LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door BBCS »

Radar moet eens aandacht besteden aan de hoge reparatiekosten van laptops.
Een laptop is geen desktopcomputer.

De onderdelen zijn nu eenmaal veel duurder.

Vergeet niet dat bij een desktopcomputer de onderdelen universeel zijn.
Dus als er een moederbord van Medion in zit (meestal een speciale uitvoering van Asus speciaal voor Medion), dan kan bij een defect moederbord een totaal ander merk ingezet worden.

Bij laptops kan dat niet. Daar past maar 1 moederbord van 1 fabrikant in en dan ook nog van een bepaald type.

Een desktopcomputer is gewoon een IBM-kloon. Dus alle onderdelen moeten aan bepaalde specificaties voldoen.

Bij een laptop worden veel onderdelen specifiek voor dat merk voor dat type op maat gemaakt.

Dat is ook de reden dat bij reparatie van laptops de reparatietermijnen vaak veel langer duren en dat de onderdelen speciaal apart moeten worden besteld.

Vaak hoor je (ook hier) dat de consument zich bedrogen voelt als een winkelier of een fabrikant op onderdelen zit te wachten. Veel consumenten vinden dit een te gemakkelijke antwoord van de winkelieren en fabrikanten.
Echter is dit vaak ook echt de waarheid.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door alfatrion »

Consumenten hebben goede redenen om zich bedrogen te voelen. De gemiddelde winkelier kent de wet niet en maakt gebruik van zijn machtspositie om de eigen mening door te drukken.

Jouw reactie op een onderzoek waaruit blijkt dat computers gemiddeld zes jaar mee gaan is "daar zijn de meningen over verdeeld". Vervolgens mompel je wat over software en technische ontwikkeling. Niets van dit alles is relevant in een wettelijk kader.

Je verzint dus soms wetsregels, maar het komt vaker voor dat je maar de helft leest. Dat komt laatste komt heel duidelijk bij je weergave van non-conformiteit. Je hebt alleen oog voor dat deel van non-conformiteit wat het heeft over de mededelingen van de winkelier. Anders zou je niet roepen "als ik roep dat de verwachte levensduur 3 jaar is dan heb jij dat maar te accepteren". (Jij verkocht toch de beste kwaliteit?) Zo zit het wettelijk namelijk allemaal niet in elkaar. Als producten van het zelfde soort zes jaar mee gaan dan lieg je dus op het moment dat je roep dat de verwachte levensduur van jouw computer maar drie jaar is.
Waarom moet de winkelier altijd aan het contract houden, terwijl de consument dat niet hoeft?
Omdat de wetgever heeft bepaald dat de winkelier niet in het nadeel van de consument mag afwijken van boek 7 titel 1. En dat heeft de wetgever weer gedaan omdat de winkelier een machtspositie heeft en ook niet schroomt om daar gebruik van te maken.

Francisco
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2006 21:42

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door Francisco »

Een laptop hoort toch langer mee te gaan dan 36 maanden. Okay het is geen wasmachine maar 6 jaar lijkt me toch redelijk bij normaal gebruik. Kijk als ze niet zo duur zijn is het probleem minder. Gelukkig worden ze steeds goedkoper, maar toch het een hoop geld voor de gewone man.

Ik had ook een Acer-laptop en die ging binnen 36 mnd kapot [lcd panel], weg € 1250. De fabrikant had trouwens een verkeerde stroomadapter [teveel volts] bijgeleverd. Misschien is ie daardoor kapot gegaan. Voor mij dus nooit meer een Acer!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door BBCS »

Jouw reactie op een onderzoek waaruit blijkt dat computers gemiddeld zes jaar mee gaan is "daar zijn de meningen over verdeeld". Vervolgens mompel je wat over software en technische ontwikkeling. Niets van dit alles is relevant in een wettelijk kader.
Echt wel.

