LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Kuikentje
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2007 20:22

Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door Kuikentje »

Hallo allemaal,

Sinds enkele maanden heb ik een printer van Brother, type DCP-330C waarmee je ook kan scannen en kopiëren. Er moeten inktcardridges in van type: LC1000Y, LC1000BK etc.

Ik heb nog maar erg weinig geprint, en zomaar uit het niets zijn opeens twee van de drie 'kleuren' op. Het ging hier om blauw en roze/rood. Dit terwijl ik nagenoeg alleen met zwart heb geprint(!). De printer wilde niet verder printen totdat ik de nieuwe cardridges er in had gedaan. Nu enkele dagen later is ook de zwart en de geel op. De meest recente geprinte pagina was nog gewoon perfect zwart, hoe kan de inkt dan opeens op zijn?! Bij mijn andere printer (HP Deskjet Cnogwat) kan je gewoon nog een tijd doorprinten, met als gevolg een verminderde kwaliteit na enkele of tientallen paginas. Nu kan ik dus niet verder printen, omdat ik geen nieuwe zwarte cardridge heb.

Is dit normaal? Hoe kunnen mijn kleuren opeens op zijn, zonder dat je ooit kleuren gebruikt? Waarom kan ik niet verder printen met zwart, zodat het bijv. lekker paars wordt net zoals bij mijn oude printer?

Dit komt me op dit moment erg slecht uit! Het voelt alsof de printer me belazerd! Wie kan me hier meer over vertellen? Alvast bedankt!

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door Dirkie »

Dit kan een aantal oorzaken hebben, maar de meest voorkomende is tegenwoordig deze. Er zijn fabrikanten, die bij nieuwe printers cartridges leveren, die maar deels gevuld zijn. Je kan het apparaat dan wel installeren en er een tijdje mee printen, maar dan moet je gewoon nieuwe (dure) patronen kopen. Het is net zoiets als de volle tank benzine ter waarde van € 20 die je bij sommige nieuwe auto's krijgt, net voldoende om naar de pomp te rijden :?
En bij het printen van zwart kan het ook zijn, dat de kleuren gebruikt worden om zwart te mengen.

Zijn de patronen doorzichtig en kun je dus kijken of ze echt wel leeg zijn?

En dat je niet door kan printen, komt omdat de printers tegenwoordig zeer delicate apparaten zijn. Als je print zonder (voldoende) inkt, beschadig je de printkop en kunt je niets meer printer. Vandaar dat printers weigeren te werken, als (ze denken dat) er te weinig inkt is.
En dat kon bij je oude HP Deskjet wel, omdat de inkpatroon ook een nieuwe printkop bevatte.

Ik hoop dat dit voldoende informatie is.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door jor »

Klopt, Ook hier de cartridge's van de Canon MP 180 Pixma. 1 maand na aankoop leeg!. De zwarte zat 9 mlm in en de kleur 10ml. Logisch dat die zo op zijn .Nieuw gekocht de PG50 is de zwarte en zit 22ml in, En de kleuren CL51 zit 21 ML in.Samen kosten ze dus ruim €50.- , tel uit je winst.

Jor.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door sprokkel »

Dit lijkt me een mooi onderwerp voor RADAR, om eens uit te zoeken hoe het nu werkelijk zit met de inktpatronen voor de printers.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door jor »

Ik heb de oude bewaard en de inhoud staat er ook gewoon op. Het verkopen van printers met cartridge's met minimale inhoud is kennelijk volkomen normaal.Triest in natuurlijk als je de inktprijs per liter gaat rekenen , Dan kost het goud geld.Het is toch bezopen en enorm vervuilend dat bij sommige printers twee volle cartrigde's duurder zijn dan een splinternieuwe printer. ( weliswaar weer met halfvolle cartridge's ) Maar vreemd en verspilling is het.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door magel725 »

Het is toch bezopen en enorm vervuilend dat bij sommige printers twee volle cartrigde's duurder zijn dan een splinternieuwe printer
Nee, het is bezopen dat zoveel mensen geld uitgeven aan zo goedkoop mogelijke zooi. De printers van 5 tientjes zijn net bijna zo duur om te maken als de printers van 100 euro. De truc is echter dat ze bij de goedkope printers de kosten terugverdienen door inkt te verkopen. Bij duurdere printers is dat veel minder het geval en is de inkt dus stukken voordeliger.

het is dus niet zo dat de inkt erg duur is, maar de printers worden te goedkoop verkocht. Maar dat is wat mensen willen: alles zo goedkoop mogelijk.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door jor »

magel725
maar de printers worden te goedkoop verkocht. Maar dat is wat mensen willen: alles zo goedkoop mogelijk.
De meeste All in One's kosten rond de €90/€100.- althans dat koste de Canon MP Pixma 180. Expres een redelijke gekocht ipv van bv een lexmark die €49.- kost.Toch zijn ook de cartridge van de Canon knap aan de prijs. van mij mogen de printers een stuk duurder en de cartridge's goedkoper. Je ziet dat bij de printers die 4 of 5 cartridge's hebben dat als er 1 kleur leeg is de printer weigert, weet niet of dat echt zo is maar dat lijkt mij nog meer werk.Nu met goed gevulde cartridge's ( 22ml en 21ml) verlopig geen zorgen.

