LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] trage laptop

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

trage laptop

Ongelezen bericht door Har06 »

Mijn laptop is zo traag als een slak.

De profesionele software lui willen je allemaal opruim paketten verkopen.

De harde schijf is voor 85 % vol

Verplaatsen van oa 1 gb files kan wel 30 min duren.

Zijn er handzame adviezen ? :?: :idea:

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Har06 schreef:Mijn laptop is zo traag als een slak.

De profesionele software lui willen je allemaal opruim paketten verkopen.

De harde schijf is voor 85 % vol

Verplaatsen van oa 1 gb files kan wel 30 min duren.

Zijn er handzame adviezen ? :?: :idea:

Nog nooit van de gratis proggies gehoord als ccleaner ????? En je harde schijf asap opruimen !! Zit te vol, andere partitie aanmaken en je data daar opslaan en +- 50gb voor je C schijf bewaren.

Of op een externe schijf opslaan, kost geen drolletje meer.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door bprosman »

Wel zo handig om dan de leeftijd/specs van je laptop hier te melden.
Inderdaad want als het een kleine harde schijf is zal je OS het 1Gb bestand in een heleboel stukjes moeten knippen om het overall tussen gefrohbeld te krijgen.
Dem "schoonste" manier is toch wel backup maken van je data en OS en software opnieuw installeren, kun je er meeteen een image van trekken voor een volgende keer.
Verder zou je nog naar een (grotere) SSD schijf kunnen kijken.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door encore »

Nou, ik werk ook met een klappertoppie uit het jaar 2007. Heeft nu een Gig DDR2 SRAM en 160 Gig harde schijf en 1,4 GHz processor. Voldoet voor het internet, Youtube hapert, muziek niet.

Voor het betere werk zijn er veel betere systemen aanwezig, maar gewoon hier wat posten en internetten: gaat prima. Niet supersnel, maar als dat het enige is...

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Oorzaak kan ook warmteproblemen zijn door kapotte ventilatie of stof en vuil.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door newmikey »

Har06 schreef: Zijn er handzame adviezen ? :?: :idea:
Overstap naar Linux maken, dat frist zelfs een oude laptop op en je kunt er weer jaren mee vooruit.

aanbevolen distro's voor de wat oudere laptop: Mint, PCLinuxOS (LXDE versie), Lubuntu

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Har06 »

De Laptop Compaq Presario cq71 17 " van aug 2009.
Processor 200 gb
Ram geheugen 3,00 gb

Ik had al wat bestanden overgezet naar een externe disk.

Een nieuwe harde schijf van 500 gb incl bestanden overzetten cs kost € 130,00 ?

Defragmenteren lukt niet ivm minder dan 3% vrije schijfgeheugen.

SSD of HDD schijf ?, wat zijn de verschillen
Laatst gewijzigd door Har06 op 03 dec 2014 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Har06 schreef:De Laptop Compac 17 " 69006 cq cq71-210 van aug 2009.

Ik had al wat bestanden overgezet naar een externe disk.

Een nieuwe harde schijf van 500 gb incl bestanden overzetten cs kost € 130,00 ?
Gewoon je bestanden op een externe disk gooien, een TB kun je hebben voor minder dan € 130,-. Eens defragmenteren (indien handig) en ccleaner oid gebruiken om op te schonen. Je HD sowieso wat leger maken als hij bijna helemaal vol zit, want dat maakt hem ook langzaam.

Als je nog allerlei gratis troep software op je laptop hebt staan (die meestal standaard met nieuwe laptops meegeleverd wordt) is het misschien ook eens een idee die te gaan verwijderen. Denk hierbij aan cyberlink troep of dergelijke gratis spelers, zoekers, date opslag trial programma's e.d. Even door je msconfig heen gaan en zorgen dat onnodige applicaties zichzelf niet aanzetten wil ook nog wel eens helpen. Dingen als Skype, torrent clients, verschillende updaters e.d. hoeven namelijk niet constant aan te staan.

