LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
CeesC
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2011 13:08

Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door CeesC »

Wij hebben sinds begin dit jaar een nieuwe TULP keuken met hierin ATAG apparatuur. Over de branders, oven en magnetron niet meer dan goeds. De koelkast echter maakt al vanaf dag 1 een zeer irritant geluid. Het is geen brommen, maar het 'konisch' draaien van een motor. Dit draaien of pompen is zeer regelmatig ondanks dat we de koelkast op stand 3 hebben staan. Er wordt een verhaal voorgehouden over het nieuwe gas waardoor er harder en langer doorgepompt moet worden. Er is in het begin eenmaal een monteur bij geweest van ATAG die er oppervlakkig naar gekeken heeft en direct het verhaal vertelde over het nieuwe gas.
Na veel klagen bij TULP kunnen we een duurdere ATAG koelkast aanschaffen voor 200 EURO bijbetaling. Wij hebben hierop de vraag gesteld of dit geluid dan minder is, maar krijgen hier geen antwoord op.
Wij hebben vervolgens gevraagd of de monteur nogmaals kan komen om te kijken wat er nu precies aan de hand is, maar ATAG wil of kan dit niet. TULP gebruikt inmiddels de woorden 'emmeren' en 'zeuren'. Ze hebben nooit klachten en het ligt echt aan ons. Inmiddels kunnen we de koelkast teruggeven, maar dan wel voor de prijs met korting. Wij hebben aangegeven dat dit een totaalprijs was (inclusief keuken) en voor dit geld nooit een andere koelkast kunnen aanschaffen.
Gisteren heb ik contact gehad met andere leveranciers (o.a. Siemens) die ons melden dat zij altijd een monteur langs sturen. Het verhaal over het nieuwe gas is gedeeltelijk waar, maar dan had onze oude koelkast dit ook al moeten doen (2004).
Zowel TULP als ATAG zijn geenszins bereid om serieus op onze klacht in te gaan. De frequentie van het geluid, het konisch ronddraaien en regelmaat van het geluid werken mij enorm op de zenuwen.

Advies gevraagd: hoe moeten wij nu met deze situatie omgaan?

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door aaten »

Ik vrees dat dit een heel lastig verhaal gaat worden immers voldoet de koelkast voor wat betreft de specificaties: het ding koelt.
Er zal in de koopovereenkomst niets staan over een bepaald geluid wat als hinderlijk ervaren wordt.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de plaatsing van de koelkast extra resonantie met zich meebrengt, heeft u al gekeken of het niet toevallig een plank van een kast is die mee trilt?

Welk type koelkast hebben we het hier exact over? Zijn daar al meer problemen qua geluid mee bekend?

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door electomonteur »

beste

heeft de koelkast na installatie minsten 24 uur stil gestaan is daarna pas aan gezet?

dit kan ook een probleem veroorzaker zijn
ondanks dat het soms niet meer staat vermeld is dit wel de beste optie en voorkomt zelfs problemen
pas nog na een renovatie van een pand na het plaatsen van de keuken een echt stromend raar geluid te horen en lucht in de leidingen
koelkast uit de behuizing gehaald
rond gereden door het pand om het gas te schudden en terug gezet en na meer dan 25 uur weer aan gezet en hele geluid is volledig weg

CeesC
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2011 13:08

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door CeesC »

Het gaat om de KD6122A.
Wat betreft de koopovereenkomst: we kopen een koelkast op basis van het aantal dB geluid. Als ATAG bekend is met de gevolgen van een ander gas dan dient dit er bij vermeld te worden (ATAG of door TULP). Blijkbaar zijn er duurdere modellen die ze aanbieden die minder hebben. Ze bieden wel de koelkast aan maar niemand kan mij de garantie geven.

Wat betreft de extra resonantie: hier gaat het nu juist om. Ze willen niemand langssturen. Ook een brief aan de directie van TULP werd afgedaan met 'een ander gas'. Juist in deze brief werd expliciet door ons verzocht om een monteur langs te sturen.

CeesC
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2011 13:08

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door CeesC »

@electomonteur Ik zou het niet weten, de keuken is door TULP geplaatst waar wij niet bij waren.
Overigens waren wij bij de eerste TULP keuken in 2004 zeer tevreden, maar is deze installatie totaal anders verlopen. Erg jammer van deze ervaring.

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door electomonteur »

@CeesC
dus de monteurs van tulp hebben alles geplaatst en gelijk aan gesloten?
en daar bent u niet bij geweest ?

erg jammer
dit kan een van de oorzaken zijn
indien u nog of vakantie gaat op termijn probeer dan de koelkast voor de vakantie leeg te halen en tijdens de vakantie lekker uit te laten

mogelijk is dan het probleem ook opgelost

vergeet net de koelkast even voor vertrek schoon te maken en op een kier te zetten door er een spons of doek tussen de deur te stoppen anders stinkt de koelkast na terugkomst van vakantie als een beerput en bent u verder van huis

MAXIEM

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door MAXIEM »

CeesC

Advies: neem je verlies en laat een Miele koelkast installeren.

Maxiem.

