LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Erimon
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2011 15:01

Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door Erimon »

Vanmorgen heeft mijn zoon voor zijn computer een MS-TECH MS-N450-VAL ATX voeding gekocht bij Teleweb van Marle in Kampen.
Voor deze voeding moest hij 49,99 euro betalen.
Op het internet is deze voeding verkrijgbaar vanaf ca. 22 euro en de fabrikant MS-TECH geeft als adviesverkoopprijs 30,90 euro op. Toen we de verkoper hier mee confronteerden, was de simpele opmerking: Ik heb ook een winkel die ik moet bekostigen. Kan een winkelier zomaar 20 euro boven de adviesverkoopprijs van de fabrikant gaan zitten? Ik voel me een klein beetje be....zerd.

Wouter M.
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:44

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door Wouter M. »

Ik zou niet weten waarom dit niet zou mogen. U had ook van tevoren de prijs bij verschillende winkels kunnen opzoeken en deze kunnen vergelijken. Op het internet zijn dingen zowiezo over het algemeen goedkoper, omdat er dan minder kosten door de verkoper worden gemaakt.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door sephora30 »

Winkeliers mogen zelf hun prijzen bepalen. Je bent niet verplicht om daar te kopen.

Erimon
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2011 15:01

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door Erimon »

Ik neem aan dat de geadviseerde verkoopprijs een richtlijn is voor de verkoper. De verkoper koopt een artikel in voor ruim minder dan deze adviesverkoopprijs. Dan lijkt het mij dat de marge bovenop de inkoopprijs dusdanig is, dat dit niet meer reeel te noemen is.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door bprosman »

Je hoefde niet op de voeding te wachten, geen verzendkosten, voorraad en winkel kosten inderdaad geld.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door crazyme »

Erimon schreef:Vanmorgen heeft mijn zoon voor zijn computer een MS-TECH MS-N450-VAL ATX voeding gekocht bij Teleweb van Marle in Kampen.
Voor deze voeding moest hij 49,99 euro betalen.
Op het internet is deze voeding verkrijgbaar vanaf ca. 22 euro en de fabrikant MS-TECH geeft als adviesverkoopprijs 30,90 euro op. Toen we de verkoper hier mee confronteerden, was de simpele opmerking: Ik heb ook een winkel die ik moet bekostigen. Kan een winkelier zomaar 20 euro boven de adviesverkoopprijs van de fabrikant gaan zitten? Ik voel me een klein beetje be....zerd.
Je hebt gekregen wat je bij je volle verstand hebt gekocht. Van belazeren is helemaal geen sprake.

Je zou eerder kunnen zeggen dat je zelf steken hebt laten vallen.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door alfatrion »

Partijen hebben de contractuele vrijheid om zelf prijzen overeen te komen. Een verplichte prijs opleggen aan de markt verhinderd ook de concurrentiewerking en zou daarom niet goed zijn.

De verkoper doet je een aanbod en als dit je niet bevalt dan kun je een ander aanbod doen of elders je spullen halen. Bij tweakers.net kun je goede informatie vinden.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door Barman »

Waarom zou die winkel niet meer mogen vragen? Je bent niet verplicht daar te kopen. Coca Cola bij de AH is ook duurder dan bij de Hoogvliet. Jij kan zelf kiezen waar je dan koopt. Beetje dom om daar dan achteraf over te gaan zeuren.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:Partijen hebben de contractuele vrijheid om zelf prijzen overeen te komen. Een verplichte prijs opleggen aan de markt verhinderd ook de concurrentiewerking en zou daarom niet goed zijn.

De verkoper doet je een aanbod en als dit je niet bevalt dan kun je een ander aanbod doen of elders je spullen halen. Bij tweakers.net kun je goede informatie vinden.
Gelukkig wel zeg, het zou wat moois worden dat de wet gaat bepalen wat je voor een artikel mag vragen. We zijn hier niet in communistisch sovjet unie.

Het enige wat deze persoon kan doen is, als zijn zoon minder jarig is, op deze basis de koop proberen te ontbinden, maar het lijkt me een heiloze weg.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door berend12 »

Eerst beoordelingen van anderen lezen als je voor het eerst ergens iets koopt kan je een vervelende ervaring besparen.

http://www.computer-gids.net/computersh ... 0040411200

Zie ook deze bekende site

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door boef530 »

Zo grappig deze vraag, zoonlief gaat naar de winkel en koopt daar een voeding voor zijn pc en betaald de hoofdprijs, komt thuis en denkt effe googlen en warempel webshops zijn veel goedkoper. Jammer maar helaas koop is koop en blijft koop.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door berend12 »

Het is ongebruikelijk om een veel hogere prijs dan de adviesprijs te vragen. Het heeft niets met de prijs van webshops te maken. Het lijkt mij het beste om een afdruk te maken van de pagina met de adviesprijs en de winkelier om uitleg te vragen en hem de gelegenheid geven om het verschil (teveel betaalde bedrag) terug te geven. Wellicht is er sprake van een vergissing.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door boef530 »

@berend, een adviesprijs is een advies voor de winkelier geen wet.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door berend12 »

Dat weet ik, maar als je ontevreden bent dan kan je natuurlijk altijd in gesprek gaan met de winkelier.