Ook misschien even handig te kijken naar wat voor antivirussoftware je hebt. McAfee bijvoorbeeld is echt een ramp op oudere machines en maakt ze significant langzamer door een groot deel van de resources te claimen.

Hoe minder dingen tegelijk aan staan zonder dat het nodig is, hoe minder traag hij wordt.

Een ssd is een optie voor je OS, maar als je bijv. voornamelijk videobestanden hebt is dat niet nodig en kan je die gewoon op een HDD planten.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Har06 »

Julie4444 schreef:
Har06 schreef:De Laptop Compac 17 " 69006 cq cq71-210 van aug 2009.

Ik had al wat bestanden overgezet naar een externe disk.

Een nieuwe harde schijf van 500 gb incl bestanden overzetten cs kost € 130,00 ?
Gewoon je bestanden op een externe disk gooien, een TB kun je hebben voor minder dan € 130,-. Eens defragmenteren (indien handig) en ccleaner oid gebruiken om op te schonen. Je HD sowieso wat leger maken als hij bijna helemaal vol zit, want dat maakt hem ook langzaam.

Als je nog allerlei gratis troep software op je laptop hebt staan (die meestal standaard met nieuwe laptops meegeleverd wordt) is het misschien ook eens een idee die te gaan verwijderen. Denk hierbij aan cyberlink troep of dergelijke gratis spelers, zoekers, date opslag trial programma's e.d. Even door je msconfig heen gaan en zorgen dat onnodige applicaties zichzelf niet aanzetten wil ook nog wel eens helpen. Dingen als Skype, torrent clients, verschillende updaters e.d. hoeven namelijk niet constant aan te staan.

Ook misschien even handig te kijken naar wat voor antivirussoftware je hebt. McAfee bijvoorbeeld is echt een ramp op oudere machines en maakt ze significant langzamer door een groot deel van de resources te claimen.

Hoe minder dingen tegelijk aan staan zonder dat het nodig is, hoe minder traag hij wordt.

Een ssd is een optie voor je OS, maar als je bijv. voornamelijk videobestanden hebt is dat niet nodig en kan je die gewoon op een HDD planten.
Fragmenteren lukt niet ivm minder dan 3 % vrije beschikbare schijfruimte, CCcleaner had ik gedraaid.

Bij het verwijderen van programma,s lees ik voortdurend: bij verwijderen wordt de werking van de LT aangetast ? dus maar niet gedaan.
Kan ik de harde schijf zelf uitwisselen of geheugen bijsteken zoals vroeger ?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Har06 schreef:Bij het verwijderen van programma,s lees ik voortdurend: bij verwijderen wordt de werking van de LT aangetast ? dus maar niet gedaan.
Kan ik de harde schijf zelf uitwisselen of geheugen bijsteken zoals vroeger ?
Mits compatible, maar als je daar geen verstand van hebt/nooit hebt gedaan is het niet echt aan te raden om dat zelf te doen.

Mag ik vragen hoeveel GB de schijf is? Moet echt alles wat er op staat erop blijven?
Mocht je willen weten of er troepware op je PC staat kan je altijd even bij configuratiescherm -> programma's kijken wat er in de lijst staat of even een screenshot van die lijst posten.
Zelfde geldt voor MSconfig en de opstartprocedure.

Als je onzinsoftware verwijderd zal het de laptop sneller maken en verder geen invloed hebben op het gebruik. De kans dat je die software ongemerkt gebruikt is niet zo groot. Dat het aanstaat wil niet zeggen dat je het ook daadwerkelijk nodig hebt.

Bij aanschaf van mijn huidige machine ben ik van 110-ish processen naar 43 gegaan na opschoning van dat soort software (en nog een paar additionele maatregelen). Ook gelijk het eerste wat ik met een nieuwe machine doe. Het maakt dus wel enig verschil.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Har06 »

Julie4444 schreef:
Har06 schreef:Bij het verwijderen van programma,s lees ik voortdurend: bij verwijderen wordt de werking van de LT aangetast ? dus maar niet gedaan.
Kan ik de harde schijf zelf uitwisselen of geheugen bijsteken zoals vroeger ?
Mits compatible, maar als je daar geen verstand van hebt/nooit hebt gedaan is het niet echt aan te raden om dat zelf te doen.

