LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Windows Vista

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door mr T. »

Dus als volksstammen een stabieler systeem willen hebben zullen ze zeker overstappen naar Vista.
Weet niet of je nog wilt overstappen na het zien van dit filmpje

http://youtube.com/watch?v=60X7KXdanAA

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door NONO »

"Het is ons niet gelukt om Windows File System, bedoeld voor een vernieuwde bestandsindeling voor de harde schijf in Vista te integreren", verklaart Simon Witts, vice president enterprise & partner group en hoofd van het Vista-promotieteam de vertraging. Als het werkt zou WinFS de computer in staat stellen om sneller dan nu bestanden op te zoeken.

Desondanks brengt hij de "wetenschappelijk" onderbouwde melding dat de introductie goed zou zijn voor de Europese economie. Het onafhankelijke onderzoeksinstituut IDC heeft becijferd dat de invoering van Vista in Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Polen, Spanje en de UK de respectievelijke economieën een impuls van ruim 30 miljard euro en 50.000 nieuwe banen zal opleveren. Waarbij komt dat de implementatiekosten lager zouden zijn dan bij XP.

Echter, de Gartner Group is een héél andere mening toegedaan en adviseert gebruikers eerst om de kat uit de boom te kijken alvorens op het nieuwe systeem over te stappen. De zorgen van de Gartner Group hebben ondermeer te maken met de beveiligingssoftware die in Vista geïntegreerd zit en die het aanvankelijk onmogelijk maakte om software van beveiligers asl McAfee of Symantec onder Vista te draaien. Na protesten vanuit de Europese Commissie
meldde Microsoft in oktober dat de beveiligingssoftware zo is aangepast dat dit nu wel weer kan.

Het is nu juist die snelheid die de Gartner Group doet twijfelen aan de zorgvuldigheid waarmee deze aanpassingen zijn doorgevoerd en sluit niet uit dat Vista-gebruikers met softwareproblemen te kampen zullen krijgen. Waarbij komt dat in weerwil tot de bewering van Microsoft dat zij constructief overleg hebben met de EC, deze aangeeft nog niet het "groene licht" voor Vista te hebben gegeven.

Tot de eerste bedrijven die aangegeven hebben over te gaan op het systeem zijn de Rabobank die medio 2007 maar liefst 50.000 werkplekken onder het nieuwe systeem zullen hebben draaien. Microsoft hoopt dat dit en de uitrol van nog eens 10.000 werkplekken bij andere niet nader genoemde firma's andere bedrijven zo enthousiast maakt dat zij uiteindelijk besluiten wel over te stappen.

Gretige particulieren moeten echter nog wachten tot eind januari 2007 hetgeen dus geen goed nieuws is voor detaillisten en pc-fabrikanten die daarmee geconfronteerd zullen worden met kopers die de aanschaf van een nieuw toestel uitstellen tot na de kerst.

Microsoft probeert dit op te vangen middels het meeleveren van een voucher bij een in december gekochte computer waarmee te zijner tijd Vista aangeschaft kan worden.

Al met al rijst bij mij toch de vraag welk voordeel je nu werkelijk hebt door over te gaan op het nieuwe systeem?

ikbenik

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door ikbenik »

Gretige particulieren moeten echter nog wachten tot eind januari 2007 hetgeen dus geen goed nieuws is voor detaillisten en pc-fabrikanten die daarmee geconfronteerd zullen worden met kopers die de aanschaf van een nieuw toestel uitstellen tot na de kerst.

Microsoft probeert dit op te vangen middels het meeleveren van een voucher bij een in december gekochte computer waarmee te zijner tijd Vista aangeschaft kan worden.
Je zit er toch naast.
De detailhandel heeft aan Microsoft gevraagd om de introductie van Vista uit te stellen tot na de feestdagen.
Dit heeft te maken dat de winkeliers hun winkels aan willen passen en dat gaat nu eenmaal niet als de kerst vollop bezig is.

