LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] recht om te ruilen?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
GosZk
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2007 20:50

recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door GosZk »

Hallo,

Ik heb een vraag die betrekking heeft op het ruilen van goederen.
Donderdag 5 juli heb ik twee notebooks, twee notebook tassen (á €41,47) en nog wat spullen besteld bij www.centralpoint.nl. alles bij elkaar was een order ter waarde van €1800,- dus naar mijn idee een redelijke order.

Een dag later werden alle spullen geleverd op de twee tassen na, die kwamen dinsdag 10 juli. Ik heb toen meteen één tas uitgepakt om te kijken hoe deze zal bevallen.
Helaas moest ik concluderen dat naar mijn idee de notebook niet goed in de tas past. Het is een 17inch notebook dus heb ik uiteraard goed opgelet bij het bestellen van de tas of 17 inch ondersteund werd. Maar als de notebook in de tas zit kan deze nog maar net vast gezet worden met klittenband. ook blijft zeer weinig ruimte over om de lader mee te nemen.

Omdat één tas al uitgepakt was besloot ik om een retour ticket te openen voor de andere tas (die nog netjes in de verpakking zit).
Bij de retour ticket heb ik aangegeven welke problemen ik ondervonden had bij de tas en heb ik mijn voorkeur uitgesproken om de andere tas die nog in de verpakking zit te ruilen.
Tot mijn verbazing kreeg ik enkele uren naar mijn retour aanvraag de volgende e-mail van de klantenservice van Central Point B.V.

----
Geachte heer, mevrouw,

Helaas moeten wij uw retouraanvraag afwijzen. Het gaat om het volgende

product: 1 x MESSENGER CASE SMART LINE (P9.05148.A12) (ordernr. 183335u)

De aanvraag is afgewezen omdat:
- De kosten voor het retour nemen van het product zijn hoger dan de waarde van het
product.

Als u de status van de retouraanvraag wilt bekijken, kunt u op www.centralpoint.nl
naar 'retournummer aanvragen' gaan.

Indien u vragen heeft, dan kunt u altijd reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,
Klantenservice
----

Ik vind deze reactie erg niet correct. Als een klant een order plaatst van €1800.- en je maakt een dag na levering van de tassen een retour ticket aan dat lijkt het me erg netjes als deze gewoon geaccepteerd wordt. Het gaat om een tas van €41.47 en om nu opnieuw een dergelijk bedrag uit te geven voor een tas die wel bevalt vind ik persoonlijk onacceptabel.

Heb ik, juridisch gezien, het recht om dit product te mogen ruilen?

MAXIEM

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag gosZK,

Als ik het goed begrijp is dit een koop op afstand. Je kunt dus beide tassen (verpakking doet niet ter zake) binnen 7 werkdagen retourneren. De shop dient dan de aankoopskosten (zonder kosten) binnen 30 dagen te retourneren. Van dat geld kun je dan weer 2 nieuwe tassen bestellen.

Sukses, groeten, Maxiem.

Zie BW7:46d

http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html

GosZk
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2007 20:50

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door GosZk »

Beste MAXIEM,

hartelijk dank voor uw snelle en duidelijke reactie.
ik neem morgen contact op met het bedrijf en laat hier even voor u en de mogelijke lezers weten hoe het afloopt.

nogmaals bedankt.


Groeten,
GosZk

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door 16again »

- De kosten voor het retour nemen van het product zijn hoger dan de waarde van het
product.
Indien wet koop op afstand van toepassing is, dan heb je gewoon een zichttermijn, binnen welke je de spullen terug kan sturen.
De verzendkosten zijn wel voor eigen rekening!

mvdbosch
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:54

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door mvdbosch »

Je hebt gewoon je rechten uit de koop op afstand wet, binnen 7 dagen mag je het artikel op eigen kosten retour sturen en het geld terug krijgen. Echter loop je nu al tegen de onwelwillendheid van centralpoint aan, de vraag is of jij veel moeite wil gaan doen voor die 40 euro.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Central Point

Sterker nog!
Ik zou alles, dus notebooks en tassen terugsturen voor deze 7 dagen zichttermijn.
Zijn ze daar nu helemaal.....
Nee, met zo'n "bedrijf" (tussen haakjes omdat ik vaak de indruk heb dat een loods of een zolder de winkel is met 1 man die "winkelier"is) daar zou ik géén zaken mee willen doen!!

Grootvader

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Koop op afstand is idd. altijd 7 dagen bedenktermijn. Natuurlijk proberen ze er onderuit te komen omdat veel mensen dit niet weten.

MAXIEM

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag captain,

Je schrijft:
Koop op afstand is idd. altijd 7 dagen bedenktermijn. Natuurlijk proberen ze er onderuit te komen omdat veel mensen dit niet weten.
Dit moet zijn:
Koop op afstand is idd. altijd 7 werkdagen bedenktermijn. Natuurlijk proberen ze er onderuit te komen omdat veel mensen dit niet weten.

Collegiale groet, Maxiem.