Mag ik vragen hoeveel GB de schijf is? Moet echt alles wat er op staat erop blijven?
Mocht je willen weten of er troepware op je PC staat kan je altijd even bij configuratiescherm -> programma's kijken wat er in de lijst staat of even een screenshot van die lijst posten.
Zelfde geldt voor MSconfig en de opstartprocedure.

Als je onzinsoftware verwijderd zal het de laptop sneller maken en verder geen invloed hebben op het gebruik. De kans dat je die software ongemerkt gebruikt is niet zo groot. Dat het aanstaat wil niet zeggen dat je het ook daadwerkelijk nodig hebt.

Bij aanschaf van mijn huidige machine ben ik van 110-ish processen naar 43 gegaan na opschoning van dat soort software (en nog een paar additionele maatregelen). Ook gelijk het eerste wat ik met een nieuwe machine doe. Het maakt dus wel enig verschil.
De HP Laptop Compaq Presario cq71 17 " van aug 2009.
Processor 200 gb
Ram geheugen 3,00 gb

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Als je CCleaner draaid maakt het wel uit wat je aanvinkt, normalieter schoont hij behoorlijk op.
,en een machientje van 5 jaar oud, is aan vernieuwing toe. :wink:

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door eleven »

F.van Holten schreef:Als je CCleaner draaid maakt het wel uit wat je aanvinkt, normalieter schoont hij behoorlijk op.
,en een machientje van 5 jaar oud, is aan vernieuwing toe. :wink:
Vooral als er een processor van 200 GB inzit. :lol:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Har06 schreef:De HP Laptop Compaq Presario cq71 17 " van aug 2009.
Processor 200 gb
Ram geheugen 3,00 gb
Je processor is iets anders dan een harde schijf. Ik neem aan dat je een HDD (= harde schijf) van 200 GB bedoelt?
In dat geval zal er zeker genoeg ruimte zijn om dingen te verwijderen cq. op een externe harde schijf te zetten en dan van de laptop te verwijderen.

Als je niet van plan bent data van je HDD te halen en op een externe schijf te zetten blijft je computer naar alle waarschijnlijkheid gewoon erg langzaam omdat hij (zijn schijf) te vol is.

Voor de duidelijkheid: een externe harde schijf is dus een soort kastje waarmee je, net als met USB sticks, data kan opslaan zodat het niet op je PC hoeft te staan.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Klik op mijn pc of mij computer met rechtermuis en klik op eigenschappen.

Onder kopje systeem staan je specs als processor, ram geheugen, type systeem ( 32bt of 64 bt ) welke windows versie ( vermoed W7 )

En anders eens een mooie schone installatie.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dit is ook nog een handig tooltje om het disk gebruik in kaart te brengen: https://windirstat.info/ Dan kan je grafisch zien waar het allemaal aan op gaat.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Aan de reacties te zien, is hij nu stuk.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Har06 »

GJvdZ schreef:Dit is ook nog een handig tooltje om het disk gebruik in kaart te brengen: https://windirstat.info/ Dan kan je grafisch zien waar het allemaal aan op gaat.
inderdaad een handige tool.

ik ben inmiddels aan het opruimen cq ordenen geslagen en een aantal films muziek foto,s en boeken overgezet op een externe disk, hierna kon ik een defragmentatie uitvoren( 5 uur ).
de pc is wel wat vlugger, ik laat de harde schijf vervangen:500GB 5400rpm sata2 hdd met alle bijbehorende installatiewerkzaamheden.

Thx voor de tips

Roos000
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 dec 2014 15:27

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Roos000 »

Koop een USB en gooi daar al je foto's op.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Roos000 schreef:Koop een USB en gooi daar al je foto's op.
Misschien had je beter eerst de rest van het topic kunnen lezen. :mrgreen:

Gesloten