LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
Rolstoelalmere
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2013 09:04

Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Rolstoelalmere »

Gisteren ben ik als rolstoeler geweigerd in een bus van Connexxion. Normaal vraag ik aan een reiziger mij even de bus in te helpen, maar de halte was verder leeg en ook de bus was verder leeg.

Ik ben toen naar de buschauffeur gegaan en hem vriendelijk gevraagd mij te helpen. Zijn korte maar uitermate asociale antwoord was: Nee! Ik mag niet van mn plek af, zoek het maar uit!

Nu is mijn vraag, in hoeverre heeft hij gelijk? Ik kan mij voorstellen dat hij inderdaad niet voor alles zijn plek afmag. Maar volgens mij is hij wel verplicht een gehandicapte de bus in te helpen...

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door witte angora »

In hoeverre de buschauffeur dit verplicht is weet ik niet. Het heeft wel de aandacht van de overheid. Lees maar eens:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ar-vervoer
http://www.at5.nl/artikelen/96542/gl-gv ... at5+nieuws

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Rolstoelalmere schreef:Gisteren ben ik als rolstoeler geweigerd in een bus van Connexxion. Normaal vraag ik aan een reiziger mij even de bus in te helpen, maar de halte was verder leeg en ook de bus was verder leeg.

Ik ben toen naar de buschauffeur gegaan en hem vriendelijk gevraagd mij te helpen. Zijn korte maar uitermate asociale antwoord was: Nee! Ik mag niet van mn plek af, zoek het maar uit!

Nu is mijn vraag, in hoeverre heeft hij gelijk? Ik kan mij voorstellen dat hij inderdaad niet voor alles zijn plek afmag. Maar volgens mij is hij wel verplicht een gehandicapte de bus in te helpen...
Vele chauffeurs mogen inderdaad niet van hun werkplek af, vaak nemen mensen zelf een begeleider mee die hen kan helpen.
Zoals het in de monden van chauffeurs weleens word gezegd : ik ben chauffeur en geen sjouw feur.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door nevermind »

Rolstoelalmere schreef:Gisteren ben ik als rolstoeler geweigerd in een bus van Connexxion. Normaal vraag ik aan een reiziger mij even de bus in te helpen, maar de halte was verder leeg en ook de bus was verder leeg.

Ik ben toen naar de buschauffeur gegaan en hem vriendelijk gevraagd mij te helpen. Zijn korte maar uitermate asociale antwoord was: Nee! Ik mag niet van mn plek af, zoek het maar uit!

Nu is mijn vraag, in hoeverre heeft hij gelijk? Ik kan mij voorstellen dat hij inderdaad niet voor alles zijn plek afmag. Maar volgens mij is hij wel verplicht een gehandicapte de bus in te helpen...

Ik weet niet wat Connexxion voor bussen heeft, maar bij Veolia zijn de bushaltes aangepast worden (Stoep op deze plaats hoger gemaakt) , dat de chauffeur de bus kan laten zakken, om rolstoelers laten instappen/inrijden.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Volgens de link van witte angora ziet het er toch naar uit dat die buschauffeur had moeten helpen.
rijksoverheid schreef:De Wet gelijke behandeling chronisch zieken en gehandicapten geldt ook in het openbaar vervoer. Reizigers met een handicap hebben recht op een gelijke behandeling. Het ov-personeel moet klantvriendelijk zijn en reizigers met een handicap helpen als zij hierom vragen.
Rolstoelalmere je kunt de vraag ook hier---> https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier stellen.

Rolstoelalmere
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2013 09:04

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Rolstoelalmere »

Witte Angora, bedankt voor de links!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Rolstoelalmere schreef:Witte Angora, bedankt voor de links!
Ik zou in ieder geval een klacht indienen bij Connexion, even de datum erbij schrijven, tijdstip en routenummer als je dat zo weet anders even opzoeken, dan kunnen ze nagaan welke chauffeur er reed op die route.
Sterkte.

Dofolo
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 mei 2012 21:21

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Dofolo »

De chauffeur mag inderdaad niet van zijn plek af komen; een klacht tegen de man indienen zal weinig helpen, hij deed zijn werk.

De reden is ook simpel, chauffeur stapt even uit om iemand te helpen en een vandaal gaat er met de bus vandoor of rooft zijn bak met geld voor de kaartjes leeg.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Dofolo schreef:De chauffeur mag inderdaad niet van zijn plek af komen; een klacht tegen de man indienen zal weinig helpen, hij deed zijn werk.

De reden is ook simpel, chauffeur stapt even uit om iemand te helpen en een vandaal gaat er met de bus vandoor of rooft zijn bak met geld voor de kaartjes leeg.
Dat geldt dan zeker alleen als het hun goed uitkomt

Zie vaak genoeg buschauffeurs rokend buiten de bus staan op de laatste halte, of de bus uit lopen om de paaltjes van het voetgangersgebied te laten zakken.
(Op zich natuurlijk al een waanzinnige toestand waar de stadsbus door een voetgangersgebied rijdt)

Rolstoelalmere
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2013 09:04

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Rolstoelalmere »

@vogels: lees het bericht van witte angola maar eens, met name de link die hij geeft van de rijksoverheid. Hierin staat dat de buschauffeur wel degelijk verplicht is een gehandicapte te helpen de bus in te komen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Rolstoelalmere schreef:@vogels: lees het bericht van witte angola maar eens, met name de link die hij geeft van de rijksoverheid. Hierin staat dat de buschauffeur wel degelijk verplicht is een gehandicapte te helpen de bus in te komen.
En toch is het raar want als de buschauffeur 'telkens' gehandicapte mensen moet helpen om in te stappen dan komt die nooit meer op tijd aan bij de volgende bushalte.

