LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] iMac defect

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
jordihout
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2006 13:14

iMac defect

Ongelezen bericht door jordihout »

Ik heb een probleem met mijn Apple iMac G5. De iMac valt plotseling uit, dit gebeurt tijdens verschillende programma's, tijdens het opstarten en de Apple Hardware test. De problemen zijn een week geleden begonnen, na meer dan een jaar normaal gebruikt te zijn. Ik denk zelf dat de voeding stuk is.

Na gebeld te hebben met de Apple Helpdesk bleek mijn eenjarige garantie met 2 maanden verlopen te zijn. Dus de kosten zijn voor mij zelf volgens Apple.

Mijn vraag is of iemand dezelfde problemen gehad heeft of misschien advies om dit probleem aan te pakken.

Alvast bedankt,

Jordi

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: iMac defect

Ongelezen bericht door joopataa »

Zonder nu flauw te roepen, had maar een Windows-pc te hebben genomen, Lijkt mij dat je even moet slikken en dan een nieuwe voeding laten plaatsen. De iMac G5 staat zeer goed bekend maar stuk kan het wel, en met een verlopen garantie kost dat geld. Maar na een reparatie kan je er weer plezier van hebben ,toch?


Joopataa

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: iMac defect

Ongelezen bericht door NONO »

Op dat "had maar een Windows-pc te hebben genomen" kan ik even flauw reageren.

Heb namelijk onlangs meegemaat, dat er elf van die apparaten moesten worden geïnstalleerd en voordat dat kon er drie stuk bleken en binnen twee maanden alweer twee andere moesten worden vervangen.

Apparaten van oktober 2005 wel te verstaan; dus denk niet dat dat wat met het besturingssysteem te maken heeft, maar met de materialen die tegenwoordig door alle fabrikanten gebruikt worden.

Wat je ook al zag bij de omruil van hoeveel Sony batterijen, zes miljoen stuks bij Dell en Apple.

andre@home
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 sep 2006 09:20

Re: iMac defect

Ongelezen bericht door andre@home »

in aller redelijkheid zou de voeding, waar het systeem op leunt... zonder een betrouwbare voeding begin je niets.., niet stuk mogen gaan in 1 jaar en 2 maanden. Mi is het redelijk dat Apple toch garantie verleent of minimaal 80% voor haar rekening neemt.
Garantie lijkt hier dus weer eerder een beperking dan een gerusstelling....
Apple: ze staan toch voor kwaliteit! En de prijs van zo'n G5 is er naar, dus Apple kom maar over de buhne met je service dus vergoeden die zaak!

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: iMac defect

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

hey verrek.. en mac doe ut niet doet? ik dacht dat die zo solide waren? :lol: :lol: of ben ik nou wer te enthousiast gemaakt door de mac lieden? :lol: :lol: :lol: :twisted:

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: iMac defect

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik verwacht eerder dat het 't moederbord is. De voeding of het geheugen zijn andere mogelijkheiden. U mag van een computer verwachten dat deze zo'n vijf jaar mee gaat. De onderdelen die gebruikt worden in computers worden steets beter.

U dient dit op te nemen met de verkoper en niet de fabrikant. Als u vooraf een verdeling van de kosten kunt regelen dan is het verstandig om het apparaat aan te bieden aan de verkoper ter reparatie. Wilt deze dat niet en is hij aansgeloten bij een geschillencommissie dan kunt u daar het beste naar toe stappen. In het andere geval kunt u het 't beste aanbieden aan een onafhankelijke reperateur met de opgave om te onderzoeken wat er kapot is en wat de oorzaak daar van is. Met dat raport kunt u later naar de verkoper stappen en eisen om een deel van de kosten opzich te nemen. Hoe groot u aandeel zou moeten zijn is moeilijk in te schatten. Het is niet ondenbaar dat dit hoger licht dan 20%.

ikbenik

Re: iMac defect

Ongelezen bericht door ikbenik »

hey verrek.. en mac doe ut niet doet? ik dacht dat die zo solide waren? of ben ik nou wer te enthousiast gemaakt door de mac lieden?


Oei Dutch_com_freak! Wel heel gevaarlijke uitspraken! :lol: :wink:

ikbenik

Re: iMac defect

Ongelezen bericht door ikbenik »

U mag van een computer verwachten dat deze zo'n vijf jaar mee gaat.


