LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Op Makro benzine kom je niet ver!
Op Makro benzine kom je niet ver!
Het was vrijdag 29 juni, en ik ben op weg naar Hongarije. Afgelopen zondag de auto tjokvol getankt bij de Makro Delft 1,39 euro per liter vrij goedkoop dacht ik.
Die zondag heb ik aleen 16 km naar Rotterdam gereden, alwaar hij tot deze vrijdag geparkeerd bleef staan. Bij vertrek naar Duitsland gaf de benzine meter gewoon helemaal vol aan, en de meter zakte ook geleidelijk, dus geen gestolen benzine of lekke tank
In Duitsland was mijn tank na 349 km al half leeg, en ik dacht ”help, wat is dit?”
Normaal rijdt mijn auto gemiddeld 1 op 18 a19 en een halve tank komt overeen met ruim 400 km.
Problemen met de motor? Nou nee dus naar later bleek.
In Duitsland getankt bij de Aral, per liter ook zo rond de 1,40 euro. Er ging ruim 26,5 liter in
/ 349 = 13,16. Dat is dus flink wat minder dan normaal
Dus ik zat even in de rats de rest van de weg, hield mijn benzine meter scherp in de gaten, en wat bleek, het eerste streekje verdween pas na 150 kilometer. Zo kon ik mijn autootje “een smart 1150cc ForFor” weer.
Doorgereden tot mijn meter weer half stond. 465 km op een halve tank.
Ik was weer een blije rijder. Ik kon zonder zorgen op deze tank benzine doorrijden tot aan de Duits/Oosterijkse grens aldaar exact 15 liter getankt 1,25 euro per liter om Oosterijk ook ruim door te kunnen en aan de Hongaarse grens nog in Oosterijk weer bij Aral, voor 1,14.9 euro per liter volgetankt
Ik had in totaal dus 1264,4 km gereden hiervan gaat 349 km af gereden met de Makro benzine
Blijft over 915,4 km gereden op een tank Aral benzine en 15 liter Oosterijkse Shell laatste tank Aral Oosterijk en de 15 liter Shell waren 44,95 liter, ik kon het echt niet meer afronden naar 45 liter, dus weer Sjokvol komt dit op 1 liter op 20,37 km. En dan zat er vanuit Duitsland nog een halve tank Makro blubber in ook. Die blubber is er nu gelukkig bijna uit, zodat ik in Hongarij alwaar ik snelheden tussen de 90 en 50 km rij meestal 1 op 23 km haal.
De gehele weg Nederland, Duitsland en Oosterijk, rond de 120 km gereden waar het kon, en 100 of 80 bij wegwerkzaamheden (best veel nog)
Alle tankbeurten gewoon standaard euro 95 getankt
Maar, nu de vraag wat de Makro met haar benzine doet?
Pompkijkglas was vol. Dat is een ijkmeting, maar ik vermoed dat de benzine is gemengd met spul wat benzine flink doet uitzetten. Andere mogelijkheid een lager ontbranding. Ik heb geen mindere rij eigenschappen bemerkt.
Ik ben op de hoogte , dat benzine uitzet bij hogere temperaturen. Maar 1/3 vind ik wel heel erg veel?
Er is dus iets met die Makro benzine aan de hand waarmee goedkoop heel erg duurkoop wordt!
Die zondag heb ik aleen 16 km naar Rotterdam gereden, alwaar hij tot deze vrijdag geparkeerd bleef staan. Bij vertrek naar Duitsland gaf de benzine meter gewoon helemaal vol aan, en de meter zakte ook geleidelijk, dus geen gestolen benzine of lekke tank
In Duitsland was mijn tank na 349 km al half leeg, en ik dacht ”help, wat is dit?”
Normaal rijdt mijn auto gemiddeld 1 op 18 a19 en een halve tank komt overeen met ruim 400 km.
Problemen met de motor? Nou nee dus naar later bleek.
In Duitsland getankt bij de Aral, per liter ook zo rond de 1,40 euro. Er ging ruim 26,5 liter in
/ 349 = 13,16. Dat is dus flink wat minder dan normaal
Dus ik zat even in de rats de rest van de weg, hield mijn benzine meter scherp in de gaten, en wat bleek, het eerste streekje verdween pas na 150 kilometer. Zo kon ik mijn autootje “een smart 1150cc ForFor” weer.
Doorgereden tot mijn meter weer half stond. 465 km op een halve tank.
