LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] draadloze netwerken

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
gerrit mengerink

draadloze netwerken

Ongelezen bericht door gerrit mengerink »

Als ICT-er heb ik jaren lang gebruik gemaakt van een veilige ISDN verbinding. De kosten en de snelheid deden me besluiten om een draadloos ADSL netwerk aan te leggen.

Het is schrikbarend hoeveel onbeschermde draadloze netwerken er zijn. Van de 3 netwerken in de omgeving van mijn huis, is er geen enkele beveiligd. Bij nader inzien had ik geen ADSL moeten kopen. Ik werk gewoon over het netwerk van een buurman.

Handleidingen zijn vaak ook erg summier m.b.t. dit punt. Er wordt meer aandacht besteed aan de fysieke infrastructuur. Programmatuur en de daarbij behorende beveiliging zijn een minor issue.

Als lid van het forum lijkt het me een goed idee om eens onder de betreffende leden te kijken OF en HOE ze hun draadloze hebben afgeschermd.

Een waarschuwing in uw programma is zeker noodzakelijk.

Met vriendelijke groet,

G. Mengerink

borisboef

Re: draadloze netwerken

Ongelezen bericht door borisboef »

Inderdaad. Momenteel worden er veel draadloze routers /AP's verkocht. De doelgroep is nu meer gericht op de minder ervaren pc gebruiker en alles word zo makkelijk mogelijk gehouden. Daarom wil de beveiliging er nog wel eens bij inschieten.
Veel mensen zijn zich niet eens bewust dat zo'n netwerk afgeschermt moet worden. Eigenlijk raar; als je je draadloze netwerk op je eigen pc 'aansluit' kun je er gelijk op, en dan denk je niet van: 'en mijn buurman?'
Zelf is mijn netwerk afgeschermd door ten eerste een 128-bits WEPkey. Daarna heeft het AP nog een eigen encryptie.
Zelf heb ik wel eens als ik een onbeschermd netwerk tegenkwam een pagina op de printer uitgeprint (deze staat meestal gedeeld) met de tekst "U bent gehackt" En daaronder; bescherm uw draadloos netwerk.

Martijn_Hoek
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2005 00:44

Re: draadloze netwerken

Ongelezen bericht door Martijn_Hoek »

Zelf ook een Wifi netwerk, met 2 AP's van Linksys.

Hun service is perfect ! gewoon bellen naar 0800 nr en zeer behulpzaam in configureren en beveiligen netwerk.

Niet via WEP maar beter via MAC adres... 100% veilig of je buurman moet Hacker van beroep zijn ....(spoof)

Tom Grunn

Re: draadloze netwerken

Ongelezen bericht door Tom Grunn »

Het is vaak nog wel mogelijk op de router te komen als je op mac adres laat inloggen ik internet al 2 jaar via de buren (wat ze niet weten) en in ruil daarvoor blok ik voor hun de bekende computers die proberen in te loggen mensen proberen na een tijdje toch niet meer in te loggen als ze internet niet op kunnen.. Beste manier blijft toch met kabels.. zoek eens op "package sniffer" zo kun je zelfs een beveiligde verbinding ontleden.

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: draadloze netwerken

Ongelezen bericht door Rustig »

@Tom Grunn, wil je zo vriendelijk zijn om je post te editten om het wat begrijpelijker te maken.

Gast

Re: draadloze netwerken

Ongelezen bericht door Gast »

Op XS4ALL.nl kun je lezen hoe je het beste alles kan beveiligen 128bit WEP en MAC adress samen werken erg goed. Thuis gebruik ik nu radius over 128bit wep met MAC adress protectie vanuit een linux bak met een draadloze 108mbit netwerkkaart. Het beste kan je voor dit soort taken de NSA linux gebruiken http:/www.nsa.gov/selinux/ en er later radius aan te voegen. Bij mij in de wijk kan je idd via spoofing lekker goedkoop internetten. Door geen encryptie te gebruiken kan ook veel plain text verkeer (denk aan smtp mail verkeer) door jochies van 12 gelezen worden. E-mail/ftp/etc wachtwoorden via SSL en MD5 versturen indien mogelijk is ook aan te bevelen (check hiervoor de mogelijkheden bij je provider). Voor de n00bs onder ons check de veilgheidsinstructies op xs4all.nl... en ja het wachtwoord in de machine moet ook veranderd worden. Neem nooit standaard wachtwoorden zoals 12345678 of geheimpje maar gebruik zo verschillend mogelijk ASCII tekens, HeX codes of octo-bit variablen (zie encryptiesoort) voor wachtwoorden.