Al met al rijst bij mij toch de vraag welk voordeel je nu werkelijk hebt door over te gaan op het nieuwe systeem?
- betere ouderlijke toezicht.
- Als de hardware defect gaat, dan is Vista in staat om het kapotte gedeelte als zodanig aan te merken dat die dat stukje niet meer gebruikt (denk aan het geheugen).
- veiliger

obi-wan-kenobi
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 nov 2005 10:12

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door obi-wan-kenobi »

betere ouderlijke toezicht.
Pffff, da's toch niet op te lossen met een MS solution? PC in de woonkamer laten en altijd in de buurt zijn om in de gaten te houden wat je kind doet op het net. Kinderen zijn veel slimmer dan hun ouders om software-matig ouderlijk toezicht te omzeilen.
Als de hardware defect gaat, dan is Vista in staat om het kapotte gedeelte als zodanig aan te merken dat die dat stukje niet meer gebruikt (denk aan het geheugen).
Dan moet dit ook door de hardware ondersteund worden. Want Vista kan dan wel roepen dat een bepaalde geheugenmodule uitgeschakeld moet worden, maar invloed op de BIOS van het moederbord uitoefenen kan niet zomaar.

ikbenik

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dan moet dit ook door de hardware ondersteund worden. Want Vista kan dan wel roepen dat een bepaalde geheugenmodule uitgeschakeld moet worden, maar invloed op de BIOS van het moederbord uitoefenen kan niet zomaar.
Vista schakelt niet een complete module uit.
Vista gaat op zoek naar een defect adres op het geheugen en mankeerd deze als onbetrouwbaar en zal dan niet meer van dit adres gebruik maken.

Vergelijk het maar met de bad-sectors op de harde schijf.
Pffff, da's toch niet op te lossen met een MS solution? PC in de woonkamer laten en altijd in de buurt zijn om in de gaten te houden wat je kind doet op het net. Kinderen zijn veel slimmer dan hun ouders om software-matig ouderlijk toezicht te omzeilen.


Dit werkt anders.
Als administrator geef je aan wat voor restricties een account krijgt.
Als de kinderen de wachtwoord van de administrator niet kennen, kunnen ze er ook niets aan veranderen.
Per account kun je de restricties opleggen.

De ouderlijke toezicht in Vista is veel geavanceerder dan in XP.

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door djmaze »

ikbenik schreef:De ouderlijke toezicht in Vista is veel geavanceerder dan in XP.
Zal me een worst wezen. Hoe wil dat ding tegen houden dat mijn kinderen happyslapping filmpjes op internet zetten/downloaden als windows niet kan zien dat het een happyslapping filmpje is?
Hoe wil windows weten dat mijn kinderen worden bedreigd of anderen bedrijgen via een chatroom?

Dat ze sex kijken vindt ik prima, dan hoeft die moeilijk doenende lerares niet te stotteren bij het tonen van een condoom, maar ja sex blokkeerd ie wel.

Ik gebruik nog steeds Windows 2000 en geen haar op mijn hoofd die mij doet besluiten om XP of Vista aan te schaffen. Heb op mijn werk al genoeg problemen met dat trage rot XP systeem.
Het zal ook nog wel jaren duren voordat Vista net zo soepel draait met al die visuele crap die wel goed werkt in mijn MacBook met OSX.

Maar ik zal u niet tegenhouden om XP of Vista aan te schaffen aangezien alle andere schapen het ook doen en dat nieuwe model Ferrari toch buiten uw budget valt.

ikbenik

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door ikbenik »

Heb op mijn werk al genoeg problemen met dat trage rot XP systeem.

XP is helemaal niet traag.

Het zegt meer over de hardware dan over de software!

Ik ken die problemen van die merkcomputers waarop ook XP zit en die krengen zijn niet vooruit te branden!

