LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Bailey »

Welke werknemer in Nederland accepteert dat hij een deel van zijn werkzaamheden (zoals door Maarten opgesomd) in zijn eigen tijd moet gaan verrichten?
Geen enkele...en terecht!!! Bij mijn vriend werkt het ook zo. Zou hij de voorbereidingen niet in eigen tijd doen, dan begint hij al direct te laat en dat wil hij niet.

Weet niet of het overal zo is, maar hier bij Arriva moeten ze zelfs in eigen tijd de kaartjes kopen. Dat kan op maar op een paar tijdstippen per week en dan is het nog druk ook. Daar kunnen de chauffeurs gerust 20 minuten voor uittrekken. Heb je veel kaartjes verkocht dan moet je dus soms 2 keer in de week nieuwe kaartjes kopen en dat kost je dan dus 40 minuten in de week. Reken maar eens uit wat voor tijd dat kost in een jaar. Dat klopt natuurlijk niet.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kiz »

Heel die verkoop van 75% aan Veolia...
Connexxion wordt overgenomen door Transdev. (slip of the finger? :wink: )
Wi mogen nog meer gaan werken voor nog minder geld. Dat laat de Nederlandse regering zoals gewoonlijk weer eens toe.
De regering wordt er zélf flink beter van... eerst de subsidies afgebouwd, vervolgens met de aanbesteding de boel over de schutting van de provincies gegooid, en nu verpatsen ze de aandelen. Zo is de Haagse huishoudportemonnee weer aangevuld en kunnen ze vrolijk verder (laten) cateren...

Ik moest overigens érg lachen om de reactie van de Connexxion-hotemetoot (z'n naam is me even ontschoten) die op de vraag "moeten de chauffeurs meer gaan werken voor hetzelfde geld" antwoordde dat "de chauffeur een hogere arbeidsproductiviteit" zal gaan moeten leveren. Hij had ook gewoon "ja" kunnen zeggen m.i.
Overigens is het wel logisch ook, Transdev zal ook een mooi rendement op zijn investering willen, en bezuinigen doet men hier te lande door inderdaad de "arbeidsproductiviteit te verhogen": iedereen moet voor hetzelfde geld een paar stappen harder lopen.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

En jij denkt dat wij dat doen??????? Denk nog maar eens na. Voorbeelden genoeg in Nederland. Het einde van goed OV is nu letterlijk voorbij.

De knaken telden al en nu nog veel meer. Werknemers gaan afhaken en het tekort aan personeel gaat oplopen. Gevolg: Polen en Tsjechen aan het stuur. Mensen verstaan geen hun taal niet en er zullen ook weer passagiers weglopen. Maar ja dan weet je meteen waarom die OV chipkaart er komt.

Trouwens de naam is Peter Kortenhorst.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kiz »

@Maarten:
Ik denk dat je het cynisme hebt gemist...
Meneer Kortenhorst had beter gewoon kunnen toegeven dat Connexxion chauffeurs in de toekomst óók afgeknepen gaan worden op rij- en rusttijden, wánt, de investeerder wil rendement, en dat wordt uiteraard over de ruggen van de chauffeurs behaald.
Dat de chauffeurs dit niet zomaar over hun kant laten gaan spreekt vanzelf... de uitverkoop van het OV is inderdaad nagenoeg compleet.

groet'n,
Kiz
(loopt langs de OV zijlijn mee sinds 1988)

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

@Kiz

Ik bedoelde het ook niet rot. Ik bedoelde dat meer met een lach. Het kwam er alleen niet zo uit. Had ik niet aan gedacht, omdat mijn vrouwtje met zichzelf overhoop legt. Daar steek ik momenteel een behoorlijke dosis energie in door zelf te denken waar ik fout ben gegaan en wat ik kan verbeteren waardoor zij en ik ook weer beter samen kunnen zijn.

Wij weten het allemaal binnen het OV dat ook wij dalijk gesneden gaan worden in ons werk, doen en laten. Voorlopig moeten wij maar blij zijn dat wij door hen zijn overgenomen en niet door Arriva, want ook zij hadden een bod gedaan. Arriva is velenmalen erger dan het nieuwe bedrijf.

Voor diegeen die niet weet waar die trams rijden of niet weten waar hun trams en metro's rijden: o.a. Parijs.

Bailey waar werkt jou vriend eigenlijk?

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Voor de nieuwsgieren 8) :


Transdev SA is een internationaal opererend openbaarvervoerbedrijf uit Frankrijk.

In Frankrijk is Transdev o.a. eigenaar van de stadsvervoerbedrijven van Straatsburg, Grenoble, Nantes, Montpellier, Orléans en Valenciennes. Buiten Fankrijk exploiteert Transdev bussen in Londen (in opdracht van Transport for London). In Nottingham (Nottingham Express Transit), Porto en Melbourne exploiteert Transdev trams.

