LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gratis en toch een bekeuring

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
pool
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2007 21:08

Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door pool »

Mensen ik snap het niet. Misschien dat jullie mij kunnen verklaren waarom ik een bekeuring voor zwartrijden heb gekregen.

Vandaag reed ik met het OV in Delft. Tussen 11.00 en 18.00 uur is het in heel dat zonegebied gratis. Ik stapte achterin de bus met mijn kinderwagen en ging zitten. We kregen controle en wat schetste mijn verbazing: ik werd gevraagd om een vervoersbewijs. Ik kon deze niet tonen en vertelde dat het gratis was. De controleur hield vol en zij dat ik wel een kaartje moest hebben. Omdat ik er geen kon tonen ben ik toch bekeurd op zwartrijden.

Kan ik hier tegenin gaan, want de chauffeur dient hier toch toezicht op te houden en gratis is toch gratis.

Groetjes

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door D1RK »

Verzamel eerst bewijs van dat gratis, of meld een site waar dit staat zoals de gemeente site...

Wij kunnen dan kijken of het echt gratis was, en ook voor het niet betalen boete, dan moet je wel bewijzen!

Soms is het gratis onder bepaalde voorwaarden....

En ook een controleur weet niet altijd de plaatselijke afwijkingen....

Zelfs iemand met boekenweek boekje kreeg problemen, maar toen hij al die zwartrijders zag, dus hij wist niets?

Met 60% zwartrijders in zijn trein begon hij te twijfelen en stopte met elke controle!

Dus deze konducteur spoorde niet!

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst
op 24 Mrt 2007 21:27 door D1RK


--------------------------------------------------------------------------------

Verzamel eerst bewijs van dat gratis, of meld een site waar dit staat zoals de gemeente site...

Wij kunnen dan kijken of het echt gratis was, en ook voor het niet betalen boete, dan moet je wel bewijzen!

Soms is het gratis onder bepaalde voorwaarden....

En ook een controleur weet niet altijd de plaatselijke afwijkingen....

Zelfs iemand met boekenweek boekje kreeg problemen, maar toen hij al die zwartrijders zag, dus hij wist niets?

Met 60% zwartrijders in zijn trein begon hij te twijfelen en stopte met elke controle!

Dus deze konducteur spoorde niet!
Volgen mij spoor je ook niet begrijp er nml.geen hol van

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Hier kan je niets tegen in brengen. Je zal gewoon moeten betalen. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar eigen plaatsbewijs. De chauffeur is dat niet.

Verder staat er in de Algemene Voorwaarden welke in de Wet Personenvervoer 2000 staan en daarmee ook bindend zijn, vermeld dat een iedere passagier in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs. Ook bij gratis vervoer dien je in het bezit te zijn van een kaart, want de wet kent geen onderscheid in deze.

In Delft hebben ze gratis vervoer en ik meen dat je een gratis kaartje kan verkrijgen bij de chauffeur.

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Jan9 »

Dringen in Delftse bus door gratis OV


DELFT - Het was zaterdagmiddag dringen geblazen in de bussen in Delft. Reizigers konden vanaf 11.00 uur gratis met de bus en tram reizen. Volgens een woordvoerster van busbedrijf Connexxion moesten zelfs de vier reservebussen worden ingezet om alle reizigers te vervoeren. In de tram lag het aantal passagiers niet hoger dan normaal.

De gemeente Delft biedt samen met de vervoerders Connexxion en HTM dit jaar elke zaterdag tussen 11.00 en 18.00 uur gratis bus- en tramvervoer. Deze week had de gemeente al duizend extra aanvragen gekregen voor een gratis vervoerbewijs voor de zaterdagen. Eerder waren in Delft 46.000 vervoersbewijzen huis-aan-huis verspreid.

''Om 11.00 uur stonden er al mensen voor de loketten om een kaartje te bemachtigen'', aldus de woordvoerster van Connexxion. ''Het is pas de eerste dag van het gratis openbaar vervoer, maar het lijkt al een succes.''

Halverwege de middag waren alle gratis kaarten aan de balies uitgegeven. ''En ook de chauffeurs hebben geen kaarten meer'', volgens de zegsvrouw.

Op de tram die door Delft rijdt was het niet noemenswaardig drukker, volgens een woordvoerder van HTM. ''Het aantal reizigers was niet anders dan normaal. Maar gewoonlijk is het op zaterdag ook al vrij druk in de tram.''

Het Parool

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Jan9 »

Als het gratis is heb je geen kaartje nodig, en als ze op zijn dan kan je ook niet verwachten dat de passagier een kaartje kan tonen.
De medewerker van de bus kan beter helpen met de kinderwagen!
Misschien had hij een slecht humeur, het lijkt nergens op.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Bailey »

In jouw andere bericht staat duidelijk dat het gratis vervoersbewijs aangevraagd moest worden of bij het loket opgehaald moest worden. In principe had de controleur dus gelijk, er was geen geldig vervoersbewijs ondanks dat het gratis was. Vind het echter wel een beetje vreemd om te gaan controleren op een moment dat het gratis is.

In Dordrecht zijn er ook regelmatig dagen dat het vervoer gratis is, zo ook straks met pasen. En dan wordt er niet gecontroleerd. Nu controleert Arriva helemaal niet, maar HTM deed dat wel, maar niet tijdens een periode dat het gratis was.

Ik vind het controleren op zich als het gratis is al een beetje vreemd.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Jan9 schreef:

Als het gratis is heb je geen kaartje nodig, en als ze op zijn dan kan je ook niet verwachten dat de passagier een kaartje kan tonen.
De medewerker van de bus kan beter helpen met de kinderwagen!
Misschien had hij een slecht humeur, het lijkt nergens op.


Met kinderwagens mogen wij niet helpen. Wij moeten dan namelijk onze plaats verlaten en lokt dieven aan. Het geld is dan onbeheerd en bij diefstal moeten wij zelf het volledig gestolen bedrag terugbetalen. Hooguit bij rolstoelen hebben wij uitzondering en daar hebben wij dan speciale richtlijnen voor.

Verder het artikeltje uit de krant dat jij nu laat lezen, is nieuws van begin dit jaar. Vanaf het begin van dit jaar biedt de gemeente Delft in samenwerking met Connexxion en HTM binnen de zone 5426 gratis vervoer aan.

Wanneer wij de wet gaan nalezen dan staat er nogmaals in dat elke passagier in het bezit moet zijn van een geldig OV bewijs. Het maakt in deze niet uit dat of het aangeboden OV gratis is. De wet maakt en kent hierin geen onderscheidt. De mensen worden voldoende in de gelegenheid gesteld om aan een kaartje te komen dus de verantwoording legt geheel bij de passagier. Wanneer de kaarten op zijn dan gaan er weer andere regels spelen en dat valt onder overmacht.

Het is niet allemaal zoals makkelijk als jij denkt dat het is. Het OV is gratis, maar je moet wel een gratis OV pasje hebben. Heb je dat niet dan blijf je in gebreke en kun je een bekeuring krijgen. Dit is puur verzekerings technisch. Daarom zijn boetes op zwartrijden ook enorm. In weze lopen wij als personeel al risico op het moment dat wij passagiers buiten de dienstregeling meenemen. Daarom is dat in feite ook niet toegestaan. Dus Bailey dat er gecontroleerd wordt is niet vreemd, maar logisch. Deze stof op gratis vervoer gaat dieper dan je denkt.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door D1RK »

Helaas had ik dus terwijl ik niets van deze actie weet toch helaas gelijk, de voorwaarden dat je een gratis kaarjte moest hebben, dus daarop mogen ze dus boetes geven!

Mijn voorbeeld van de NS met het boekenweek geschenk, dus zonder boek of verkeerde geen plaatsbewijs dus boete!

De voorwaarde dat je ergens een gratis kaartje moet halen is dus bepalend, en op=op .

Als je gratis kaarten moet halen zien ze ook hoeveel er mee gingen, en zonder is dus fout!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Fijn dat je het begrijpt. :D

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Jan9 »

Je kan dit toch niet vergelijken met de actie van de NS, dat is maar een keer per jaar ism een partner.
Zoals in het artikel staat komt het wel eens voor dat de kaartjes op zijn.
Halverwege de middag waren alle gratis kaarten aan de balies uitgegeven. ''En ook de chauffeurs hebben geen kaarten meer'', volgens de zegsvrouw.


Een kaartje is niet nodig, dan kan je strikt genomen gelijk hebben, een boete opleggen omdat iemand geen gratis kaartje heeft is absurd.
Je moet normaal gesproken een kaartje kunnen tonen als bewijs dat je betaald hebt. Dat is met gratis reizen niet nodig en mensen pesten.

Suusjuh1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 okt 2006 18:36

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Suusjuh1985 »

Waarom controleren als het gratis is? en waarom kaarten uitgeven? gratis is gratis, hoef je geen kaartje te hebben toch, dat vind ik echt bureaucratie, zowizo kun je dan bepalen hoeveel mensen er gratis gebruik mogen maken, en hoeveel mensen er wel moeten betalen en dan is het niet gratis meer!

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door kampvuur »

Helpen met tillen kinderwagens of anderen zware goederen, tassen, koffers ect ect.

Als ik wil tillen dagelijks en mijn rug wil verzieken was ik wel verhuizer geworden.

Soms heb ik al peesontseking in mijn schouders (meest voorkomende chaufeurs kwaal) alleen al van het monotoon sturen elke dag...deze pezen nog ff verder oprekken met tillen, ja hoor!!!


Als niemand helpt met kinderwagens bied ik mijn hulp wel aan, maar meestal verhinderen andere passagiers dat, want dan wil iedereen opeens tillen. :lol:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Nogmaals gratis wilt niet zeggen dat je niets bij je moet hebben. De wet bepaalt dat je het moet bij je dragen. Het feit dat deze persoon een bekeuring kreeg heeft zoals altijd te maken met de verzekering. Wanneer je geen kaartje hebt dan ben ook niet verzekerd. Gebeurd er iets dan is het bedrijf deels of geheel aansprakelijk. Om dat in te dekken hebben zij een verzekering. 1 Van de randvoorwaarden van de verzekering, om deze te laten uitkeren, is dat het OV bedrijf of diegeen die het gratis vervoer organiseert de reizigers voldoende in staat moet hebben gesteld om deze zich in het bezit te kunnen stellen van een geldig vervoerskaart. Verder stelt de wet dat men pas een openbare gelegenheid mag betreden indien er aan de (wettelijk) gestelde eisen is voldaan. Een geldig vervoerskaart (gratis of niet) is 1 van die eisen binnen het OV. Om te controleren of er daadwerkelijk aan de eisen is voldaan moeten er personen aanwezig zijn die dit tot hun takenpakket hebben gekregen. (de controleur is er 1 van.)

Deze persoon kan op verschillende manieren zich in het bezit stellen van een dergelijke kaart. Dat kan bij de chauffeur, het loket en ik meen zelfs via internet. Dit heb ik via msn vernomen van een collega werkend in het gebied Haaglanden waar ook Delft onder valt. Het bedrijf en gemeente heeft dus voldoende gedaan en kan niet aansprakelijk worden gesteld. Wanneer bij een controle geen plaatsbewijs kan worden getoond dan legt het er aan of de persoon bij het binnentreden zich in het bezit heeft kunnen stellen. Wanneer de chauffeur geen kaarten meer heeft dan is dat overmacht en is de verantwoording geheel bij de chauffeur. Echter bij binnentreden van controleurs wordt er altijd door hen gevraagd of er bijzonderheden zijn. Zijn de kaarten op en zitten er passagiers in het voertuig die hierdoor zich niet in het bezit hebben kunnen stellen dan is er niets aan de hand en word men ook niet bekeurd. LET OP: Bij overstappen dient men opnieuw te trachten zich in het bezit te kunnen stellen van een geldig vervoerskaart.

Zo werkt het en niet anders. De verantwoording zal in dit geval bij de reiziger hebben gelegen en daarvoor wordt zij bekeurd.

Kampvuur heb jij nog aanvullingen of wijzigingen??

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

De keren dat er binnen mijn gemeente gratis vervoer was, was er van kaartjes geen sprake. Chauffeurs hadden niets bij zich, en de passagiers hoefden niets te tonen.

Als er dan een wet is, die zoiets voorschrijft, dient deze in heel Nederland op dezelfde wijze te worden toegepast (ingevolge het gelijkheidsbeginsel). Het kan niet zo zijn dat per gemeente de wet naar eigen inzicht wordt toegepast.

Hoe dit in andere gemeenten geregeld is, weet ik niet, maar hier lijkt me de wet op het Openbaar Vervoer helemaal niet van toepassing: gratis is gratis, en daarmee is de kous af.

Een controleur die dan gaat zeggen dat je een kaartje bij je moet hebben, kan mijns inziens beter een andere baan gaan zoeken.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door kampvuur »

Zover ik weet zijn er wel gratis dagkaarten in omloop.
Moet je via internet aanvragen.

Verder weet ik helaas ook niks over gratis reizen binnen een bepaalde tijdszone.
Heb er echt niks over gehoord, maar dat zal wel per regio verschillen deze aktie.

Meestal als iets gratis is, moet je wel iets kunnen overleggen in een bon of ander stuk papiertje/bewijs.
Mensen die hun O.V kwijt zijn geraakt en gemeld hebben, en soms een krabbeltje van connexion of een stempeltje op een stukje papier is ook geen enkel probleem.

Maar Maarten volgens mij heb je alles al uitvoerig besproken, zou het ook niet weten welke aanvullingen er nu nog nodig zijn.

En Bodejosm 43 ...helaas maar waar, de gemeente bepaald wel wat ze doen in hun streek...ze betalen er voor. (ze passen het te kort aan)
Andere gemeente doen misschien weer andere acties waar reiziger dan toevallig weinig of niets aan hebben.
Het gelijkheidsbeginsel gaat hier volgens mij ook niet op...elke gemeente hanteerd weer hun eigen lokale belastingtarief die de meeste inwoners jaarlijks van hun opgelegd krijgen.
En deze aanslagbedrag verschilt dus ook per gemeente, soms doet een desbetreffende gemeente dan wat terug voor een bepaalde doelgroep.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik houd er mee op zoals ik al schreef. Ik blijf niet bezig. Gratis kan ook betekenen dat iets pas gratis is wanneer je eerst een GRATIS vervoersbewijs moet hebben en kunnen tonen. Dat houd in dat er aan gratis OV bepaalde voorwaarden kan zijn verbonden.

Hoe het verder daar aan die kant zit weet ik niet. Ik werk er niet. Daarbij legt het ook vaak aan de klant zelf en hoe de wet geinterpreteerd wordt.

Einde!!!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Zoals ik al zei:

bij mij in de gemeente is gratis gewwoon reizen zonder enig vervoersbewijs. Hoeft niet te worden aangemeld vantevoren.

Overigens gaat het om een regionale vervoerder, die op plekken waar dat voorheen was, ook het stadsvervoer heeft overgenomen. Dus de regeling (als de aktie er is) geldt voor de regio.

Wat ik dus vreemd vind, gezien mijn opvatting dat het eigenlijk overal hetzelfde moet zijn.

Een jaar of tien gelden bestond het openbaar vervoer in mijn gemeente 90 jaar. Toen mocht iedereen gebruik maken van het OV voor de prijzen van 90 jaar terug.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door kanovaarder »

In amsterdam zouden wij dit mesjoggene ase noemen.
En een goede voor een rechterlijke uitspraak!

Immers, indien ruim aangekondigd is in de verschillende media dat binnen bepaalde uren en binnen bepaalde zone's het vervoer gratis is dan zal ook de rechter naar zijn voorhoofd wijzen en vragen of dat daar wel helemaal goed zit!

De andere gratisvervoersacties steeds met belangstelling volgend heb ik deze idiote voorwaarde nog niet meegemaakt!

Waren het soms die beruchte kleine lettertjes , deze aanvullende voorwaarden die ergens zat verstop in de brij van GRATIS? Helemaal onderaan het artikel in kleinere lettertjes? Op een andere pagina in de plaatselijke krant? In kleine lettertjes bij één of een aantal bushokjes?

Wat een mafkesen!

De idioterie ten top.

Nou, had men mij zo'n bekeuring gegeven dan zou ik dit gewoon laten voor komen en met de hulp van ROVER want die reizigersvereniging zou er wel raad meet weten!
Dus waarom geen contact opnemend met Rover?.

Grootvader.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

ROVER zeurt en beurt ook maar wat. Hun kunnen niet veel. Hun hebben grote monden, maar veelal doen zij niets en kunnen zij niets, want ook zij weten niet alles en gaan regelmatig de mist in. Op dat moment laten zij ineens niets meer van zich horen. Daarbij moet je ook nog eens lid zijn.

Dit alles heeft gewoon te maken met wat de Gemeente stelt. Waarschijnlijk is het hun verzekering die dit zo geregeld wilt hebben. Connexxion dient hier toezicht op te houden.

Daarbij betalen gemeenten vaak voor hun eigen bewoners gratis reizen. Het landelijk is voor de Overheid.

Gesloten