De oorzaak hiervan is dat de hardware niet op elkaar is afgestemd.

Windows XP is best wel een stabiel systeem hoor!

En die veiligheidslekken?
Dat zijn voor 99% hackers en crackers die Microsoft willen dwarsliggen en dit ook doen.
Zij proberen iedere keer om het systeem plat te gooien en in te breken in het systeem.

Vergeet niet dat Nederland een land is met de meeste breedbandaansluitingen.
Dus ook de meeste snelle computers en snelle internetverbinding.

iconic
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2006 15:22

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door iconic »

Volgens artikel (in het Engels) staan alle versies van Windows Vista op de installatie-DVD. Dit betekent dat men de mogelijkheid heeft andere versies uit te proberen voordat men een vaste beslissing moet nemen. 8)

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat je voor XP een zaardere computer nodig hebt dan voor 2000 geeft aan dat XP een stuk trager is. De eisen van Vista liggen weer een stuk hoger.
Ik ken die problemen van die merkcomputers waarop ook XP zit en die krengen zijn niet vooruit te branden!
Zet er BSD of linux op en het probleem is in no time opgelost.
Vergeet niet dat Nederland een land is met de meeste breedbandaansluitingen.
Dus ook de meeste snelle computers en snelle internetverbinding.
Voor een (snelle) internet verbinding heb je echt geen snelle computer nodig.

ikbenik

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door ikbenik »

Quote:
Vergeet niet dat Nederland een land is met de meeste breedbandaansluitingen.
Dus ook de meeste snelle computers en snelle internetverbinding.

Voor een (snelle) internet verbinding heb je echt geen snelle computer nodig.
Dat bedoel ik er ook niet mee.

Veel mensen hebben een snelle computer en een snelle internetverbinding.
Ideaal voor hackers die de computer van deze mensen willen misbruiken om:
- Spam te versturen.
- De computer te misbruiken om websites plat te gooien.
- De computer te misbruiken om als server te gebruiken.

Ik maak als monteur zulke zaken steeds meer mee.
Dus dit is echt een probleem aan het worden.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door Laurent »

Voor Euro 80,- kun je Windows XP upgraden :)

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door gsm-it »

In Vista is wel degelijk het één en ander gewijzigd. Anders zou Microsoft niet zo lang er aan gesleuteld hebben. Ik heb RC2 Ultimate uitgeprobeerd op twee PC's (een oude Compaq Presario 1GHZ 512MB AMD en een bijna nieuwe laptop met intel 1.7 GHz en 512MB).
De oude Compaq voldoet zelfs aan de eis die gesteld wordt voor het AERO thema.
Vista lijkt ietsje sneller dan XP.
Vista vergt aanzienlijk meer processortijd en koeling.
Het automatisch uitschakelen van defecte geheugencellen kan een stabieler systeem opleveren.
De beveiliging is tot irritante niveaus opgeschroefd (are you sure?).
In Vista is een nieuwe registry ingevoerd om te kunnen booten.
De oude bootbestanden zijn niet meer in gebruik (zoals boot.ini) maar vervangen door een bootsysteem, inclusief een bootregister.
Het doel is om de BIOS in de toekomst niet meer nodig te hebben, zodat ook de beperkingen die nu bij het booten gelden dan verledentijd zullen zijn. Bij een dual-boot systeem (bijv Vista en XP) is VistaBootPRO onmisbaar (gratis download van internet).
Vista is alleen volledig van een dual-boot systeem te verwijderen (met behoud van XP) via de Herstelconsole met fixmbr.

supernov
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 jan 2005 20:05

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door supernov »

Vista is op bepaalde punten een verbetering, maar ik vraag mij af hoe groot de storm zal zijn om deze versie aan te schaffen. Wil je de volledige (vooral grafische trucjes) kunnen draaien, dien je meteen een nieuwe computer aan te schaffen (bijna dan). Microsoft heeft dit natuurlijk ook wel door, XP is stabiel te noemen en volstaat voor 99% van de mensen nog prima. Vandaar dat men het mikt op grafisch geweld en games (directx 10 bijv. is er alleen voor Vista). Bedrijven wachten Vista nog af, aangezien ook voor hen er weinig meer voordeel uit te halen is en de boel omzetten veel tijd en geld kost.

