LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dan_Veluwe schreef:@ Julie444
Nou, nee. Aan de ene kant heb je dus superdure (onnodige) extra auto's, maar €668 op jaarbasis voor een laadpunt,
wat dan wel of niet nodig is, is jou te veel. Dat snap ik niet nee.
De landrover is dé gezinsauto. Daar gaan we met 5 [7 met aanhang] volwassenen/tieners mee op vakantie. Daar slepen we trailers mee met snoei afval van de tuin. Daar brengen we paarden [in de trailer, niet in de auto..] mee naar de dierenarts,
daar rijden we in de winter mee door een meter sneeuw ; vegen doen ze hier niet [ geen doorgaande weg].

Én het ding is 11 jaar oud.... "superduur" ; een nieuwe 500c is meer waard ... "onnodig" ; ik zou niet weten hoe ik het anders voor elkaar zou krijgen... Dus "extra" is die éne Landrover niet...

En als ik dan [ de regering en GL weten het toch allemaal zo goed ? ] doe wat ze graag willen, dan krijg ik een 'capaciteitsboete' :roll:

Het zou inderdaad goedkoper zijn om gewoon schijt te hebben aan de milieu goeroe's
en met de Landrover boodschappen te doen :lol:
En je hebt ook je eigen paarden? Klinkt alsof je in ieder geval meer dan genoeg middelen hebt om je eigen keuzes financieel te dragen. Waarom die €668 op jaarbasis dan te veel is begrijp ik nog steeds niet.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

En je hebt ook je eigen paarden? Klinkt alsof je in ieder geval meer dan genoeg middelen hebt om je eigen keuzes financieel te dragen. Waarom die €668 op jaarbasis dan te veel is begrijp ik nog steeds niet.
deel gewist-off topic

Dus waar de discussie over moet gaan is "[i]..wat is nut/noodzaak van het capaciteitstarief .[/i]" . Niet of ik het wil/kan betalen ;
dat is al geregeld door de inkomsten belasting , daar hoeft de netwerkbeheerder via een achterdeur niets aan toe te voegen... :evil:
Laatst gewijzigd door Dan_Veluwe op 29 mei 2017 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nee hoor, dit lijkt me prima.
Alles is een keuze, zo ook die van jullie om in Nederland te wonen en je aan deze regels te conformeren.
Capaciteitstarief? Prima lijkt mij. Jij hebt meer nodig, dan betaal je er maar voor.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Nee hoor, dit lijkt me prima.
Alles is een keuze, zo ook die van jullie om in Nederland te wonen en je aan deze regels te conformeren.
Capaciteitstarief? Prima lijkt mij. Jij hebt meer nodig, dan betaal je er maar voor.
Als ik je goed begrijp moeten mensen die het niet eens met arbitraire regels maar het land uit ; eenheidsworst regeert..
Eigenlijk heb je wel gelijk : in Nederland regeert middelmatigheid en zesjes cultuur. Je moet vooral niet té slim zijn.

gewist; off-topic

Voor dit soort dingen moet je 'buiten de doos' denken. Nederland heeft echter alles in doosjes gestopt,
met beleid. En dat is heilig.

Weet je het beter : ga maar ergens anders wonen....... Zo blijft Nederland daadkrachtig in de global economy.. :roll:

Leve de ambtenaar, leve het 'spruitjes' beleid !! :roll:
Laatst gewijzigd door Dan_Veluwe op 29 mei 2017 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door gemist »

Vreemd. Bij beide Tesla's kregen we hier een thuislaadpunt. "Gratis"....en de buurman kreeg er ook een bij zijn Zoe..

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dan_Veluwe schreef:
Nee hoor, dit lijkt me prima.
Alles is een keuze, zo ook die van jullie om in Nederland te wonen en je aan deze regels te conformeren.
Capaciteitstarief? Prima lijkt mij. Jij hebt meer nodig, dan betaal je er maar voor.
Als ik je goed begrijp moeten mensen die het niet eens met arbitraire regels maar het land uit ; eenheidsworst regeert..
Eigenlijk heb je wel gelijk : in Nederland regeert middelmatigheid en zesjes cultuur. Je moet vooral niet té slim zijn.

Maar dat kan niet voorkomen dat ik dit ter discussie stel, deze spruitjes mentaliteit.

Als ik meer nodig heb betaal ik er ook voor.. ..per kWh.. Er is GEEN werkelijke reden voor een hoger tarief boven 3x25A.

Waarom niet die grens optrekken [ CBS : stroomverbruik sinds 1960 is 10x hoger in 2015 ] ; tariefgrens is nooit aangepast.
Waarom kan die 'grens' niet bij 3x40A komen te liggen ?!

De stap is van " .. 3 x 25A á € 237,78.. " naar het volgende niveau van ".. 3 x 35A á € 936,69 .."

Dit is NIET 'lineair' . De verhoging van 75A naar 105A - piek, niet continu - is 40%.
Het tarief gaat met 400 % omhoog.

Dat is beleid, én grote onzin. Niemand belet je om een 2e aansluiting te nemen á € 237,78 , alleen daar zit
weer beleid achter. Opnieuw een 'milieuheffing' voor die aansluiting.

Dus waarom is het 'capaciteitstarief' niet gewoon lineair ???

De netwerkbeheerders [ herinner ik mij uit de discussie uit 2008 toen dit in Radar werd besproken ivm warmtepompen],
zijn bang voor piekbelastingen en moeten daar capaciteit voor reserveren. Dat is hun argument.

Dat kan nu 'slim' worden opgelost door de transport kosten te differentiëren naar belastingsgraad van het net.
Als je het niet uitmaakt of je warmtepomp continue aan moet kunnen slaan, of dat je auto ten alle tijden moet
worden geladen, zou je moeten kunnen kiezen voor een 'standby' functie. Zodra de belastingsgraad daalt kun
je goedkoper stroom afnemen.