In 2003 had Transdev 18.096 mensen, 7239 bussen en 455 trams in dienst en behaalde het bedrijf een omzet van 582 miljoen euro's. Transdev was tot 2002 volledig eigendom van Caisse des Dépôts (CDC), de publieke investeringsmaatschappij van de Franse staat.

In 2002 is Transdev een samenwerkingsverband aangegaan met de Parijse stadsvervoerder RATP. De RATP heeft sindsdien een belang van 25% in Transdev en Transdev heeft een belang van 25% in RATP Développement. De overige aandeelhouders van Transdev zijn Caisse des Dépôts (68%) en de Italiaanse bank Sanpaolo IMI (7%).

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Bailey »

En jij denkt dat wij dat doen??????? Denk nog maar eens na. Voorbeelden genoeg in Nederland. Het einde van goed OV is nu letterlijk voorbij.
Het einde van goed openbaar is voorbij? Denk dat je iets anders bedoelt :wink:

Niemand gaat meer werken voor hetzelfde geld, tenminste de meeste mensen niet. Ik ook niet hoor.

Het wordt inderdaad steeds moeilijker om goede chauffeurs te krijgen. Kijk maar bij Connexxion waar ze Duitse chauffeurs op de bus gezet hebben. Chauffeurs die 2 dagen ingewerkt zijn en dan maar alles moeten weten. Chauffeurs die geen Nederlands praten en vragen dus niet kunnen beantwoorden. Fijn he?!

En het is niet zo gek ook hoor. Hier bij Arriva is het loon waar je mee begint 1300 euro. En wat krijg je daarvoor? Stress, geen waardering, lange dagen en weinig vrije dagen(mijn vriend heeft deze maand welgeteld 1 vrij weekend en 1 vrije zondag (de zondag van het vrije weekend niet meegerekend). En daar krijg je als beginner dan 1300 euro voor. Wie wil dat?? En dan krijg je inderdaad straks Polen e.d. op de bus, want voor hun is 1300 een vermogen. Maar ja...de kans om dan op tijd op je bestemming aan te komen wordt wel kleiner. En dan is de vraag nog op wat voor manier.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Bailey »

Bailey waar werkt jou vriend eigenlijk?
Mijn vriend werkt helaas bij Arriva. De grootste crimineel! Het was eerst Stadsvervoer als dochtermaatschappij van HTM. Maar ja...Arriva was goedkoper dus won de aanbesteding. En dat terwijl het Stadsvervoer een 10 kreeg voor het vervoersplan.

En nu? Ja...Arriva is goedkoper misschien, maar heeft in minder dan een half jaar tijd het openbaar vervoer in Dordrecht compleet kapot gemaakt.

Gevolg: minder mensen in de bus. Gevolg daarvan: lijnen kunnen vervallen en dus minder chauffeurs nodig. Gevolg: nog minder openbaar vervoer, maar meer geld voor de aandeelhouders. Geweldig he..die marktwerking die geeneens nodig was.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Tja daar zijn wij het allen in het OV mee eens. Ze hadden er niet eens op in moeten gaa. Zij komen zichzelf wel tegen.

Ik zeg altijd maar. Voor de regering kost OV geld en het autogebruik levert geld op en dit laatste melken zij lekker uit.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door tienepien »

Goed... t is slecht...
EN wat gaan we daar aan doen?

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

euhh...Staken??

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Bailey »

Als praten niet meer helpt dan zal je wel moeten!

Hier in Dordt wordt het laatste jaar alleen maar gepraat. Arriva belooft beterschap, maar voorlopig blijft het alleen bij woorden. Ondertussen komen ze wel met andere dure dingen, maar verandert er voor de chauffeurs niks.

En ja..als je dan al een half jaar bezig bent, wat moet je dan nog? Wat moet je als het bedrijf niet luistert naar personeel en de vakbonden?

Tienepien als je een ander idee hebt dan staken, kom maar op! :wink:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Tja daar gaan we weer. Wij hebben het straks weer gedaan. Wij zijn een vervoersinstantie dus wat moeten wij doen: vervoeren. Denken de reizigers. Zolang hun maar op hun plaats kunnen komen. Ach er komt een tijd dan wordt ineens tijdens een normale dienst het werk spontaan stil gelegd en dat iets van een week duurt. Geen bussen tijdens spits en dal. Van mij mogen ze. Reizigers hebben toch geen begrip. Wij moeten alsmaar begrip tonen voor de reiziger, maar een goedendag of tot ziens of een dank je wel of wat dan ook kan er niet vanaf, want zij zijn moe van het werken achter een bureau en van het af en toe naar de koffiezetapparaat lopen of moe van het boodschappen doen of ze konden een keer niet uitslapen of wat dan ook. Al dat gezeur krijg je naar je kop als je wat zegt, maar goed ik ben er al bijna niet meer voor de reiziger. Deze is slechts bijzaak. Ik verdien mijn geld met dit leuke werk en als een passagier vriendelijk goedendag, dank je wel, met een gemeende glimlach tot ziens kan zeggen en uitstapt, maakt dat mijn werk nog leuker. De rest intresseert mij niet meer.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Bailey »