Verder vind ik het als programmeur enigzins tegenvallen. Ik had van de jarenlange ontwikkeling en herprogrammeringen verwacht dat ik een snellere en vooral efficienter systeem zou krijgen...iets wat mij altijd ergerde aan Windows. Ik wil gewoon een besturingssysteem, geen systeem wat eerst de helft van mijn computer-geheugen en cpu-vermogen opslokt, dat gebruik ik graag voor de duur betaalde software die ik erop wil draaien. Wel fijn dat er programma's bestaan die Windows volledig kunnen uitkleden, dan valt er nog wat voordeel te halen. Al met al werkt Windows natuurlijk weer wel voor heel veel systemen/mensen... het is dus maar wat je wilt, een systeem wat zeer log is en alles opslokt, maar wel bijna op elke hardware werkt... of iets wat jij zelf kan aanpassen en specificeren op jouw hardware.

Voor het eerst dus dat ik niet zal upgraden. Ik heb de Vista look over XP gezet (hetgeen grafisch inderdaad leuker is) inclusief al die Window-trucjes waar je niks aan hebt en volsta hier prima mee. Ondertussen installeer ik lekker Linux. :)

ikbenik

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door ikbenik »

Daarmee gaan dadelijk veel verkopers de fout in!

Wil je de Aero functie van Vista hebben, dan moet je een hele krachtige computer hebben met een flinke uit de kluiten gewassen grafische kaart.

Veel verkopers gaan straks beweren dat Vista helemaal niet zo duur hoeft te zijn en dat je die op een wat oudere computer kunt draaien.

Ze hebben het dan over de Basic.
Echter de Basic heeft GÉÉN Aero bureaublad.

Het is maar dat je het weet.

jrgand
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 dec 2004 18:33

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door jrgand »

Er wordt veel over Vista geschreven.
Ik zelf vindt het een zeer goed programma wat veel inzich heeft.
Je hebt minder andere sofware nodig en dat scheeld toch ook in de beurs.
Ik draai nu zelf sinds 2 maanden met Vista Ultimate 64 bit. En zit op een scoren van 4,7 waarvan 5 het hoogste is.
Als je de computer er voor hebt is het een aanrader. Vista is dan erg stabiel en super snel.

Ik kan het programma dan ook iedereen aanraden. Maar kijk eerst of je computer het programma aan kan. Dit kan via site van microsoft.
Een fiat panda gebruik je ook niet om een grote caravan te verplaatsen

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door queenfan »

Geplaatst op 31 Dec 2006 18:22 door jrgand
Er wordt veel over Vista geschreven.
Ik zelf vindt het een zeer goed programma wat veel inzich heeft.
Je hebt minder andere sofware nodig en dat scheeld toch ook in de beurs.
Ik draai nu zelf sinds 2 maanden met Vista Ultimate 64 bit. En zit op een scoren van 4,7 waarvan 5 het hoogste is.
Als je de computer er voor hebt is het een aanrader. Vista is dan erg stabiel en super snel.

Dat het iets in zich heeft mag ook wel gezien de prijs en omvang van Windows, bedoel hoeveel % van alle PC's heeft Windows als besturing??
Maar nog vind ik de uitgebreide pakket behoorlijk duur, moet als het tegenzit mijn laptop ook nog eens uitbreiden.
En stabiel ik hoop het mijn laptop is al zo vaak vast gelopen dat en hem bijna niet meer gebruik (lees, is een HP alles legaal incl alle software) maar ben bang dat het enrom veel geheugen moet hebben om Vista stabiel te kunnen draaien.
Geplaatst op 31 Dec 2006 18:22 door jrgand
Ik kan het programma dan ook iedereen aanraden. Maar kijk eerst of je computer het programma aan kan. Dit kan via site van microsoft.
Een fiat panda gebruik je ook niet om een grote caravan te verplaatsen
Dat vind ik dus een nadeel van Windows vaak moet je bij een nieuwe OS ook je pc upgraden.

