar als weer extra verdiend, de kosten afgewenteld op de klant.

Ik ben het helemaal met de stelling eens, gewoon die kosten niet betalen.

Ook ik heb diverse bedrijven gemachtigd met als resultaat dat ik nu nog een bedrag tegoed heb van een verzekeringstussenpersoon van ruim 1500 euro. Dit bedrijf was ook gemachtigd, hoe ga je hier mee om.

Afschrijven wat jij als bedrijf denk dat voldoende is.
In principe zijn alle bedrijven criminelen, ik heb er geen ander woord voor.
Ze mogen van mij gerust geld verdienen maar waarom het tienvoudige van modaal Nederland.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Casema's Administratiekosten!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik ben het eens met vraagtekenvraagteken.

Mensen redeneren nog steeds: bij automatische incasso lever je je bankrekening over aan derden, die er vervolgens mee doen wat ze willen.

Ik betaal al tientallen jaren mijn vaste lasten automatisch, en als het dan een keer fout ging, was het zo rechtgetrokken.

Nu weet ik wel dat Casema/UPC tot de categorie behoort waarbij een foute incasso niet zomaar rechtgetrokken is, maar bij verreweg de meeste bedrijven is het rechttrekken geen probleem.

Je kunt je principes tot in het absurde doorvoeren, maar dan bespaar je op jaarbasis 15 euro. MET het risico dat je betaling eens een keer vergeten wordt, en dan ben je in 1 keer die besparing alweer kwijt.

Gewoon: alles dat iedere maand terugkomt automatisch betalen, scheelt je een hoop ergernis.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Casema's Administratiekosten!

Ongelezen bericht door Cesar »

Het gaat hier niet om principes doch om afwentelen van onkosten + betrouwbaarheid van diverse bedrijven.
Ik wil ze echt niet allen over 1 kam scheren doch zodra je wat hebt meegemaakt en je zit net als ik voor een maandsalaris in het schip ga je daar toch wat genuanceerder mee om.

Eigenlijk krijg ik de kriebels zodra ik weer moet machtigen.

Een oplossing voor de vragensteller: doe als ik en betaal per telebankieren. Heb je zelf de touwtjes in handen en de bedrijven niets over te zeggen.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Casema's Administratiekosten!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Er zijn echter nog steeds bedrijven die administratiekosten tellen, zelfs als je je rekeningen betaalt via telebankieren.

Ze zeggen dan: we hebben kosten gemaakt voor het aanmaken van een acceptgiro.

Ik kan voor een deel wel met je mee-redeneren hoor, maar ik kijk ook naar het gemak dat ik heb van automatische incasso's.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Casema's Administratiekosten!

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Voor mij nooit meer automatische incasso's. Dat is leuk als er voldoende reserves zijn, heb je dit niet, dan maar gewoon op de ouderwetse manier. Ik ben ook wel voor gemak en moderne middelen, maar in het verleden heb ik daar zoveel problemen mee gehad dat ik heb besloten om het gewoon per accept giro te doen of via telebankieren. Allen ik kan beoordelen wat verantwoord is om te betalen en wanneer. Het is zelfs zo geweest dat er een belasting betaling werd geweigerd omdat er één euro te weinig saldo was en het gevolg was weer een naheffing van 950 euro wegens te laat betalen. Dit kwam doordat een postorder bedrijf vast een rekening had geïnt voor een paar onderbroeken die wat mij betreft best een paar weken later konden worden betaald. Dat je dan zwaar in de problemen komt met andere betalingen mag duidelijk zijn en de incasso bureaus die daarna volgen weten ook niet meer van ophouden.
Ik heb alles nu weer in eigen hand sinds de afgelopen 3 jaar en dat bevalt mij best. Die extra kosten neem ik graag voor lief, die wegen niet op tegen de ellende van een tekort saldo.

Vr. Gr. Hans.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Casema's Administratiekosten!

Ongelezen bericht door kiz »

een automatische incasso is véél goedkoper dan een acceptgiro en/of handmatige betaling
Klopt. De bedrijven besparen dus op hun betalingsverkeer als veel mensen een machtiging afgeven. Het blijft dus een beetje vreemd mensen te laten betalen voor de acceptgiro's die al sinds jaar en dag verstuurd worden, het zijn helemaal geen extra kosten, het zijn kosten die de bedrijven al jarenlang maken en waar men een besparing op wil realiseren. Het zou m.i. eerlijker zijn om de mensen die wél een incassomachtiging afgeven een korting te geven op de factuur en degenen die dit niet wensen de gewone prijs te laten betalen.
Bovendien komt de feitelijke controle te liggen bij de consument, je moet maandelijks alle afschrijvingen controleren of ze wel correct zijn geïncasseerd, in plaats van vooraf te controleren wat je gaat betalen.
Tevens nemen de meeste bedrijven in de "machtigingsovereenkomst" de bepaling op dat je verantwoordelijk bent voor voldoende saldo om automatische incasso mogelijk te maken, soms op straffe van een boete bij onmogelijkheid om te incasseren.
Blijft een beetje lastig om "altijd" voor voldoende saldo te zorgen als meerdere bedrijven op een door hun gekozen moment mogen incasseren van mijn rekening, zéker als je salaris niet per maand maar per 4 weken wordt betaald.
Overigens, het gaat uiteraard om meer dan € 15 per jaar aan acceptgirokosten. Behalve Casema zijn er nog meer bedrijven die een vast bedrag (meestal € 1) per acceptgiro rekenen.
"als" alle bedrijven een dergelijk beleid invoeren zit je al gauw aan € 10 tot € 15 per MAAND aan extra kosten, dit bovenop de kosten die je zélf ook al aan de bank betaalt voor gebruikmaking van je "betaalpakket".
Zo lang het goed gaat is er niks aan de hand, maar als het één keer fout gaat draai je zelf voor alle ellende op. Miscasso's zijn helaas aan de orde van de dag.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Casema's Administratiekosten!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wat je eerste opmerking betreft, ben ik het wel met je eens, @Kiz.

