LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] www.Gistron.com

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Majin
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2007 18:01

www.Gistron.com

Ongelezen bericht door Majin »

Ik heb 2 weken geleden hier een hardeschijf besteld. Nouja besteld en geld overgemaakt paar dagen erna staat mijn hardeschijf er niet meer tussen. Even bellen en ze zeggen dat het niet meer in voorraad is. Ok laten annuleren. Paar dagen erna krijg ik hem tog binnen. Slecht verpakt want de hardeschijf lag helemaal onderaan zonder piepschuim. Even gebeld waarom het niet geannuleerd is en dan krijg ik te horen dat er geen annulering genoteerd is terwijl een van de medewerkers het geannuleerd heeft. Achja heb het binnen dus maak er geen probleem van.


Na 2 weken eindelijk alles binnen van me computer en alles geinstalleerd maar de hardeschijf doet het niet. Alweer Gistron bellen en ze zeggen dat ik het kan opsturen als ik een paar formulieren uitprint en invul. Meteen uitgeprint en me hardeschijf verstuurd. Krijg me hardeschijf terug na 2 dagen en ze zeggen dat het mechanisch defekt is en dat het een onterrechte garantie aanspraak is. En mijn 2 jaar garantie blijkt niet meer te gelden omdat ik de hardeschijf volgens hun zelf kapot heb gemaakt. Ik heb me hardeschijf binnen gekregen pakketje opgemaakt even hardeschijf bekeken en daarna op de grond even weg gelegt totdat ik alles binnen heb. Ik snap hun niet ze zeggen dat de fabrikant hun geen garantie meer geeft en dan moet ik zelf het met de fabrikant gaan afhandelen.

Slechte service en ik ga daar nooit meer iets kopen zolang ze me hardeschijf niet vergoeden of reparen.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Vreemd verhaal: Ik doe al jaren zaken met Gistron. Verpakkingen zijn (tot nu toe) altijd zorgvuldig gedaan. Nog nooit een artikel ontvangen wat door de wijze van verzending een DOA was. Ook qua communicatie nooit geen noemenswaardige problemen en die niet noemenswaardige zaken werden/worden altijd netjes opgelost.
Dien er eerlijkheidshalve wel bij te vermelden, dat ik een zakelijke klant van Gistron ben.

MaffeDarkie
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 mei 2007 04:02

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door MaffeDarkie »

Hier idemdito... ik bestel al zo'n 6 a 7 jaar bij Gistron en heb nimmer ook maar één probleem gehad. CD/DVD branders, moederborden, processoren, hardeschijven... echt alles heb ik al n's bij ze besteld en probleemloos ontvangen.

Majin
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2007 18:01

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door Majin »

tsja op tweakers lees ik ook veel slechte dingen over de aftersales van hun en zelf ken ik 1 iemand die daar ook slecht werd behandeld

mr Floppy
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:49

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door mr Floppy »

In het eerste half jaar dient de verkoper te bewijzen, dat het jou schuld is. Dat is dus onmogelijk, en je hebt dus recht op een nieuwe hdd.
Je recht halen is natuurlijk een ander verhaal. (misschien zijn ze aangesloten bij een branchevereniging of geschillencommissie?)

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Ik denk, dat die vlieger niet opgaat mr Floppy: Volgens jouw redenatie: Ik koop een harde schijf. Laat em thuis van de tafel vallen (80 cm) op zachte vloerbedekking, zodat er geen zichtbare mechanische schade aan de buitenkant is te zien. Ik ga na de dealer terug en claim een defecte hd. Deze zou niet kunnen bewijzen, dat de schijf gevallen is en moet een nieuw exemplaar geven.....