GosZk
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2007 20:50

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door GosZk »

zojuist heb ik gebeld met centralpoint B.V. en mij werd opnieuw verteld dat de kosten voor het retour nemen van het product hoger zijn dan de waarde van het product.

deze retour kosten zullen voor mijn rekening zijn dus ik kan de tas maar beter weg gooien en een nieuwe kopen.
ik heb herhaaldelijk de medewerker gevraag wat het precieze bedrag hiervoor is maar de medewerker kon mij dit niet vertellen. ook wilde de medewerker het niet uitzoeken en via de e-mail opsturen.

hij verwees mij door naar de medewerker waarvan ik de e-mail had gekregen. ik vroeg dus of hij mij kon door verbinden naar die medewerker maar dat was niet mogelijk. ik kon het beter via de e-mail proberen.
toen waren mijn woorden: 'dan is het voor jullie makkelijker om niet te reageren'.

ik heb daarna het gesprek maar afgesloten want dit lijkt natuurlijk nergens op.
:evil:

GosZk
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2007 20:50

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door GosZk »

zojuist een e-mail gekregen dat ik mijn product retour kan sturen.
dit moet wel binnen 3 werkdagen en als het product aangekomen is ontvang ik wel een reactie van ze.
erg onduidelijk dus heb ik meteen een e-mail terug gestuurd met de vraag of ze mij het precieze bedrag konden sturen dat ik moet betalen voor deze retour zending.
ik wil achteraf natuurlijk geen rekening ontvangen van b.v. €100,-.

wanneer ik alleen de retour kosten betaal dan ga ik de tas terug sturen en afwachten op dat wat komen gaat.

nu heb ik immers ook niets aan de tas.


wordt vervolgd

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Als ze vinden dat kosten niet tegen elkaar opwegen en ze dus verlies zouden maken op het retour nemen, waarom maken ze dan niet gewoon het geld van de tassen aan u over? :wink:
Geintje natuurlijk.

Ik heb ooit gekeken naar spullen bij Central Point. Ze beweerden de goedkoopste te zijn. Ik mijn spullen bij elkaar gezocht en ik kwam erachter dat ik bij Dynabyte goedkoper uit zou zijn omdat CP van die belachelijk hoge verzendkosten hanteert.
Ik heb ze per mail gevraagd waarom die kosten zo hoog zijn en waarom ik bij CP zou kopen als ik bij Dynabyte goedkoper uit ben.

CP antwoordde dat dat aan hun postbezorger lag en dat ik bij moest kopen omdat ze de goedkoopste zijn.

Tja... ik had ze toch echt voorgerekend dat ze dat dus niet waren. Wat moet je hier nou mee? Ik in ieder geval niets, want ik ben op de fiets gestapt en naar Dynabyte gegaan. Die was goedkoper en ik had mijn spullen dezelfde dag nog in huis 8)

GosZk
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2007 20:50

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door GosZk »

opnieuw een reactie gehad dat ik alleen de kosten voor het retour sturen betaal.
ik ben hiermee maar akkoord gegaan.

ben wel benieuwd wat hun reactie is als het product eenmaal terug is. ik weet namelijk nog niet of ik gewoon mijn geld terug krijg, of dat ik een ander model uit mag zoeken.

we wachten af.
--

@tjoektjoek

de notebook die ik gekocht heb was bij hun scherp geprijsd en in de eerste reviews op tweakers.net over het bedrijf waren ook goed.
inmiddels staat daar nu een minder positieve review bij :)

in uw geval heeft het kopen bij Dynabyte ook nog het voordeel dat men u daar kunt helpen bij uw aankoop. dit is vaak niet het geval bij het kopen of afstand.

en het is erg prettig als je op de fiets terug kan gaan naar de winkel :)

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door D1RK »

Er zijn ook tassen die voor 19"en 21" schermen, maar de 17" zijn per merk erg verschillend, er zijn met kleine en grote randen, dus een 17" notebook met 19" afmetingen.

Ook bij kleinere 14 en 15"komt dit vaak voor, dus de maken in MM is het beste, dus zowel de max tasmaat als de laptop!

Een iets betere online winkel, die vroeger meestal goedpassende tassen er gratis bij gaf!

Mr. Floppy
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 jul 2007 10:25

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door Mr. Floppy »

Je kunt toch gewoon zelf verzenden met b.v. TNT pakket-dienst.
Die kosten zijn volgens mij veel minder dan de tassen.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik zag vandaag de tassen en ik weet wat de inkoop prijzen zijn!
Dus wegens het mislopen van de hoge marge zullen ze vermoedelijk zo lastig doen!

Je denkt toch niet dat ik telkens ook voor de goedkopere E40,- kado gaf?