Wat mij betreft gooien ze 24 uur lang al het openbaar vervoer plat! Misschien dat er dan iemand van de overheid het in de gaten heeft. Met buiten de spits niet rijden en tijdens de spits geen kaartjes controleren bereik je de overheid niet. Die trekt zich er geen moer van aan.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kiz »

Rechter staat busstaking Brabant toe
Uitgegeven: 3 juli 2007 14:20
Laatst gewijzigd: 3 juli 2007 14:20

UTRECHT - De staking van buschauffeurs in Midden- en West-Brabant is gerechtvaardigd en zal niet worden verboden.

De rechtbank in Utrecht heeft dat dinsdag bepaald in een kort geding dat was aangespannen door busmaatschappij Veolia, die de actie wilde stoppen.
http://www.nu.nl/news/1138563/36/rss/Re ... t_toe.html
De bezuinigingen die de directie van het vervoerbedrijf is overeengekomen met (een deel van) de ondernemingsraad, hebben zodanige financiële consequenties voor de chauffeurs dat de vakbonden niet gepasseerd hadden mogen worden, oordeelde de rechter dinsdag.
Vakbond FNV Bondgenoten heeft geen regels geschonden door niet eerst om arbitrage te vragen, voegde hij daar aan toe. De rechtbank kwam niet toe aan beantwoording van de vraag of de ondernemingsraad buiten zijn bevoegdheden is getreden door afspraken te maken met het bedrijf over een versobering van de arbeidsomstandigheden.
jammer dat de rechter daar niet aan toe is gekomen. Een uitspraak hierover zou meer duidelijkheid geven over de bevoegdheid van OR'en en directies om over arbeidsvoorwaarden te besluiten.
De voorgenomen productiviteitsstijging zou voor hen neerkomen op zeker een half uur extra werk per dag zonder een structurele loonsverbetering.
Wat neerkomt op een gemiddelde werkweek van 42,5 uur, waarvan dus 2,5 uur voor eigen rekening.
Laatst gewijzigd door kiz op 03 jul 2007 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kiz »

offtopic:
kiz
Geplaatst op: 03 Jul 2007 13:38 Onderwerp:

Quote:
Rechter staat busstaking Brabant toe
Uitgegeven: 3 juli 2007 14:20
toch knap zo'n vooruitziende blik... of zou de Tros nog stééds achter lopen :lol:

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door tienepien »

Sorry hoor, maar dit is nu al de tachtigste staking. Blijkbaar werken die niet echt he?

En bij de PS verkiezingen heb ik er ook niet veel over gehoord. Misschien wat ongelukkige timing van acties?

Maar ik bedoel ook meer: Nu is het niet goed. Wat moet er dan precies veranderen om het wel goed te maken? Dan kun je daarna gaan denken over hoe je dat gaat bereiken.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kiz »

Blijkbaar werken die niet echt he?
Als je het artikel hierboven had gelezen...
"Een vervoersbedrijf" mag over zulke zwaarwegende belangen dus niet met alléén (een deel van) de OR afspraken maken en had de vakbond niet mogen uitsluiten van het overleg.
Lijkt me dus dat de chauffeurs hun punt bevestigd hebben gekregen, en dat het nu aan "een vervoersbedrijf" is om alsnog met de vakbond in onderhandeling te treden.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Bailey »

Geplaatst op 04 Jul 2007 09:57 door tienepien
Sorry hoor, maar dit is nu al de tachtigste staking. Blijkbaar werken die niet echt he?

En bij de PS verkiezingen heb ik er ook niet veel over gehoord. Misschien wat ongelukkige timing van acties?

Maar ik bedoel ook meer: Nu is het niet goed. Wat moet er dan precies veranderen om het wel goed te maken? Dan kun je daarna gaan denken over hoe je dat gaat bereiken.
De meeste stakingen helpen wel hoor, alleen verzinnen de vervoersbedrijven iedere keer weer wat anders wat voor het personeel negatief uitvalt alleen maar om meer geld voor de aandeelhouders binnen te halen. En iedere keer is het bedrijf gigantisch doof voor de werknemers en voor de vakbonden dat er toch weer gestaakt moet worden.

En zolang de vervoersbedrijven en ook de politiek doof is en blijft zal het rotmiddel staken nodig blijven.

Ik heb het al eerder gevraagd: heb jij een betere oplossing?

J.Vermeer
Berichten: 151
Lid geworden op: 12 jan 2006 20:16

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door J.Vermeer »

Ik heb het al eerder gevraagd: heb jij een betere oplossing?
Gewoon datgene doen waarvoor je aangenomen bent...werken !

Gesloten