LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
jboere

Re: incasso

Ongelezen bericht door jboere »

de deur waarder maasdelta heeft het nu overgenomen en ze hebben mijn rot behandelt deze maand ze haden het voor de rechter gegooit en die heeft mijn huur kontrakt nu ontbonden en ik heb gelijk mijn advokaat op de zaak gezett wand ik had mijn huur altijd netjes betaalt en ik heb mijn bewijs gelevert bij mijn advokaat die op zijn beurt weer antwoord naar de deurwaarder en een proces aan het voor bereiden is een ding ben ik wel al weer een beetje voor uit de hhurcommisie heeft dit huis af gekeurt wegens achterstalig onderhoud nu moeten ze een jaar huur terug betalen om dat hun ook niet hun afspraak voor repar. hebben gedaan omdat ik steeds maar aan drong heb ik toen maar huur comissie ingeschakelt in junie 2002 dus die heb ik vast al in mijn zak dus woning bouw komt voor een speciale commisie en de boeten die ze nog achteraan krijgen dus ik zeg maar wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in dat is dan de woning bouw vereniging die valt daar zullen ze niet blij mee zijn

m

Re: incasso

Ongelezen bericht door m »

Hallo,

Op mijn werk heb ik te maken met zowel debiteuren als crediteuren. Een slecht betalende debiteur gaat naar bij ons na 3 maanden naar het incasso buro, zij zijn wettelijk verplicht 15 % te betalen als zijnde incasso kosten.
Echter de debiteur maakt snel de kosten van de factuur naar ons over en wij zitten met de extra kosten voor het incasso buro. hoe gaan wij hiermee om want het incasso buro zegt dat als we het voor zouden laten komen of wat ook de kosten veel hoger zouden zijn.

En in hoeverre kunnen we vertragings rente door berekenen aan de debiteur? Welk percentage hoort men aan te houden.

Wij doen nu zaken met Infoca incaaso service, zij berekenen 15 % door aan de opdrachtgever. Uiteindelijk trek je dus altijd aan het kortste end. Het kan toch niet zo zijn dat als je keurig je goederen hebt geleverd, het aan de klant is of hij wel of niet gaat betalen. Beide partijen hebben een verplichtingen.

En welke weg kan je als leverancier het snelst bewandelen om toch snel je geld te krijgen? Want de klant vergeet dat ook de leverancier zijn verplichtingen heeft, zoals inkop , personeels kosten en noem maar op. Wij zijn immers geen bank !

Alvast bedankt voor uw reactie

ruud

Re: incasso

Ongelezen bericht door ruud »

kreeg deze week een brief van een advokaat gelieve 400 euro tebetalen anders zouden ze een incasso bureau sturen Ik weet niets eens waarvoor kreeg aleen een berdag in een brief gelieve te betalen anders incaso bureau , Zo werken advokaten dus geen uitleg maar meteen eenincasso

harry

Re: incasso

Ongelezen bericht door harry »

Leuk al die mensen die het zo goed weten te vertellen hoe het bij een incassobureau werkt.Ten eerste is het mischien handig om er eens over na te denken wat je zou doen als je zelf een bedrijf hebt en je klanten betalen niet. Zeg je dan ook nou laat maar want ik heb het geld niet nodig?? nee dus want op het moment dat jij als bedrijf je verplichtingen jegens de klanten niet nakomt wordt er ook juridische hulp ingeschakeld dus waarom zou een bedrijf datniet mogen doen als de klanten hun verplichtingen jegens het bedrijf niet nakomt?? En als een berdijf een incassobureau inschakelt mag je nog blij zijn want een deurwaarder is minder schappelijk.

mensen die hierover klagen begrijpen niet dat veel prijsverhogingen ook te maken hebben met wanbetalers! want als klanten niet betalen en het berdijf maakt daardoor verlies moeten nette betalers daar vaak onder lijden!