Weer zo'n hypezinnetje!

ikbenik

Re: iMac defect

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik heb een probleem met mijn Apple iMac G5. De iMac valt plotseling uit, dit gebeurt tijdens verschillende programma's, tijdens het opstarten en de Apple Hardware test. De problemen zijn een week geleden begonnen, na meer dan een jaar normaal gebruikt te zijn. Ik denk zelf dat de voeding stuk is.
Kan, maar wat ook zou kunnen is dat de processor onvoldoende gekoeld wordt.
Vaak is stof daar de oorzaak van.

Je zult versteld staan hoevaak dat dit voorkomt!

Spyware en virussen kunnen ook de oorzaak zijn.

Maar ik denk eerder een koelingsprobleem.

En als het bovenstaande het geval is, dan zul je voor alle kosten zelf helemaal voor opdraaien.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: iMac defect

Ongelezen bericht door mr T. »

Ik denk zelf dat de voeding stuk is.
Is niet ondenkbaar want de vroege G5 Imacs hadden regelmatig problemen met voedingen. Dit ook in de zin van een oververhitting van de voedingen. Kwam overigens ook dit tegen: http://tweakers.net/nieuws/38609 (Deze garantieverlengng is wellicht ook op uw G5 van toepassing)

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: iMac defect

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

Oei Dutch_com_freak! Wel heel gevaarlijke uitspraken!
hoezo? mac gebruikers spreken de waarheid :) ............ toch?

Trouwens, je kan er zelf ook wat van.....
Spyware en virussen kunnen ook de oorzaak zijn.
* Rolt verder over de vloer van het lachen * :lol: :lol:

ikbenik

Re: iMac defect

Ongelezen bericht door ikbenik »

Quote:
Spyware en virussen kunnen ook de oorzaak zijn.



* Rolt verder over de vloer van het lachen * :lol: :lol:


Ik spreek toch de waarheid.
Ik had een tijdje geleden een reparatie en het leek alsof de de harde schijf defect was.
Zelfs bij scandisk gaf hij bad sectors!

Maar er waren geen bad sectors!
Het was spyware wat op de harde schijf stond.
Sommige spyware nemen de controle van de hardware over. Zodat het lijkt alsof de hardware kapot is.

Ik ben het al vaker tegengekomen, dus het is niet zo gek dat ik ermee kom.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: iMac defect

Ongelezen bericht door mr T. »

Sommige spyware nemen de controle van de hardware over. Zodat het lijkt alsof de hardware kapot is.

Ik ben het al vaker tegengekomen, dus het is niet zo gek dat ik ermee kom
Volgens mij stelt de topicstarter een vraag over een G5 Apple. Die hebben geen spywareproblemen of gedoe met virussen e.d. Het is daarom wel gek dat men er mee komt.
U dient dit op te nemen met de verkoper en niet de fabrikant.
Bij Apple is de fabrikant meestal de verkoper
Kan, maar wat ook zou kunnen is dat de processor onvoldoende gekoeld wordt. Vaak is stof daar de oorzaak van.
Alles kan, maar het koelsysteem en het ventilatiesysteem van een iMac wijkt wel totaal af van wat men in van die grijze kastjes die op Windows draaien aantreft. Daardoor is stof niet heel waarschijnlijk.

mediaservice
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2006 19:55

Re: iMac defect

Ongelezen bericht door mediaservice »

het nadeel van een iMac is dat alles in een zit, net als een laptop.
Bij een gewone pc heb je een pckast en een beeldscherm.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: iMac defect

Ongelezen bericht door mr T. »

het nadeel van een iMac is dat alles in een zit, net als een laptop.
Bij een gewone pc heb je een pckast en een beeldscherm.
Wat is daarvan in dit geval het nadeel? Op een iMac is beter onderhoud uit te voeren door de gebruiker/eigenaar dan op de meeste computers. Alleen onderhoud /vervanging van het scherm is lastig. Overigens hebben iMacs G5's wel een aantal zwakke punten. Het gaat dan met name om de constructie van de voeding, de kwaliteit van veel door Apple gemonteerde harde schijven (met name die van Maxtor zijn slecht), het geluid van de luchtcirculatie en hitteproblemen (ontstaan door de G5 en de gemonteerde harde schijf).

jorasho
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2007 21:36

Re: iMac defect

Ongelezen bericht door jorasho »

Kijk ook eens naar dit programma: http://www.apple.com/support/imac/power ... extension/

Ik heb soortgelijke problemen met hetzelfde product gehad en na lang zeuren, mokken en wachten kwam er uiteindelijk dit reparatieprogramma.

Gesloten