Kijk, je hebt 3 soorten termijnen (jammer dat je dat niet wilt inzien):

- de garantie termijn
- de economische levensduur (verwachte levensduur)
- de technische levensduur.

Ik heb ook diverse keren aangegeven wat deze termijnen inhouden.
Je kunt niet zomaar zeggen dat voor computers de verwachte levensduur 6 tot 8 jaar is.
Technische levensduur van een machine
De periode dat een machine technisch gesproken in staat is te produceren. De machine is aan het einde van de technische levensduur versleten of kapot.
Economische levensduur van een machine
Vaste kapitaalgoederen slijten op twee manieren. Aan de ene kant door het gebruik, de zogeheten technische slijtage. Aan de andere kant doordat ze verouderen: er komen nieuwe machines op de markt waarin de jongste technische kennis is verwerkt. Deze veroudering wordt ook economische slijtage genoemd.
bron: http://www.economische-begrippen.nl/def ... levensduur

Dat is niet alleen voor het bedrijfsleven van toepassing, maar ook voor de consumenten.
Het Hof stelt voorop dat de winkelier de plicht heeft om een product te leveren dat werkt gedurende een bepaalde tijd, de economische levensduur. En als dat niet blijkt te kloppen, dan heb je als consument recht op vervanging of herstel (7:21 BW) van het product, tenzij dat onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
bron: http://blog.iusmentis.com/2008/04/26/re ... entenkoop/
UNETO-VNI, de branchevereniging voor onder meer elektronicawinkels, hanteert voor zeven productgroepen een tabel met de gemiddelde gebruiksduurverwachting. Deze tabel geeft de winkelier een richtlijn, die behulpzaam kan zijn bij de bepaling van de verdeling van de reparatiekosten tussen hem en de klant. De tabel is alleen openbaar voor de leden van UNETO-VNI.
bron:
http://www.elsevier.nl/nieuws/economie/ ... index.html

En Uneto heeft de economische levensduur van computers op 3 jaar gesteld. Wat ook door de fabrikanten gehanteerd wordt.

Wat is de economische levensduur van een laptop?

--------------------------------------------------------------------------------
Toelichting:
Hoe lang gaat een laptop mee?


Antwoord:
De economische levensduur van een laptop is 3 jaar.
Echter vaak gebeurt het dat laptops wel 10 jaar mee gaan, maar uiteindelijk afgedankt worden omdat de specificaties niet voldoende zijn voor de huidige applicaties en wensen.

Houd er echter ook rekening mee dat een laptop veel eerder defect kan gaan. Dit is ook sterk afhankelijk van het merk.
bron: http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=219


Ik ben bang dat je dit van mij zeker niet zult aannemen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die adviseur is 'Jarno Liefers' een verkoper bij 'Laptop Plus', dus dat die roept dat de levensduur maar drie jaar is wil ik best geloven. Het is niet meer dan elkaar na praten.

Heel leuk dat je met UNETO-VNI aankomt zetten, maar dan mogen anderen met de consumentenbond aanzetten. Dat is namelijk de drogreden beroep op autoriteit en UNETO-VNI is nu eenmaal geen autoriteit.

De economische begrippen zijn alleen niet van toepassing op het gebied van recht. Het begrip 'economische levensduur' heeft daar nu eenmaal een andere betekenis.

Er is een centrale vraag die gesteld moet worden bij non-conformiteit. Is dit wat ik mocht verwachten? Van een computer die van top kwaliteit is mag je verwachten dat deze acht jaar meegaat, dus heb je recht op kosteloos herstel, kosteloos vervanging of ontbinding van de koop als dit niet zo is.
De economische levensduur van een artikel is hoe lang het artikel het ongeveer uithoudt, de tijd totdat het vervangen moet worden. Dat is natuurlijk afhankelijk van het product. Het zou objectief vast te stellen moeten zijn, een fabrikant zou moeten weten hoe lang een product meegaat. Maar het hangt ook weer af van de kwaliteit van de gebruikte onderdelen, een goedkoop strijkijzer en een A-merk hebben verschillende levensduren, en dat zie je ook weer in de prijs.

