LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

op zich zou het kunnen denk ik, maar meestal gaan ze wel uit van de meest ideale omstandigheden die er zijn. en die kom je volgens mij bijna nergens tegen.

In de binnenstad heb je waarschijnlijk last van hoge gebouwen, storing van bv andere mobieltjes of radiozenders etc.

Ik heb geen persoonlijke ervaring, maar een vervanging voor het mobieltje zou ik het niet willen noemen.

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door gjvisser »

Je zegt het al, TOT 5 kilometer, kan dus ook 1 km zijn. 5 km is echt met de meest ideale omstandigheden.

Uncle Willy
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2005 22:54

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door Uncle Willy »

Een beetje goede portofoon kan een bereik hebben van wel 50 km, zie de gemeentelijke overheidsdiensten. Een Walkie-Talkie is dat niet een speelgoedportofoon met een bereik van een paar honderd meter.

Is dit niet zo geregeld i.v.m. de vergunningen en etherfrequenties.

Uncle Willy

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

We hebben eens voor een spel van die speelgoeddingen gebruikt, die hadden een bereik van 3 kilometer. Was ruim voldoende voor het doel waar we ze voor nodig hadden.

Het zou natuurlijk ideaal zijn, als je wil besparen op de kosten voor mobiel telefoonverkeer, maar inderdaad: het doel waar wij die set voor nodig hadden, een spel dat zich in het open veld en in lichte bossen afspeelde: daarvoor voldeed het. Er waren geen betonnen obstakels te vinden, en die spelen toch een rol bij de bereikbaarheid.

Echt gratis mobiel bellen zonder verdere kosten, dat kun je alleen met een fietsbel............ :roll:

Uncle Willy
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2005 22:54

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door Uncle Willy »

Wel als alternatief ga je gewoon een stapje terug en geen abonnement.
Vroeger was het een half wattje en nu is het 2 Watt.
Een onbeperkt bereik als je het goed doet, en het kan nog mobiel ook.

Kappa? (27mc)
Uncle Willy

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door Thunder »

@ Venantius

De portofoon of walkie talkie zal nooit een vervanging worden voor de mobiele telefoon. Simpel weg, het is een "netwerk" product en de mate van implementatie hangt dan ook af van het aantal mede gebruikers.

Producten, die alleen functioneren in een "netwerk" zijn zeer moeilijk te implementeren, kijk maar na de video phone van Vodafone.

Ik kan je nu al voorspellen, dat een minderwaardig alternatief, uitgedrukt in gebruiksgemak en bereikbaarheid nooit een concept dat al een markt penetratie heeft van over de 100% ook op enige manier zal vervangen.

Maar wil je lekker een breaky breaky doen met je vrouw in de plaatselijke supermarkt, doen, is vooral lachen voor de mensen om je heen ;-)

Bakie sluit...

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door S. »

Venantius, die portofoons, verkopen ze die per stuk of is het zo'n setje van 2 ?

Wanneer je ze los koopt, moet ik hem dan vergelijken met zo'n 27MC bakkie met 50 kanalen? Want dat is lachen, wanneer je met iemand een gesprek wil voeren moet je beide inschakelen op hetzelfde kanaal of frequentie.
Maar weet wel dat iedereen die binnen een straal van 5 KM inschakelt op datzelfde kanaal, mee kan luisteren of meekletsen. :D

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Groepsgesprek :D

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door hharteman »

Omdat ik die dingen van de mediamarkt niets vind heb ik een set uit de usa via E-bay aangeschaft van het merk Midland.
Of ze hier legaal zijn weet ik niet.
Deze heeft een uitgangsvermogen van 5 watt en zou dus 10 mile (15km) moeten kunnen overbruggen volgens de advertentie.
Omdat het vermogen dus vrij hoog is heb je hier ook zeker een set behoorlijke Ni-Mh accus bij nodig die oplaadbaar zijn want anders betaal je blauw aan batterijen.(Dit geldt voor alle WTs).
Dit zijndus behoorlijk zwaardere sets dan bij de mediamarkt te koop zijn en via E-bay nog goedkoper ook.

Ondanks het vermogen vind ik de resultaten teleurstellend.
In de stad ca 1 - 2 km en buiten in het open veld een km of 6.

Ze zijn wel duidelijk te verstaan enzo maar ik had betere resultaten verwacht.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door puma73 »

Ach als het zo'n 27 Mhz ding is dan is het leuk speelgoed, echter het hoogtepunt van 27 Mhz lag in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw.

heb er zelf toen veel mee gespeeld, ook kat en muis met de radio controledienst (heet nu anders). het internet van nu met alle mogelijke communicatiemogelijkheden is een veel leuker spee;tje.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door S. »

het is zo'n setje van 2.

het lijkt mij dat er met 1 walkie talkie niet veel communicatie mogelijk is
Goh, die 27MC/Mhz dingen koop je per stuk; net als een mobieltje, ook per stuk. Wanneer je met vrouw of manlief wil kleppen zul je dus 2 losse mobielen of portofoons moeten kopen. :wink:
Groepsgesprek :D
Jep, maar dan zonder heilzame, therapeutische werking.:D
Gezellig, met de hele klas op kanaal 25.