Inkoop ex BTW tussen de E3,27 en E16,56.
Maar er zijn handelaren die nu boos worden!
Wel zijn enkele bij mijn merkloos, maar verder hetzelfde wegens grijze import uit...C....?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Captain Pervert schreef:Koop op afstand is idd. altijd 7 dagen bedenktermijn. Natuurlijk proberen ze er onderuit te komen omdat veel mensen dit niet weten.
Als een winkel je niet juist voorlicht over de zeven werkdagen termijn dan wordt deze verlengt naar drie maanden. De zeven werkdagen termijn gaat dan in op het moment dat ze wel aan de voorwaarden van de wet koop op afstand hebben voldaan.
GosZk schreef:zojuist een e-mail gekregen dat ik mijn product retour kan sturen.
dit moet wel binnen 3 werkdagen en als het product aangekomen is ontvang ik wel een reactie van ze.
erg onduidelijk dus heb ik meteen een e-mail terug gestuurd met de vraag of ze mij het precieze bedrag konden sturen dat ik moet betalen voor deze retour zending.
Dat kun je in de hand houden door zelf het bedrijf te kiezen dat de verzending regelt.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door magel725 »

Als een winkel je niet juist voorlicht over de zeven werkdagen termijn dan wordt deze verlengt naar drie maanden. De zeven werkdagen termijn gaat dan in op het moment dat ze wel aan de voorwaarden van de wet koop op afstand hebben voldaan.
En dan willen ze dat je het artikel aangetekend via FedEx aanlevert en rekenen ze restocking fee. Ben je alsnog aan het betalen.

DannyNL
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2007 12:22

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door DannyNL »

Goedendag.
Ik bestel voor de eerste keer bij Central Point afgelopen week, ik vind een artikel dat bijna uitgestorven was !
Er word bij vermeld dat er vier nog op voorraad zijn en als ik op de snelste manier betaal VOOR 16:00 dan word ie vandaag nog verzonden ! Damn, dat moet ik hebben. Om 13:00 was de bestelling al binnen, nog even telefonisch bevestigen en lekker achterover zitten en wachten op morgen !

De hele dag blijft mijn artikel op " moet verwerkt worden " ofzoiets. Ik bellen voor 16:00 uiteraard, en ja het kwam goed. De volgende dag, dat hij binnen moest komen dus, ik nog een keer bellen, want in plaats van verzonden stond er "bestelling verwerken" NOG STEEDS? Hmmmm

De klantenservice: Ja meneer, hij moet besteld worden en dan komt de bezorger de volgende dag hier op kantoor en leverd het af, en dan verpakken wij het en dan de volgende dag versturen wij het weer op naar u (?????) OP voorraad 4? Bestellen extern? snap het niet meer maar goed.
"Dus hij ligt nog op kantoor bij jullie?" Ummm.....Hmmm...moment......
Nee, hij is nog niet binnen, de bezorger had UW bestelling niet meegenomen naar ons !
DAMN ! (Dus ik krijg hem morgen ook niet binnen, dat is al 4 werkdagen wachten terwijl er op de site staat, VOOR 16:00 besteld, dezelfde dag nog verzonden en 4 op voorraad.)

Nou, weet je wat....als hij toch nog niet verpakt is enzo, bestel ik er nog iets bij wat ik intussen ook gevonden heb voor 8 euro, en dan wacht ik wel de hele week. "Ja dat kan meneer, alleen komt er wel 12 euro bezorg kosten overheen" (?????)
Ik:'' Hij was toch nog niet binnen bij jullie? Dan doen we er iets anders bij en dat kan in hetzelfde pakket naar mij gestuurd worden." (verzacht de pijn weer iets)

Nee meneer dat kan want de computer zegt dat ie al verwerkt is en dat krijg ik niet meer goed, dus dat word de volle pond ! WAT?? ?????
Niet logisch dit verhaal. Nou laat maar zitten dan (ga ik waarschijnlijk NOOIT meer bestellen, en anderen moeten weten dat de notities op de site standaard zijn maar niet nagekomen worden)

" En dan hoop ik dat het andere product deze week nog verstuurd kan worden als het bij ons binnen is"
????????????????????????????????????????????? Tussen neus en lippen door??????????????????????????

Wat?????????????????????????????????????
(voor 16:00 bestel, dezelfde dag nog verzonden en 4 op voorraad?) Deze week nog? mijn god wat een facade !!
En de pest is ze zijn 2 euro goedkoper dan anderen, en dit soort situaties krijg je er voor terug, dus...als je gaat prijs vergelijken, dan zou ik aanraden deze winkel niet mee te nemen in je beslissing, tenzij het volgende week mag binnenkomen, ongeacht wat er staat op de site bij jou artikel.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

En dan willen ze dat je het artikel aangetekend via FedEx aanlevert en rekenen ze restocking fee. Ben je alsnog aan het betalen.
Ze kunnen zoveel willen. Ik verzend het product zoals ik dat raadzaam acht en kies zelf de partij uit die de verzending regeld. En ik ga echt geen restockingskosten betalen.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: recht om te ruilen?

Ongelezen bericht door magel725 »

Ik verzend het product zoals ik dat raadzaam acht
Sorry meneer, het pakket is niet aangekomen. Jammer.

Gesloten