LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-chipkaart en reisprincipe NS

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
guidovanh
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 aug 2009 19:15

OV-chipkaart en reisprincipe NS

Ongelezen bericht door guidovanh »

Op http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/ ... sprincipe/ lees ik dat een reis wellicht nadelig voor je kan uitpakken, omdat je 35 minuten uitgecheckt moet zijn.
Wellicht is het een optie om een tweede OV-chipkaart aan te schaffen voor het deel van de reis zonder korting.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: OV-chipkaart en reisprincipe NS

Ongelezen bericht door berndv »

ik las het inderdaad net op een nieuwssite. Rare manier van de ns. Vroegah, toen we nog de ouderwetse papieren kaartjes kochten, kocht je gewoon 2 kaartjes. 1 voor het deel van de reis voor 9 uur en 1 voor het deel vanaf het eerste station na 9 uur. Ik snap de insteek wel, ns wil zo veel mogelijk de kortingsreiziger uit de spits halen.

guidovanh
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 aug 2009 19:15

Re: OV-chipkaart en reisprincipe NS

Ongelezen bericht door guidovanh »

Inderdaad, zo reisde ik vroeger ook. Maar nu moet je wel óf 35 minuten wachten óf vlug naar het poortje rennen om uit- en in te checken.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: OV-chipkaart en reisprincipe NS

Ongelezen bericht door GJvdZ »

berndv schreef:ik las het inderdaad net op een nieuwssite. Rare manier van de ns. Vroegah, toen we nog de ouderwetse papieren kaartjes kochten, kocht je gewoon 2 kaartjes. 1 voor het deel van de reis voor 9 uur en 1 voor het deel vanaf het eerste station na 9 uur. Ik snap de insteek wel, ns wil zo veel mogelijk de kortingsreiziger uit de spits halen.
Dat laatste is niet meer dan logisch. De veelbetalende klant moet je toch wat meer koesteren dan de minder betalende reiziger. Zou ik zelf als klant ook waarderen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: OV-chipkaart en reisprincipe NS

Ongelezen bericht door grun »

berndv schreef:ik las het inderdaad net op een nieuwssite. Rare manier van de ns. Vroegah, toen we nog de ouderwetse papieren kaartjes kochten, kocht je gewoon 2 kaartjes. 1 voor het deel van de reis voor 9 uur en 1 voor het deel vanaf het eerste station na 9 uur. Ik snap de insteek wel, ns wil zo veel mogelijk de kortingsreiziger uit de spits halen.
Dat systeem met twee verschillende kaartjes werkt ook nu nog, maar het is wel weer omslachtig.

Als je maar een kaartje hebt, moet je minimaal 35 minuten wachten op het overstapstation. Er is nog een derde manier, tot nu toe minder algemeen bekend. Als op het overstapstation nog een andere vervoerder rijdt, kun je eerst bij de ns uitchecken, bij die andere vervoerder inchecken en meteen weer uitchecken, twee minuten wachten, daarna weer inchecken bij de ns. Op die manier heb je geen twee kaartjes nodig en hoef je ook geen 35 minuten te wachten.

Bron: http://www.volkskrant.nl/economie/korti ... ~a4392343/ (laatste alinea).

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: OV-chipkaart en reisprincipe NS

Ongelezen bericht door Dirkie »

grun schreef:
berndv schreef:ik las het inderdaad net op een nieuwssite. Rare manier van de ns. Vroegah, toen we nog de ouderwetse papieren kaartjes kochten, kocht je gewoon 2 kaartjes. 1 voor het deel van de reis voor 9 uur en 1 voor het deel vanaf het eerste station na 9 uur. Ik snap de insteek wel, ns wil zo veel mogelijk de kortingsreiziger uit de spits halen.
Dat systeem met twee verschillende kaartjes werkt ook nu nog, maar het is wel weer omslachtig.

Als je maar een kaartje hebt, moet je minimaal 35 minuten wachten op het overstapstation. Er is nog een derde manier, tot nu toe minder algemeen bekend. Als op het overstapstation nog een andere vervoerder rijdt, kun je eerst bij de ns uitchecken, bij die andere vervoerder inchecken en meteen weer uitchecken, twee minuten wachten, daarna weer inchecken bij de ns. Op die manier heb je geen twee kaartjes nodig en hoef je ook geen 35 minuten te wachten.

Bron: http://www.volkskrant.nl/economie/korti ... ~a4392343/ (laatste alinea).
Goed advies. Maar in die paar minuten is de kans groot dat je trein intussen weg is en je dus een half uur of een uur moet wachten op de volgende :D

Gesloten