Erimon
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2011 15:01

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door Erimon »

Ik reageer nog 1 keer op mijn eigen bericht. Elke winkel verkoopt zijn artikelen (food of non-food) voor de geadviseerde verkoopprijs van de fabrikant of daarONDER. Geen enkele goed nadenkende winkelier verkoopt artikelen BOVEN deze geadviseerde prijs. De fabrikant zal daar ook zeker geen prijs op stellen.
De winkelier prijst zichzelf volledig uit de markt en de fabrikant kan er voor kiezen geen artikelen meer te leveren aan deze winkelier.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Erimon schreef:Vanmorgen heeft mijn zoon voor zijn computer een MS-TECH MS-N450-VAL ATX voeding gekocht bij Teleweb van Marle in Kampen.
Voor deze voeding moest hij 49,99 euro betalen.
Op het internet is deze voeding verkrijgbaar vanaf ca. 22 euro en de fabrikant MS-TECH geeft als adviesverkoopprijs 30,90 euro op. Toen we de verkoper hier mee confronteerden, was de simpele opmerking: Ik heb ook een winkel die ik moet bekostigen. Kan een winkelier zomaar 20 euro boven de adviesverkoopprijs van de fabrikant gaan zitten? Ik voel me een klein beetje be....zerd.Erimon
Erimon schreef:Ik reageer nog 1 keer op mijn eigen bericht. Elke winkel verkoopt zijn artikelen (food of non-food) voor de geadviseerde verkoopprijs van de fabrikant of daarONDER. Geen enkele goed nadenkende winkelier verkoopt artikelen BOVEN deze geadviseerde prijs. De fabrikant zal daar ook zeker geen prijs op stellen.
De winkelier prijst zichzelf volledig uit de markt en de fabrikant kan er voor kiezen geen artikelen meer te leveren aan deze winkelier.
Wat zou het woord advies eigenlijk betekenen?

Erimon
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2011 15:01

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door Erimon »

Het woord advies betekend dat de fabrikant als reele richtlijn aan de winkelier een prijs afgeeft, waarvan de fabrikant vindt dat de prijs t.o.v. het geleverde artikel aanvaardbaar is. Een winkelier die hier van afwijkt vraagt dus veel te veel voor hetgeen geleverd wordt. Geen enkel weldenkend mens zou hier mee akkoord kunnen/willen gaan. En de fabrikant zal dit ook niet waarderen, omdat zijn produkten worden verkocht voor een prijs dat het artikel gewoon niet waard is.
Als een artikel een zekere waarde heeft (produktiekosten, materiaalkosten etc.) is het gewoon niet reeel er een veel hoger prijskaartje aan te hangen. Een adviesprijs wordt afgegeven zodat er voor artikelen geen woekerprijzen gehanteerd zullen worden, wat in dit geval dus wel gebeurt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door bprosman »

Geen enkel weldenkend mens zou hier mee akkoord kunnen/willen gaan.
En toch hebt u dat gedaan , niet weldenkend dan ?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Erimon schreef:Het woord advies betekend dat de fabrikant als reele richtlijn aan de winkelier een prijs afgeeft, waarvan de fabrikant vindt dat de prijs t.o.v. het geleverde artikel aanvaardbaar is. Een winkelier die hier van afwijkt vraagt dus veel te veel voor hetgeen geleverd wordt. Geen enkel weldenkend mens zou hier mee akkoord kunnen/willen gaan. En de fabrikant zal dit ook niet waarderen, omdat zijn produkten worden verkocht voor een prijs dat het artikel gewoon niet waard is.
Als een artikel een zekere waarde heeft (produktiekosten, materiaalkosten etc.) is het gewoon niet reeel er een veel hoger prijskaartje aan te hangen. Een adviesprijs wordt afgegeven zodat er voor artikelen geen woekerprijzen gehanteerd zullen worden, wat in dit geval dus wel gebeurt.
U heeft het hier alleen over hogere prijzen, geldt deze redenering dan niet als de detaillist een lagere verkooprijs dan de adviesprijs hanteert?

Efin, u zegt het zelf al het is een richtsnoer, waarbij afwijkingen gewoon zijn toegestaan

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Verkoopprijs ver boven de adviesverkoopprijs

Ongelezen bericht door Dirkie »

Erimon schreef:Ik reageer nog 1 keer op mijn eigen bericht. Elke winkel verkoopt zijn artikelen (food of non-food) voor de geadviseerde verkoopprijs van de fabrikant of daarONDER. Geen enkele goed nadenkende winkelier verkoopt artikelen BOVEN deze geadviseerde prijs. De fabrikant zal daar ook zeker geen prijs op stellen.
De winkelier prijst zichzelf volledig uit de markt en de fabrikant kan er voor kiezen geen artikelen meer te leveren aan deze winkelier.
Je kan het ook zo schrijven: "Geen enkele goed nadenkende consument koopt artikelen BOVEN deze geadviseerde prijs." :mrgreen:

Gesloten