LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Robot stofzuiger (Roomba)

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Leon Buijs
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2008 18:03

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door Leon Buijs »

Vermogen zegt niet alles, maar een Roomba gaat op een oplaadbaar accuutje. Vergeleken met een gemiddelde stofzuiger van pakweg 1000 Watt heeft een Roomba misschien 1/30 van dat vermogen tot zijn beschikking. Daar moet hij ook nog van rondrijden 'voelen' en 'nadenken'.

Stofzuigen kost veel vermogen, daarom zijn stofzuigers ook zo krachtig. Een Roomba kan niet stofzuigen want daarvoor is niet genoeg vermogen aan boord, vandaar dat er een borsteltje in zit. Het is dus niets met stofzuigen te maken, wel met heel zacht borstelen. Jammer, want ook ik zou dit saaie klusje maar al te graag aan een robotje overlaten, maar met deze middelen zit dat er gewoon niet in. Een auto-accu zou al beter gaan, maar die past niet in zo'n klein robotje.

Danny Uitvlugt
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:40

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door Danny Uitvlugt »

Heb net die Roomba 581 gehaald en hij is super

zuig kracht is ook goed en accu ook :D

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door Ulbe »

Roomba lijkt me zelf niet zo handig,

Je kan er op gaan staan wanneer het apparaat aan het stofzuigen is,

Lange hondeharen zal dit apparaat laten liggen en ook veel onzichtbaar vuil laat de Roomba liggen!, uw huis wordt er alleen maar smeriger van!, de zuigmond van het apparaat met de borsteltjes gaan vrijwel zeker snel verstopt, en dat merkt de Roomba zelf niet!, het vermogen van de motor is véél te licht om een goede zuigkracht te creëren, vooral met huisdieren is dit vooral belangrijk,

De Roomba zal smoren in het huisdierenvuil, en "groot vuil " zoals kattengrid bij kattenbakken bijvoorbeeld zal deze Roomba moeite mee hebben,

Ook zal de accu na een paar jaar versleten zijn, en vaak is een vervangende accu even duur als een compleet nieuw apparaat!, en daarbij is dan ook vaak de motor van het apparaat de dagen zat zodat het efficienter is een het apparaat in het electronisch vuilnisvat te gooien,

Dan is de Roomba wel makkelijk, maar de klassieke stofzuiger gaat langer mee en zal op de langere termijn veel goedkoper zijn dan de Roomba, die op haar beurt meer onderhoud nodig heeft,

En voor uzelf kan een beetje lichaamsbeweging ook geen kwaad, we zitten al zo veel!. :wink:

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

plasbuis
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2011 14:56

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door plasbuis »

Fantastisch apparaat!
Echt een aanrader!

Je loopt even door je huis, veegt alles van de kastjes op de grond, schud aan de planten en schuift alle stof van tafels, schilderijen etc.
Vervolgens zet je het ding aan en ga je in de zon zitten, boodschappen doen, slapen, tv kijken, koken, etc.

Even later is je kamer schoon!

Geen ervaring met huisdieren (heb ik niet), maar zonder huisdieren is ie top!
2 x per jaar een klein servicebeurtje is prettig: wieltjes smeren, apparaat schoonmaken en hij gaat jaren mee!

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Zowel mijn broer als mijn moeder hebben een roomba.
Zelfs na `normaal`stofzuigen haalt de roomba relatief veel vuil weg.
Het ding lijkt een beetje willekeurig zijn werk te doen, maar het resultaat is fantastisch. Mijn moeder betaalde nog geen 400 euro voor het nieuwste type.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door Wim2007 »

hharteman schreef:De gerenomeerde bedrijven wagen zich niet aan zo'n produkt, gewoon omdat het niet haalbaar is.
Een nogal achterhaalde stelling. Dergelijke stofzuigers zijn er onder meer van Electrolux, Siemens, Karcher, Philips, Samsung en LG. Ook Dyson heeft een prototype gemaakt. Het opmerkelijke is echter dat ze bij de meeste grote verkopers van huishoudelijke apparaten niet in het assortiment zijn te vinden. Inmiddels ligt er al wel een robotstofzuiger in de schappen van de Aldi. Heeft iemand daarmee wellicht ervaring?

abcdefghijklmnop

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door abcdefghijklmnop »

Ik denk er ook over om een robot 'stofzuiger' te kopen. Ik heb laminaat en geen huisdieren, dus hij zou z'n klusje bij mij moeten kunnen klaren. Er zijn nogal wat verschillen in prijzen. Bij de Aldi zijn ze maar 150 euro (als ze er nog zijn). Deze werkt via het 'bots-principe'. Wat ik me afvroeg was of er nog andere principe's zijn. Want het lijkt me dat via het bots-principe alles nogal willekeurig gaat waardoor het zeer waarschijnlijk is dat er stukken vloer worden overgeslagen. Wat kan een dure wat een goedkope niet kan? Overigens zag ik ook een goedkope 'robo-mob', met zo'n bal in het midden. Die werkt ook nogal met het bots-principe. :lol: Iemand daar ervaring mee?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door grun »

abcdefghijklmnop schreef:Overigens zag ik ook een goedkope 'robo-mob', met zo'n bal in het midden. Die werkt ook nogal met het bots-principe. :lol: Iemand daar ervaring mee?
Die heb ik wel eens gehad via 1dayfly, als ik het me goed herinner. Ik vond het 3x niks en heb hem na een week weggegooid. Hij zuigt ook niet maar het is meer een swiffer met een soort vettig doekje waar het stof aan blijft plakken.

In het computertijdschrift C'T nr. 11/2011 staat een test van de betere en duurdere robot stofzuigers van het type Roomba. Als beste komt daar de Deebot D76 uit de bus, maar eigenlijk valt er op elk model nog wel iets aan te merken. De resultaten vallen niet tegen maar het hele concept is nog niet uitontwikkeld.

Rohof
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2013 09:53

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door Rohof »

Even voor de mensen die wat minder ervaring met de robotzuigers hebben en zich afvragen of bijvoorbeeld zo'n Aldi robotje ook werkt. Wij gebruiken vanaf april een Aldi robotzuiger. De prijs van € 125.-- was het experiment waard. Het lastige is dat Aldi maar een paar keer per jaar (tot nu toe) deze dingen te koop aanbiedt en je direct moet toeslaan, ze zijn binnen een half uur uitverkocht!
Onze ervaringen zijn absoluut positief, hoewel ik de indruk heb dat je met bijvoorbeeld de ROOMBA een paar kwaliteitsniveautjes hoger zit. Het robotje heeft het bij ons ook redelijk makkelijk, weinig obstakels en parketvloer. Maar ook op de kortharige vloerbedekking op de eerste etage werkt hij goed. Het is een 'domme' robot en hij laat nog wel eens een hoek of plek in de kamer onbewerkt. Maar prijs/prestatie zeker niet slecht. Wel een waarschuwing!! De robot heeft een hoogtesensor waarmee hij bv. bovenaan een trap rechtsomkeert maakt, maar.... aangestuurd door z'n programmatuur rijdt hij regelmatig 20 of 50 centimeter achteruit en bij dit robotje zit er GEEN sensor aan de achterkant. Gegarandeerd dat op een slechte dag dit in het trapgat gebeurt met als resultaat een zwaar gewonde robot onder aan de trap. Gelukkig wordt er een virtual wall bijgeleverd. Hiermee kun je er voor zorgen dat je robot niet in de buurt van het trapgat komt. Nog een tip, zorg dat je het robotje regelmatig schoonmaakt, dit beïnvloed in positieve zin de schoonmaak prestaties.

Gesloten