Arnoud
http://blog.iusmentis.com/2008/02/20/re ... mment-4793

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door gravedigger »

Economische levensduur van een machine
Vaste kapitaalgoederen slijten op twee manieren. Aan de ene kant door het gebruik, de zogeheten technische slijtage.
Heel begrijpelijk en logisch :)
Aan de andere kant doordat ze verouderen: er komen nieuwe machines op de markt waarin de jongste technische kennis is verwerkt
Dat werpt bij mij de vraag op wanneer deze termijn ingaat. Op het moment van fabricage of het moment van verkoop aan de eindafnemer?? Dat is niet duidelijk.
Deze tabel geeft de winkelier een richtlijn, die behulpzaam kan zijn bij de bepaling van de verdeling van de reparatiekosten
Dit is dus een RICHTLIJN en geen voorschrift. Consumentenorganisaties kunnen ook komen met een richtlijn, waarin de door alfatrion genoemde 6 jaar economische levensduur wordt gegeven. Beide zijn dus niet wetteljk geregeld.
Even terzijde: ik dacht dat jij geen lid was van een branche-organisatie? Wel van UNETO?

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 17 Mei 2008 09:19 door BBCS

Kijk, je hebt 3 soorten termijnen (jammer dat je dat niet wilt inzien):

- de garantie termijn
- de economische levensduur (verwachte levensduur)
- de technische levensduur.

Ik heb ook diverse keren aangegeven wat deze termijnen inhouden.
Nee, je had beter dit kunnen schrijven: "Ik heb ook diverse keren aangegeven hoe ik denk wat deze termijnen inhouden." Je hebt het namelijk mis m.b.t. de economische levensduur. In andere topics schrijf je altijd dat de fabrikant/winkelier de economische levensduur bepaalt. Dat is onjuist. Alleen de gebruiker (eigenaar) kan de economische levensduur bepalen. Voor een motivatie van deze stelling, zie hieronder.
Je kunt niet zomaar zeggen dat voor computers de verwachte levensduur 6 tot 8 jaar is.
Dat komt op mij aannemelijker over dan de vaak door jou genoemde 3 jaar.
Economische levensduur van een machine
Vaste kapitaalgoederen slijten op twee manieren. Aan de ene kant door het gebruik, de zogeheten technische slijtage. Aan de andere kant doordat ze verouderen: er komen nieuwe machines op de markt waarin de jongste technische kennis is verwerkt. Deze veroudering wordt ook economische slijtage genoemd.
bron: http://www.economische-begrippen.nl/def ... levensduur
Dat is niet alleen voor het bedrijfsleven van toepassing, maar ook voor de consumenten.
Met deze opmerking toon je aan dat je het begrip 'economische slijtage' niet helemaal begrijpt. Economische slijtage is een bedrijfseconomisch begrip. En bedrijfseconomie gaat in principe over kosten en opbrengsten, dus winst maken. Dat is niet van toepassing op consumenten. De quote gaat dan ook over een machine, niet over een PC.

Een voorbeeld van economische levensduur. Stel dat bovengenoemde machine een machine voor de productie van kartonnen dozen is. De machine is 10 jaar oud en kan, technisch gezien nog zeker 10 jaar mee. Echter onlangs is door technische ontwikkelingen een nieuwe 'dozenmaak machine' te koop. Deze nieuwe machine verbruikt minder stroom, heeft een hogere productie snelheid, neemt minder ruimte in etc. Als nu het totaal van de rente op de investering en het verschil tussen de afschrijvingskosten van beide machines lager is dan de voordelen van het lagere stroomverbruik, hogere productie snelheid etc. van de nieuwe machine, is de economische levensduur van de oude machine bereikt.
Bij een vergelijkbaar bedrijf in Roemenië (of zelfs in hetzelfde land) met dezelfde oude machine kan deze berekening aantonen dat de economische levensduur nog niet bereikt is. Omdat dit bedrijf bijvoorbeeld minder dozen verkoopt waardoor de hogere productiesnelheid niets oplevert. Gezien het bovenstaande kun je concluderen dat de economische levensduur enkel door de gebruiker bepaalt kan worden.

