LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GGN incasso maar 1 aanmaning

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Bert-Maarssen
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:25

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door Bert-Maarssen »

Over TNT terug te komen.
Ik heb paar jaar bij TNT sorteer centrum gewerkt, en kan je 1 ding zeggen...er verdwijnt meer post als wat je denkt bij TNT.
Die postzakken worden leeg gegooid op een band, en nooit goed na gekeken, of ze wel leeg zijn.
Die (lege) zakken gaan in een rolcontainer en worden in een hoek neer gezet.
Daar liggen dan honderden lege postzakken, te wachten tot ze weer gebruikt worden.
Maar dat kan een maand zijn, 2 maanden enz.
Hoe vaak ik geen post nog uit die zakken hebt gehaald in al die tijd?
Wil je niet weten.
Van brieven tot aangetekenden brieven.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door Jolijn »

Guusje61 schreef:@ronald g
wat renegade schrijft is niet verkeerd.
als de betaling van het in de dagvaarding gevorderde bedrag, dus inclusief de rente, de buitengerechtelijke kosten, salaris gemachtigde en de kosten van het exploot vóór de zitting is voldaan dan wordt de dagvaarding ingetrokken.
veelal echter drie dagen voor de zitting.

veel deurwaarders brengen de dagvaarding drie dagen voor de zitting aan bij de rechtbank omdat bij aanbrengen ook het griffierecht in rekening wordt gebracht.
Waarom moet 'salaris gemachtigde' ook betaald worden?
Als bij volledige betaling (maar zonder salaris gemachtigde) de zitting wordt ingetrokken, is dat salaris toch niet nodig geweest?
Dat salaris (€60 ?)staat toch ook niet in de dagvaarding vermeld?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De griffierechten bedragen: € 70,-- (even voor de goede orde ter aanvullende info)

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door Jolijn »

Is dat een ja of een nee ? :-)

Griffierechten zijn er toch ook niet als er geen zitting is? (als de dagvaarding niet is ingeschreven of hoe dat precies heet)

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Opstellen dagvaarding is een proceshandeling, vandaar salaris gemachtigde.
Griffierechten als de zaak reeds aangebracht is.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door renegade66 »

maar hoe hoog mag het salaris gemachtigde eigenlijk zijn?
een kennis van mij moet volgens de deurwaarder €150 betalen voor salaris.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door adSolvendum »


renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door renegade66 »

:lol: :lol: ja stom, dat had ik moeten weten. ik kijk regelmatig bij jou site.
laten we het houden op, het is zondag en nog niet echt uitgeslapen.

thnx adsolvendum.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door Jolijn »

adSolvendum schreef:Opstellen dagvaarding is een proceshandeling, vandaar salaris gemachtigde.
Griffierechten als de zaak reeds aangebracht is.
Is het opstellen van de dagvaarding een dusdanige proceshandeling dat daar een liquidatiepunt voor wordt toegekend? En daardoor het tarief van €60 mag worden gevraagd?
Of valt het opstellen van de dagvaarding onder explootkosten?
Het salaris gemachtigde wordt door de rechter vast gesteld, lees ik.
Salaris gemachtigde vind ik niet terug bij 'tarieven ambtshandelingen.'

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Opstellen dagvaarding over het algemeen idd. 1 liquidatiepunt.
In principe is het salaris gemachtigde, met daarin inbegrepen de kosten van het opstellen van de dagvaarding, pas verschuldigd na een toewijzend vonnis met kostenveroordeling. De rechter zal dan in zijn vonnis voorzien in het gemachtigdensalaris. In zaken welke voor de eerst dienende dag in de minne worden geregeld is strict genomen dus geen sprake van een salaris gemachtigde. Echter, de dagvaarding is wel opgesteld, en wanneer deze is betekend is de rechtsgang van start gegaan. Het niet willen compenseren van de gepaarde kosten door de schuldenaar zal een minnelijke regeling over het algemeen in de weg staan, zodat de rechtsgang veelal doorgang zal vinden en de zaak zal dienen.
Het ligt uiteraard op de weg van de schuldenaar dit alles te voorkomen wanneer een minnelijke regeling wordt gewenst.

Ambthandelingen zijn handelingen verricht door een gerechtsdeurwaarder, dit staat los van het opstellen van een dagvaarding of willekeurig ander exploot. Een exploot kan iedereen maken, het betekenen (= ambthandeling) enkel de gerechtsdeurwaarder.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door Jolijn »

Even voor mezelf samenvatten om te kijken of ik het snap;
- dagvaarding wordt opgemaakt door een gerechtsdeurwaarder, dit kost incl. gegevens opvragen e.d. ca. €94.
- dan moet de dagvaarding betekend worden, anders heb je d'r niks aan, dat kost dan €60? Zo ja, dan kan dat toch gewoon in de dagvaarding zelf vermeld worden? Direct na de uitleg over de kosten vd dagvaarding?
- of is die €94 incl het betekenen?


De minnelijke schikking is: gedaagde betaalt salaris gemachtigde; deurwaarder trekt de zaak in; als hij de dagvaarding toch al heeft ingebracht krijgt hij de betaalde griffierechten terug?
Als de gedaagde alles behalve het salaris gemachtigde betaalt, laat de deurwaarder de zitting doorgaan, krijgt in zo'n geval altijd gelijk van de rechter ? en de daagde moet alsnog het gemachtigdenalaris betalen + de griffiekosten?

TK Dw RMH
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:03

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door TK Dw RMH »

Het salaris gemachtigde is een vergoeding van het doen van de procedure. De procedure wordt ingeleid met een dagvaarding dus vanaf het moment van betekenen van de dagvaarding is het salaris verschuldigd. De gemachtigde hoeft overigens niet tevens de deurwaarder te zijn, misschien is het dan wat duidelijker?

De explootkosten zijn de kosten voor het doen van het exploot. (zoals vaak in de riedel staat, aldaar mijn exploot doende).

Het salaris, dagaarding, griffierecht en verschotten vormen samen de proceskosten. De kosten die daarna komen, dus dievan betekening en bevel vormen weer executiekosten.

Als jij alles betaald hebt behalve het salaris, dan zal de vordering worden verminderd bij de rechter. Er wordt dan niet doorgegeven wat er betaald is, maar wel hoeveel. Mocht je het met het salaris niet eens zijn, omdat je vind dat de procedure niet goed is ingeleid oid dan kun je verweer voeren ter zitting. Mocht je in het ongelijk gesteld worden kan het salarius hoger uitvallen, duslet daar op..

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik begrijp jouw antwoord zowel als dat van adSolvendum.
:)

Jij zegt met deze zin (zo lees ik het):

'De procedure wordt ingeleid met een dagvaarding dus vanaf het moment van betekenen van de dagvaarding is het salaris verschuldigd.'

toch weer net even iets anders.

Vanaf het moment van betekenen. Wat doet een gemachtigde vanaf dat moment, als de kosten voor zitting betaald worden?
Ik ga er hierbij vanuit de dat dagvaarding nog niet officieel is ingebracht, er is alleen een datum en tijd 'gereserveerd' bij de kantonrechter.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Hoe dan ook, het is gewoon jammer geld! Wat het topic betreft "GGN incasso maar 1 aanmaning", dat is ruimschoots voldoende! Wie niet horen wil ......
Iedereen kan evengoed zelf een betalingsregeling treffen met de schuldeiser zelf.

roos3
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 sep 2008 15:09

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door roos3 »

