LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
xxfrexx
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:08

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door xxfrexx »

Gister belde er iemand die mijn moeder ook probeerde op te lichten. mijn moeder trapte er in, de man zei dat windows over drie dagen uit zou vallen. Ze moest een beveiliging ofzo installeren, voor 5 jaar, het koste ruim 200 euro.
Gelukkig had ze voordat ze betaalde, mij om hulp gevraagd, dus toen heeft ze het telefoontje afgekapt. Maar die man had wel al toegang tot de computer, nu wil de computer niet meer opstarten. Dan moet je eerst een of ander wachtwoord hebben. Weet iemand een manier om hiervan af te komen?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik ben nog nooit gebeld. Wat doe ik fout?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door tenormin »

GJvdZ schreef:Ik ben nog nooit gebeld. Wat doe ik fout?
Waarschijnlijk geen computer? :lol: :lol:

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door Radar »

[Moderator: Gelieve on topic blijven!]

annisha
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2009 17:20

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door annisha »

Werd net weer eens gebeld door 0014259053074 .
Een man die engels probeerde te spreken met een zwaar Indiaas accent .
Geen idee waar hij het dit keer over had , want zijn engels was onverstaanbaar .
Heb gezegd dat ik zijn tel.nr. zou doorgeven aan de politie :evil:
Hij hing heel snel op :roll:

Oepsie
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:30

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door Oepsie »

Was het al bijna weer vergeten, maar ook ik ben 2 weken geleden gebeld. Een man, India's accent en belde namens de microsoft helpdesk. Verder is de beste man niet gekomen, heb gewoon opgehangen zonder verder iets te zeggen. Het was ongeveer een jaar geleden dat ze het probeerden, dus ik zal over een jaar wel weer gebeld worden ;)

john1959
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2013 17:27

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door john1959 »

Ja ze zijn er weer, 001425905307 met het verhaal dat de computer is besmet en ze melde dat ze voor microsoft werken, ja ik vertelde ze dat het godsonmogelijk was en hij zij u bent besmet, ik heb hem een half uur gek gemaakt en toen zij ik dat het niet ging omdat ik alleen met max OS werkte, hahaha hij werd helemaal gek waarom ik dat niet eerder vertelde, ik zij jij heb het toch gezien hahahahha.
dus pas weer op dit nummer.

whogenturf
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mei 2013 15:15

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door whogenturf »

Na hier al veel over gehoord te hebben ben ik eindelijk zelf een keer gebeld. Zeggen dat je linux draait en het is snel gebeurd!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door bprosman »

Zeggen dat je linux draait en het is snel gebeurd!
Zeggen dat ze een sexy stem hebben ook :mrgreen:

josefina_montoya
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:05

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door josefina_montoya »

Inderdaad, nu al twee keer in een week tijd op mijn vaste telefoon gebeld door Engels sprekende mensen van het 'Microsoft Service Center'. Ik heb het even aanhoord (ik had met dit fenomeen nog niet eerder te maken gehad, maar er wel over gelezen), daarna gezegd dat het fraude was, dat ik de politie zou bellen en opgehangen.

Grappig dat ze zeggen dat ik als 'long-standing Microsoft customer' of zoiets recht heb op persoonlijke hulp, en vervolgens vragen of ik Windows gebruik!

Meteen met de landelijke politie gebeld. En zoals te verwachten was: ze kennen het fenomeen, het zijn lukrake telefoontjes uit Azië, Afrika of Zuid-Amerika die niet te traceren zijn en waar niets aan te doen is.

Ik snap het wel, maar toch onbevredigend: bij alles wat zich qua fraude op het internet of via call centers afspeelt (en computercriminaliteit staat bv. bij Nederlandse jongeren momenteel bovenaan de lijst van delicten), geldt kennelijk het mantra "wereldwijde fraude - kennis, wetgeving en samenwerking ontoereikend - niks aan te doen".