Dit gaat ook op voor consumenten PC's. Als een bepaalde consument de PC alleen maar gebruikt voor e-mailen, surfen en af en toe een briefje schrijven, is voor deze consument de economische levensduur misschien wel 12 jaar maar hij wordt beperkt door de technische levensduur. Daarom is de economische levensduur m.b.t. het consumentenrecht niet relevant. Er wordt gewoon gekeken hoe lang consumenten gemiddeld met hun PC doen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door BBCS »

Dit gaat ook op voor consumenten PC's. Als een bepaalde consument de PC alleen maar gebruikt voor e-mailen, surfen en af en toe een briefje schrijven, is voor deze consument de economische levensduur misschien wel 12 jaar maar hij wordt beperkt door de technische levensduur. Daarom is de economische levensduur m.b.t. het consumentenrecht niet relevant. Er wordt gewoon gekeken hoe lang consumenten gemiddeld met hun PC doen.
Dus dat zou betekenen dat gedurende de 8 jaar de winkelier het probleem kosteloos moet oplossen als het probleem buiten de consument ontstaan is?

Echt onzin.
Kan niet, onmogelijk.

De gehele markt is ingesteld op 3 jaar.

Daarnaast kom ik vaak tegen (ook bij de juristen) dat als je wilt weten wat de economische levensduur van een product is, dat je dit bij de winkelier of fabrikant moet navragen.

Nu, en die zeggen 3 jaar.

Basta!
Quote:
Geplaatst op 17 Mei 2008 09:19 door BBCS

Kijk, je hebt 3 soorten termijnen (jammer dat je dat niet wilt inzien):

- de garantie termijn
- de economische levensduur (verwachte levensduur)
- de technische levensduur.

Ik heb ook diverse keren aangegeven wat deze termijnen inhouden.
Nee, je had beter dit kunnen schrijven: "Ik heb ook diverse keren aangegeven hoe ik denk wat deze termijnen inhouden." Je hebt het namelijk mis m.b.t. de economische levensduur. In andere topics schrijf je altijd dat de fabrikant/winkelier de economische levensduur bepaalt. Dat is onjuist. Alleen de gebruiker (eigenaar) kan de economische levensduur bepalen. Voor een motivatie van deze stelling, zie hieronder.
Weet je wat het is?
Diverse mensen zeggen steeds dat de winkelier altijd het product kosteloos moeten repareren of vervangen als het probleem niet door de consument veroorzaakt is.

Wat ook steeds vaker gezegd wordt is dat de consument recht heeft op kosteloos reparatie of vervanging gedurende de technische levensduur.

Uitspraken die totaal niet door de wetgevers en juristen zijn gedaan, maar door de zogenoemde "consumentenrechtenexperts".

En laat die nu niet van waarde zijn.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door puma73 »

Diverse mensen zeggen steeds dat de winkelier altijd het product kosteloos moeten repareren of vervangen als het probleem niet door de consument veroorzaakt is.

Wat ook steeds vaker gezegd wordt is dat de consument recht heeft op kosteloos reparatie of vervanging gedurende de technische levensduur.

Uitspraken die totaal niet door de wetgevers en juristen zijn gedaan
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

leg me dan eens uit wat de wetgever hiermee bedoelt?

en met deze?

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

jij bent toch zo goed in consumentenrecht?

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 17 Mei 2008 16:19 door BBCS

Daarnaast kom ik vaak tegen (ook bij de juristen) dat als je wilt weten wat de economische levensduur van een product is, dat je dit bij de winkelier of fabrikant moet navragen.

Nu, en die zeggen 3 jaar.
O ja? Url graag. Maar als de verkoper dit de klant duidelijk mee zou delen vóór het afsluiten van de overeenkomst, kan deze consument zich niet meer op non-conformiteit beroepen wanneer de computer na drie jaar en 1 dag kapot gaat. Maar dat doen de verkopers niet. Waarom toch niet? :wink:
Wat ook steeds vaker gezegd wordt is dat de consument recht heeft op kosteloos reparatie of vervanging gedurende de technische levensduur.
Wederom, url graag. Als je iets beweert moet je het ook aantonen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volgens mij vind jij alleen jouw eigen uitspraken van waarde zijn. En je bent zelf geen wetgever of een jurist. Hoezo arrogant?
Dus dat zou betekenen dat gedurende de 8 jaar de winkelier het probleem kosteloos moet oplossen als het probleem buiten de consument ontstaan is?
Nee als ontbinding (met een gebruiksvergoedig) goedkoper is dan kosteloos herstel of vervanging staat die optie vrij aan de winkelier.
Daarnaast kom ik vaak tegen (ook bij de juristen) dat als je wilt weten wat de economische levensduur van een product is, dat je dit bij de winkelier of fabrikant moet navragen.
Door jouw knip en plak werk vergeet je altijd de causaliteit waardoor mensen die eigenlijk iets anders bedoelen de term door jou onder dezelfde bedrijfseconomische noemen worden genomen. En anders verneem ik graag drie voorbeelden. Ik kan je alvast melden dat Arnoud er niet eentje van is.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door alfatrion »

WillemV schreef:
Daarnaast kom ik vaak tegen (ook bij de juristen) dat als je wilt weten wat de economische levensduur van een product is, dat je dit bij de winkelier of fabrikant moet navragen.

Nu, en die zeggen 3 jaar.
O ja? Url graag. Maar als de verkoper dit de klant duidelijk mee zou delen vóór het afsluiten van de overeenkomst, kan deze consument zich niet meer op non-conformiteit beroepen wanneer de computer na drie jaar en 1 dag kapot gaat. Maar dat doen de verkopers niet. Waarom toch niet? ;)
De consument kan zich dan nog steeds beroepen op non-conformiteit, aangezien de verkoper zich dan schuldig zou maken aan bedrog. De aard van het product is zodanig dat ze langer mee gaan, dan mag je de consument niet voorliegen dat ze korter meegaan.

Met de 'juristen' doelt hij volgens mij op Arnoud Engelfriet die de 'economische levensduur' hanteert, maar wel een andere definitie geeft. Zou BBCS die niet overnemen omdat hem dat niet goed uitkomt?

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 17 Mei 2008 16:40 door alfatrion

Door jouw knip en plak werk vergeet je altijd de causaliteit waardoor mensen die eigenlijk iets anders bedoelen de term door jou onder dezelfde bedrijfseconomische noemen worden genomen.
Inderdaad, de discussie techniek van BBCS. Echt goedkoop en flauw.
De consument kan zich dan nog steeds beroepen op non-conformiteit, aangezien de verkoper zich dan schuldig zou maken aan bedrog. De aard van het product is zodanig dat ze langer mee gaan, dan mag je de consument niet voorliegen dat ze korter meegaan.
Ik geloof je meteen hoor! :) Maar dit komt wel een beetje vreemd over. De klant kan op dat moment toch zeggen dat hij de overeenkomst niet aan gaat omdat hij het niet waard vindt om zoveel geld voor 3 jaar plezier te betalen. Ik bedoel, hij is toch heel bewust, uit eigen wil die overeenkomst aangegaan? Bovendien ben ik er met mijn opmerking vanuit gegaan dat de levensduur dan ook echt 3 jaar zou zijn. Wat natuurlijk niet zo is. Het was een reactie op de onjuiste stelling vaan BBCS dat de (economische) levensduur 'echt' 3 jaar is.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door BBCS »

Wederom, url graag. Als je iets beweert moet je het ook aantonen.
Lees dit forum, dan zul je het echt lezen.
Met de 'juristen' doelt hij volgens mij op Arnoud Engelfriet die de 'economische levensduur' hanteert, maar wel een andere definitie geeft. Zou BBCS die niet overnemen omdat hem dat niet goed uitkomt?
Laat ik het anders zeggen:

Waarom gaat die Arnoud Engelfriet een hele eigen mening vormen die totaal niks met de realiteit te maken heeft?
En waarom moet ik me dan mijn mening aan zijn uitspraken aanpassen, terwijl hij er helemaal naast zit.

Hij gaat zelf aan de diverse betekenissen een andere betekenis toekennen.
Daar hoef ik me niet aan te houden.

Hoe ik het zie:

Bij een rood verkeerslicht moeten we stoppen. Hij gaat daar nu een andere betekenis aan toekennen en dan wordt mij verweten dat ik daarin niet meega.

Net als garantie. Dat heeft al heel lang een betekenis, en nu wordt die betekenis veranderd.

In de regelgeving, de Nederlandse wetgever en de juristen gebruiken ook de term economische levensduur.

En waarom nemen de consumentenrechtenexperts deze niet over?

Simpel, omdat die regels voor de consument een beperking betekenen en dat wordt dus niet geaccepteerd.
Dus wordt de economische levensduur maar vervangen door de maximale technische levensduur.

Dus wie verdraaien hier de regels? :evil:

En als ik dan verwijs naar de Europese Richtlijn (die jullie zo heilig vinden) dan is het opeens "het is maar een richtlijn".

Mij verwijten dat ik de boel verdraai, maar zelf doe je het helemaal.

Volgens de wetgever is de winkelier gedurende de economische levensduur het aanspreekpunt bij problemen.
De wetgever heeft ook bepaald dat de garantieperiode door de winkelier bepaald wordt en dat na het verlopen van de garantieperiode en binnen de economische levensduur dat de consument ook met de reparatie moet meebetalen: en wel: de leeftijd delen door de economische levensduur.
Dus buiten de economische levensduur komen alle kosten voor rekening van de consument.

Zo is het en zo heeft de wetgever het bepaald.

De wetgever heeft niet bepaald dat de consument gedurende de technische levensduur recht heeft op gratis reparatie of vervanging als de schade niet door hemzelf veroorzaakt is.
Dat maken jullie ervan.

En die 6 jaar van de computers is door jullie zelf verzonnen, de wetgever spreekt hier totaal niet over.

En over de snuggere:
Met de economische levensduur wordt de verwachte levensduur bedoeld.
En de technische levensduur en de verwachte levensduur zijn bijna nooit aan elkaar gelijk.
De consument kan zich dan nog steeds beroepen op non-conformiteit, aangezien de verkoper zich dan schuldig zou maken aan bedrog. De aard van het product is zodanig dat ze langer mee gaan, dan mag je de consument niet voorliegen dat ze korter meegaan.
Echt onzin, en dat weet je donders goed.
Volgens de Nederlanse wetgever is de winkelier gedurende de verwachte (economische) levensduur aansprakelijk en niet gedurende de maximale technische levensduur.

Dus ga de winkelier dan ook niet aanklagen voor bedrog als de computer na 4 jaar kapot gaat.

En nog iets:

Van de fabrikant en de winkelier zul je nooit de keiharde garantie krijgen dat een product zeker in een bepaalde periode niet kapot zal gaan. Omdat hij dat niet kan.
Dus ga hem nu niet de mes op de keel zetten en dit toch gaan eisen.

Nog zo'n fabeltje:
Men beweerd dat er een bepaalde termijn bestaat waarin de consument er vanuit kan gaan dat een product niet kapot zal kunnen gaan.
Echt onzin. Kan niet.

En wat gebeurd er?
Men gaat nu aan dat fabeltje rechten aan ontlenen. Te gek voor woorden.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door gravedigger »

Wat is bepalend voor de economische levensduur? De technische- of de ecomomische slijtage? Beide hoeven nl. niet gelijk te zijn!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door BBCS »

De consument kan zich dan nog steeds beroepen op non-conformiteit, aangezien de verkoper zich dan schuldig zou maken aan bedrog. De aard van het product is zodanig dat ze langer mee gaan, dan mag je de consument niet voorliegen dat ze korter meegaan.
Nog nooit van totall-loss gehoord????

Nog iets:

De technische levensduur mag dan wel 6 tot 8 jaar zijn, maar de fabrikanten geven nog steeds aan dat de verwachte levensduur van computers 3 jaar is.

Sterker nog:

Er zijn computermerken die een economische levensduur van maar 2 jaar hanteren.

HP geeft aan dat zij de goede werking van de meeste producten na het verstrijken van de garantieperiode niet meer kunnen garanderen.

Als de fabrikant de goede werking niet kan garanderen, hoe kun je dan die winkelier aanspreken dat hij dat gedurende een bepaalde periode wel moet kunnen?

Als de fabrikant het niet kan, kan de winkelier het zeker niet.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 17 Mei 2008 18:29 door BBCS
Wederom, url graag. Als je iets beweert moet je het ook aantonen.
Lees dit forum, dan zul je het echt lezen.
Alweer geen url. En waar blijft de link naar de laptop fabrikant(en) waar zij beweren dat de (economische) levensduur van hun producten 3 jaar is?
Dus wie verdraaien hier de regels? :evil:
Jij.
En over de snuggere:
Met de economische levensduur wordt de verwachte levensduur bedoeld.
Niet altijd. Hier wordt ook wel eens de technische levensduur mee bedoeld. Sommige producten hebben geen economische levensduur, enkel een technische levensduur. Denk bijvoorbeeld aan veel woningen, gebouwen. Grond heeft trouwens helemaal geen levensduur en wordt toch vaak als kapitaal goed gezien (is wel geld waard).
En de technische levensduur en de verwachte levensduur zijn bijna nooit aan elkaar gelijk.
Je bent onvolledig: De economische levensduur kan nooit langer zijn dan de technische levensduur. Niet zo snugger van je.
Van de fabrikant en de winkelier zul je nooit de keiharde garantie krijgen dat een product zeker in een bepaalde periode niet kapot zal gaan. Omdat hij dat niet kan.
Dus ga hem nu niet de mes op de keel zetten en dit toch gaan eisen.
Natuurlijk kan een fabrikant of een winkelier die garantie niet geven. Dat wordt ook niet aan hen gevraagd. Je moet mensen geen woorden in de mond leggen. Het enige wat gevraagd wordt is dat de fabrikant en de winkelier hun verantwoording nemen indien het product toch kapot gaat.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door BBCS »

Wat is bepalend voor de economische levensduur? De technische- of de ecomomische slijtage? Beide hoeven nl. niet gelijk te zijn!
de ecomomische slijtage.

Kijk, voor wasmachines e.d. liggen die technische en economische levensduren vaak dicht bij elkaar.

Bij computers is het anders:

Als een consument een computer koopt en na 3 jaar gaat de videokaart kapot (wat altijd kan gebeuren), dan zal de consument daarvoor moeten betalen.
De reden:
Omdat die oude videokaart niet meer leverbaar is en doordat de nieuwe videokaart technisch veel hoger is en dat de specificaties veel beter zijn, is het redelijk dat de consument daarvoor meebetaald.

Even iets praktisch:

Als jij 3 jaar geleden een computer gekocht had en nu is de computer kapot gegaan (voeding en moederbord defect), dan zou je dus een computer behoren te krijgen met die oude specificaties.

Echter was die processor een single-core processor en veel consumenten gaan daar niet mee accoord.
Die willen dan een nieuwe computer met de hedendaagse specificaties.

Krijg je dat gezeur weer.