Jor.
ps, De kleuren was €27.- en de zwarte was €22.-. Redelijk dus.
het is dus niet zo dat de inkt erg duur is
Omgerekend zo een €1250.- per liter is knap prijzig :wink:

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door Dirkie »

Dit lijkt me een mooi onderwerp voor RADAR, om eens uit te zoeken hoe het nu werkelijk zit met de inktpatronen voor de printers.
Kunnen ze doen, maar dit is al jaren het geval. De printers worden te goedkoop verkocht, zodat de fabrikanten de winst moeten halen uit de verkoop van de inktpatronen, die bijna net zo duur als goud.
Vanwege de hoge inktkosten is er ook zo'n levendige handel in zogenaamde niet merk inktpatronen. Zo kon ik voor mijn vorige printer (een Canon I850) patronen van Canon kopen voor ongeveer € 10,00 en niet merk patronen voor ongeveer € 1,50. In de afdrukken zag je geen verschil.
De huidige patronen zijn bijna allemaal voorzien van een beveiliging (een chip o.i.d.) waardoor je gebonden bent aan inktpatronen van hetzelfde merk. Overigens zijn bijna alle beveiligingen wel gekraakt of te omzeilen. Echter zolang als een printer in de garantie zit, gebruik ik originele patronen.
Het voordeel bij mijn printer (een Canon MP600) is dat de patronen doorzichtig zijn. Je kunt zien, dat inkt echt op is (en trouwens ook dat de meegeleverde patronen ook echt vol waren!).

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door jor »

ik heb 1 maal eerder eens een imitatie-cartridge gebruikt in mijn HP 1315 All in one. Heb nog nooit zo een puinhoop gezien, Lekkage/vlekken enz. Eigen schuld , Doe ik dus niet weer.Vreemd vind ik wel het verhaal dat als je een printer hebt met vier of nog meer kleuren-cartridge's, je niet meer kunt printen als 1 kleur op is.Onhandig lijkt me. Met mijn Canon MP180Pixma die twee cartridge's heeft kan je als de kleur leeg is nog gewoon zwart uitprinten.


ps Of het echt zo is weet ik niet, het staat op het forum maar kan anders zijn.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door magel725 »

Een Canon MP180 heeft dezelfde patronen als de goedkopere MP160 van €49,-. Het enige verschil is het LCD schermpje. Je had beter de Canon MP500 (MP510, MP520) kunnen kopen. Die heeft een ander binnenwerk met 5 verschillende patronen en is daardoor véél goedkoper in het gebruik. De printkop zit dan in de printer zelf, i.p.v. in elke nieuwe cartridge en daardoor bespaar je meteen 50% van de cartridgekosten. Bovendien hoef je niet alles weg te gooien wanneer er 1 kleur als eerste op is.
Vreemd vind ik wel het verhaal dat als je een printer hebt met vier of nog meer kleuren-cartridge's, je niet meer kunt printen als 1 kleur op is.Onhandig lijkt me.
Dat is niet vreemd aangezien de kop in de printer zit en die langer dan 1 keer printen mee moet gaan. Als je een printkop laat printen zonder inkt dan houdt het meteen op en is ie stuk. Dat is net als een motor zonder olie laten lopen. Bij een inktpatroon waar de kop in zit maakt het niet veel uit aangezien je dat patroon toch weggooit als ie leeg is. Dat de kop stuk gaat is dan niet erg, maar in je printer wil je dat niet hebben aangezien een printkop in een printer tussen de 100 en 200 euro kost.

Hier heb je ook meteen de 4 grootste nadelen van bijvullen te pakken.

1) Je verliest meteen je garantie op de printer aangezien ze daar op controleren bij de reparatiecentra's

2) Als je van een goedkope printer een patroon gaat bijvullen die een kapotte kop heeft dan zit je bureau onder de inkt. Dit gebeurt erg vaak aangezien je nooit weet wanneer de kop stuk gaat als je te lang door
print.

3) Navul inkt bevat geen enkele toevoeging zoals oplosmiddelen, anti verkleuringsmiddelen en geen nieuwe printkop. Het gebeurt dan ook met erg grote regelmaat dat printers verprutst worden door na te vullen. Door het gebrek aan oplosmiddel stolt de inkt na gebruik en blijft in de kop zitten. De eerstvolgende keer blaast de printer de kop schoon en dat mislukt waardoor je een leuke lekkage krijgt, of vlekken/strepen over je papier.