berend67
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 sep 2008 14:59

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door berend67 »

En hoe zit het dan met de moeder en haar kinderwagen? Of oma met haar rollator? Je kan wel aan de gang blijven als buschauffeur. Een gehandicapte moet zichzelf redden en anders moeten ze WMO vervoer aanvragen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door puma73 »

berend67 schreef:En hoe zit het dan met de moeder en haar kinderwagen? Of oma met haar rollator? Je kan wel aan de gang blijven als buschauffeur. Een gehandicapte moet zichzelf redden en anders moeten ze WMO vervoer aanvragen.
Er zijn voor gehandicapte reizigers uitzonderingen gemaakt. Men heeft zich namelijk verplicht dat gehandicapten in dit jaar gebruik MOETEN kunnen maken van het streek OV. Daarbij hoort ook dat de chauffeur eventueel assistentie moet verlenen indien de gehandicapte daarom vraagt.

Dezelfde verplichting gaat ook gelden voor het andere ov, specifiek de treinen. Uiterlijk in 2030 MOETEN gehandicapten gebruik kunnen maken van de trein zonder tussenkomst van allerlei kunstgrepen en oprijplaten.

Men streeft ernaar om mensen zonder allerlei constructie zoals een uur van te voren bellen zodat de assistentie klaar staat etc.
Bij vertraging kan de gehandicapte zelf uit de trein komen zodat problemen met de assistentieverlening tot het verleden behoren.

Het aanvragen van eventueel WMO-vervoer wordt steeds moeilijker door alle bezuinigingen waar de gemeenten mee worden opgezadeld. Er wordt steeds kritischer gekeken of de aanvrager het vervoer nodig heeft. Dit geldt overigens voor alles waar de wmo voorzieningen heeft. Dit heet de kanteling in de wmo.

Rolstoelalmere
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2013 09:04

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Rolstoelalmere »

@Berend en anderen die van mening zijn dat gehandicapten zichzelf maar moeten redden en anders met het WMO moeten gaan.... Probeer het zelf eens! kijken hoelang het duurt voordat je anders piept!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Rolstoelalmere schreef:@Berend en anderen die van mening zijn dat gehandicapten zichzelf maar moeten redden en anders met het WMO moeten gaan.... Probeer het zelf eens! kijken hoelang het duurt voordat je anders piept!
Nee ik ben niet van mening dat ze het allemaal zelf maar redden moeten absoluut niet, als dat zo is over gekomen dan spijt me dat want dat was niet de bedoeling.
Maar stel dat bij elke bushalte iets staat dus oa iemand in rolstoel, volgende halte vrouw met kinderwagen, volgende halte iemanand met rollater....etc.etc.etc
Dan kan de bus toch nooit op tijd zijn bij de volgende halte ?
Bekijk het ook ééns van de andere kant.

Rolstoelalmere
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2013 09:04

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Rolstoelalmere »

Dat ben ik met je eens, maar zo extreem als jij het nu voorschotelt komt het in de praktijk niet voor. En indien mogelijk vraag ik altijd een andere reiziger even om mij te helpen, omdat dan de chauffeur niet van zijn plek hoeft. Echter soms is dat niet mogelijk doordat er niemand bij de halte staat en de bus verder leeg is, zoals gisteren ook het geval was. In dat geval als ik vriendelijk vraag mij te helpen is hij gewoon verplicht dit te doen. En dan nog hoort hij niet zo'n onbeschofte bek open te trekken zoals hij tegen mij deed

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Rolstoelalmere schreef:Dat ben ik met je eens, maar zo extreem als jij het nu voorschotelt komt het in de praktijk niet voor. En indien mogelijk vraag ik altijd een andere reiziger even om mij te helpen, omdat dan de chauffeur niet van zijn plek hoeft. Echter soms is dat niet mogelijk doordat er niemand bij de halte staat en de bus verder leeg is, zoals gisteren ook het geval was. In dat geval als ik vriendelijk vraag mij te helpen is hij gewoon verplicht dit te doen. En dan nog hoort hij niet zo'n onbeschofte bek open te trekken zoals hij tegen mij deed
Of hij dat verplicht is dat betwijfel ik ten zeerste maar een onbeschofte bek open trekken
is helemaal nergens voor nodig en gewoon asociaal, vandaar dat ik al eerder had geschreven dat je
een klacht moet indienen.
Zie mijn vorige bericht over die klacht indienen.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind het niet meer dan doodnormaal dat er een hand wordt uitgestoken.

Rolstoelalmere
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2013 09:04

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Rolstoelalmere »

Of het verplicht is of niet, dat staat in de link die eerder genoemd is. Maargoed dat zal atijd een discussiepunt blijven.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door tenormin »

[quote]Dezelfde verplichting gaat ook gelden voor het andere ov, specifiek de treinen. Uiterlijk in 2030 MOETEN gehandicapten gebruik kunnen maken van de trein zonder tussenkomst van allerlei kunstgrepen en oprijplaten. [quote]

Nou, dan kan rolstoelalmere nog wel lang wachten; de tijd gaat snel, maar zo snel....2030?? Daar heb je dan nu niet veel aan.

Gesloten