Gistron verstuurt overgens hun zendingen verzekerd. (Ja, ook transportschade is gedekt)

Algemeen: De algemene voorwaarden worden ook (bijna) nooit gelezen, terwijl dat zo belangrijk kan zijn ingeval van klachten b.v. Neem er eens de tijd voor om dat nou juist wel te doen.

mr Floppy
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:49

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door mr Floppy »

Toch is het in de wet zo geregeld. :wink: (het is dus geen redenatie :wink: )
De leverancier moet dus kunnen bewijzen dat jij hem hebt laten vallen!
Dat is dus niet te doen, want de winkelier (of medewerker) heeft hem immers ook zelf kunnen laten vallen in zijn winkel. (of tijdens transport)
Het zou dus van de zotte zijn dat je een defecte hdd krijgt geleverd en je nooit geen nieuwe zou kunnen krijgen.
Daarom is het zo geregeld in de wet. Dit is om de koper te beschermen in dit soort situaties.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Als dat zo is, dan handelt Gistron inzake hd problemen volkomen juist: op de faktuur wordt de website van de fabrikant genoemd t.b.v. garantieclaims plus het telefoonnummer van de fabrikanten !
De fabrikant is n.l. wel in staat om dat bewijs te leveren, omdat ze daar gewoonweg de technische voorzieningen voor hebben.

En nu wil ik dus niet lezen: "Ja maar....." Als Gistron een TFT scherm levert staat op de factuur ook een telefoonnummer van de fabrikant, wat je kunt bellen om een garantieclaim in te dienen ingeval van on-site garantie.

En reken maar, dat ingeval van het TFT scherm gewoon het opgegeven telefoonnummer wordt gebeld (ja zelfs als het een buitenlands nummer is)

Waarom dan niet ingeval van b.v. een harde schijf ??

mr Floppy
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:49

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door mr Floppy »

Fabrikant kan natuurlijk ook nooit bewijzen dat jij!!! die hdd hebt laten vallen. Zoals eerder gezegd kan hij ook gevallen zijn voordat jij hem in huis kreeg! (je moet wel ff goed lezen en nadenken natuurlijk :wink: )
Bovendien is winkelier verantwoordelijk voor de afhandeling van garantieclaims. De winkelier handelt dus helemaal niet juist!

Wat zou jij er van denken als jij een defecte hdd krijgt geleverd, en jij krijgt geen nieuwe? Ik denk dat je dan wel anders zou redeneren. :wink:
Daarom is het juist zo geregeld in de wet. Dit is om de consument tegen dit soort zaken te beschermen. (maar dat had ik al eerder uitgelegd :wink: )

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Conclusie volgens Mr Floppy: De detaillist is ten alle tijde "schuldig" ingeval van een defect apparaat. Vertel ons hier eens welk wetsartikel de genoemde "schuld" beschrijft. Het moet wel zo wezen, dat je dit artikel kent en niet van "horen zeggen" hebt.

Wees dus zo vriendelijk een link te plaatsen waar we dit wetsartikel kunnen vinden.

ikbenik

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door ikbenik »

Conclusie volgens Mr Floppy: De detaillist is ten alle tijde "schuldig" ingeval van een defect apparaat. Vertel ons hier eens welk wetsartikel de genoemde "schuld" beschrijft. Het moet wel zo wezen, dat je dit artikel kent en niet van "horen zeggen" hebt.

Toch zijn wij als detaillisten altijd de pineut.
De geschillencommissies zijn bikkelhard:

Als de fabrikanten misstappen maken, is de winkelier de verantwoordelijke.

Ik merk dat aan de houding van de fabrikanten.
Die namen in het verleden altijd hun verantwoordelijkheid, omdat als ze misstappen maakten, dat ze dan keihard werden aangepakt.

Met de komst van het consumentenrecht in 2003 is dat veranderd.
Op dit moment valt het me op dat de fabrikanten maar doen wat ze willen, want ze zijn door de consumenten toch niet aan te pakken.

Want, wordt er geredeneerd, de winkelier is aansprakelijk en verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. Daarbij komt ook nog dat de consument geen contract heeft met de fabrikant en daardoor ook niets te maken heeft met de fabrikant.

Dit zijn uitspraken die de meeste consumentenorganistaties en steeds meer geschillencommissies uiten.


Dus als de fabrikant een slecht product op de markt zet, krijgt de winkelier de schuld.
Want, wordt er gezegd, had de winkelier maar een deugelijk product moeten leveren.