Er zijn bij mij echter kosten die niet via accept voldaan KUNNEN worden. In principe zou dat wel moeten, maar kosten die rechtstreeks te maken hebben met mijn woning (rentekosten hypotheek, onder meer), daar werd destijds niet eens de optie geboden om via accept te betalen.

In mijn geval maar goed ook, want ik zou anders de neiging hebben gehad die acceptgiro's eens te vergeten. Nu lopen ze automatisch door, ook tijdens mijn afwezigheid.

Voor mij is het dus puur gemak.

Magneto
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2006 18:03

Re: Casema's Administratiekosten!

Ongelezen bericht door Magneto »

Het is gewoon de ongekeerde wereld. Ik wordt gezien als slechte klant terwijl ik op tijd betaal. Ik zou andere klanten onnodig op kosten jagen, terwijl ik op tijd betaal. Het risico dat ik niet op tijd zou kunnen betalen is genoeg om er gemakshalve ervan uit te gaan dat ik inderdaad niet op tijd ga betalen. Kortom, als je geen gebruik maakt van AI, ben je blijkbaar een boef!

Het is nog altijd zo dat iemand die te laat betaalt een aanmaning krijgt. Van mij part kost dat 100% op de rekening. Dit is wel zo rechtvaardig en word ik niet onnodig gestraft. Dit is ook de reden dat aanmaningen zijn uitgevonden en heeft jaren van dienst bewezen. De verantwoordelijkheid van het niet op tijd betalen van andere klanten ligt niet bij mij, maar bij dat betreffende persoon en het bedrijf waarmee hij/zij een koopovereenkomst heeft gesloten. Dat mensen dit vervolgens door Casema wel opzich laten afschuiven, zoals ?? laat doen, zegt genoeg over het persoon.

Ik vind en zal dat altijd blijven vinden dat klanten die het bedrijf tegemoet komen, beloont dienen te worden. Mensen die dat niet doen, betalen dan gewoon de volle prijs van het product. Het is tenslotte in het belang van beide partijen een goede verstandhouding te hebben, integenstelling van de staat van oorlog die Casema heeft gecreerd door mij bijvoorbaat te betitelen als wanbetaler, niet in woorden maar door mij extra te belasten doormiddel van een sanctie per toegezonden bericht.

Het is volgens de wet zo dat Casema haar klanten ten allertijde op de hoogte dient te stellen door middel van factuur, welk bedrag betaalt dient te worden, zonder extra kosten. Dit hoeft geen acceptgiro te zijn, maar wel een papiertje, email of sms met het openstaande bedrag. Dit recht verspeel je bij gebruikmaking van AI en daar is het Casema om te doen. Bij prijsverhogingen van hun diensten heeft de consument het nakijken. Je kunt het bedrag wel laten storneren, maar da's dan wel weer mijn waardevolle tijd die ik erin moet steken om te bewerkstelligen om mijn eigen geld weer terug te krijgen. Blijven ze eigenwijs, kun je fluiten naar je centen, omdat de tijd die je erin steekt het teruggevorderen bedrag lang en breed voorbij is gegaan. Al helemaal als je echte jurdische adviezen gaat inwinnen.

Dat andere de risico van AI willen aanvaarden is hun zaak en bemoei ik me niet mee... maar dat kan niet andersom worden gezegd. De IA gebruikers vinden samen met Casema dat ik IA moet gebruiken en zelfs gedwongen mag worden door een sanctie, zelfs als dat onrechtmatige is. Het blijft gewoon betalen om te kunnen betalen en dat is fout. Tuurlijk, het kost geld, maar dat is voor rekening van Casema... of wel, betalen om te kunnen ontvangen! Casema zegt toch ook niet tegen het personeel, dat ze iets minder krijgen omdat het éénmaal geld kost om hun salaris te betalen?!?! (het zou me niet verbazen, eerlijk gezegd)

De AI gebruikers zorgen juist voor het verval van Nederland. Banken, postbedrijven, incassoburo's en dergelijke kunnen straks een zooi mensen op straat zetten, waar de maatschappij weer voor op moet draaien... dus, AI gebruikers moeten hierom zwaarder belast worden op hun loon! ...klinkt heel raar, maar ik voel daar wel wat voor, hopelijk de belastingdienst ook, die U vervolgens weer dwingt tot AI! ...en nu niet zeuren, want AI is zóóóó makkelijk voor u, maar vooral voor ons. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker!

Gesloten