Gast

Re: draadloze netwerken

Ongelezen bericht door Gast »

Veel mensen hebben zeker nooit van een handleiding gehoord.

bgmeek
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2005 11:24

Re: draadloze netwerken

Ongelezen bericht door bgmeek »

Schrikbarend is het iig ja, hier mag echt duidelijk voorlichting over gegeven worden, zouden ze eigen moeten verplichten in de vorm van, router werkt pas (link met i-net) als je het wachtwoord veranderd ofzo :wink:

ik was bij mijn vriend met mijn laptop (wifi) en daar hebben ze overal glasvezel in heel dat dorp (onsnet) maargoed, er waren 20 onbeveiligde netwerken, omg :shock:

dus ik heb een aantal aanvallen uitgevoert (kijken of ik in de router kon kommen, en dan weer uitloggen). sommige mensen waren zo slim om hun naam erin te zetten dus die hebben we ff gewaarschuwd :)

WEP + Mac is goede oplossing!

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: draadloze netwerken

Ongelezen bericht door JaFO »

Die dingen zijn geschreven door techneuten en vervolgens vertaald door buitenlanders die geen verstand van nederlandse taal hebben ...

Oftewel : zelfs al heb je een handleiding dan nog is het abacadabra.

IMHO moeten winkeliers & fabrikanten eens stoppen met net doen alsof pc's en bijbehorende randapparatuur door jan met de pet bediend kunnen worden.

Ik vind het niet verwonderlijk dat de gemiddelde Dixons- en UPC-klant met een onbeveiligd netwerk zit. Geen van beide partijen doet er serieus moeite voor om het uit te leggen.

En dan nog : hoeveel wachtwoorden kan een mens onthouden ?
De meesten hebben al moeite zat met hun pin-code & SoFi-nummer.

Een wachtwoord verplichten heeft dus pas zin als men bereid is om ook daadwerkelijk zinvolle wachtwoorden te gebruiken. En dan nog ...
Welke pc-freak verandert regelmatig al zijn wachtwoorden ?
Ik denk dat ik ze op een a twee handen zou kunnen tellen.

Mirreke
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 jun 2005 10:11

Re: draadloze netwerken

Ongelezen bericht door Mirreke »

Mijn vriend heeft zo in de buurt een aardig centje bijverdiend...
Wij kwamen er wonen en het adsl pakket was nog niet binnen, maar gek genoeg hadden we wel internetverbinding op onze pc's :lol:
We gingen dus maar eens kijken wie bij welke hoorde en idd wanneer het mogelijk was hebben we ook een pagina uitgeprint van uw netwerk is niet goed beveiligd.. voor vragen kun je contact opnemen met...
Het heeft mijn vriend wat vaste klantjes opgeleverd waar hij regelmatig aan de pc sleutelt of mensen helpt met programma's...

En het heeft ook een leuk contact met de meeste buurtjes opgeleverd :)

smolders
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2005 15:59

Re: draadloze netwerken

Ongelezen bericht door smolders »

lukte me niet meteen om onze (digiconnect) router in te stellen dan maar op de onbeivligde vna iemand anders was nog sneller ook. ik zal weleens effe kijken hoeveel er zijn, 5 in de buurt 1 onbeveiligt meestal zijn het er twee of drie zijn zeker nou nie in de lucht. voor mensen die adapters zoeken de smc's zijn zeer fijn.

V>G>

Michel73
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2005 22:13

Re: draadloze netwerken

Ongelezen bericht door Michel73 »

Dat verhaal van die digiconnect komt me erg bekend voor. Toen ik bij mijn schoonouders draadloos netwerk ging aanleggen, logde zijn pc telkens in op een onbeveiligd netwerk van een buurman die 200 meter !! verderop woonde. Uiteindelijk wel de boel weten te beveiligen bij mijn schoonouders.
MAC adress + WPA encryptie :)

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: draadloze netwerken

Ongelezen bericht door JaFO »

Of je koopt een degelijke router ... zoals die van Linksys ;)

Michel73
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2005 22:13

Re: draadloze netwerken

Ongelezen bericht door Michel73 »

De router van digiconnect werkt op zich prima, maar is wat lastiger om te configurenen. Lunksys is idd makkelijker te installeren. Ikzelf heb hier een linksys staan. Het belangrijkste is dat het goed werkt na installatie en dat is in beide gevallen het geval,

michel :wink:

Gesloten