LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] milieucentraal over koelkasten

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Eef1967
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jan 2011 19:02

milieucentraal over koelkasten

Ongelezen bericht door Eef1967 »

Milieucentraal blijft maar zeggen dat je beter af bent als je je 8 jaar oude koelkast weggooit en een nieuwe koopt.
Ik heb hen meerdere keren aangegeven dat me dan bevreemdt:
mijn 14 jaar oude combi A verbruikt 307 kwh en zou ik een nieuwe kopen dan is dat 214 kwh A++
Dus ik ga TWEE energieklassen hoger zitten en het scheelt maar 93 KWH dus ongeveer 18 euro per jaar.
Die nieuwe kost 700 euro dus dat schiet ook niet op. En het milieu is er echt niet bij gebaat als we alles zo snel weggooien lijkt me.

Wie controleert hen? Is dit een fabrikantenlobby???

Ik begrijp het werkelijk niet. En er zullen veel meer voorbeelden zijn van onzin op hun site. Jammer want ik zou goed advies direct overnemen.
Wie heeft meer voorbeelden?

Hier gaat ook belastinggeld heen, weet iemand wie dat verstrekt?

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: milieucentraal over koelkasten

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Nee, geen voorbeelden. Die stichting doet goed werk. En hun primair doel is een beter milieu, niet jouw portemonnee. Uitleg over kostenbesparing is meer een middel. En wat zij zeggen klopt echt wel, je kunt er advies op maat doen : http://www.milieucentraal.nl/pagina.asp ... es_op_maat
Als je daar aangeeft dat je koelkast tussen de 10 en 14 jaar oud is en vervolgens de meest gunstige omstandigheden invult, de maat is goed, de deuren sluiten goed, adviseren ze toch een nieuwe (A++). Er wordt ook duidelijk uitleg gegeven : Uw koelkast is oud. Apparaten zo lang mogelijk gebruiken, is meestal goed voor het milieu. Maar voor koelkasten gaat deze vuistregel niet op. Het hoge stroomverbruik heeft grotere nadelen voor het milieu, dan het afdanken van de koelkast voordat die stuk is.

De kosten van het vroegtijdig vervangen verdient u terug via verlaging van de elektriciteitsrekening. Kies wel een koelkast met energielabel A++ want die is zeer zuinig met stroom. En kies een formaat dat past bij de omvang van uw huishouden; een (bijna) lege koelkast koud houden is verspilling van elektriciteit(skosten).


mijn 14 jaar oude combi A verbruikt 307 kwh
Heb je dat gemeten met een energiemeter ? Ik denk het niet, ik denk dat het labeltje nog aan de zijkant van de kast zat. Het is doorgaans zo dat kasten op hogere leeftijd aanzienlijk meer stroom gaan verbruiken, bijvoorbeeld door het minder goed sluiten van de deur(en). Koop eens een energiemeter en je weet het.

Daarbij zijn de letters van het label gerelateerd aan de inhoud van een kast. Dus een kleine A-label kast verbruikt minder dan een grote kast, ook met een A-label.

Kijk ook eens hier http://www.consumentenbond.nl/test/woni ... -zuiniger/
Wie controleert hen? Is dit een fabrikantenlobby???
Mogen wij u voorstellen: de wetenschappelijke commissie die informatie beoordeelt, voordat Milieu Centraal deze publiceert.

De toetsingscommissie van Milieu Centraal bestaat uit wetenschappers die hierin zitting hebben namens de vermelde organisatie:

dhr. prof. dr. K. Blok (Ecofys / Universiteit Utrecht), voorzitter
mw. ir. A. Dusseldorp (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)
dhr. ing. D. Nijdam (Planbureau voor de Leefomgeving)
dhr. prof. dr. A.J.M. Schoot Uiterkamp (Centrum voor Energie en Milieukunde, IVEM Groningen)
mw. dr. E. van der Voet (Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden)
dhr. drs. C.P.A. van Wagenberg (LEI, Wageningen UR).
Bron http://www.milieucentraal.nl/pagina.asp ... scommissie

Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik heb niet geknikkerd met deze jongens :lol:
ik zou goed advies direct overnemen.
Ik zeg doen ! :D

Eef1967
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jan 2011 19:02

Re: milieucentraal over koelkasten

Ongelezen bericht door Eef1967 »

Die lijst namen is leuk maar die mensen controleren echt niet zoals ik dat nu doe.