CeesC
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2011 13:08

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door CeesC »

@Maxiem
Dit laatste is inderdaad een goed punt, maar dan wil ik wel de prijs van de koelkast terug zoals we deze begroot hebben. TULP speelt het erg slim door te zeggen dat er een totaalkorting is geweest waardoor we nog maar 460 EURO terug krijgen. Dan kan ik dus nog eens 500 EURO bijleggen voor een fatsoenlijke Miele koelkast.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Advies: neem je verlies en laat een Miele koelkast installeren.
Als je niets nuttigs te melden hebt doe dan net als ik en reageer dan gewoon niet.

MAXIEM

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@

Ik maak zelf wel uit of ik iets nuttigs te melden heb of niet. Daar heb ik geen ouwe aap bij nodig.

Met collegiale groet, Maxiem.

CeesC
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2011 13:08

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door CeesC »

Graag niet dit soort opmerkingen op dit topic plaatsen svp. Ik laat iedereen in zijn waarde en bepaal zelf wat ik waardevol vind.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Sjeesus mina!!! :shock: wat een onwetende flauwe reacties........

Het IS gewoon een FEIT dat sinds de het verbod op CFK en HFK's het huidige milieuvriendelijkere gas een ander, hoorbaarder, geluid maakt. Het grote nadeel hiervan is, dat als een koelkast niet correct is gevuld of de "doorgang" niet juist is, en het geluid verergert, dit niet meer aan te passen is (vroeger kon men koelvloeistof/gas bijvullen).

Dit komt verhoudingsgewijs zeer weinig voor, maar je zal de gelukkige maar zijn.........
De enige keer dat wij het bij een van onze klanten aantroffen, hebben we de koelkast i.o.m. met ATAG, voor de klant kostenloos, omgeruild.

Het kan dus bij ieder merk (incluis Miele!) voorkomen en is niet zomaar te repareren.......dus een heel geringe kans doch lastig als je net zo'n koelkast treft in je open keuken....Dan nog kan een dealer je nimmer garanderen dat een duurder exemplaar het niet heeft hoe klein de kans ook is zoiets een 2e keer te treffen.

pas nog na een renovatie van een pand na het plaatsen van de keuken een echt stromend raar geluid te horen en lucht in de leidingen
koelkast uit de behuizing gehaald
rond gereden door het pand om het gas te schudden en terug gezet en na meer dan 25 uur weer aan gezet en hele geluid is volledig weg
Het 24 uur laten staan is al jaren niet meer nodig ......... rond rijden en teruggezet om GAS te schudden :D .... waterpas plaatsen had waarschijnlijk hier voldoende geweest :wink:

voor het geluid geeft Liebherr een duidelijke omschrijving:
In moderne koelapparaten wordt gebruik gemaakt van een milieuvriendelijk koelmiddel. Dit koelmiddel is in koude toestand, onder hoge druk, vloeibaar. Om warmte uit de koelruimte te kunnen onttrekken, moet het koelmiddel op een gegeven moment gasvormig worden. Daarom wordt het door een nauwe doorgang in een grote ruimte geperst. Hierbij is een sissend geluid hoorbaar, met op de achtergrond een borrelend geluid. Dit borrelende geluid wordt veroorzaakt door het koken van het koelmiddel. Alle vloeistoffen die tot gasvormigheid worden gebracht, zullen een zeker moment koken. Het geluid dat dit met zich meebrengt is volstrekt normaal. Bij de oude, milieu-onvriendelijke koelmiddelen was dit ook hoorbaar, maar klonk het als gevolg van andere drukverhoudingen anders.

CeesC
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2011 13:08

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door CeesC »

Bedankt 'zelfstandigste' voor je bericht. Hier kan ik mijn weg wel een beetje in vinden. Maar nu is de vraag: wat is dat geluid. Mijn koelkast maakt een soort 'draaiend', pompend geluid. Tevens heb ik het gevoel dat hij veel staat te pompen ondanks dat de machine op stand 3 staat.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Het geluid van de huidige gassen is een ietwat gorgelend en sissend geluid.
Als de motor vaak aanslaat terwijl dat niet nodig zou moeten zijn is - of de deursluiting niet goed (warme lucht binnen; dit gaat gepaard met veel "rijp" en/of ijsvorming) - of de thermostaat is kaduk.... Er zijn dan nog wel wat mogelijkheden maar die komen zeer weinig voor.......

Ik zal u ook een grappig geheimpje verklappen........(grappig in reactie op de melding van MAXIEM; " Advies: neem je verlies en laat een Miele koelkast installeren" )

Uw ATAG koelkast is geproduceert door Liebherr. En u mag zonder uw glimlach te onderdrukken raden waar Miele de koelkasten vandaan haalt....... 8)

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door plumber »

[quote Uw ATAG koelkast is geproduceert door Liebherr. En u mag zonder uw glimlach te onderdrukken raden waar Miele de koelkasten vandaan haalt.......
] [/quote]

Is natuurlijk gezwets.VW maakt VW maar de Porsche komt er ook vandaan.
Zit heus wel verschil in de Atag-Liebherr-Miele.
Bovendien is het geen gas wat je hoort maar de koudevloeistof.Ook het schudden of wat dan ook is voor de vloeistof,gas is nml.niet te schudden.
Het niet gebruiken van de koelkast is nog steeds van kracht als hij niet
rechtop vervoerd is.Olie van de compressor zit dan nml in het systeem en
dat moet weer zakken.Een paar uur is al voldoende.Tegenwoordig zitten er
in de koel-vriezers een ventilator kan zijn dat U die hoort er kan nml ook
ijs op zitten.