Ik was weer een blije rijder. Ik kon zonder zorgen op deze tank benzine doorrijden tot aan de Duits/Oosterijkse grens aldaar exact 15 liter getankt 1,25 euro per liter om Oosterijk ook ruim door te kunnen en aan de Hongaarse grens nog in Oosterijk weer bij Aral, voor 1,14.9 euro per liter volgetankt
Ik had in totaal dus 1264,4 km gereden hiervan gaat 349 km af gereden met de Makro benzine
Blijft over 915,4 km gereden op een tank Aral benzine en 15 liter Oosterijkse Shell laatste tank Aral Oosterijk en de 15 liter Shell waren 44,95 liter, ik kon het echt niet meer afronden naar 45 liter, dus weer Sjokvol komt dit op 1 liter op 20,37 km. En dan zat er vanuit Duitsland nog een halve tank Makro blubber in ook. Die blubber is er nu gelukkig bijna uit, zodat ik in Hongarij alwaar ik snelheden tussen de 90 en 50 km rij meestal 1 op 23 km haal.
De gehele weg Nederland, Duitsland en Oosterijk, rond de 120 km gereden waar het kon, en 100 of 80 bij wegwerkzaamheden (best veel nog)
Alle tankbeurten gewoon standaard euro 95 getankt
Maar, nu de vraag wat de Makro met haar benzine doet?
Pompkijkglas was vol. Dat is een ijkmeting, maar ik vermoed dat de benzine is gemengd met spul wat benzine flink doet uitzetten. Andere mogelijkheid een lager ontbranding. Ik heb geen mindere rij eigenschappen bemerkt.
Ik ben op de hoogte , dat benzine uitzet bij hogere temperaturen. Maar 1/3 vind ik wel heel erg veel?
Er is dus iets met die Makro benzine aan de hand waarmee goedkoop heel erg duurkoop wordt!
-
- Berichten: 1282
- Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
Tsja zonder meetapparatuur van TNO is dit natuurlijk niet te controleren: je rijdt niet overal even snel, een analoge meter is natuurlijk een ENORM grove aanduiding van de daadwerkelijke hoeveelheid benzine in de tank.
Luchtdruk, wegdek, helling, bandenspanning, snelheid, max. snelheid, allemaal beïnvloeden ze het verbruik.
Het kan natuurlijk dat het octaangehalte minder goed is van die Makro spul, maar als ze een Euro 95 aanduiding gebruiken voor hun pis dan moet dat aan zekere eisen voldoen lijkt me zo. En als het daar niet aan voldeed, dan was die toko allang opgedoekt: dat wordt echt wel gecontroleerd enzo.
Luchtdruk, wegdek, helling, bandenspanning, snelheid, max. snelheid, allemaal beïnvloeden ze het verbruik.
Het kan natuurlijk dat het octaangehalte minder goed is van die Makro spul, maar als ze een Euro 95 aanduiding gebruiken voor hun pis dan moet dat aan zekere eisen voldoen lijkt me zo. En als het daar niet aan voldeed, dan was die toko allang opgedoekt: dat wordt echt wel gecontroleerd enzo.
-
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
Tank regelmatig bij de Makro Delft en heb nog nooit problemen gehad.
Onze auto is inmiddels 8 jaartjes jong ...
Lieske
Onze auto is inmiddels 8 jaartjes jong ...
Lieske
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
Tank bij verschillende pompen 5 liter doe het tankje dicht en ga het wegen, en kijk wat het gewicht is!
Doe dit bij meerdere pompen en je weet wie teveel of tekort leverde, en ook per pomp kan er verschil zijn, dus welke slang pak je?
Bij een station getest, na een TV uitzending en we zagen 3% verschil tussen de beste en slechtste pomp!
Doe dit bij meerdere pompen en je weet wie teveel of tekort leverde, en ook per pomp kan er verschil zijn, dus welke slang pak je?
Bij een station getest, na een TV uitzending en we zagen 3% verschil tussen de beste en slechtste pomp!
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
oke dirk.
Maar ik heb een verschil van 30%
En dan vraag ik me af? mijn eerdere vermelding.
En die 30% kan ook niet verklaart worden door luchtdruk. Zoals ik al eerder schreef, bandenspanning was bij mijnvolgende km's ook hetzelfde?
Maar ik heb een verschil van 30%
En dan vraag ik me af? mijn eerdere vermelding.