93 KWH per jaar is voldoende om een nieuw apparaat aan te schaffen, zeggen zij, nu dat is maar zeer bedenkelijk.
93 KWH is nl bijna niets.

Ik zou er wel een goede verbruiksmeter tussen willen zetten maar die schijnen ook bijna niet te bestaan. Ik heb er al twee gehad die direct niet meer functioneerden, ook niet best voor het milieu.

Jouw reactie dat een koelkast op den duur meer gaat verbruiken snap ik, maar dat geven zij niet aan. Gewoon 8 jaar of ouder, dan nieuw kopen.

De grootte is overigens hetzelfde. Ik heb dus gelijk vergeleken.

Eef1967
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jan 2011 19:02

Re: milieucentraal over koelkasten

Ongelezen bericht door Eef1967 »

Ik heb de test gedaan en nu wordt ie helemaal erg:

Uw koelkast doet het nog goed, maar is al behoorlijk oud. Apparaten zo lang mogelijk gebruiken, is meestal goed voor het milieu. Maar voor koelkasten gaat deze vuistregel niet op. Het hoge stroomverbruik heeft grotere nadelen voor het milieu, dan het afdanken van de koelkast voordat die stuk is.
De kosten van vroegtijdig vervangen verdient u terug via verlaging van de energierekening. Kies wel een koelkast met energielabel A++ want die is zeer zuinig met stroom. En kies een formaat dat past bij de omvang van uw huishouden; een (bijna) lege koelkast koud houden is verspilling van elektriciteit(skosten).

Overzicht besparingen per jaar en aanschafkosten
Besparing op uw rekening

€ 83 per jaar


Aanschafkosten nieuwe koelkast

€ 550

besparing is euro 18 als ik een zuinige combi koop die kost 800 euro.

DUS...... :wink:
en niemand daar kan mij zeggen hoe ze aan 83 euro komen of 550 euro, leuk hè. Nee, we nemen het wel mee in de vergadering....tja

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: milieucentraal over koelkasten

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Die lijst namen is leuk maar die mensen controleren echt niet zoals ik dat nu doe.
Klopt, zij doen het wel goed, met geavanceerde en geijkte apparatuur. Jouw berekening kan nooit kloppen.

Milieu Centraal
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2011 14:19

Re: milieucentraal over koelkasten

Ongelezen bericht door Milieu Centraal »

Beste Eef1967,
U heeft deels gelijk, en deels ongelijk, zoals u kunt lezen in de uitgebreide reactie die Milieu Centraal u onlangs heeft gestuurd. U heeft gelijk, omdat de koelkast die u 14 jaar geleden heeft gekocht zuiniger is dan de gemiddelde koelkast van die leeftijd. In de Advies op Maat module van Milieu Centraal wordt bij koelkasten ouder dan 10 jaar uitgegaan van een gemiddeld apparaat met een dergelijke levensduur. Veel toestellen hadden toentertijd energielabel B of C, het gemiddeld gebruik hiervan is hoger dan van uw apparaat met label A. Daarom valt het advies in uw geval anders uit. Milieu Centraal is van plan om een nieuw Advies op Maat op te stellen waarmee consumenten kunnen uitrekenen in hoeverre vroegtijdige vervanging van specifiek hun koelkast zinvol is.

U heeft ongelijk omdat uw huidige koelvriescombi met energielabel A en verbruik van 307 kWh zuiniger is dan een gemiddelde koelkast met A-label, terwijl het alternatief dat u aandraagt (de A++ koelkast met een verbruik van 214 kWh) minder zuinig is dan een gemiddelde A++-koelkast. Hiermee komt uw specifieke voorbeeld een stuk minder gunstig uit dan op basis van gemiddelde labels te verwachten is.

Gesloten