LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] prijsverhoging levensmiddelen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

prijsverhoging levensmiddelen

Ongelezen bericht door FerryG »

Gisteren zijn we voor het eerst in enkele maanden weer in Nederland geweest om boodschappen te doen; in Nederland is bijna alles namelijk goedkoper dan in België.

We hadden al in het nieuws gehoord dat de prijs van een heleboel levensmiddelen met plm 30% zou stijgen. Nou, dat bleek wel! Bij de Aldi was het brood van 29 cent naar 49 cent gestegen, een verhoging van 69%!!!

Mag dat zomaar?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: prijsverhoging levensmiddelen

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat mag zomaar.
De winkelieren mogen zelf de prijzen bepalen.

En dat is maar goed ook.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: prijsverhoging levensmiddelen

Ongelezen bericht door FerryG »

Denk je? Als de middenstand 30% heeft aangekondigd, is er toch sprake van een afspraak waaraan ze zich niet houden?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: prijsverhoging levensmiddelen

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat heeft niks met prijsafspraken te maken.

Als de fabrikanten hun prijzen verhogen, moeten de winkeliers dat ook doen.

Je moet verder kijken dan alleen naar de winkelier.

Het is maar een tip. :lol:

BMS.Purmerend

Re: prijsverhoging levensmiddelen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

een mede oorzaak is.
Een cirkel blijft een cirkel hoeveel heb je dan betaald.

Ik bedoel je wilt 10% meer loon op de 1000.
Hoeveel = dit per maand netto meer…..

Jij verdient voor jouw baas gewoon per maand 10.000 euro (bruto)
Het bedrijf heeft voor het gemak, 10 mensen in dienst. = dus 10x10.000 =……

Allemaal (10 stuks) willen zij 10% meer verdienen. Dus totaal =……
Hoeveel komt de baas nu te kort in vergelijking de 10x10.000

Met hoeveel moet het product per maand dan weer om hoog om de zelfde winst te halen.

Oké, je wil weer 10% gaan wij weer opnieuw. Deze cyclus blijf maar doorgaan tot dat de baas zegt het product mag niet meer hoger ik moet er nu twee ontslaan om het product verkoopbaar te houden. Dus eind conclusie verhoging van producten is de schuld aan loonsverhoging

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: prijsverhoging levensmiddelen

Ongelezen bericht door kweenie »

Het punt is dat de laatste tijd bijna alle basisgrondstoffen veel in prijs zijn gestegen. Producten waarvan de prijs voor een groot deel van de basisgrondstoffen afhankelijk zijn, zullen dus relatief veel in prijs (gaan) stijgen. Producten met veel marge of veel handelingen tussen grondstof en eindproduct zullen minder stijgen.

Als de grondstoffen voor een brood, zoals graan, met 20 ct stijgen, dan betekent dat voor het goedkoopste aldi-brood een grote prijsstijging. Als een duur AH brood van 1.99 dan naar 2.19 stijgt, dan valt dat niet zo op.

Daar komt bij dat supermarkten de laatste paar jaar vanwege de 'supermarktoorlog' bij stijgingen van de inkoopsprijs eerder de marges en kosten hebben verlaagd dan de prijzen verhoogd. Misschien dat die inhaalslag nu ook plaatsvindt.

Overigens, de grondstofprijsstijgingen hebben een aantal oorzaken. Belangrijkste is de toegenomen welvaart in oostelijk azië (zoals china, india), waar ongeveer de halve wereldbevolking woont. Daar is in een paar jaar tijd de welvaart veel toegenomen, waardoor daar veel meer wordt geconsumeerd. Bij een zelfde aanbod geeft dat dus grote prijsstijgingen. Vandaar dat wel te voorspellen is dat de prijzen van sommige levensmiddelen veel zullen stijgen. (Heeft dus niet te maken met kartelvorming of zo.)

Die prijsstijgingen zijn trouwens een internationaal fenomeen. Toevallig was er kort geleden op bijna de zelfde dag een bericht over prijsstijgingen op de Britse radio en op de Nederlandse radio. Het afgelopen jaar zijn de gemiddelde supermarktprijzen in beide landen volgens mij iets van 11% of 12% gestegen. Ik weet het exacte getal niet meer, maar het viel me op dat het hier gelijk was aan Engeland.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: prijsverhoging levensmiddelen

Ongelezen bericht door FerryG »

Ja, dat weet ik allemaal wel, maar 69%... dat is toch buiten alle proporties!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: prijsverhoging levensmiddelen

Ongelezen bericht door BBCS »

Maakt niet uit of je dat vind.

Als jij vind als consument dat die prijzen niet opeens zo hoog verhoogd mogen worden en dat er een wettelijke controle op moet zitten, dan vind ik als winkelier zijnde dat er wettelijke bepalingen moeten komen dat de winstmarge niet onder de 15% a 25% mag zitten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: prijsverhoging levensmiddelen

Ongelezen bericht door kweenie »

De graanprijs is in een jaar tijd ongeveer verdubbeld. Een stijging van 20 ct per brood is daardoor wel goed verklaarbaar.

Ik ben trouwens nog vergeten te melden dat de slechte oogsten natuurlijk ook een van de belangrijkste factoren zijn voor de gestegen prijzen. Een andere factor, die op langere termijn ook invloed heeft, is het gebruik van graan, en landbouwgrond in het algemeen, voor brandstof.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: prijsverhoging levensmiddelen

Ongelezen bericht door FerryG »

Je weet het leuk te brengen, maar ik moet de middenstander nog meemaken die de prijzen met 69% verlaagt als de grondstoffen goedkoper worden.
En als ze 30% aankondigen, mogen we aannemen dat de inkoopsprijs 30% stijgt, dus het is nergens goed voor om iets 69% te laten stijgen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: prijsverhoging levensmiddelen

Ongelezen bericht door kweenie »

Als de prijzen van veel levensmiddelen gemiddeld met 30% stijgen, dan zijn er producten die meer en die minder stijgen. Zeker voor producten met een prijs die dicht bij de prijs van de grondstoffen ligt, zoals dit brood, zal de prijsstijging hoger zijn. Ik denk dat de prijs van een brood met een prijs van bv. 1.30, redelijk normale prijs volgens mij, zo'n 30 ct zal stijgen en dan zit je op ongeveer 25% verhoging.

En over dat middenstanders de prijzen niet verlagen bij prijsdalingen, kijk eens bij de groente- en fruit afdeling. Daar zijn de prijzen het hele jaar door aan verandering onderhevig. Soms gaan ze omhoog, soms omlaag. Dan kun je gaan klagen dat de aardbeien ineens 2 keer zo duur zijn, maar die prijzen gaan over een half jaar echt wel weer naar beneden. Flauw voorbeeld natuurlijk, maar het geeft wel aan dat hoe dichter de producten bij de landbouw(oogsten) staan, hoe meer de prijzen aan verandering onderhevig zijn. In beide richtingen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: prijsverhoging levensmiddelen

Ongelezen bericht door BBCS »

En over dat middenstanders de prijzen niet verlagen bij prijsdalingen, kijk eens bij de groente- en fruit afdeling. Daar zijn de prijzen het hele jaar door aan verandering onderhevig. Soms gaan ze omhoog, soms omlaag. Dan kun je gaan klagen dat de aardbeien ineens 2 keer zo duur zijn, maar die prijzen gaan over een half jaar echt wel weer naar beneden. Flauw voorbeeld natuurlijk, maar het geeft wel aan dat hoe dichter de producten bij de landbouw(oogsten) staan, hoe meer de prijzen aan verandering onderhevig zijn.
De prijsstijgingen en prijsdalingen hebben ook te maken met het systeem vraag en aanbod.

Iets wat we bijna allemaal op school geleerd hebben.

164nick
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2008 13:15

Re: prijsverhoging levensmiddelen

Ongelezen bericht door 164nick »

wat mij opvalt is dat sinds enkele maanden LIDL niet meer de goedkoopste is en AH niet meer de duurste.

Gesloten