LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lpg verdwijnt!????????

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: lpg verdwijnt!????????

Ongelezen bericht door D1RK »

Je kunt het type van jou keuze ook zoeken op www.problemcar.nl en je ziet dan zowel LPG als overige problemen via zoeken....
Dus niet elk model van een bepaald merk is goed of slecht, vaak ik het type motor ook belangrijk, want daar kan ook een groot verschil inzitten!

Kijk dus eerst wat de monteurs en gebruikers zeggen voordat je een miskoop doet!

rhen20
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2008 12:36

Re: lpg verdwijnt!????????

Ongelezen bericht door rhen20 »

Hallo,

Op dit moment rij ik een Renault Kangoo op lpg.
Nu overweeg ik binnenkort de nieuwe Kangoo aan te schaffen. Deze heeft nog altijd een 1,6 motor maar is 300kg zwaarder dan mijn huidige auto (1.400 kg vs. 1.100 kg).
De Renault dealer adviseerde om in dit geval te kiezen voor diesel, aangezien de gezien het gestegen gewicht lpg het minder makkelijk zou hebben in de bergen.

Mijn vraag: is het verhaal waar dat ik gezien de gewichtstoename nu beter kan kiezen voor diesel?

rhen20
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2008 12:36

Re: lpg verdwijnt!????????

Ongelezen bericht door rhen20 »

Ik overweeg i.v.m. de aanschaf van een nieuwe auto lpg of diesel.

Nu valt me alleereerst op dat de dealer niet echt staat te juichen over lpg?!

Daarnaast kan iemand me zeggen welke afschrijving ik moet hanteren voor lpg en diesel.

Zelf ga ik nu uit dat ik de lpg installatie afschrijf in 3 jaar.
En de meerkosten van de diesel t.o.v. de benzine in 5 jaar.
Zijn dit reëeel termijnen?

Bedankt

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: lpg verdwijnt!????????

Ongelezen bericht door ronald g »

Op deze link kun je het heel gemakkelijk uitrekenen.

http://www.autoboulevard.nl/keuzehulp/LPGOmslag.asp

Kleine moeite graag gedaan.
Wat is google toch makkelijk.

Ronald.

rhen20
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2008 12:36

Re: lpg verdwijnt!????????

Ongelezen bericht door rhen20 »

Ronald, dank je wel voor je reactie.

Op de door jou genoemde site kan ik wel het omslagpunt berekenen.

Maar waaar het mij om gaat is: wat is, in verband met de toekomstige inruilwaarde, een reele afschrijvingstermijn voor lpg en wat voor een diesel.

Voor mijn gevoel schrijf je lpg sneller af. Maar ik heb hier niets over gevonden.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: lpg verdwijnt!????????

Ongelezen bericht door ronald g »

De inruilwaarde hangt van vele factoren af. Wat gaat de regering doen met lpg, wat toch een zeer schone brandstof is. het blijft koffiedik kijken, maar als de jaarlijkse afschrijving gunstig is dan is de inruilwaarde niet meer van belang, al zal die minder kunnen zijn.
Zelfde risico loop je ook met een benzine auto. Als het overschot van zeg een opel oploopt dan gaan de inruil prijzen omlaag.
Als het rendabel is om op lpg te gaan rijden gewoon doen.

Ronald.

rhen20
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2008 12:36

Re: lpg verdwijnt!????????

Ongelezen bericht door rhen20 »

Ronald,

Weet je wellicht ook nog iets te melden op mijn eerdere vraag over het gewicht.
Zelfde 1.6 motor maar het gewicht neemt toe van 1.000kg naar 1.375 kg?

Bedankt,

Michel

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: lpg verdwijnt!????????

Ongelezen bericht door ronald g »

Op de site die ik opgaf is alles berekent en kun je ook zien wat de houderschapsbelasting wordt ( staat onderaan na berekening ) ook de jaarlijkse besparing.

Ronald.

rhen20
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2008 12:36

Re: lpg verdwijnt!????????

Ongelezen bericht door rhen20 »

Ha Ronald,

Het gaat mij niet om de kosten, maar om het mogelijke feit dat een lpg in een bijna 1.400 kg wegende auto wordt afgeraden door de dealer (zie onderstaand).

Op dit moment rij ik een Renault Kangoo op lpg.
Nu overweeg ik binnenkort de nieuwe Kangoo aan te schaffen. Deze heeft nog altijd een 1,6 motor maar is 300kg zwaarder dan mijn huidige auto (1.400 kg vs. 1.100 kg).
De Renault dealer adviseerde om in dit geval te kiezen voor diesel, aangezien de gezien het gestegen gewicht lpg het minder makkelijk zou hebben in de bergen.

Mijn vraag: is het verhaal waar dat ik gezien de gewichtstoename nu beter kan kiezen voor diesel?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: lpg verdwijnt!????????

Ongelezen bericht door ronald g »

In dat licht, als er veel trekkracht van de auto wordt gevraagd, i.v.m. rijden in de bergen zou ik gaan voor een diesel. Ik ging er van uit dat de auto in ons vlakke landje gebruikt zou worden.

Ronald.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: lpg verdwijnt!????????

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Je zou twee dingen kunnen doen: of naar je dealer luisteren (want m.b.t. de kangoo heeft hij gelijk). Je hebt het extra koppel echt nodig om het gestegen gewicht te compenseren

Of eens verder kijken naar een lichter alternatief. Franse auto's in het bijzonder worden inmiddels zo zwaar als beton. In tegenstelling tot sommige merken (bijv. Mazda) schijnen auto's zwaarder en zwaarder te moeten worden (peugeot 2XX een 3xx zijn hier een extreem voorbeeld van).

citroencx20tre
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 aug 2005 18:49

Re: lpg verdwijnt!????????

Ongelezen bericht door citroencx20tre »

ik rij zelf een 1800 16v motor op lpg met ruim 1400 kilo en kan je zeggen dat deze het erg goed doet dus ik snap jouw renault dealer niet zo waarschijnelijk maakt hij meer winst op de diesel :lol:

probeer een andere dealer eens

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: lpg verdwijnt!????????

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Met een moderne G3 LPG-installatie zijn de prestaties vergelijkbaar met de benzineversie. De trekkracht van de Diesel is bij lage toeren hoger, maar op geen enkel moment is de Diesel het goedkoopste alternatief.
Ik zou nooit voor de Dieselversie kiezen! :)

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: lpg verdwijnt!????????

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Een Kango is een wagen (mits goed gebruik) waar spullen mee worden getransporteert. Met Lpg wordt de auto zwaarder (gaat ten koste van het draagvermogen) en wordt de motor thermisch zwaarder belast.
Met het gestegen gewicht, de behoefte aan koppel en het feit dat een dieselmotor voor dit type auto simpelweg de beste keus is kan ik de dealer enkel gelijk geven.
Sleutel zelf regelmatig aan gasauto's en zou gas enkel bij rustige rijders en relatief conventionele motoren adviseren. Voor alle andere rijders is gas op de korte termijn welliswaar goedkoper maar als je ziet wat de meerkosten op langere termijn zijn zou ik "sportieve" rijders en motoren waar de Leverancier gebruik van gas afraadt of op benzine laten rijden (of naar diesel over laten stappen).

Gesloten