LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] klachten Yarden

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
jimny01
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2007 10:33

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door jimny01 »

Ook ik heb gisteren drie aangepaste polissen toegestuurd gekregen met daarbij een begeleidend schrijven van Yarden dat alle natura verzekering zijn omgezet naar een geldverzekering.
Deze drie verzekeringen heb ik voor mij en mijn echtgenote in 1999 naast de naturaverzering afgesloten en dit waren dus tot voor kort ook natura verzekeringen.
Deze verzekeringen hebben we toen afgesloten met de mededeling van de tussenpersoon dat we dan volledig gedekt zouden zijn, naar nu blijkt mooi niet dus.
Echter waar ik wel mee zit is dat ik en mijn echtgenote vanaf 1966, 30 jaar lang premie hebben betaald voor een natura verzekering die vanaf 1996 premievrij is en die heeft men dus als ik goed begrijp zomaar laten vervallen. Kan dit zomaar dan of zijn er mogelijkheden om dit ongedaan te maken.

Zedonia
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2007 10:21

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Zedonia »

jimny01,

Natuurlijk kan zoiets niet en een protest brief is dan ook wat in eerste instantie moet worden geschreven en worden opgezonden naar
de bedenkers van dit onbehoorlijke gedrag.
Verdere acties moeten worden ondernomen.
Elke suggestie is welkom.

jimny01
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2007 10:33

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door jimny01 »

ik hoop dat de redactie van radar hier een tv item van maakt en wel zo snel mogelijk. Dus a.s. dinsdag massaal bellen met de radar lijn
Laatst gewijzigd door jimny01 op 24 mar 2007 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Karing
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mar 2007 18:10

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Karing »

Ook ik heb last van de omzetting van Yarden. Absurd dat dit zo maar kan. Ik ben zeer boos en sluit me graag aan om gezamenlijk actie te voeren. Vandaag heb ik het klachtenformulier online ingevuld en ga nu de directeur een brief schrijven. Ik hoor graag van jullie als ik nog meer kan ondernemen. Mede gezien het feit dat er bij de begrafenis van mijn moeder zeer veel fouten zijn gemaakt wil ik het liefst weg bij Yarden. Weet iemand of ik recht heb op teruggave van de reeds betaalde premies?

jimny01
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2007 10:33

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door jimny01 »

onderstaande kwam ik tegen op website van de conumentenbond

Omdat Yarden heeft ontdekt dat 90% van de verzekerden behoefte heeft aan een maatwerk-uitvaart heeft zij uw en mijn polis aangepast met terzijdeschuiving van alle bestaande rechten in voorgaande polisvoorwaarden. En daarmee moeten we het doen (slikken). Of we moeten onze polis opzeggen, maar dan krijgen we maar 50% van de betaalde premies terug (stikken). Als er dan toch zoveel van de premie opgaat aan administratiekosten e.d. is het dan niet verstandiger om toch maar weer voor onze eigen uitvaart te sparen?

Karing
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mar 2007 18:10

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Karing »

Via de site van Radar heb ik de problemen bij Yarden aangegeven. Wellicht een idee als iedereen dit doet.

Naar mijn idee zullen er nog veel meer klachten gaan komen.
Heel veel verzekerden hebben de brief nog niet ontvangen. Ik heb hem ook pas voor 1 polis gekregen terwijl ik er 4 heb lopen.

Ik las het stukje dat je maar 50% van de premie terug gaat krijgen. Ik ben heel benieuwd of dit juridisch zomaar mogelijk is. Yarden verbreekt eenzijdig zonder toestemming een overeenkomst en dan ook nog met terugwerkende kracht. Mocht iemand met veel juridische kennis dit lezen dan ben ik heel benieuwd naar zijn/haar reactie.

jimny01
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2007 10:33

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door jimny01 »

vanaf maandag maar proberen er doorheen te komen met bellen, afgelopen vrijdag per telefoon wel een uur in de wachtrij gestaan.
Dus er zijn vele bellers en dan hebben we het nog niet eens over de mensen die het niet eens in de gaten hebben dat men genaaid wordt

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Jan9 »

Het lijkt mij stug dat zoiets kan.
Voorheen kon je je de polis ook premievrij door laten lopen, kan dat ook niet meer?
Een naturapolis is een naturapolis en niet anders.

jimny01
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2007 10:33

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door jimny01 »

Heb met een medewerker van Yarden gesproken, als het goed is krijgt iedereen nog een brief en ook nog een polis over het natura verzekerings pakket, deze brief en polis wordt binnen 14 dagen verzonden.

AlfredJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mar 2007 20:12

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door AlfredJ »

Ons overkwam het ook. Yarden wijzigde ongevraagd en éénzijdig de polisvoorwaarden van een "Naturapakket in Diensten" naar een verzekering op basis van een uit te keren bedrag. Schandalige manier van doen! Gelukkig ontdekten we dit 'handigheidje' van Yarden nog bijtijds, maar hoevelen zullen de 'nieuwe polis' ongelezen in de polismap hebben opgeborgen. Zij zullen tzt nog raar opkijken.
We hebben inmiddels een aangetekende brief aan Yarden verzonden waarin we protesteren tegen deze slinkse manier van doen. Ben benieuwd hoe de reactie zal zijn.
Het is inderdaad een goed idee dat alle gedupeerden zich gaan verenigen om juridisch e.e.a. aan te vechten.

Osinga
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2007 19:25

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Osinga »

Heb vandaag 28 maart een schriftelijke reactie ontvangen van Yarden
op mijn aangetekende klachtenbrief. Yarden zegt dat ze een intern onderzoek hebben gestart naar aanleiding van mijn klacht en dat ze binnen 14 dagen zullen reageren.

Radar heeft ook veel klachten ontvangen en heeft de zaak in behandeling genomen.

We wachten voorlopig maar even af.




We wachten maar

Zedonia
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2007 10:21

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Zedonia »

Beste Osinga,

Op mijn schrijven heb ik, denk ik net zo,n standaardbrief
ontvangen als u.
Ik vind het belangrijk de krachten te bundelen en daartoe geef ik mijn volledige steun.
Voor andere heb ik ook al een eensluidende brief geschreven en opgezonden naar Yarden.
Tevens heb ik mijn agent, die destijds mij deze verzekering heeft verkocht geschreven ( e-mail )
en als bijlage mijn correspondentie aan Yarden en de link Tros Radar voor het forum erbij.
Vriendelijke groet,
Zedonia

De Suus
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2007 12:53

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door De Suus »

Ook ik sluit me volledig aan om actie te gaan ondernemen tegen Yarden.
Het bedrag dat ik (lees nabestanden) krijg uitgekeerd bij overlijden om mij netjes te begraven staat totaal niet in evenredigheid met de reeds betaalde premies.
Om toch aan de in de eerder genoemde voorwaarden voor een begrafenis (waarvoor ik verzekerd was) te willen voldoen en daardoor de kosten zullen moeten worden beperkt, zal ik waarschijnlijk geen gebruik kunnen maken van een auto om mijn stoffelijk overschot te vervoeren en zelf moeten lopen naar de begraafplaats.
EEN SCHANDE IS HET!!!!
Dat dit allemaal maar kan en gewoon doorgaat in een beschaafd land.
Ik heb uiteraard inmiddels ook al een brief geschreven om mijn klacht kenbaar te maken, en deze verstuurd naar Yarden.

Karing
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mar 2007 18:10

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Karing »

Ook ik heb de standaard brief ontvangen als reactie op mijn schrijven. Het lijkt mij logisch een intern onderzoek te starten VOOR je aan zo'n schandalige actie gaat beginnen. Of nog beter een extern onderzoek bij je clienten of ze uberhaupt wel behoefte hebben aan zo'n poliswijziging. Mocht iemand van Yarden dit lezen dan geeft dit forum duidelijk antwoord. Mocht Yarden besluiten dit terug te gaan draaien dan blijf ik ontevreden want voor acties kan ik de komende jaren nog van hun verwachten? Mijn vertrouwen is volledig weg. Ik ben heel benieuwd hoe de andere forumschrijvers hierover denken.

Rakers
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2007 17:29

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Rakers »

Laatst gewijzigd door Rakers op 07 apr 2007 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

linda345
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2007 09:46

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door linda345 »

Mijn ouders hebben in 2004 ook een natura-verzekering afgesloten die Yarden nu eenzijdig opzegd.
Ook mijn ouders zijn hier niet mee accoord gegaan en hebben een aangetekende brief gestuurd.
Helaas voor Yarden, maar gezien de hoeveelheid reacties die hier geplaatst zijn denk ik dat hier het laatste woord nog niet over gezegd is.

Zedonia
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2007 10:21

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Zedonia »

reactie Yarden van 2 april 2007


Nieuwe Yarden-polis sluit beter aan op wensen klant

Bij Tros Radar zijn er klachten binnengekomen op de verandering in polissen van uw uitvaartverzekering bij Yarden. Veel van deze klachten zijn terug te voeren op miscommunicatie en onduidelijkheid, maar wat verandert er concreet? Yarden geeft hier een toelichting.

Het belangrijkste voor u als verzekerde is dat uw nieuwe verzekering geen nadelen oplevert: na de omzetting kunt u met de polis hetzelfde afnemen als voorheen. Er is dus geen enkele achteruitgang ten opzichte van de situatie vóór de conversie. Uw oude rechten/waarde blijven/blijft gehandhaafd en uw verzekering is nog steeds een natura verzekering. Weliswaar in de vorm van een som maar we keren geen geld uit; we vergoeden de benodigde diensten. Het grote voordeel is dat u nu meteen kunt zien waarvoor u verzekerd bent.