Als burger kun je alleen maar oplettend zijn, en wantrouwend jegens alles wat zich via de computer of telefoon presenteert.

Jose

P.S. Ik sta op het bel-me-niet-register en doe nooit mee aan internetprijsvragen of gokken. Ze hebben waarschijnlijk gewoon zo'n 'auto-dialler' of 'robocaller', een automatisch belsysteem dat allerlei nummers uitprobeert, dus ook niks aan te doen.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door Ulbe »

Jemig!, :shock: dat hier nog mensen in tuinen!, :lol:

Mij bellen ze ook vaak op om te waarschuwen dat mijn Windows geïnfecteerd is met een of ander virus!, :lol:

Ik ken onderhand die vreemde nummers wel, dus reageer ik er niet meer op, het is troep,

Niet meer op reageren, dan houden ze na zoveel keren bellen wel weer op met bellen, :)


Vriendelijke groeten,

Ulbe.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door tenormin »

Ulbe schreef:Jemig!, :shock: dat hier nog mensen in tuinen!, :lol:

Mij bellen ze ook vaak op om te waarschuwen dat mijn Windows geïnfecteerd is met een of ander virus!, :lol:

Ik ken onderhand die vreemde nummers wel, dus reageer ik er niet meer op, het is troep,

Niet meer op reageren, dan houden ze na zoveel keren bellen wel weer op met bellen, :)


Vriendelijke groeten,

Ulbe.
Mij amuseren ze zo nu en dan (als ik in de stemming ben) wel. Zodra ze het over een virus hebben, ga ik daar uitgebreid op in: veteranenziekte, legionella en nog veel meer. Hebben ze geen trek in. En ja, er zijn nog steeds mensen die bijna in paniek raken. Je moet niet vergeten dat er nu een hele groep ouderen aan zit te komen die op het internet gaan. Dus er trappen altijd wel weer een paar mensen in. Maar dat is natuurlijk niet alleen met de Microsoft bellerij. Kijk maar eens hoe vaak mensen klagen over interwinkels waar ze beduvelt worden. Staat toch duidelijk, als men googled, te vinden. Maar ja, eerst doen en dan huilen.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door 53o »

Kijk maar eens hoe vaak mensen klagen over interwinkels waar ze beduvelt worden. Staat toch duidelijk, als men googled, te vinden. Maar ja, eerst doen en dan huilen.
Dit is waarom voor verkopers de afkorting RTFM (read the f****** manual) is vervangen door LTFG (learn to f****** google).

*edit* Had laatst een laptop onderdeel nodig voor eigen laptop. Ging om een goedkoop kabeltje. Kon ik in China kopen voor weinig, zonder verzendkosten bij een bedrijf, en zo binnen 2 weken bezorgd worden. Google gaf geen feedback aan over bedrijf, deed een whois, en site bestond pas een week. Heb dus maar dit onderdeel besteld op ebay bij iemand die meer dan 7000 positieve reacties heeft gekregen en maar 40 negatieve.

Hoe dan ook, zoek je op prijs dan kan het altijd erg goedkoop. Wil je ook geleverd krijgen...LTFG.

josefina_montoya
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:05

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door josefina_montoya »

Of je nu reageert of niet (en natuurlijk zou je moeten weten dat je er niet op in moet gaan), het blijft hoogst irritant dat criminelen van over de hele wereld je zomaar bellen. Zeker als ik hier lees dat sommige mensen ontzettend vaak door dit soort types gebeld worden. En dat geldt ook voor spookloterijen, nepaanbiedingen etc. En dat je er niets tegen kunt doen.

We moeten inderdaad niet onderschatten, dat veel ouderen, kinderen, impulsieve mensen, digibeten etc. hierdoor overdonderd kunnen worden. Via smartphones gaat dat allemaal nog eenvoudiger: bellen of spammen en na een foute aanraakactie heb je geen controle meer.

