LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Playstation 3 optie 'OtherOS' wordt verwijderd

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
Andrew_Jakobs
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2010 10:32

Playstation 3 optie 'OtherOS' wordt verwijderd

Ongelezen bericht door Andrew_Jakobs »

Volgens de officiele website van Sony wordt er donderdag een belangrijke optie verwijderd uit de playstation 3 van de revisies die voor de Slim editie uitkwamen.

http://blog.us.playstation.com/2010/03/ ... t-page-13/

Dit is dus een optie die aanwezig was tentijde toen ik de console kocht (en voor mij was het ook een belangrijke reden waarom ik de PS3 kocht). Ze geven aan dat je de optie kunt behouden als je de firmware niet upgrade, maar dit moet dus wel om toch de nieuwe games/blurays te kunnen (af)spelen, tevens kun je niet op PSN inloggen wat dus mogelijk ook betekend dat eventueel gekochte games/films niet meer zullen werken omdat je dus niet kunt inloggen.

Ongeacht wat de reden is waarom ze dit doen, lijkt mij dat dit tegen het consumentenrecht is dat wij hebben hier in Nederland (aangezien hierdoor de PS3 niet meer het product is wat ik destijds had gekocht).

Overigens is de enige reden dat dit gedaan wordt omdat er hackers inmiddels in geslaagd zijn om de PS3 deels te kraken (wat voorlopig echt niet resulteert dat men illegale games kan afspelen), maar deze zullen niet upgraden en rustig doorwerken om te zorgen dat ze een custom firmware kunnen maken (ofwel zonder dat heel OtherOS uberhaupt nodig is).

Sommige (genoeg) mensen weten helemaal niet eens wat er mogelijk is met OtherOS omdat ze het ook helemaal niet gebruiken, en horen alleen dat via OtherOS de PS3 gekraakt is en vinden het dan perfect dat deze optie verwijderd wordt. Maar mensen die wel weten wat met de OtherOS gedaan kan worden en daar ook gebruik van maken worden nu dus ook benadeeld. Overigens is het ook zo dat je al je data kwijt bent als je dus per ongeluk de firmware zou laden (omdat je hierover niet fatsoenlijk bent geinformeerd want wie leest nu die hele disclaimer elke keer, niemand toch? of omdat je broertje/zusje/zoontje/dochtertje dit heeft gedaan) zonder dat het daarna nog mogelijk is om deze data te benaderen.

Ik hoop dan ook dat Tros Radar hier in duikt om uit te zoeken wat er nu aan de hand is en of het wel werkelijk mag in Nederland.

mtoneman
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2010 21:16

Re: Playstation 3 optie 'OtherOS' wordt verwijderd

Ongelezen bericht door mtoneman »

Ik ben hier ook slachtoffer van.

Ik heb de PS3 gekocht als Blu-ray speler mede omdat je hem als media-speler/streamer kon gebruiken en er Linux op kon draaien. Voor mij is het spelen van spelletjes secundair (howel inmiddels voor mijn kinderen niet onbelangrijk :wink: ).

Ik was dan ook zeer onprettig verrast dat Sony met een verplichte firmware update de "OtherOS" mogelijkheid heeft verwijderd (die nodig is om Linux te draaien).

Volgens mij is het een duidelijke schending van het consumentenrecht. Sony levert een systeem met OtherOS functie en verwijdert deze functie achteraf. Het niet installeren van de update is geen optie, want dan wordt het gebruik als game-console beperkt (je kunt dan niet meer nieuwe spellen spelen en niet meer online spelen). Dus hoe dan ook ben je een van de primaire functies van de PS3 kwijt.

Dit kan natuurlijk echt niet, het is alsof de autodealer aankondigt dat 'ie bij de volgende APK keuring je airco eruit sloopt (even gesteld dat je niet naar een andere dealer kan). Dus óf je mag niet meer rijden (geen APK keuring) óf je hebt geen airco meer.

De reactie van Sony is even voorspelbaar als droevig: "Pech, jammer joh!". Ik zou graag willen zien dat ze hard aangepakt worden. :evil:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Playstation 3 optie 'OtherOS' wordt verwijderd

Ongelezen bericht door berndv »

Dit is dus een optie die aanwezig was tentijde toen ik de console kocht
Ze geven aan dat je de optie kunt behouden als je de firmware niet upgrade, maar dit moet dus wel om toch de nieuwe games/blurays te kunnen (af)spelen
Die games waren nog niet uit ten tijde dat jij hem kocht, dus jij mag je ps3 zo houden zoals die was ten tijde dat je hem kocht.

mtoneman
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2010 21:16

Re: Playstation 3 optie 'OtherOS' wordt verwijderd

Ongelezen bericht door mtoneman »

berndv schreef:
Ze geven aan dat je de optie kunt behouden als je de firmware niet upgrade, maar dit moet dus wel om toch de nieuwe games/blurays te kunnen (af)spelen
Die games waren nog niet uit ten tijde dat jij hem kocht, dus jij mag je ps3 zo houden zoals die was ten tijde dat je hem kocht.
Daar kan je inderdaad waarschijnlijk vooral kwaad om worden, maar:

De toegang to PSN (online spelen) wordt weggehaald, en dat is ook een van de primaire (en geadverteerde) functies van de console. Daarbij wordt het online spelen van de spellen die ik nu heb me ontzegd. Beide lijken me illegaal.

Andrew_Jakobs
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2010 10:32

Re: Playstation 3 optie 'OtherOS' wordt verwijderd

Ongelezen bericht door Andrew_Jakobs »

berndv schreef:
Dit is dus een optie die aanwezig was tentijde toen ik de console kocht
Ze geven aan dat je de optie kunt behouden als je de firmware niet upgrade, maar dit moet dus wel om toch de nieuwe games/blurays te kunnen (af)spelen
Die games waren nog niet uit ten tijde dat jij hem kocht, dus jij mag je ps3 zo houden zoals die was ten tijde dat je hem kocht.
Tja, als die nieuwe games niet meer aangeduid zouden worden als PS3 games dan heb je helemaal gelijk. Maar ik vraag me af hoe er gereageerd zou worden door mensen zoals jij als ze de game-functionaliteit zouden verwijderen, denk dat jij dan ineens ook moord en brand zou schreeuwen..

trebium
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2010 15:29

Re: Playstation 3 optie 'OtherOS' wordt verwijderd

Ongelezen bericht door trebium »

Hallo, ik vind het ook een schande van sony dat ze deze functie hebben verwijderd.
Ik zou ook graag zien dat TROS radar hier een keer een kijkje naar zou nemen.

We hebben de PS3 gekocht met deze functie, en die zou er nou uitgehaald worden?
http://www.neogaf.com/forum/showthread. ... st20573361
ik kwam deze post tegen waar iemand bij amazon een deel van zijn geld terug kreeg(via amazon), dit is natuurlijk nog niet de oplossing, zeker omdat het niet van sony komt, maar het is al een stap in de goede richting

Gesloten