Jaja..... (kots)

mr Floppy
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:49

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door mr Floppy »

L.Rozenwater,

Wat je schrijft klopt niet!
Mijn conclusie is helemaal niet dat de winkelier ten alle tijde schuldig is! (hoe kom je daar nu bij?)
Als de winkelier bewijst dat het jou schuld is, dan is de winkelier niet aansprakelijk. (zoals eerder gezegd: je moet wel ff goed lezen :wink: )

Verder heb je mijn vraag nog niet beantwoord.

Wat is er verder mis met deze regeling? Hoe zou jij dan vinden hoe het zou moeten?
De winkelier wordt geacht deze risico's te kunnen dragen. Dit hoort bij het ondernemersrisico. Overigens komen dit soort zaken relatief natuurlijk maar heel weinig voor op het totaal aantal verkochte producten; dus dit risico is niet echt noemenswaardig. (ook zullen de winkeliers het wel laten om slechte producten van slechte fabrikanten te verkopen) Kortom een winkelier kan dit kleine risico makkelijk dragen. (anders heeft hij zijn zaken niet goed voor elkaar, en kan hij beter ophouden)(bovendien kan hij in veel gevallen terugvallen op de garantie van fabrikant)

Een arme student daarintegen, die van zijn laatste gespaarde centjes een defecte hdd koopt, kan dit risico niet dragen.
Het zou dus van de zotte zijn, om iemand die een defecte hdd krijgt geleverd, om deze persoon zelf voor de kosten op te laten draaien. Dat kan natuurlijk echt niet. Dat snapt iedereen. (als iemand dat niet snapt, dan is die persoon niet helemaal lekker)

Verder zijn er in dit forum al diverse links verwezen naar het consumentenrecht. (ook kun je het zelf opzoeken via http://wetten.overheid.nl) (staat in Burgelijk Wetboek boek 7 artikel 18 ) of b.v op http://www.consuwijzer.nl

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door 16again »

@ikbenik:

Ik begrijp dat je het gevoel hebt "in de tang te zitten."
Enerzijds heeft de consument t.o.v. jouw meer rechten, dan jij anderzijds als winkelier t.o.v. de fabrikant.

Als je daar niet mee kunt omgaan zou je kunnen overwegen om niet langer aan particulieren te leveren, en je geheel te richten op zakelijke afzetmarkt

ikbenik

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door ikbenik »

Enerzijds heeft de consument t.o.v. jouw meer rechten, dan jij anderzijds als winkelier t.o.v. de fabrikant.
Toch is mijn boodschap van andere aard.

Kijk, de fabrikant produceerd iets en de winkelier verkoopt het.

Dus als een product kapot gaat, is de winkelier de eerste aanspreekpunt.

In het verleden werd de consument van het kastje naar de muur en weer terug gestuurd. Verschillende aanspreekpunten en op een gegeven moment wisten die mensen niet van elkaar wat er besproken was en wat niet.

De wetgever heeft dat veranderd en bij problemen 1 persoon aangesteld als aanspreekpunt, en dat is de winkelier.

Tot zover is er niets aan de hand.

Maar wat is er gebeurd?

Bij problemen krijgt de winkelier altijd de schuld. Had hij maar betrouwbare producten moeten leveren.

Dus wat zie je, de fabrikant wordt niet meer op zijn fouten aangesproken. Want de winkelier krijgt alles te incaseren.

En daar gaat het fout.

De winkelier is het aanspreekpunt, niet de eindverantwoordelijke voor de producten. Dat is nog altijd de fabrikant.

En dan wordt er gezegd dat de consument niets te schaften heeft met de fabrikant, en dat de winkelier verantwoordelijk en aansprakelijk wordt gehouden voor de misstappen van de fabrikant.

Dus je ziet nu heel duidelijk dat de fabrikanten maar doen waar ze zin in hebben, ze zijn immers niet meer juridisch aan te pakken, omdat de winkelier er tussen is gezet.

En daar heb ik dus heel veel moeite mee.

Ik heb geen moeite dat ik het aanspreekpunt ben bij problemen, wel dat ik verantwoordelijk een aansprakelijk wordt gehouden bij problemen.

Dat is een groot verschil met wat jij zegt.