Ik kreeg een paar jaar geleden bv. de indruk, dat een Zwitsers robo-callcenter zich (in het Nederlands) met een neploterij vooral richtte op ouderen. Is niet denkbeeldig; via sites als Funda, Google Earth, gemeentes, CBS kun je je gemakkelijk een beeld vormen van wijken met veel ouderen of lager opgeleiden.

In mijn wijk staan veel koopwoningen, en wonen veel ouderen. Daarom krijg ik regelmatig kaartjes in de bus of werd ik gebeld of gemaild vanuit het idee dat ik een hypotheek heb of bejaard ben!

Triest.

Jose

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door ciske »

, digibeten


Laat die dan eerst leren hoe ze met internet moeten omgaan, ik snap ook niet dat mensen er in trappen.

josefina_montoya
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:05

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door josefina_montoya »

Ciske, ik wil hier niet te veel op ingaan, maar dat is te makkelijk gezegd.

Ze verzinnen met phishing, virussen, spam, hacking van databases en zo steeds nieuwe trucs en als je vrijwel alles online doet of moet doen, omdat de alternatieven ontbreken, dan kan je er altijd intuinen, en niet alleen in onbewaakt ogenblik. Ook een vertrouwde aanbieder of contact kan nep blijken te zijn.

Ik probeer inmiddels zo weinig mogelijk online te regelen wat met financiën of privacy te maken heeft, maar zoals gezegd, de alternatieven zijn er steeds minder, dus dat wordt lastig.

Jose

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door devious »

josefina_montoya schreef:... van wijken met veel ouderen of lager opgeleiden...

Triest.
Hoe krijg je dit voor elkaar bij Maps? Je vult een maximaal jaarinkomen in?

cuijpers2013
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2013 11:39

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door cuijpers2013 »

Hallo,

Ik reageer ook omdat ik het probleem ook heb ondervonden.
Mijn moeder werd gebeld door de "windows helpdesk uit London". Aangezien daadwerkelijk een van onze laptops kapot is, ging mijn moeder erop in en heeft al vele telefoontjes gepleegd. Ik ben nu pas terug en krijg dit te horen en ben aan het googlen gegaan omdat ik het niet vertrouwde.
Mijn vraag is nu, hoe stop ik die windows viewer en al het andere uitgevoerde?
En kan het kwaad als ik een andere laptop gebruik op ons wifi netwerk ?

Nog andere tips behalve het niet meer opnemen van de telefoon?
Aangezien mijn moeder niet zo handig is met de computer, moet ik het dus nu oplossen.

MVG,
J Cuijpers

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door bprosman »

Mijn vraag is nu, hoe stop ik die windows viewer en al het andere uitgevoerde?
Aangezien je niet weet wat er precies gebeurt is zou ik zeggen, data redden, formatteren en "verse" Windows er op.
En kan het kwaad als ik een andere laptop gebruik op ons wifi netwerk ?
Nee.

josefina_montoya
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:05

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door josefina_montoya »

Beste J. Cuijpers,

Het lijkt me helaas inderdaad het beste om het hele besturingssysteem opnieuw op te bouwen. Dit vind ik de beste video over het onderwerp, gemaakt door Noah Magram, een ervaren softwareontwikkelaar, die een dergelijke hacker zijn gang liet gaan en alles op kon nemen wat de hacker aanrichtte binnen zijn Windows virtuele machine (emulatie), aangezien hij wist dat zijn computer met het basis-besturingssysteem geen schade van deze acties zou ondervinden.

http://www.youtube.com/watch?v=jb69H7l0vJA

Je ziet dat de hacker echt alle vitale Windows-programma's deactiveert, en rommelt in de opstartsector, zodat je een 'kale' pc overhoudt zonder grafische software, waarop zij dan weer allerlei eigen rommel kunnen installeren.

Vreselijk dat dit zo vaak gebeurt, dat er niks aan te doen lijkt, dus veel succes en sterkte gewenst!

Jose
Laatst gewijzigd door josefina_montoya op 30 jul 2013 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten