LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS denkt aan soepeler boetebeleid

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Conducteurs krijgen mogelijk op korte termijn meer ruimte om zelf te beoordelen of een treinreiziger een boete verdient. De komende maand gaan de directie en de ondernemingsraad van de Nederlandse Spoorwegen met de vakbonden praten over dit onderwerp. Dat hebben de betrokken partijen maandag bekendgemaakt.

Voor de zomervakantie willen de onderhandelaars tot een akkoord komen. Daarin moeten criteria komen te staan, zodat conducteurs weten hoeveel vrijheid ze hebben als ze te maken krijgen met reizigers die geen kaartje hebben. De partijen gaan ook praten over de dienstverlening door conducteurs in de trein en over de ondersteuning door spoorwegpolitie en ander beveiligingspersoneel.

De vakbonden hebben al langer moeite met de strengheid van het spoorbedrijf als het gaat om zwartrijden. Wie in de trein zit of staat zonder geldig kaartje, krijgt altijd een boete, op basis van het nieuwe boetebeleid van de spoorwegen.

Sinds oktober vorig jaar moeten alle reizigers zonder treinkaartje een boete van 35 euro betalen, plus de normale ritprijs. Dat moet ook als bijvoorbeeld de kaartautomaat kapot is. In bepaalde gevallen scheldt de NS de boete achteraf wel kwijt. Voor 1 oktober was het mogelijk bij de conducteur een kaartje te kopen.

Conducteurs en hun belangenbehartigers pleiten al geruime tijd voor meer vrijheid. Mensen die zich bij het begin van de reis direct bij de conducteur melden, moeten volgens bestuurder Roel Berghuis van FNV Bondgenoten weer gewoon een kaartje kunnen kopen. 'Regel is regel is nu de norm', stelt Berghuis. 'Van dat principe moeten we af, want de goeden lijden nu onder de kwaden.'

Wim Eilert van conducteursvakbond VVMC is net als Berghuis blij dat de NS wil praten over het onderwerp. 'De NS-directie staat open voor een gesprek en dat is een positieve ontwikkeling', vindt Eilert. 'Dit is beter dan de conducteurs in de trein tot Kop van Jut maken. Zodanig dat ze niet eens meer door de trein willen voor kaartcomntrole', aldus CNV-bestuurder Jerry Piqué, sprekend over een 'genuanceerd boetebeleid'.

Een woordvoerder van NS stelt dat 'aan het basisprincipe van het boetebeleid niet wordt getornd'. Hij erkent aan de andere kant dat conducteurs in de nabije toekomst mogelijk iets meer vrijheid krijgen om bijzondere gevallen af te handelen.

Bron: ANP
Belachelijk !! Hebben we eindelijk een keer een systeem dat werkt, moet er weer aan geknutseld worden omdat een paar conducteurs te bang zijn om een boete uit te schrijven voor een zwartrijder.

En dan vragen ze zich nog af waarom er niemand meer met de trein wil......

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door Martin1976 »

een conducteur moet mijn inziens de vrijheid hebben om wel of geen boete uit te schrijven, 'k vind het te gek voor woorden dat het in de regels vastgelegd is dat ten allen tijde een boete moet worden uitgeschreven als iemand onverhoopt geen kaartje heeft. Notoire zwartrijders moeten natuurlijk hard worden aangepakt maar in geval dat iemand geen kaartje heeft kunnen kopen (door kapotte automaten, iemand komt nagenoeg te laat en wil een kaartje kopen in de trein) dan moet daar geen boete tegenover staan.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door tienepien »

maar hoe weet die conducteur of dit echt waar is? Het is lijkt mij de meest gebruikte smoes.

Misschien is het wel goed om een uitzondering te maken voor mensen die zelf de conductuer opzoeken en zich melden. Dat die het treintarief betalen oid.

Dat conducteurs de trein niet meer indurven voor de kaartcontrole lijkt mij nogal overdreven.

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door Shareena »

Ik vind : bij zwart rijden ---> boete betalen! Zo simpel is het! Vergeten vind ik de domste smoes... Nu ga je krijgen dat een lekker wijf met een diep decollete geen boete krijgt, maar me oma van 80 wel! Of iedereen een boete, of niemand!

hoeksteenvanhetmuurtje
Berichten: 86
Lid geworden op: 17 mei 2006 20:45

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door hoeksteenvanhetmuurtje »

Ach het is toch nu ook la dagelijkse praktijk dat de gemiddelde mannelijke conducteur Geen boete geeft aan een knappe blonde dame en wel aan de zwartrijdende Marokkaan.

Zelf als medereiziger meerdere keren meegemaakt.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

klopt en dat sluit je dus uit door gewoon iedereen een boete te geven, ongeacht de verklaring. Kapotte automaat, vergeten of haast zijn de meest gebruikte smoezen ooit, dus daar zou ik als conducteur al lang niet meer in trappen.

gewoon betalen en zoek het later maar uit met de NS. Maar puur omdat sommige zwartrijders nogal agressief worden en een conducteur wel eens een klap krijgt of bedreigt wordt gaan ze meteen het hele beleid op de schop zetten. En dat vind ik dus een belachelijke regeling, want dat zou betekenen dat je met geweld een andere behandeling kunt afdwingen.

Anna----3
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 apr 2006 15:17

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door Anna----3 »

Ik stapte in de trein zonder kaartje. Mijn man had ik net naar het ziekenhuis gebracht waar hij moest blijven. Mijn gedachten waren bij het niet gekochte kaartje. De conducteur moest een boete uitschrijven en legde mij uit dat ik, zodra ik de acceptgiro zou ontvangen moest opbellen en het geheel uitleggen. Het nummer van mij kortingskaart werd opgeschreven en mijn verhaal stond ook op zijn deel van de boete.
Na het ontvangen van de boetebrief heb ik opgebeld en de boel uitgelegd. Natuurlijk werd er gevraagd waar mijn man lag en welke afdeling. Waarschijnlijk op waarheid nagevraagd.
De boete is kwijtgescholden, ik moest alleen het kaartje enkele reis betalen.
Hulde voor het begrip van deze spoorwegmedewerker aan de telefoon!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Daarmee bewijs je dus dat het systeem wel degelijk werkt, maar dat je er wat moeite voor moet doen.

Smoezen als te laat, geen tijd, kapotte automaat etc behoren hiermee definitief tot het verleden zoals het hoort.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Als iemand om wat voor reden niet in staat is om een plaatsbewijs te kopen, dan MOET het mogelijk zijn om op vrijwillige basis naar de contucteur te stappen om alsnog een kaartje te kopen. Wacht men tot er controle komt, dan is men te laat en mag van mij een boete worden opgelegd. Zelf heb ik ook eens een geval gehad en is de boete kwijt gescholden. Ik kwam van Londen en kon daar geen ticket kopen naar Den Haag, wel naar Dover. In Oostende kon ik er wel eentje kopen tot Roosendaal. In Roosendaal aangekomen, met vertraging, stond de trein naar Den Haag op punt van vertrek en met een sprint kon ik deze nog net halen en dat was de laatste trein van die dag. Direct ben ik naar de conducteur gegaan en heb de situatie uitgelegd, ik kreeg de kaart met een boete. Hiertegen heb ik protest aangetekend in Utrecht bij NS en uiteindelijk is de boete niet door gegaan. Zwartrijden hard aanpakken mag van mij, maar overmacht hoeft echt niet altijd een smoes te zijn en is meestal ook nog te controleren.

Vr. Gr. Hans.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Of je op vrijwillige basis naar de conducteur gaat of niet maakt in mijn ogen geen verschil. Je hebt op dat moment geen kaartje en dus rijd je zwart, simpel zat.

Achteraf kun je de boete terug krijgen of kwijt laten schelden, maar op het moment zelf zal je hem gewoon krijgen. Vroeger kon je ook bij de conducteur een kaartje kopen tegen verhoogd tarief, daar is nu een extra boete bijgekomen simpelweg omdat teveel mensen de gok namen en dus zonder kaartje in de trein stapten.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door inxsnl »

De conducteur moet niets.
Deze kan zelf beslissen of ie een boete geeft of niet.
Door deze maatregel geef je alleen maar de reiziger een kans om zich te verwoorden ,waarom deze geen geldig plaatsbewijs heeft

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door resp00112469 »

@Dilbert29.

Dit is een heel foute redenatie, als iemand die geen geldig plaatsbewijs heeft niet in de gelegenheid gesteld wordt er eentje te kopen, dan stimuleer je alleen maar het zwartrijden als deze persoon toch een boete krijgt. In dat geval zal men sneller geneigd zijn om dan maar de gok te nemen en dus niet te betalen.

Vr. Gr. Hans.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door tienepien »


Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

@venantius

Briljant idee, laten we elkaar vooral nog verder opnaaien zodat het helemaal een agressieve boel wordt in de trein.

Conducteurs doen hun werk zoals ze dat door de NS wordt opgedragen niet meer en niet minder. In de regels staat (simpel gesteld) "geen kaartje is boete". Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen?

Om dan te spreken over "ranzige dictatoriale machtsspelletjes" vind ik te ver gaan, de NS heeft het recht om de regels aan te passen zoals zij dat goed acht. Mensen die normaal een kaartje kopen hebben hier geen moeite mee, mensen die het risico nemen en geen kaartje kopen hebben dat aan zich zelf te wijten. Als je een goed verhaal/verklaring hebt waarom je geen kaartje hebt, wordt je boete zelfs kwijtgescholden?

Wat is dan het probleem?

En bij de weg, het eerst laten uitschrijven van een boete en dan "plotseling" je kaartje vinden heeft geen zin, ik heb mensen gezien die dan alsnog de boete krijgen simpel weg om dat ze het kaartje niet toonden op het moment dat er om verzocht werd.

Franky1984
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2006 01:44

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door Franky1984 »

Er moet gewoon een richtlijn komen anders is het voor de reiziger ook niet duidelijk waarneer ze wel of niet een boeten krijgen, en nee conducteurs zijn niet bang want anders deden we dit vak niet! Ik ben zeer tevreden over het nieuwe boetenbeleid en vindt dat het niet zoals in Duitsland moet, geen kaartje een vette boeten en het volgende station eruit!!!! :lol:

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door tienepien »

korrect! sinds 1-10-2005 volgen kondukteurs alleen bevelen op. heil ns!
Ik dacht al: waar blijftie

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als je geen kaartje hebt en weigert te betalen of je te identificeren dan vind ik dat de NS het volste recht heeft om je bij het eerstvolgende station eruit te zetten.

Ik weet dat het op de lijnen rondom Rotterdam regelmatig gebeurd en vaak leid tot applaus van de overige passagiers die wel gewoon betaald hebben.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Dat is meestal een combinatie van de 2.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Laten we ten eerste eens ophouden met terug te grijpen op verhalen uit de oorlog, dat is meer dan 60 jaar geleden dus dat kun je de huidige NS niet meer aanrekenen.

ten tweede is het een feit dat als iemand zonder kaartje op een station gedumpt wordt (zoals jij het noemt) er altijd de (spoorweg)politie bijgehaald wordt, simpelweg omdat deze mensen een misdrijf gepleegd hebben.

Ik zit wel eens in de trein die stopt op een station, een zwartrijder eruit zet en niet verder rijd voordat de zwartrijder aan de politie is overgedragen zoals het hoort. Soms moeten mensen bijna met geweld uit de trein verwijderd worden omdat ze weigeren vrijwillig te vertrekken en menen recht te hebben op vervoer zonder betaling.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: NS denkt aan soepeler boetebeleid

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

tsja dat hebben we allemaal wel eens niet he :D

Overigens kunnen bejaarden ook behoorlijk vervelend zijn onder het mom "Ik ben oud en heb dus meer rechten als jij"

Gesloten