Ik heb het volgende, ik kreeg 2 rekeningen door mijn man aangereikt zo van controleer dit, gericht aan mijn dochter van 13 zovan wat is dit is. Ik ggn gebeld, van wie is deze rekening , en waarom aan mijn dochter gericht. Ik dacht eerder dat ze iets via internet had gedaan. Het bleek de ort te zijn. Ik baalde ervan de rekening bleek in een paar weken tijd van 59 euro naar 97 euro te zijn verhoogd. Ggn gebeld 20 april en gevraagd om uitleg. wat bleek eerst krijg je net point met 10 euro administratiekosten en vervolgens ggn met 28,00 euro maakt 97,00 euro. Dit verklaarde die 2 rekeningen die ik had 1 van 69,00 en 1 van 97,00. Ik vraag aan dat meisje is het dan zo opgelost ja, en ze gaf mij 5 dagen extra om het te betalen, is er nog meer nee, ik dacht 21 april laat ik het gelijk overmaken. zegt mijn man 2 dagen later heb je ze allebei betaald, want het zijn 2 rekeneningen, ik zeg nee toch 1 van netpoint die krijg je eerst en dan ggn, ik heb nog gebeld voor uitleg. Nee zegt mijn man de ene is niet correct het was een fout van ort die was die maandag niet aanwezig en toen moest hij dinsdag 1 februari terug komen en dat is dan een nieuwe maand. 28 janauri hadden ze haar beugel eruit gehaald en haar spalkje niet goed gezet, maandag terug op afspraak ort er niet en dinsdag ja je raad het al de nieuwe maand dus nog een rekening. Ik weer baalen al onterecht en nu 69,00 euro ik 24 april die 69,00 euro betaald. Krijg ik 2 mei een betalingsherinnering van 97,00 euro, ik weer bellen nu niet zo'n aardig meisje aan de lijn. Ja jammer u moet gewoon betalen, ik zeg ik heb al betaald en krijg nu weer een herinnering. Oh zegt het meisje zoeken ja maar te laat zei zei toen, ik zeg ik heb hierover gebeld. Dat klopt zegt ze 20 april maar toen hadden we die andere nog niet binnen die kregen wij 21 april binnen u was een paar dagen telaat. Ik zeg ja maar ik heb om uitleg gevraagd en alles was goed zo. Dat eerste meisje heeft het verkeerd uitgelegd en kon ook op dat moment niet zien dat het om 2 rekeningen ging, ik zeg ik kreeg ook nog 5 dagen uitstel, ze wilde niet naar mij luisteren enz zei wij gaan u dagvaarden het berdrag wat ik nu net binnen kreeg is een laatste herinnering van28,00 of gerechtdeurwaarder. Ik heb bij dat meisje gelijk bezwaar gemaakt ze doen er niets mee, ik heb 2 mails verzonden van bezwaar geen reactie en nu 3 juni post binnen 5 dagen gedateerd op 1juni betalen anders deurwaarder. Ik heb bezwaar gemaakt om dat ik heb gebeld voor uitleg, eigenlijk verkeerde uitleg heb gekregen. Je niet eens de kans krijgt om fatsoenlijk te betalen binnen 5 dagen met een andere postdatum. Ik baal en ben niet van plan die 28,00 euro te betalen voor een rekening die ik ook al onterecht heb betaald en een mail heb gestuurd waarin stond dat bij geen reactie van ggn ervan uitga dat het goed is.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door Pavlova »

Hallo roos3,

Ik moet wel even eerste eerlijk zijn: je tekst is niet erg helder en leesbaar te noemen, het verhaal is me niet helemaal duidelijk. Met ort bedoel je neem ik aan de orthodontist?
Zoals ik het lees, zijn er dus twee verschillende rekeningen geweest, die u beide in elk geval niet op tijd heeft betaald, en een van de rekeningen zou niet juist zijn. U heeft op 21 april dus €97,00 aan GGN voldaan? Of pas op de 24e?

roos3
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 sep 2008 15:09

Re: GGN incasso maar 1 aanmaning

Ongelezen bericht door roos3 »

Ik kreeg ze van mijn man.Achteraf bleken het er 2 tezijn. Ik had alleen op de 20ste april met ggn gebeld voor uitleg , en daar werd verteld dat je eerst netpoint en dan ggn krijgt,dat vertelde het meisje aan de lijn. Door de uitleg van het meisje ging ik dus uit van 1 rekening, ik had gevraagd is zo alles opgelost, daarop het antwoord ja,en ik kreeg nog 5 dagen verlenging om te betalen. 3 dagen later zegt mijn man heb je nog gebeld over die 2 rekeningen hoe dit zit, ik zei 2. Ik heb het gevraagd en je krijgt eerst netpoint en dan ggn. Nee, zei mijn man het zijn er 2 waarvan er 1 onterecht is. Toen heb ik ook die rekening van netpoint betaald van 24 april, uitvechten met de orthodontist dan maar. Vervolgens krijg ik een aanmaning gedateerd 2 mei van ggn, die ik 24 april al had betaald weer bellen en toen kreeg ik als antwoord ja jammer dan te laat. En na aanleiding van dat telefoontje krijg ik nu een laatste herinnering van 28,00 euro. Verkeerde uitleg aan de telefoon gehad zei ik, ja helaas we blijven u aanmanen u was te laat. Ik weer sputteren, zei dat meisje het klopt u heeft 20 april gebeld, maar 21 april konden we pas die andere rekening zien in het systeem, ik kreeg ook nog 5 dagen uitstel. Er viel niet te praten met dit meisje, terwijl het eerste meisje zo vriendelijk was. Ik heb ook de eerste rekening gelijk betaald 97,00 gewoon stom van ons zelf, en de tweede toen ik daarachter was er gelijk achteraan. Detweede rekening moeten we aankaarten bij de orthodontist.

Gesloten