Tevens kan een incassobureau inderdad geen beslag leggen maar vergeet niet dat dit wel uitbesteed kan worden aan een deurwaarder die dit wel mag! De incassokosten vind men vaak belachelijk maar dat is vaak omdat mensen dan ineens bedenken dat ze zichzelf in hun vingers hebben gesneden door hun wanbetaling en dan willen ze er ineens oonder uit komen. Het incassobureau staat mensen netjes te woord zolang mensen zelf netjes blijven. Dus als je zelf onredelijk bent en schreeuwt kan je weinig bergip verwachten uiteraard,het blijven desondanks mensen die daar werken en hoe reagere je zelf als je wordt uitgescholden?? Ga je dan nog je best doen om iemand tegemoet te komen. dacht het niet.Ben je redelijk dan valt het allemaal best op te lossen met deze mensen.
Tevens moeten mensen eraan denken dat het de opdrachtgever is die de opdracht geeft en dat dit allemaal is vastgelegd in de voorwaarden van de opdrachtgever. De debiteur hoeft het incassobureau dus geen opdracht te geven om in actie te komen dus ook dat slaat nergens op. De klant heeft een overeenkomst met de opdrachtgever in is akkoord gegaan met devoorwaarden waar ook tevens instaat dat als de klant niet betaald er een incassobureau ingeschakelt wordt. als je tekent heb je dus indirect wel degelijk opdracht gegeven!!!

Tevens zijn de incassokosten wettelijk vastgelegd en is de debiteur verplicht om 15% van de hoofdsom te betalen dus dat ze geen poot hebben om op te staan is ook onzin en typisch debiteurenpraat. Stel je zelf eerst goed op de hoogte voordat je loze kreten slaakt.

En voor de mensen die denken dat een incassobureau ze niets kan maken : mischien niet maar zodra het bij het incassobureau wordt gesloten zit er vaak een rechtzaak aan te komen en ben dan benieuwd hoe de rechter het vind als je als wanbetaler nietbereid bent om het op een buitengerechtelijke manier op te lossen en het zo hoog laat oplopen!!!!!!!! Tegen de rechter kan je niet meer schreeuwen en onfatsoenlijk doen.Dus gebruik je verstand en maak er gebruik van.

harry

Re: incasso

Ongelezen bericht door harry »

Incassobureau doen meestal gewoon hun werk. Soms dus ook gewoon slecht. In een enkel geval geven ze er blijk van de wet niet eens te kennen. Een paar jaar terug heeft de Vereniging Consument & Geldzaken voor mij met succes een bedrag van 4.800,-- gulden teruggevorderd van een incassoburo dat in strijd met de Wet op het Consumentenkrediet dit bedrag aan buitengerechtelijke incassokosten aan mij in rekening bracht. Bij een achterstallige schuld in het geval van een persoonlijke lening of doorlopend krediet mag er dus geen opslag van buitengerechtelijke incassokosten plaatsvinden.
Het is maar een weetje.
H.

MarkvS
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2003 22:17

Re: incasso

Ongelezen bericht door MarkvS »

Ik snap niet waarom mensen altijd zo vreemd staan te kijken als ze brieven ontvangen van een incassobureau of deurwaarderspraktijk. (tenminste indien de vordering terecht is). Je hebt toch niet betaald? Dus, wat is dan nog een optie voor de schuldeiser? Precies, de hulp van derden inroepen die namens hem, hij heeft namelijk wel andere dingen te doen, de vordering incasseert. En inderdaad een percentage van 15% van de hoofdsom is normaal in deze branche.

Nu las ik een berichtje van ene Peter. Betaal, na een ontvangen brief, aan de schuldeiser het factuurbedrag en daarna heeft het incassobureau of de deurwaarder geen poot om op te staan. Jij zou niet hebben gevraagd aan het kantoor het geld te innen. Ik werk zelf op een deurwaarderskantoor, maar dit vind ik werkelijk een lachwekkende opstelling. Zodra je een brief ontvangt van een dergelijk kantoor dien je aan dat kantoor de gelden over te maken en niet aan de schuldeisers. Voor de echte wetkenners (not!): lees eens art. 6:44 BW door. Ontvangen betalingen strekken eerst in mindering op de kosten dan op de rente en tenslotte op de hoofdsom (de facturen). Als je dus de factuurbedragen overmaakt na sommatie, heb je dus de kosten betaald, de rente betaald en een stukje van de hoofdsom. Die ben je dus nog verschuldigd. Oh ja, kom daarbij niet aan met smoesjes als:
* ik heb noooooit een brief gehad,
of
* mijn betaling was al onderweg, het was al overgemaakt.
Dit zijn echt onzinverhalen die NIEMAND zal geloven, ook de rechter niet.
Helaas zijn er nogal veel mensen die het beter denken te weten .....

Druifje

Re: incasso

Ongelezen bericht door Druifje »

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik de betreffende uitzending over incassobureaus niet gezien heb, en dat ik t eens ben met de stelling dat de betalingsmentalieteit in nederland over het algemeen steeds slechter wordt.
Echter wat mij ontzettend tegenvalt, en dit is bij meerdere grote bedrijven (als UPC)zo, is dat het schijnbaar steeds moeilijker is om de administratie goed bij te houden. Erg opmerkelijk, als je er over nadenkt is dat toch t enige waar een incassobureau mee te maken heeft; de facturatie.
Een voorbeeld uit eigen ervaring;
Er wordt een betalingsregeling getroffen met Intrum Justitia over een bedrag van 700 gulden (toen nog), wat in termijnen van 125 gulden per maand betaald ient te worden.
tot zover niets aan de hand.
Na een aantal maanden ontvang ik echter een nieuwe factuur, waarbij het vorige maandtermijn niet van de totaalsom is afgetrokken.
Dan denk je; goed, ik bewaar m'n afschriften gewoon, mocht er iets zijn, heb je bewijs dat je t betaald hebt.
Echter , zo gebeurde het nog 3 maal dat de betaalde termijn niet van de hoofdzom werden afgetrokken.
Op een gegeven moment had ik dus volgens mijn eigen administratie alles betaald, maar natuurlijk volgens I.J niet.
Gevolg; een herinnering van € 125,-.
ik bellen:
heb betaald, heb alle bewijsstukken.
Faxt u ze dan maar
prima
ik faxen
geen respons
wel een tweede herinnering
ik weer bellen
weer faxen
geen respons, behalve
bericht dan
een brief met notificatie van gedeeltelijke beslaglegging op mijn salaris!!
Ik WEEEER bellen
oke , de papieren zaten wel in m'n dossier.
hij zou t uit gaan zoeken.
verder dus niets...
tot na een jaar (!!!!!!)
een aanmaning van € 250,-
(bijgekomen rentekosten: 125,- ????)
ik denk; ik ga nie bellen, ik betaal gewoon nie (als ze in hun gelijk hadden gestaan, hadden ze wel eerder iets van zichzelf laten horen toch)
paar manden later; telefoon
OF IK Z.S.M. DAT GELD WILDE BETALEN (!!!!!)
nou......; NEE.
na het hele verhaal (behoorlijk pissed) aan nummer vier ondertussen te hebben uitgelegd, werd mij verweten dat ik na de zoveelste fax waar geen respons op was gekomen, zelf weer had moeten bellen......NOU VRAAG IK JE.....
diegene besloot t gesprek met de vraag of hij de factuur op mocht sturen.
Tuurlijk....post sturen staat vrij...... :wink:
week later een brief, zonder dagtekening erboven;
of ik het openstaande bedrag inzake dieendiedinges over wilde maken.

verder niets!!
geen precies bedrag
geen betalingstermijn
niks

deze brief laat ik maar eens een jaartje liggen denk ik..... of langer.. :D

Zo zie je maar; als consument Heb je rechten, en als je voet bij stuk houdt, dan zien de incasso bureaus dat ook, en druipen ze vanzelluf wel af...... :)

apart hoor

Re: incasso

Ongelezen bericht door apart hoor »

even als reactie op druifje: ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt...
Toch raar dat een incassobureau (en dan nog zo'n grote) kennelijk niet eens het te vorderen bedrag kan onderbouwen...

lijkt mij dat als ze echt recht hebben op die (ondertussen al) 250 euro, ze al wel es een deurwaarder hadden langsgestuurd?!!?

als je t mij vraagt, zijn ze er zelf ondertussen ook achtergekomen dat ze hebben lopen klo**en, en laten ze daarom gewoon niks meer van zich horen....