En die 30% kan ook niet verklaart worden door luchtdruk. Zoals ik al eerder schreef, bandenspanning was bij mijnvolgende km's ook hetzelfde?
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
als je geen betrouwbare weegschaal hebt, een doorzichtige benzine tank kun je strepen, en anders vol tot randje, en dan kijken hoeveel erin zit en wat op pomp staat,
een volle zwarte 5 liter zou dan bijna 6 liter bevatten, en daarna gewoon in auto laten lopen, zo meet je wel de verschillen tussen pompen, maar niet 100% betrouwbaar, het doorbuigen heb je ook nog!
Het gewicht als je precies een heel aantal liters tankt blijft bij elke temperatuur gelijk, dus met tank wegen en als ik 3 liter tank, niet minder wegens tolerantie bij starten, weet je het!
Mijn probleem met LPG is dat ik steeds tot laatste moet leeg rijden en dan met dure benzine (2,5x duurder) de pomp moet halen!
Maar bij voltanken en delen door km van dagteller kom ik ook erg ver, maar niet elke pomp stopte op dezelfde einddruk, de drukmeters slaan bij merkpomp eerder af, 7 ato dan de merkloze.... op 9 ato, en of het geplaatste metertje op de pomp betrouwbaar is kan ik nooit controleren!
Dus benzine en diesel zijn met weegschaal altijd makkelijk en goedkoop na te wegen!
een volle zwarte 5 liter zou dan bijna 6 liter bevatten, en daarna gewoon in auto laten lopen, zo meet je wel de verschillen tussen pompen, maar niet 100% betrouwbaar, het doorbuigen heb je ook nog!
Het gewicht als je precies een heel aantal liters tankt blijft bij elke temperatuur gelijk, dus met tank wegen en als ik 3 liter tank, niet minder wegens tolerantie bij starten, weet je het!
Mijn probleem met LPG is dat ik steeds tot laatste moet leeg rijden en dan met dure benzine (2,5x duurder) de pomp moet halen!
Maar bij voltanken en delen door km van dagteller kom ik ook erg ver, maar niet elke pomp stopte op dezelfde einddruk, de drukmeters slaan bij merkpomp eerder af, 7 ato dan de merkloze.... op 9 ato, en of het geplaatste metertje op de pomp betrouwbaar is kan ik nooit controleren!
Dus benzine en diesel zijn met weegschaal altijd makkelijk en goedkoop na te wegen!
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
Ja, ik weet het, ik dwaal af van het oorspronkelijke onderwerp, maar de volgende zin van D1RK trok mijn aandacht:
Ik rij zelf ook op LPG, maar ik heb nog nooit gehoord dat ik eerst mijn tank moet leegrijden. Ik tank altijd ruim op tijd (na ongeveer 500 km, terwijl 600 km haalbaar is) om niet op die dure benzine te hoeven rijden. Waarom moet jij eerst leegrijden?Mijn probleem met LPG is dat ik steeds tot laatste moet leeg rijden en dan met dure benzine (2,5x duurder) de pomp moet halen!
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
@ Osseworst.
Ik rij liever niet leeg, lampje motor storing begint dan enkele keren te branden, maar zo heb je wel een indruk hoeveel liters erin kunnen, en dat verschilde, ik was dus 4x leeg en na het vullen was het tussen de 52,43 en 54,77 liter... dus toch verschil.
Ik dacht aan de pomp, maar ook de druk is belangrijk, als de tank bij station leeg is krijg je minder dan bij verse voorraad!
Ook de pomp zelf is niet altijd gelijk, dus maximale vulling verschillen.
Verder is mijn rijstijl ook elke dag anders, dus verbruik per 400 km is ook niet mogelijk.
De boordcomputer geeft bij 70 km op lange afstanden en rustige weg 1 op 20, maar bij praktijk kom ik eerder op 1 op 11...
Maar ik weet geen methode om te controleren of ik wel genoeg liters krijg en wat de afwijking is!
De enige methode is de weegschaal, dus bij benzine of diesel pak je een tankje en bij 3 liter heb je een bepaald gewicht en kun je met het leeggewicht de kilo's bereken.
Met Gas moet ik eerst de tank uitbouwen en dat is iets teveel werk, maar als ik over afgelopen 6000 km terug reken zie ik dat 3 merkloze pompen juist langer kan rijden per liter dan die dure merkpomp!
Ik bereken dus de liters gedeeld door de km dus ....
Alleen als ik meer dan 40 liter tank is het betrouwbaar, dus ruim 400 km, kortere stukken is te wisselend, want file of stadsverkeer is anders dan 120 constant, of de 80 km wegen.
Daarom heb ik in het bedrijf nu een heftruck op gas, met wisselbare tank en die kunnen we wegen, dus KG t.o.v. de getankte liters!
de snelkoppelling mag hier wel, en bij auto's niet.
We hebben 3 tanks en weten het leeggewicht, dus zien hoeveel liters welk gewicht heeft!
Helaas is deze methode niet in heel nederland mogelijk, en ook hier is de goedkoopste witte pomp ook de meeste kilo's per liter getankte brandstof, maar ook de pompen onderling, er staan er 4 zijn niet gelijk!
Ik rij liever niet leeg, lampje motor storing begint dan enkele keren te branden, maar zo heb je wel een indruk hoeveel liters erin kunnen, en dat verschilde, ik was dus 4x leeg en na het vullen was het tussen de 52,43 en 54,77 liter... dus toch verschil.
Ik dacht aan de pomp, maar ook de druk is belangrijk, als de tank bij station leeg is krijg je minder dan bij verse voorraad!
Ook de pomp zelf is niet altijd gelijk, dus maximale vulling verschillen.
Verder is mijn rijstijl ook elke dag anders, dus verbruik per 400 km is ook niet mogelijk.
De boordcomputer geeft bij 70 km op lange afstanden en rustige weg 1 op 20, maar bij praktijk kom ik eerder op 1 op 11...
Maar ik weet geen methode om te controleren of ik wel genoeg liters krijg en wat de afwijking is!
De enige methode is de weegschaal, dus bij benzine of diesel pak je een tankje en bij 3 liter heb je een bepaald gewicht en kun je met het leeggewicht de kilo's bereken.
Met Gas moet ik eerst de tank uitbouwen en dat is iets teveel werk, maar als ik over afgelopen 6000 km terug reken zie ik dat 3 merkloze pompen juist langer kan rijden per liter dan die dure merkpomp!
Ik bereken dus de liters gedeeld door de km dus ....
Alleen als ik meer dan 40 liter tank is het betrouwbaar, dus ruim 400 km, kortere stukken is te wisselend, want file of stadsverkeer is anders dan 120 constant, of de 80 km wegen.
Daarom heb ik in het bedrijf nu een heftruck op gas, met wisselbare tank en die kunnen we wegen, dus KG t.o.v. de getankte liters!
de snelkoppelling mag hier wel, en bij auto's niet.
We hebben 3 tanks en weten het leeggewicht, dus zien hoeveel liters welk gewicht heeft!
Helaas is deze methode niet in heel nederland mogelijk, en ook hier is de goedkoopste witte pomp ook de meeste kilo's per liter getankte brandstof, maar ook de pompen onderling, er staan er 4 zijn niet gelijk!
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
349km plus 16km naar Rotterdam is 365km. Normaal red je 400km op een halve tank. Dat is een verschil van 35km die kan komen door file rijden, snel optrekken, je meter niet meteen op 0 zetten, een pomp die eerder afslaat waardoor je een liter minder benzine tankt, etc., etc.. Al met al is het spijkers op laag water zoeken.In Duitsland was mijn tank na 349 km al half leeg, en ik dacht ”help, wat is dit?”
Normaal rijdt mijn auto gemiddeld 1 op 18 a19 en een halve tank komt overeen met ruim 400 km.
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
ik heb ooit gehoord dat de benzine van makro een hoog gehalte hebben aan bezinksel en ander kanker zooi
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
Dat klopt niet. De benzine moet namelijk ook gewoon aan de ISO eisen voldoen.
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
een andere kennis had een neiuwe filter nodig omdat er allemaal rotzooi in zat
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
ik ben er ook van overtuigd dat de benzine van de ene pomp niet 'tzelfde is als van de andere pomp. Ongeacht de ISO eisen of standaarden. Als ik in België tank rij ik 20-25% meer kilometers op een volle tank als dat ik bij de witte pomp hier in NL tank tegen een ook nog 6-8% lagere aankoopprijs, dus de dan is de keuze niet meer moelijk.
2 redenen om in NL niet meer te tanken.
2 redenen om in NL niet meer te tanken.
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
Klopt, benzine is kankerverwekkend, en je moet er dus niet teveel van drinken. Nog beter is de benzine te vervangen door een kopje thee of bronwater te vervangen, dat voorkomt maagkanker.de benzine van makro een hoog gehalte hebben aan bezinksel en ander kanker zooi
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
Die 20 tot 25% is zelfs technisch onmogelijk.ik ben er ook van overtuigd dat de benzine van de ene pomp niet 'tzelfde is als van de andere pomp. Ongeacht de ISO eisen of standaarden. Als ik in België tank rij ik 20-25% meer kilometers op een volle tank als dat ik bij de witte pomp hier in NL tank tegen een ook nog 6-8% lagere aankoopprijs, dus de dan is de keuze niet meer moelijk.
2 redenen om in NL niet meer te tanken.
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
Leuk he, die betweters...
Maar goed, nog even voor magel725 dan.
Met een volle tank van de NLse witte pomp haal ik de 500 km niet eens, met een volle tank 'Belgische' benzine haal ik ruim 600 km.
Dus wat zegt dan nou over de technische onmogelijkheid hmm ?
Maar goed, nog even voor magel725 dan.
Met een volle tank van de NLse witte pomp haal ik de 500 km niet eens, met een volle tank 'Belgische' benzine haal ik ruim 600 km.
Dus wat zegt dan nou over de technische onmogelijkheid hmm ?
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
Ik haal geen km.op een volle tank ik rij nml.in een auto.
Als ik mijn tank vol gooi dan rij ik 600 km. op 35 ltr..
Nissan-Micra.
Als ik mijn tank vol gooi dan rij ik 600 km. op 35 ltr..
Nissan-Micra.
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
Afhankelijk natuurlijk van de buitentemperatuur en natuurlijk de afstanden die je rijdt, en daarbij nog hoe is de stand van het gaspedaal, en zelfs de windrichting kan invloed hebben op het verbruik van de wagen,
Zelf rijdt ik een Toyota Yaris 1300 bj. 2002,
Normaal gebruik, stadsverkeer, snelwegverkeer 120 km/uur korte stukjes, e.d. gem. verbruik 1:13,
Lange afstanden met warm weer, weinig wind, rustig rijden op snelwegen max 100 km/uur, 1:18.8!,
Verbruik is inderdaad moeilijk te berekenen, en kan eigenlijk alleen voor dit doel speciale ingerichte locatie gebeuren, een gemiddeld verbruik is slechts oppervlakkig,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Zelf rijdt ik een Toyota Yaris 1300 bj. 2002,
Normaal gebruik, stadsverkeer, snelwegverkeer 120 km/uur korte stukjes, e.d. gem. verbruik 1:13,
Lange afstanden met warm weer, weinig wind, rustig rijden op snelwegen max 100 km/uur, 1:18.8!,
Verbruik is inderdaad moeilijk te berekenen, en kan eigenlijk alleen voor dit doel speciale ingerichte locatie gebeuren, een gemiddeld verbruik is slechts oppervlakkig,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
mijn motto haal goede brandstof, en niet bij een witte pomp.
Laatst gewijzigd door hermen op 29 nov 2007 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Op Makro benzine kom je niet ver!
Onzin, lariekoek en apekool!
Witte pompen kopen gewoon brandstof gewoon op de vrije markt! Vermenging met andere producten is niet toegestaan indien gebruikt als motorbrandstof!
En je bewering dat je geen liter krijgt maar wel liters betaalt is regelrechte onzin, nog nooit van het Ijkwezen gehoord? 4q34dZij keuren de meters op de pompen en als er iets niet klopt wordt de pomp uitgeschakeld tot het moment dat hij de juiste hoeveelheid getankte brandstof aangeeft!
Lekker zo'n broodje aap?
Witte pompen kopen gewoon brandstof gewoon op de vrije markt! Vermenging met andere producten is niet toegestaan indien gebruikt als motorbrandstof!
En je bewering dat je geen liter krijgt maar wel liters betaalt is regelrechte onzin, nog nooit van het Ijkwezen gehoord? 4q34dZij keuren de meters op de pompen en als er iets niet klopt wordt de pomp uitgeschakeld tot het moment dat hij de juiste hoeveelheid getankte brandstof aangeeft!
Lekker zo'n broodje aap?
Laatst gewijzigd door caruso op 28 nov 2007 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.