@tje
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 12:57

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door @tje »

het internet van nu met alle mogelijke communicatiemogelijkheden is een veel leuker spee;tje.
Hoe doe je dat onderweg dan? Het voorbeeld van boodschappen doen bijvoorbeeld....

coinoperator
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 jan 2006 19:26

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door coinoperator »

Omdat ik die dingen van de mediamarkt niets vind heb ik een set uit de usa via E-bay aangeschaft van het merk Midland.
Of ze hier legaal zijn weet ik niet.
Deze heeft een uitgangsvermogen van 5 watt en zou dus 10 mile (15km) moeten kunnen overbruggen volgens de advertentie.
dat is dus nogal zwaar verboden en kan je komen te staan op een behoorlijk hoge boete of zelfs gevangenisstraf.
daarnaast dien je je te realiseren dat je anderen in gevaar kunt brengen door het gebruik van een frequentie die niet in NL is vrijgegeven voor publiek gebruik.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door puma73 »

27 Mhz is al ruim 20 jaar in Nederland voor publiek gebruik vrijgegevn.

Je hoeft niet eens examen te doen zoals de echte zendamateurs, maar mag onder bepaalde voorwaarden gebruik maken van deze frequentie. Bovendien is het in bezit hebben van een zender niet strafbaar, alleen het gebruik indien je daar geen toestemming voor hebt.

coinoperator
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 jan 2006 19:26

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door coinoperator »

zoals boven al staat aangegeven gaat het om niet in NL toegelaten radiozendapparatuur.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door puma73 »

Je mag het wel in je BEZIT hebben, maar GEBRUIKEN.

coinoperator
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 jan 2006 19:26

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door coinoperator »

Nee, het bezit is ook niet toegestaan.
Het is wettelijk zelfs een MISDRIJF

radiodoktor
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2006 20:38

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door radiodoktor »

Op dit moment zijn er een drietal portofoon in de handel die vrijgesteld zijn van vergunning in Nederland. Veelal mogen ze ook in het buitenland (binnen de EU) zonder problemen gebruikt worden, maar let dan wel even op de CE sticker op het artikel of op de verpakking.

LPD:
Deze vorm werkt met een zendvermogen van 10mW op 433 Mhz (frequentie) en is daarmee goed voor een bereik van ca. 1-2 km in open terrein. Door het lage zendvermogen is het apparaat wel geschikt om langer met te zenden. Je doet langer met een setje batterijen. Overigens werken ze meestal op 2 penlites of AA.
Dit type is minder geschikt voor gebruik in gebouwen omdat het bereik dan sterk afneemt.
Voordeel is verder dat je 69 kanalen hebt waardoor er altijd een vrij kanaal te vinden is.
Gebruik: motorrijders onderling in combinatie met een goede headset.

PMR:
Net als LPD werken ze meestal op 2 penlites echter gaan deze minder lang mee. Denk daarbij aan 4-8 uren afhankelijk van de zendtijd. Ontvangst kost bij beide ongeveer evenveel.
De werkfrequentie ligt op 446Mhz met een zendvermogen van 500mW.
De reikwijdte ligt op 4-5 km in open terrein. In gebouwen loopt dit terug naar ca. 500m - 1 km.
Het apparaat beschikt over 8 kanalen. Let dus op bij gebruik waarbij storingsvrij ontvangst, ofwel zonder tussenkomst van de buren, noodzakelijk is.
gebruik: leuk voor op de camping.

Freenet:
Deze vorm is ontstaan uit de professionele communicatie.
Ook hier wordt gewerkt met 500mW zendvermogen maar dan rond de 150Mhz. Veelal tref je hier apparaten van merken als Motorola en Kenwood. Deze liggen een stuk hoger in prijs (ca. 200 euro per stuk) maar zijn dan wel voorzien van bureaulader en slagvaste behuizing.
Deze catagorie is geschikt voor de zakelijke gebruiker die niet bij het agentschap telecom voor een vergunning tot het gebruik van zendruimte wil betalen.
De reikwijdte ligt bij deze apparaten op ca. 2-5 km maar groter wordt niet uitgesloten.

Tot slot nog even iets over reikwijdte:
Het ontvangstbereik wordt sterk beinvloed door de omgeving.
Veel metaal, beton, bomen en bergen hebben een nadelig effect op het ontvangst. Als stelregel kan gebruikt worden dat het bereik het grootst is wanneer er een onbelemmerd zicht tussen de zender en ontvanger mogelijk is. Verder heeft reflectie via water, bijvoorbeeld vanaf de boot naar een persoon op de wal, een gunstig effect op de reikwijdte. Afstanden van 10-15 km zijn dan niet uitgesloten.

jcf
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2005 22:03

Re: porto-foons tot 5 km! werken ze ook echt ?

Ongelezen bericht door jcf »

Ik denk dat ze een bereik hebben van gemiddelt 2 km.....ligt ook een beetje aan het merk.......maar porto's van 50km die door de politie worden gebruikt???? dan snap je het niet helemaal.....die hebben ook maar een zeer klein bereik maar werken met steunzenders....die pikken het signaal op en zetten dat door......je kan op bepaalde frequenties met een relaisstation wel de halve wereld rond.....maar altijd via steunzenders........

Gesloten