Of kan iemand anders mij hier meer over vertellen?

Joe Hoe

Re: incasso

Ongelezen bericht door Joe Hoe »

:shock: Het verbaast mij niks, al die reacties over die incasso-bureaus. Volgens mij leven deze op de meestal vermeende fouten van anderen. Als een bedrag terecht wordt opgeëist, omdat een klant deze dienst geleverd heeft gekregen, dan begrijp ik de reactie wel dat men beter het bedrijf kan benaderen om daar te betalen ipv aan zo'n incassobureau. Maar als een dienst niet is geleverd, wens ik dat ook niet te betalen! Niet aan het desbetreffende bedrijf en al helemaal niet via zo'n incassobureau, in dit geval dus de beruchte Inkasso-Unie :twisted: die mij benadert met brieven vol intimidatie en dreigingen met rechtsgang etc. Als ik bij dit bedrijf zou werken, zou ik me echt diep schamen! Graag wil ik van meer mensen hun ervaringen weten met de Inkasso-Unie.

Joe Hoe

arie.o

Re: incasso

Ongelezen bericht door arie.o »

Ook ik heb zeer slechte ervaringen met inkasso unie.
Ik kreeg een inkasso van hun namens ECI. Ik ben echter nooit lid geweest van ECI. Er was gefraudeerd binnen ECI waarbij iemand mijn giro rekening nummer had opgegeven.
De inkasso unie ging vervolgens proberen het bedrag op mij te verhalen. Ze gaven aan dat ze een heel dossier over mij hadden :lol: .
Zelfs een klein kind had kunnen zien dat het adres en naam van de afleverfacturen en de bestelling niet overeenkwamen.
Ik heb tweemaal een schriftelijk verzoek gedaan om opheldering en inzage in de facturen, omdat ik totaal niet begreep waar het om ging.
Je begrijpt het al, nergens werd op gereageerd. Alleen de rekening werd steeds hoger.
Gelijktijdig had ik ook contact opgenomen met ECI.
ECI heeft uiteindelijk de zaak opgelost en zijn excuses aangeboden.

En van het inkassoburo nooit meer wat gehoord.
Excuses maken , ben je gek :evil:

Stiekem hoop ik dat die klootzakken van de inkasso unie toch naar de rechter zijn gegaan. Wordt een leuke veegpartij.

Als je het adres en de website van de inkasso unie bekijkt lijkt het een net bedrijf. Maar in werkelijkheid zijn het gewoon een stel kampers uit eindhoven!

GAST00144
Berichten: 71
Lid geworden op: 20 jan 2004 12:19

Re: incasso

Ongelezen bericht door GAST00144 »

Als je klachten hebt over deurwaarder moet je deze indienen bij de kamer voor gerechtsdeurwaarders in Amsterdam.
Soms doen ze sommige mensen zich voor als deurwaarder terwijl ze het niet zijn.
En als je gewoon netjes je rekeningen betaald heb je geen last van incassobureau's en/of deurwaarders.
Laatst gewijzigd door GAST00144 op 16 feb 2004 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

arie.o

Re: incasso

Ongelezen bericht door arie.o »

Inkasso unie zijn geen deurwaarders!!
Deurwaarders gedragen zich stukken beter!! (muv GGN)

Overigens sommige inkasso buro's geven zich wel uit voor (gerechts)
deurwaarder, maar zijn het zeer zeker niet.