En over die betaling van de consumenten:

De wetgever gaat ervan uit dat de vervangende onderdelen of het vervangend product gelijke specificaties heeft als de defecte onderdelen of product.

En laat dat nu in de computerwereld bijna niet mogelijk zijn, vooral niet na 2 a 3 jaar.

En over dat Quelle arrest:
Dat gaat over het Duitse recht, waarbij de winkelier gedurende de 2 jaar verantwoordelijk wordt gehouden.

Dus samenvattend:

In Duitsland mag een winkelier na 2 jaar alle kosten bij de consument in rekening brengen, in Nederland dus niet.

Nog iets:

De wetgevers gaan uit van hoge winstmarges van de winkelieren, terwijl het tegenovergestelde de werkelijkheid is.

Een ander aspect:

Europa wilt met de regelgeving bereiken dat de consumenten duurzame kwaliteitsproducten moeten krijgen. Daar is ook de gehele regelgeving op gebaseerd.

Maar de consumenten kopen in het algemeen geen duurzame kwaliteitsproducten, maar goedkope wegwerp producten.

Nu moeten de consumenten zelf weten of ze kiezen voor duurzame kwaliteitsproducten of goedkope wegwerproducten.
Maar het is niet redelijk dat als de meeste consumenten voornamelijk goedkope wegwerp producten kopen, om de winkelier keihard aan te pakken dat hij geen duurzame kwaliteitsproducten leverd.

Hier is vraag en aanbod echt van toepassing.

Tuurlijk willen veel winkeliers dat doen waar de consumenten om vragen:
Gedurende de technische levensduur geen kosten voor de consument.

Maar die prijs willen de consumenten niet betalen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door BBCS »

Natuurlijk kan een fabrikant of een winkelier die garantie niet geven. Dat wordt ook niet aan hen gevraagd. Je moet mensen geen woorden in de mond leggen. Het enige wat gevraagd wordt is dat de fabrikant en de winkelier hun verantwoording nemen indien het product toch kapot gaat.
Welke verantwoording?

Door wie opgelegd?

Klinkt misschien maf, maar wat ik ook vaak hoor als een consument zijn zin niet krijgt:

"Kom op voor je recht! Ik wil mijn recht!"

Welk recht?

Door wie bepaald?
Het enige wat gevraagd wordt is dat de fabrikant en de winkelier hun verantwoording nemen indien het product toch kapot gaat.
Met andere woorden:

Gratis reparatie of vervanging eisen.

Als ik me aan de wetboeken houd en ook aan de regels die opgesteld zijn door de Nederlandse wetgever en een product gaat kapot en ik mag dan kosten in rekening brengen, dan wordt er tegen mij gezegd dat ik me niet aan mijn verantwoordelijkheid houdt en dat ik die moet nemen.

De Nederlandse wetgever kijkt zowel naar de consument als naar de winkelier en vindt dat beide evenveel beschermd moeten worden.

De consumenten vinden dat de winkelieren hun verantwoordelijkheden niet nemen en dat zij alle moeite doen om onder de regels uit proberen te komen. En dat zij er alles aan doen om maar niet hoeven te betalen.

De winkelieren vinden dat de consumenten zeuren en altijd maar alles gratis willen hebben, voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, wel de lusten niet de lasten, dat de consumenten altijd gratis reparatie of vervanging eisen.

En waar blijft de link naar de laptop fabrikant(en) waar zij beweren dat de (economische) levensduur van hun producten 3 jaar is?


Wordt vervolgd.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: labtop Hp (1300 euro) na 15 mnd kapot!! geen recht bij vobis

Ongelezen bericht door gravedigger »

de ecomomische slijtage.
En nou lom ik weer terug bij mijn vraag van de vorige pagina. Gerekend vanaf wanneer?? Stel dat een winkelier nog een paar overjarige PC's in het magazijn heeft staan. Die gaat hij verkopen. Blijft dan de economische slijtage 3 jaar ogf wirst die ingekort?

Gesloten