Maar goed om niet negatief over te komen hoop ik toch wel dat Vista een verbetering is tegenover XP. Al moet ik zeggen dat er veel dingen te zien zijn die vanaf de Mac komen zoals een druk op de knop alle geopende mappen zichtbaar maken.

supernov
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 jan 2005 20:05

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door supernov »

@jrgand:

Toegegeven, Windows biedt standaard aardig wat software. Voor de gebruiker die dus niet al te kritisch is (wat niet perse negatief bedoelt is overigens), maar gewoon een compleet en werkend systeem wilt, werkt Windows prima. Maar ik moet wel degelijk nog steeds flink in de buidel tasten; ik wil geen Paint, ik wil een top-grafisch programma, ik wil geen Explorer, geen Works maar Office, geen Outlook en een heleboel andere standaard ingebakken programma's, maar programma's die ik zelf (en veel anderen) veel beter vind. Dus...ik betaal zowiezo geld voor zaken die ik niet wil en Vista is toch wel behoorlijk prijzig hoor. Natuurlijk moet men de ontwikkelingskosten eruit halen en de programmeurs betalen, maar ik zou toch graag een wat lagere prijs zien, zodat ik ook meer budget overhoud voor aanschaf van andere software...de software waar ik de computer uberhaupt voor heb aangeschaft.

ps. Wanneer ik mijn Fiat Panda efficient zou aanpakken en de standaard motor eens wat zou bijschaven, kom ik al heel wat verder. Punt is, ik kan mij nog systemen herinneren (goede oude jaren 90-tijd) die in de basis precies hetzelfde konden als Windows, maar een fractie nodig hadden van het systeem. Ook kan ik mij een concept-systeem herinneren wat een systeem op 1 diskette had staan met daarop een volledig Windows-achtig-systeem inclusief browser en Internet functies. Dit om aan te geven dat Microsoft, mits men afstapt van volledige compatibaliteit met voorgaande Windows-versies, de boel flink kan verbeteren. Geruchten gaan dat de opvolger van Vista wellicht een beetje de route opgaat als OSX, wat werkt met emulatie-software om oude software nog te kunnen draaien.

Stel je eens voor, een besturingssysteem, voor mijn part Windows, wat op 1 cd past en net zo snel is als Windows 3.1. Wat zou dat systeem dan soepel lopen op je Core2Duo. :)

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door mr T. »

Maar hoe zou het met het Microsoft en Windows er voor staan als ze niet bij anderen hadden kunnen afkijken of gewoonweg techniek kopen middels het opkopen van de competitie?
Eigenlijk heel eenvoudig: ze krijgen in de VS dan de techniek wel in handen via de overheid: http://www.webwereld.nl/articles/44491/.html
(en wie weet wat voor techniek er in Vista zit verwerkt om met de gebruiker mee te kijken)

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door Moppentappers »

jij overdrijft nu echt een beetje
er zijn zat analisten die die zaken controleren dus ga vooral geen dingen lopen zeggen die je niet weet
microsoft kan het geen moer boeien wat je op je PC doet
Waarom, 1 rede zou microsoft geintresseert zijn in het gebruik van jouw PC
oehh we weten nu wat hij over MSn typt cool we weten nu welke programma's hij heeft.
het zou microsoft totaal niet boeien

Dr.O
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:32

Re: Windows Vista

Ongelezen bericht door Dr.O »

Verkeerde conclusie het boeit ons enorm 8)

Gesloten