4) Bij een goede printer is navullen dus duurder dan origineel, zeker als je de risico's laat meewegen.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 31 Okt 2007 13:56 door magel725


--------------------------------------------------------------------------------

Een Canon MP180 heeft dezelfde patronen als de goedkopere MP160 van €49,-. Het enige verschil is het LCD schermpje. Je had beter de Canon MP500 (MP510, MP520) kunnen kopen. Die heeft een ander binnenwerk met 5 verschillende patronen en is daardoor véél goedkoper in het gebruik. De printkop zit dan in de printer zelf, i.p.v. in elke nieuwe cartridge en daardoor bespaar je meteen 50% van de cartridgekosten. Bovendien hoef je niet alles weg te gooien wanneer er 1 kleur
Heb je zeker gelijk in. ten tijde van de aankoop was ik niet van plan een nieuwe printer te kopen en deed het impulsief, Beetje dom, Zoals je aangeeft had ik beter 1 van de printers kunnen nemen die met losse cartridge's werkt. Maar goed, Deze naar mijn zoon en ik op pad voor een andere is ook wel weer leuk. :wink: . Zal dit keer eerst eens op tweakers.net kijken naar een produktreview over de MP510 of MP520.
In ieder geval mijn dank.

Jor.
PS, Een review is er niet van de MP510/MP520. Maar ik zal hem maken na aanschaf.
http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=39100&ref=2

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door Thunder »

Even wat schokkende feiten mbt. inkten.

Inkten zijn de duurste industriele vloeistoffen die er zijn, ondanks dat het voor 90% water is!!!!!. De printer bouwers en printkopleveranciers verdienen aan de royalties op inkten. Of je nu een dure printer koopt of een goedkope, het echte geld komt uit de royalties op de inkten, de marges op de hardware zijn laag en soms zelf 0!. Daarom zijn de grote jongens zo happig op het gebruik van orginele inkten.

Dan de feiten.

* Printers gebruiken ongeveer 25 tot 30 % van de inkt alleen al voor het initialiseren van de kop en het reinigen!
* 50 to 70 % wordt gebruikt voor het echte printen.
* 10 tot 30% blijft achter!!

Nog een punt over het gebruik van "fake" inkten. Op zich zijn deze goed, maar let wel, printkoppen zijn uitermate gevoelig voor de samenstelling van de inkt, varieerd deze ook maar iets in bv. viscositeit of deeltjes grote van de kleurstof dan loopt de boel in de soep.
Verder laten de nepperds erg veel liggen op het gebied van kleur echtheid, intensiteit en duurzaamheid.
Voor goede kleuren prints moet je dan ook helaas bij de orginele inkten blijven.

Misschien hebben jullie er iets aan..

Grtz.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door BBCS »

Vergeet ook niet dat de ontwikkeling van inkt ook niet stilstaat.

Steeds wordt er gestreeft om de afdrukken te blijven verbeteren.

Nu wordt er wel geklaagd over inkt voor de inktjetprinters, maar wat dacht je van de prijzen van de toners voor de laserprinters?

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door Nita »

Het zal hier niet thuishoren maar hebben jullie dit bericht al gelezen.


http://www.tijd.be/onderneming/t-zine/a ... Id=3318468

Bericht over ADOBE.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door Dirkie »

Het zal hier niet thuishoren
Ik kom met de gegeven link op de voorpagina van de site, maar niet iets over ADOBE. Dus kan ik ook niet beoordelen, of het hiet thuis hoort.

Maar dat is mijn taak ook niet, daar zijn moderatoren voor :lol:

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door hharteman »

Ik heb ook een Brother printer en gebruik dezelfde catridges.
Deze zijn immitatie te vinden voor 0.87 per catridge op Ebay.
Doen het goed.
Ik weet niet wat voor printwerk je ermee doet, maar foto's printen doen een grote aanslag op je reservoirs.
Inkt is wel relatief snel op met deze printers.
Er gaat ook veel inkt verloren met het vele automatische reinigen wat deze printers doen.
Dat doet deze printer ook wanner hij uitstaat met de stekker erin.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door BBCS »

Er gaat ook veel inkt verloren met het vele automatische reinigen wat deze printers doen.
Ook heel logisch, dit is om te voorkomen dat de inktkanalen verstopt gaan zitten.
Dit is gewoon het doorspoelen van de leidingen en kanaaltjes.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door jor »

Aardig stukje over de prijzen van printerinkt....
'Printerinkt duurder dan champagne en parfum'
Printerinkt is duurder dan de beste champagne of het meest luxueuze parfum. Dit stelt de Amerikaanse consumentenorganisatie ACI na het vergelijken van de prijzen van printerinkt per milliliter met onder meer de prijzen van Dom Pérignon-champagne en Prada-parfum.
Dit schrijft Het Financieele Dagblad.