MAXIEM

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door MAXIEM »

zelfstandigste

Het handelsmerk MIELE kan andere en hogere eisen stellen aan de fabrikant. Dat is bij auto's zo en ook bij onze grootgrutter Appie Happie om maar eens wat voorbeelden te noemen.

Met collegiale groet, Maxiem.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door DJM »

Het kan zijn dat er iets in de koelkast tegen elkaar komt wat niet de bedoeling is.
Verkeerde montage, omgevallen in het magazijn kunnen de oorzaak zijn.

Mijn advies is om eens naar de keukenzaak te gaan en daar te vragen of ze een koelkast willen aanzetten van hetzelfde model.
Dan kun je horen of daar hetzelfde geluit te horen is.

Ik moet wel zeggen dat ik de service van die keukenzaak wel erg slecht vind.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Bovendien is het geen gas wat je hoort maar de koudevloeistof.
Beste plumber.......heeft u het van Liebherr gequote berichtje wel gelezen?

voor de duidelijkheid nog maar even.....
Dit koelmiddel is in koude toestand, onder hoge druk, vloeibaar. Om warmte uit de koelruimte te kunnen onttrekken, moet het koelmiddel op een gegeven moment gasvormig worden. Daarom wordt het door een nauwe doorgang in een grote ruimte geperst. Hierbij is een sissend geluid hoorbaar, met op de achtergrond een borrelend geluid
Is natuurlijk gezwets.VW maakt VW maar de Porsche komt er ook vandaan.
Zit heus wel verschil in de Atag-Liebherr-Miele.
Als u niet weet hoe het zit geef dan aub geen antwoord......De enige verschillen (mij wel bekend) zitten 'm in het FEIT dat Liebherr niet alle concepten aan een ander merk verkoopt, tussen de Mieles en Atag's zit het verschil in de opdruk van het merk en afwerkingsdetails, alle techniek is EXACT hetzelfde.

in de koel-vriezers een ventilator kan zijn dat U die hoort er kan nml ook
ijs op zitten.
Over gezwets gesproken......als de ventilator werkt kan er geen ijsvorming ontstaan (stromend water bevriest niet; helemaal geen bewegende damp in een KOELKAST.......). En als ie niet werkt hoor je 'm ook niet. Dat is gewoon simpele logica 8)
Het niet gebruiken van de koelkast is nog steeds van kracht als hij niet
rechtop vervoerd is.Olie van de compressor zit dan nml in het systeem en
dat moet weer zakken.Een paar uur is al voldoende.
Dit klopt als een bus; waarom verkondigt u dan eerst "de 24 uurs behandeling" aan? :shock: ah.........nee sorry :oops: mijn welgemeend excuus in deze voor plumber. Het was namelijk electromonteur die de 24 uurs behandeling en het schudden van gas meldde......


Het handelsmerk MIELE kan andere en hogere eisen stellen aan de fabrikant.


Onzin, in deze zal ATAG (AEP) eerder een voorkeursbehandeling krijgen omdat de inbouwmarkt NL voor hen iets groter is als die van Miele, doch zijn de koelkast gewoon hetzelfde.........Vergelijk het maar even met de volgende auto's Citroën C1 / Toyota Aygo / Peugeot 107.......

En dan nog even voor topicstarter: Het kan dus zijn dat u één van de 1000 apparaten heeft waar de koelvloeistof (of -gas) niet juist gevuld is of kan functioneren; het trieste blijft dat het niet te repareren is en vervanging dan de enige juiste oplossing is. Hier in zou de leverancier u tegemoet moeten komen door dit te regelen met ATAG.... (Dat is ook zoals ik het al eens afgehandeld heb)
Laatst gewijzigd door zelfstandigste op 09 jul 2011 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door DJM »

zelfstandigste schreef:
... tussen de Mieles en Atag's zit het verschil in de opdruk van het merk en afwerkingsdetails, alle techniek is EXACT hetzelfde.

ATAG is toch ATAG, Pelgrim en ETNA oftewel ATAG Nederland B.V +het Sloveense bedrijf Gorenje?
Dat heeft verder toch niks met Miele te maken?

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Koelkast ATAG geplaatst door TULP Keukens

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

ATAG is toch ATAG, Pelgrim en ETNA oftewel ATAG Nederland B.V +het Sloveense bedrijf Gorenje?
Dat heeft verder toch niks met Miele te maken?
Nee, doch maken Miele en ATAG de koelkasten niet zelf en kopen deze bij Liebherr.........en dat bevestigd alleen maar dat ze van goede kwaliteit zijn....

Gesloten