LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoogte van kosten gerechtsdeurwaarder

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
HWR van Schravendijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2008 07:05

Hoogte van kosten gerechtsdeurwaarder

Ongelezen bericht door HWR van Schravendijk »

Nadat de woning van mijn zwager is ontruimd en al zijn spullen zijn weggegooid (volgens de gerechtsdeurwaarder vond de gemeente het niet waard om spullen op te bergen (waaronder tv en CD walkman) heeft hij een factuur van 380 euro gekregen voor het procesverbaal en 590 voor de ontruiming (ex BTW)., Er was geen brief bij over wat weggegooid is. Is dat normaal?
Wat zijn redelijke tarieven?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Hoogte van kosten gerechtsdeurwaarder

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Op het eerste gezicht lijken de tarieven van de gerechtsdeurwaarder best redelijk.

Wat niet redelijk is, is dat alle spullen zonder meer bij het grof vuil zijn gezet. Hier kun je bezwaar tegen aantekenen. Misschien heb je zelf foto´s van de inboedel, anders mag je wel verwachten dat de gemeente deze heeft gemaakt alvorens ze weg te gooien.

Er zijn gerechtelijke uitspraken waarbij gemeentes zijn veroordeeld om de kosten te vergoeden.

HWR van Schravendijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2008 07:05

Re: Hoogte van kosten gerechtsdeurwaarder

Ongelezen bericht door HWR van Schravendijk »

Moet er dan niet een factuur van de gemeente bijzitten?
Is een procesverbaal voor de ontruiming werkelijk meer dan 300 euro?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Hoogte van kosten gerechtsdeurwaarder

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Juich niet te vroeg. De factuur van de gemeente kan nog komen. Ambtelijke instanties zijn nu eenmaal wat langzamer

Ook_Handelaar
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2004 20:00

Re: Hoogte van kosten gerechtsdeurwaarder

Ongelezen bericht door Ook_Handelaar »

Op tijd de rekeningen betalen voorkomt dit soort problemen. Kennelijk zijn er gunsten genoten waarvoor niet betaald is geworden....

Er is een heel traject vooraf gegaan en er zijn talloze oplossingen geweest voordat er tot ontruiming werd overgegaan.

Waarom moet iemand anders voor genoten gunsten die nooit betaald werden opdraaien? Niet piepen na eindeloos in gebreke gebleven te zijn dus.

HWR van Schravendijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2008 07:05

Re: Hoogte van kosten gerechtsdeurwaarder

Ongelezen bericht door HWR van Schravendijk »

Op een site van sociaal raadslieden (Rijnstad) worden anders veel goedkopere tarieven genoemd voor procesverbaal aanzeggen. Ook wordt er gezegd dat bij de rekening van de gerechtsdeurwaarder er ook een factuur van de gemeente bij moet zitten. Daarnaast zegt men dat er een lijst moet zijn toegevoegd van spullen die er zijn vernietigd.
Dat alles was niet het geval.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Hoogte van kosten gerechtsdeurwaarder

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Ik zou als ik jouw was de gemeente bellen om te vragen of er nog een factuur te verwachten is. ( Ik zou dan gelijk de lijst met goederen opvragen, die inderdaad dient te zijn opgesteld )

Nogmaals de tarieven van de gerechtsdeurwaarder lijken me niet onredelijk. Ik ken de website van de sociale raadslieden niet, maar je kunt hun vragen hoe zij tot deze voorbeeld tarieven zijn gekomen

HWR van Schravendijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2008 07:05

Re: Hoogte van kosten gerechtsdeurwaarder

Ongelezen bericht door HWR van Schravendijk »

Dat zal ik doen, maar het is al een aantal maanden geleden.
Hoe kan dan de gerechtsdeurwaarder een factuur voor de ontruiming sturen als ze niets hebben gedaan.

reddevill
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2008 13:49

Re: Hoogte van kosten gerechtsdeurwaarder

Ongelezen bericht door reddevill »

De vraagstelling in je laatste zin is voor mij iniedergeval onbegrijpelijk. Mogelijk kun je deze toelichten zoals wat hebben ze niet gedaan? (leuke vraag)

Een aanzegging is iets dan de taak verrichten en daarmee ook duurder. Volgens mij haal je dingen door elkaar daar je het ook hebt over het aanzeggen van een proces verbaal. Een procesverbaal aanzeggen (exploot uitbrengen en betekenen) houdt in dat iemand daarna mits nog steeds niet betaald voor de rechter moet komen. Deze rechter berekend net zoals ieder ander kosten waaronder griffierkosten. Deze kosten komen dus bij de explootkosten en alle andere kosten. De kosten lijken ook mij redelijk.

mvg,

Gesloten