Inkasso unie blinkte ook uit in dit soort dreigementen. We gaan naar de rechter, westuren een deurwaarde etc etc.
Brieven van de inkasso unie stonden vol met dreigementen, maar geen 1 beschreef waar het nou eigenlijk om ging. Er wordt alleen een bedrag en een firma genoemd. En dan nog vinden ze gek dat mensen na het ontvangen van een dergelijk schrijven niet betaling overgaan.?

Mijn advies: Ipv 2 a4'tjes vol met standaard dreigementen, maatwerk leveren en opgeven waar het om gaat en de rechten van de klanten op eerlijke wijze weergeven!!!

Zeker anders

Re: incasso

Ongelezen bericht door Zeker anders »

Inkasso-Unie is eigendom van een bewoner van een Eindhovens woonwagenkamp, vroeger was het onder een andere naam gigantisch agressief, nu is het nog steeds zeer asociaal en agressief. Ze zijn geen deurwaarder, maar vertellen wel dat ze dit zijn.

Zeker anders

Re: incasso

Ongelezen bericht door Zeker anders »

Sorry, hij is niet de eigenaar, maar wel de bedrijfsleider daar en verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken.

r1chard

Re: incasso

Ongelezen bericht door r1chard »

Ik wil hier toch even op reageren als oud medewerker van GGN Incasso!!!

Het is inderdaad zo dat een aantal incassobureau's (welke ik niet met naam zal noemen om niet in herhaling te treden) er zeer vervelende en onrechtmatige manieren van handelen op na houden.
Ik zie in dit forum echter een aantal posts staan waarin 1 zaak wordt belicht en dan ligt het direct aan het incassobureau. Steek eerst eens de hand in eigen boezem en betaal op tijd. Heb je dat gedaan en ontvang je toch een brief van een incassobureau danwel deurwaarderskantoor dan heb je recht van klagen.

Bij GGN was en is het devies dat alles op een voor beide partijen, debiteur (= geen klant want klanten betalen op tijd) en schuldeiser, goede manier op te lossen. Mocht er dus geen mogelijkheid zijn om een en ander op te lossen omdat:

a. de debiteur zegt te hebben betaald maar geen bewijs hiervan stuurt
b. een regeling afspreekt en die niet nakomt,
c. helemaal geen contact opneemt.

wordt de zaak doorgestuurd aan een deurwaarderskantoor (bij GGN 26 kantoren in heel Nederland) om op die manier wel het geld te innen.

Het is dus niet zo dat er ALTIJD onterecht wordt gehandeld en dat is wel wat ik hier wel naar voren zie komen.

Laat nu ook eens iemand met een positieve ervaring schrijven, ik weet zeker dat die er ook zijn!!!!!!!!!

Joe Hoe

Re: incasso

Ongelezen bericht door Joe Hoe »

Ik begrijp het bericht van R1chard wel, maar ik denk dat hij een punt mist... :?

Als je een TERECHTE betaling moet doen, en je betaalt niet, dan is het logisch dat er dan op den duur acties worden ondernomen.
:oops: :oops:

Maar waar ik het over heb, en wat ik in een andere reactie (overigens dank daarvoor...) ook heb gelezen, is dat er door een bedrijf stellig wordt beweerd dat er een bedrag moet worden betaald waar ze geen recht op hebben omdat er simpelweg geen overeenkomst is! En dan is het logisch dat men niet wil betalen! :roll:

Ik heb ook een hele hoop positieve ervaringen: ik ga overeenkomsten aan met bedrijven, zij leveren mij netjes de producten en/of de diensten. En dat houdt in dat ik ook tijdig betaal. Mocht ik iets vergeten, stuurt men mij een herhaling en die is dan terecht en ik betaal netjes. Conclusie van dit verhaal: als een ervaring positief is, komt er geen incassobureau aan te pas!!!!! :!:

arie.o

Re: incasso

Ongelezen bericht door arie.o »

Helemaal mee eens Joe Hoe.

