LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beslaglegging vakantiegeld

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
mcf78
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2007 12:38

beslaglegging vakantiegeld

Ongelezen bericht door mcf78 »

ik heb een vraag

ik heb een voorschot van het uwv gehad jaren geleden (waar mij NIET verteld is dat ik dit bruto terug moet betalen) na ongeveer 4x formulieren opgestuurd te hebben ivm betalingsregeling die allemaal kwijt of niet aangekomen zijn hebben ze beslag gelegd op mijn uitkering.

met mij is afgesproken dat er 44 euro per maand wordt afgehouden.
ik ben depressief en heb de afgelopen maanden echt uitgekeken naar mijn vakantie geld (zoals meer mensen in mijn positie) want dan kan ik tenminste een nieuw spijkerbroek kopen die ik zo hard hard nodig heb en het is gewoon ff een lichtpuntje wat ik heel hard nodig had.

nu hebben ze zonder dat ik er ook maar iets van wist heel mijn vakantiegeld in beslag genomen!!!! moeten ze mij hier niet van op de hoogte stellen en kunnen ze zomaar het hele bedrag af pakken??? een deel had ik ik nog kunnen snappen maar mensen in mijn positie stamp je gewoon nog ff lekker de grond in!!!

is dit de normale gang van zaken en zoja waar kan ik beklag doen of wat kan ik hier aan doen?

mvg
marieke

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: beslaglegging vakantiegeld

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ja. 90% van de bijstandsnorm is beslagvrij en alles wat daarboven komt mag worden beslagen. Als je dus vakantiegeld krijgt in mei komt dit in zijn geheel boven de 90%bijstand uit en wordt dus alles beslagen. Het is helaas niet anders.

amarie2007
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 jan 2007 16:24

Re: beslaglegging vakantiegeld

Ongelezen bericht door amarie2007 »

Klopt, uitkeringsinstanties mogen het vakantiegeld inhouden om je schulden/achterstand/te veel betaaalde uitkering zo snel mogelijk terug te vorderen.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: beslaglegging vakantiegeld

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Helaas klopt dit. Als het goed is, kon je dit ook weten, omdat je wordt uitgelegd waar ze het geld vandaan mogen halen.

Het probleem is, dat veel mensen dit soort voorwaarden niet leest, of pas leest, wanneer men met de gevolgen wordt geconfronteerd.

mcf78
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2007 12:38

Re: beslaglegging vakantiegeld

Ongelezen bericht door mcf78 »

ik wist dit echt niet aangezien ik helemaal geen papieren heb gehad, ook niet van die 44 euro per maand. wel om gevraagd overigens maar nooit gehad.

uitleg heb ik ook nooit gehad hierover dus wist echt niet waar mijn vakantiegeld gebleven was.

ik vind dit echt belachelijk aangezien ik met een schuldsanering bezig ben en ook ivm mijn gezondheid maarja dat zal hun allemaal een rotzorg zijn hoe het met mij gaat.

thx voor de reacties trouwes

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: beslaglegging vakantiegeld

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Los van de regels enzo, ik vind het ook niet leuk voor je dat je in een dergelijke situatie bent beland. En dan draait mijn maag ook om, als ik zie wat voor graaiers er bij de goede doelen-organisaties zitten, die vervolgens ijskoud durven te beweren dat hun inspanningen ''marktconform'' worden beloond.

Een van de redenen trouwens, dat ik niet meer geef aan welke collecte dan ook.

Er wordt door die aasgieren inderdaad niet gekeken naar een persoonlijke situatie, zoals gezondheid enzo (en al helemaal niet naar een situatie waarbij je juist ziek bent geworden, als gevolg van je financiele zorgen).

Het hangt er maar net van af hoe die financiele situatie is ontstaan. En daar mogen die instanties weleens wat meer naar kijken. Helaas lopen er hier op het forum ook figuren rond die zullen zeggen: wanneer jij het financieel niet zo breed hebt, wat doe je dan met een computer?