Contrast
De prijzen van printerinkt staat in schril contrast met de lage bedragen die voor printers moeten worden betaald. Printers gaan soms zelfs voor helemaal niets over de toonbank, waarna klanten echter nog jarenlang de voor een bepaald merk noodzakelijke én dure printcartridges moeten kopen.

ACI hoopt op meer transparantie in de prijzen. De organisatie zou bijvoorbeeld willen dat bij de printcartridges komt te staan wat men uiteindelijk kwijt is voor het printen van een pagina.
http://www.zibb.nl/web/Bedrijfsvoering/ ... parfum.htm

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door BBCS »

ACI hoopt op meer transparantie in de prijzen. De organisatie zou bijvoorbeeld willen dat bij de printcartridges komt te staan wat men uiteindelijk kwijt is voor het printen van een pagina.
Bij toners van laserprinters wordt dat wel vermeld, bij inktjetcartridges niet.

Ook simpel uit te leggen:

De inkt bij de inktjetcartridges wordt ook gebruikt om de spuitmondjes en inktkanaaltjes schoon te spoelen.
Dergelijke zaken komen bij de laserprinters niet voor.

Dus daarom dan er bij de toners dat wel vermeld worden en bij inktjetcartridges niet.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Inktcardridges plotsklaps leeg? :shock:

Ongelezen bericht door jor »

Printinkt duurder dan beste champagne
Door WENDY VAN TILBORG

AMSTERDAM - Inkt voor de printer is per milliliter tien keer duurder dan Dom Perignon-champagne en vijf keer duurder dan parfum van het merk Prada.

Kleurentoners in de productiehal van Océ. FOTO ANP
Dat concludeert het American Consumer Institute (ACI) na een onderzoek naar printers en inkt.

Het ACI stelt dat de prijs van printers kunstmatig laag wordt gehouden, terwijl de prijs van inktpatronen erg hoog is. Voor amper 70 euro is er al een printer te koop die ook nog eens kan scannen en kopiëren.


Het zijn echter de patronen die het printen erg prijzig maken. De printerproducenten verkopen de cartridges voor veel geld - al gauw een paar tientjes - en vullen ze soms nog niet eens voor een kwart. HP is marktleider in de wereld en Epson is de nummer twee. ,,Zij verdienen daar goud geld mee,’’ stelt de Amerikaanse consumentenorganisatie. Daarbij komt dat de inhoud van de patronen steeds minder wordt. In 1999, toen de printer werd geïntroduceerd, zat er gemiddeld 53 milliliter in een patroon, nu is dat rond de 7,5 milliliter.

Volgens Antoinette Bendijk, woordvoerster van HP, is de inkt duur, omdat er honderden miljoenen euro’s in worden geïnvesteerd. ,,Er zit minder inkt in, omdat de inkt steeds beter is geworden. Met die hoeveelheid kan iemand meer pagina’s printen dan met de oude hoeveelheden. Ook is de inkt sneller droog en vlekt hij niet.’’


Producenten van zogenoemde imitatie-inkt verkopen cartridges waar drie keer zoveel inkt inzit. Ze adverteren ermee als ‘de cartridges die wél zijn gevuld’. Bendijk van HP ziet dit anders. ,,We hebben tegenwoordig ook XL-cartridges voor mensen die veel printen. De kwaliteit van imitatie-inkt komt niet in de buurt van de onze.’’

Bij de Nederlandse Consumentenbond is de uitkomst van het Amerikaanse onderzoek bekend. ,,Een paar jaar geleden berichtten wij al over de dure printerinkt. We noemen het ook wel zwart goud,’’ zegt woordvoerder Ewald van Kouwen. De consumentenorganisatie riep in die tijd al op om de prijzen van cartridges te verlagen. ,,Ze worden kunstmatig hoog gehouden, en de namaak-inkt voldoet niet.’’


Uit een test van de Consumentenbond komt zwarte namaak-inkt wel goed uit de bus. Kleureninkt doet het slechter. Die vervaagt meestal in het daglicht. Van Kouwen: „Dan moet de consument dus tóch de dure inktpatronen kopen.’’

Ook al vindt de Consumentenbond dat de prijs van printers laag wordt gehouden en de prijs van cartridges hoog, kartelvorming ziet de bond niet. Van Kouwen: ,,De imitatie-inkt en de refill-stations zijn toch concurrentie. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) inschakelen heeft daarom geen zin.’’
Een interessant stukje over de (oplichting :?: ) van de printerfabrikanten. In 1999 zat er 53ml gemiddeld in en nu 7.5ml tel uit je winst. :( . het verhaal over betere inkt neem ik met een pak zout want ook nu zijn er beter gevulde cartridgde's te koop , Alleen de prijs is dan navenant.

Gesloten