Het probleem is dat incasso buro's zich voor van alles en nog wat laten lenen, ook zien ze zelf ook wel dat het zakje hartstikke fout zit. Neem als voorbeeld de "sokkenmafia".
Zelf heb ik ook zo'n negatieve ervaring met inkasso unie. (Overigens dat was de eerste keer dat ik men een inkasso buro in aanraking kwam)

Er wordt fraude gepleegd op mijn vorige woon adres met mijn gegevens.
(2 jaar nadat ik verhuisd was). Ik was hier zelf niet van op de hoogte totdat er een brief komt kwam van de inkasso unie.

Echter ALS de inkasso unie goed zijn werk had gedaan, hadden ze kunnen zien dat ik al 2 jaar niet meer op dat adres woonde.

Schriftelijk vragen naar een kopie van het bestelformulier en afleverfactuur werden niet beantwoord, terwijl ze toch aangaven over een
"heel dik" dossier te beschikken.

Ook stelde ik vast dat er totaal geen communicatie met de opdrachtgever plaats vond. Mijn schriftelijke bewijs dat ik verhuisd was
en mijn vragen naar informatie over deze zaak (ik wist geeneens waarover het ging) werden nooit doorgegeven aan de opdrachtgever.

Uiteindelijk de zaak zelf opgelost door contact op te nemen met de opdrachtgever. Deze heeft excuses aangeboden en de inkasso unie terug gefloten.

Waar ik vooral tegen ageer, is dat de inkasso unie zelf had kunnen en moeten zien dat deze zaak aan alle kanten fout zat, maar vervolgens toch blijft volhouden. Brieven stuurt vol met bedreigingen, maar zonder feiten waar het over gaat. Geen terugmelding doen aan de opdrachtgever als ze zien dat het fout ziet etc etc.

Met name dit laatste is zeer kwalijk. Hierdoor raak je als opdrachtgever zeer zeker klanten kwijt. Als ik een eigen zaak had en klanten met een betaling achterstand zou ik zeer zeker NOOIT de INKASSO unie inschakelen.!!!!!! :twisted:

Gast

Re: incasso

Ongelezen bericht door Gast »

arie.o, intrum justitia heeft een vergelijkbare werkwijze als de incasso unie. als ze eenmaal een brief hebben gestuurd zijn ze niet meer geinteresseerd in feit of de vordering terecht is of niet. Het lijkt erop alsof ze alleen maar met bluf je zover willen krijgen te betalen. Ik heb de ervaring dat ze de bewiizen die je stuurt(opzeggingsbrieven, inleverbewijzen en bankrekeningafschriften) niet bestuderen. Ze hebben daar maar 1 standaard antwoord op en dat is. "Wij hebben uw dossier nogmaal grondig doorgenomen en blijven van mening dat de vordering onverkort gehandhaafd blijft. Wij verzoeken u en indien nodig sommeren wij u binnen 5 dagen te betalen."

Gast

Re: incasso

Ongelezen bericht door Gast »

Intrum Justitia (I.J.) krijgt (bijv van de NUON) alleen maar een computeruitdraai met je Naam-Adres-Woonplaats en een bedrag dat verschuldigd zou zijn. Dit heeft een medewerker van I.J. me zelf verteld toen de NUON een (overigens onterechte) vordering aan ze ter incasso heeft gegeven. NUON zegt vervolgens je moet bij I.J. zijn voor betalingsbewijzen etc overleggen en I.J. zegt wij hebben geen gegevens/dossier dus we hebben er niks aan, we hebben alleen een opgave van de hoogte van het bedrag.

NUON stuurt je vervolgens een brief dat ze je komen afsluiten.

Wat moet je dan?

Inmiddels is de zaak opgelost, maar ik heb een tijdje knap benauwd gezeten want midden in de winter afgesloten worden??? Ik sliep er gewoon niet van!

Gast

Re: incasso

Ongelezen bericht door Gast »

Als een incasso terecht is> Eigen schuld had je maar moeten betalen.

Als een incasso onterecht is> Gewoon een brief sturen naar het bedrijf en het incassobureau en voor de rest kun je glimlachend je verhaal doen bij de rechtbank.

Gesloten