Wat verandert er voor u?
De verzekeringen uit het verleden waren gebaseerd op een naturapakket waarin een aantal vaste diensten was opgenomen. De afgelopen jaren hebben wij gemerkt dat zo’n standaardpakket vaak niet overeenkomt met de individuele wensen van onze klanten. Er kwamen steeds meer klachten binnen over de starheid van de oude pakketten. Steeds meer klanten willen hun eigen unieke invulling geven aan hun uitvaart en wensen dus meer keuzevrijheid in diensten. Die wensen pasten vaak niet binnen het afgesproken pakket en in de praktijk leidde dit bijna altijd tot een bijnota (extra rekening). Bovendien werden sommige andere vastgelegde diensten binnen het pakket niet afgenomen.

Om beter in te kunnen spelen op de keuzevrijheid van onze klanten zetten we dit jaar al onze polissen om naar de nieuwe ‘Yarden natura-uitvaartverzekering’. Het grote voordeel van deze nieuwe polis is dat u niet meer gebonden bent aan de diensten uit de pakketverzekering. U bent vrij uw eigen keuzes te maken. Dit houdt in dat u dus ook nog steeds kunt kiezen voor uw oude dienstenpakket. Het grootste verschil is, dat op uw polis niet meer het pakket diensten is aangegeven, maar het bedrag waarvoor u uw eigen diensten kunt kiezen. Een volledige eigen invulling precies zoals het past bij de belofte waar Yarden voor staat: “Iedere uitvaart uniek”.

Mocht u naar aanleiding van deze toelichting nog vragen hebben, neemt u dan contact op met het Yarden Contactcentrum via het gratis telefoonnummer 0800 – 1292.

Mijn commentaar:
Hoe breng je het hé, geef mij maar een schriftelijke garantie, dat er niets veranderd aan de vorige situatie en laat de "oude" polis blijven zoals die is, dat had ik graag gelezen.
Hoe denken de andere gedupeerden er over?
Geef hier uw reactie s.v.p.
Groeten Zedonia

Klaas_
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 apr 2007 18:23

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Klaas_ »

Ik heb (of beter had) een natura verzekeringspakket en heb deze week ook een bezwaarschrift ingediend. De site van Yarden (zie bijvoorbeeld daar ook de veelgestelde vragen) is overduidelijk voor wat betreft de omzetting naar een kapitaalverzekering. In de naam van de nieuwe verzekering mag dan nog wel het woord 'natura' voorkomen, maar in de praktijk is het oude natura verzekeringsstelsel overboord gegooid. Waar eerder mijn verzekering een compleet dienstenpakket dekte, wordt nu volgens de nieuwe polis tot slechts maximaal ca. 2000 euro aan uitvaartkosten vergoed. En dat is bovendien zonder jaarlijkse indexering.

Het is belachelijk dat Yarden dat tijdens de uitzending van Radar dit afdoet als een miscommunicatie/misverstand. Ik ben bijzonder teleurgesteld in deze handelswijze van Yarden en hoop dat de consumentenorganisaties hier echt werk van gaan maken en zich niet met een kluitje in het riet laten wegsturen.

Het is trouwens sowieso vreemd dat Yarden de voorwaarden zomaar eenzijdig kan wijzigen, zonder dat er een duidelijke noodzakelijk reden daarvoor wordt gegeven. Meer flexibiliteit? Dat biedt je juist door mensen bovenop hun huidige verzekering keuzes te bieden; niet door de huidige verzekering uit te kleden. Te dure administratieve kosten door de veelheid aan mogelijke verzekeringen? Schrap dan het aantal mogelijkheden voor nieuwe verzekernemers, maar verander niet ineens de voorwaarden voor de huidige verzekernemers.

Zedonia
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2007 10:21

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Zedonia »

Heb je ze ook door Klaas?

Het natura , zoals zij het nu laten uitkomen,beperkt zich tot een bedrag dat je zelf mag besteden aan diensten en goederen,maar dan wel via Yarden, het houdt geen rekening met, zoals je zelf opmerkt de grenzeloze inflatie.
Dat is het addertje onder het gras, het risico wordt hen te groot.
Er is trouwens nog nooit een verzekeringsonderneming geweest die rekening houdt met de belangen van de verzekerde, komen ze er financieel niet uit, dan worden de premies verhoogd of nog erger, zoals in ons geval, doeken ze de mogelijk voor hen verlieslijdende polis op en komen dan met een redenatie, dat wij het niet begrijpen en dat er een misverstand heeft plaats gevonden, maar ondertussen.
Juridisch wil ik wel eens zien of wij het inderdaad weer eens niet goed hebben begrepen, wat ik en met mij vele anderen zeggen is:
“Onbehoorlijk gedrag dat is het”.

Karing
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mar 2007 18:10

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Karing »

Ik ben het helemaal jullie eens (Klaas, Zedonia) Yarden kan het mooi brengen maar ondertussen is er maar 1 partij die er beter van wordt en dat zijn niet wij als verzekerden.

Vraag is hoe nu verder? Hebben jullie suggesties?

Gesloten