Begrijp me niet verkeerd.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Niet alle problemen aan een product maken het ondeugdelijk. Normale slijtage of slijtage vanwege intensief gebruik maken een product niet ondeugdelijk want dit hoort er nu eenmaal bij als u een product gebruikt. Zo zal een auto onderhouden moet worden. Ook als u een product verkeerd heeft gebruikt of beschadigd heeft, is dat voor uw risico.
Bron: Consuwijzer

Vooral de laatste zin zette me aan het denken. Ingeval van "onze" harddisk zou het kunnen zijn, dat de eigenaar, die het ding heeft laten vallen (zoals in mijn voorbeeld) en dan garantie claimt het risico loopt op een strafrechtelijke gevolg wegens fraude........

Als ik de zaken aangaande garantie lees op consuwijzer ligt het allemaal vrij gecompliceerd: Het consumentenrecht volgens EU richtlijnen, algemene voorwaarden van de verkoper en tenslotte de garantieregelingen door de fabrikant.
Ik heb me er nog niet echt in verdiept, maar heb wel door, dat de mogelijkheid bestaat, dat je als consument in bepaalde gevallen minder rechten hebt dan wordt aangenomen. Bovendien en logisch: buiten rechten heb je natuurlijk als consument ook plichten.

ikbenik

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door ikbenik »

Bovendien en logisch: buiten rechten heb je natuurlijk als consument ook plichten.
Dat wordt ook heel vaak vergeten.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door 16again »

Ik heb geen moeite dat ik het aanspreekpunt ben bij problemen, wel dat ik verantwoordelijk een aansprakelijk wordt gehouden bij problemen.

Dat is een groot verschil met wat jij zegt.
Dat is juist precies wat ik zeg/bedoel.

Je moet nu wettelijk producten repareren voor bijvoorbeeld halve reparatiekosten (uitgaande van leeftijd= halve levensduur). Dit kost jouw geld, want je kan je gemaakte kosten niet verhalen op de fabrikant.

Norman71
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2009 20:53

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door Norman71 »

ik heb ook een klacht de handelswijze van gistron. je besteld iets via de site, wordt thuis afgeleverd, maar is defect. vervolgens neem je contact op, wil je het zelf terug brengen om er vervolgens een ander voor mee te nemen kan dat niet! Je koopt een defect iets en dat moet je eerst terug sturen want terugbrengen en dan een andere meteen meenemen kan niet! Komen ze belasting technisch niet uit. Misschien moet hier maar eens onderzoek naar gedaan worden. Er zit wel 1 en dezelfde directeur op beide zaken. als ik bij de Hema in Amsterdam iets koop kan ik het bij de Hema in Doetinchem wel ruilen. ik vind Gistron dieven. 1 keer betaal je verzendkosten, dan moet je nog eens verzendkosten betalen omdat iets defect is, en teruggestuurd moet worden. Sorry hoor! Daar gaan we iets aan doen.

Gistron
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2010 13:25

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door Gistron »

Dit is niet juist. Wij hebben u gezegd dat u deze harddisk naar ons terug kunt brengen maar niet meteen een andere mee kunt nemen. Na onderzoek zullen wij u een nieuwe harddisk zonder verdere kosten toesturen. Hier was u het niet mee eens en bent zelfs onbeschoft tekeer gegaan tegen onze verkoopmedewerker. Door de dingen die u tegen hem heeft gezegd zijn wij natuurlijk ook niet meer bereid geweest om toch nog een oplossing voor dit probleem te vinden.
U geeft het voorbeeld Hema aan, maar dat zijn 2 zaken die in het zelfde Land zitten. Ons postorderbedrijf is in Nederland gevestigd, maar de afhaalbalie in Duitsland.
U heeft dit via postorder besteld en u had ook voor de bestelling kunnen zien dat u een defect product weer naar ons terug moet sturen. Dat is nu eenmaal het principe van de meeste postorderbedrijven.

Rickyman
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 dec 2009 23:38

Re: www.Gistron.com

Ongelezen bericht door Rickyman »

@ Gistron
Mooi dat u zich ook even meld, horen we ook de 2e kant van het verhaal.
Ik vind dat u terecht zo heeft gehandeld als de klant zich onbeschoft heeft gedragen.
In 99,99% van de gevallen horen we hier maar 1 kant , die van de zielige klant, die meestal nog wel wat info achterhoud.

Rickyman

Gesloten