Wat ze vergeten, is dat het helemaal jouw computer niet hoeft te zijn, waar je deze bijdrage op hebt ingetypt.......

mcf78
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2007 12:38

Re: beslaglegging vakantiegeld

Ongelezen bericht door mcf78 »

daar heb je helemaal gelijk in ja en voor het geval dat er zon jup dit leest:
DEZE PC HEB IK VAN MIJN PAPA GEHAD!!! lol

hoe ik in deze situatie kom is voor 90% niet mijn eigen schuld en daar baal ik zo van. was het maar mijn eigen schuld dan kon ik er misschien een beetje vrede mee hebben.

ik geef ook niet aan goeie doelen (ook geen geld voor trouwens want ik moet ieder dubbeltje omdraaien) maar ik werk wel elke zondag morgen als vrijwilliger op het dierenasiel (kijk aan die beestjes heb je tenminste iets, meer als aan mensen tenminste).

ik ben het gewoon zo beu dat nederland kweet niet hoeveel geld naar het buitenland stuurt en zijn eigen mensen zonder geld laat zitten, en zon uwv gewoon even je laatste lichtpuntje helemaal wegnemen.

ik heb ee nemail gestuurd naar elke partij in de 2de kamer, niet dat het zal helpen hoor maar dan heb ik voor mijn gevoel tenminste wat gedaan.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: beslaglegging vakantiegeld

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Mcf78

Zie het ook eens van de zonnige kant. Op deze manier ben je eerder klaar met het loonbeslag en kan je elke maand die 44 euris extra gaan uitgeven.

mcf78
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2007 12:38

Re: beslaglegging vakantiegeld

Ongelezen bericht door mcf78 »

geloof me ik probeer het echt van de zonnige kant te zin maar dat is best moeilijk hoor. ik heb van mijn belastingteruggave ook al wat schulden betaald met in mijn achterhoofd dat ik die nieuwe spijkerbroek wel van mijn vakantiegeld kan kopen. vakantiegeld is voor mensen in mijn situatie (en dat zijn er nog al wat hoor) echt een lichtpuntje.

ik snap ook best dat die mensen geld willen maar ik vraag me echt af waarom meteen alles. ik los mijn schulden zo goed en zo kwaad het kan af en doe echt mijn best maar ten eerste werkt iedereen je tegen en je krijgt nergens hulp en ten tweede waarom wordt er niks meer gegunt tegenwoordig? had me 100 euro ofzo zelf laten houden. ik hoef echt niet alles en snap het ook heel goed maar net wat ik zeg waarom meteen alles.

amarie2007
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 jan 2007 16:24

Re: beslaglegging vakantiegeld

Ongelezen bericht door amarie2007 »

Ben het helemaal met je eens. Helaas denken de instanties in Nederland alleen aan geld en hoe ze dat zo snel mogelijk weer terug krijgen. Wat jij er dan van vindt of dat jij in de problemen komt, doet bij hun niet ter zake. Helaas maar waar! Miljarden naar het buitenland is geen probleem, maar ze laten hun eigen burgers wel mooi in de kou staan. Dit is helaas de realiteit van vandaag de dag! Met dank aan dit EN vorige kabinetten!

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: beslaglegging vakantiegeld

Ongelezen bericht door cybertomaat »

@ mcf78 (zou een goede artiestennaam zijn .. MC F ...)
Zie :
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=51198
Ik kan je een hoop vertellen over UWV ... veel ...
Heel Veel ...... Teveel :evil:

mcf78
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2007 12:38

Re: beslaglegging vakantiegeld

Ongelezen bericht door mcf78 »

hoi cybertomaat

ja weet er alles van dit is echt niet de eerste keer dat ik overhoop lig met het uwv.
de slechte instantie van nederland (zie onderzoeken ombudsman e.d.) maar controle erop zetten ofzo gebeurt niet!

en wij maar de dupe zijn omdat ze daar hun administratie niet op orde hebben en dat soort dingen.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: beslaglegging vakantiegeld

Ongelezen bericht door cybertomaat »

@ Mc F 78 ......
Zou je mij een groot plezier willen doen,
en dit gesprek op "mijn" TOPIC willen
voortzetten ......
Als ik t zelf bovenaan zet word mijn vriend
de Mod. boos op me ......
en anders de andere forumgebruikers wel.
Nou ben ik voor Mod. niet zo bang ......
dat is een zeer geschikt persoontje,
maar mijn forumvrienden ???
LEVENSGEVAARLIJK !!! :wink:
er zit zelfs een heuze tijger tussen !!!

Gesloten