Maar ook andersom : laad je auto als de zon schijnt en er veel aanbod is van stroom die ergens moet worden
opgenomen, dan krijg je een lager transport tarief en lagere kWh kosten.

Voor dit soort dingen moet je 'buiten de doos' denken. Nederland heeft echter alles in doosjes gestopt,
met beleid. En dat is heilig.

Weet je het beter : ga maar ergens anders wonen....... Zo blijft Nederland daadkrachtig in de global economy.. :roll:

Leve de ambtenaar, leve het 'spruitjes' beleid !! :roll:
Ja joh, we gaan nog meer regeltjes verzinnen en overhead produceren zodat die paar mensen die hier last van hebben en graag hun hobby gesponsord willen hebben dat over de rug van anderen kunnen doen.
Als ik je goed begrijp moeten mensen die het niet eens met arbitraire regels maar het land uit
Als je het er niet mee eens bent, dan stel je het ter discussie ( precies zoals je hier doet ), echter dan moet je er ook tegen kunnen dat je tegengas krijgt. En ja in een democratie werkt het zo dat als je het er niet mee eens bent, de meerderheid nog steeds beslist en als je je daarin niet kan vinden je altijd de keuze hebt om te vertrekken.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

@Angel1978.

Ach, je leest er in wat je WIL zien ...
Ja joh, we gaan nog meer regeltjes verzinnen en overhead produceren zodat die paar mensen die hier last van
hebben en graag hun hobby gesponsord willen hebben dat over de rug van anderen kunnen doen.
Toch schrijf ik duidelijk dat ik die arbitraire regels KWIJT wil.. .dat zijn dus MINDER regeltjes..

Mijn hobby is een elektrische auto niet hoor. Daar gaat de draad over..

gewist : off-topic

Nu lopen mensen liefst met de kudde mee, lekker veilig, dan ben je met véél. Hun referentie is een bobo of columnist ;
daar zijn ze één keer voor, en daar wijken ze niet meer van af.

Wat nu als Gordon een electrisch auto koopt en dit twittert... ...dan is half nederland tegen het capaciteitstarief... :lol:
Laatst gewijzigd door Dan_Veluwe op 29 mei 2017 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door angel1978 »

Vroeger heette dat 'verzuiling' , dat is van voor jouw tijd [1978 GJ ?]
Het is duidelijk dat je teveel denkt. Niet doen, je trekt daardoor allerlei ongefundeerde conclusies.

Je zegt dat je minder regeltjes wil, maar verzint er meteen een paar bij. Inclusief een hele administratieve rompslomp waar niemand op zit te wachten. Zeker de mensen die deze hele hogere capaciteit niet nodig hebben niet. Die mogen ervoor gaan betalen. Puur en alleen voor jouw hobby.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

LEZEN... Het gaat NIET over een HOBBY !

Extra regeltjes ? Zie het als een automaat in plaats van een handbak : stuk minder gedoe en je hoeft er niets voor te doen..

Ik verzin er wat bij... Weet je al dat de netwerkbeheerders alleen nog jouw zonnecellen aansluiten om terug te kunnen
leveren aan het net als ZIJ dat kunnen uitzetten... Daar is ook geen discussie over geweest ; democratie is ook hier ver
te zoeken.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door angel1978 »

Eindelijk heb ik een elektrische auto gevonden die betaalbaar is in de aanschaf als particulier.
Een tweede hands auto, dat wel. Nu ga ik me verder verdiepen in het onderwerp.
Een hobby dus.. een linkse hobby ook nog ;)
De landrover was noodzaak... zei je tenminste

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

gewist: off-topic
Laatst gewijzigd door Dan_Veluwe op 29 mei 2017 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Nou Dan_Veluwe, het is me dan, nu ik het bovenstaande gelezen heb, eigenlijk helemaal niet duidelijk wat volgens jou nu precies het probleem is.

Hoe meer je zegt, hoe minder duidelijk het is. Sorry.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

@ Julie444.

Misschien voortaan aan alleen tweets lezen ?

Nog één keer. Waarom moet je 4x meer vastrecht betalen als je een aansluiting wil van 3x35A en niet 3x25A...
Staat er met KOEIE letters ook nog eens boven ook..

Maar als ik het zo eens teruglees heb je een opzetje met 'Angel' om mensen die iets serieus willen bespreken
te dissen...

Oh wat zijn we leuk.... :twisted:

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hallo Dan Veluwe,

[Offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]

Ik ben wel jaloers op je,dat je een elektrische auto kunt rijden.
Om welk model gaat het?
Waarom heb je niet eerst wat beter geïnformeerd over het laden van je auto?
Ik begrijp je frustratie.
Misschien is het handig om een quad te kopen voor de korte stukjes,dan heb je ook geen parkeerproblemen.

Groeten van John

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Hallo John,

Was een goed idee die quad, maar Ik heb al een tractortje. Ook een diesel, maar MRB vrij. :idea:

Ik heb de elektrische auto afbesteld. Dat kon omdat ik de afspraak via mail had gemaakt.

gewist : off-topic
Laatst gewijzigd door Dan_Veluwe op 29 mei 2017 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hallo Dan,

Toffe auto's rij je.
Eigenlijk bevestigt je topic,dat elektrische auto's voorlopig alleen zijn weggelegd voor de rijke mensen onder ons.

Ik krijg hier in Amsterdam te maken met een milieuzone vanaf 2018 voor brommers.
Het zal niet lang meer duren voordat alle brandstof voertuigen worden verboden in Amsterdam.
Maar op Schiphol wordt het steeds drukker......

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

John,

gewist: off-topic

Geen brommer op brandstof meer in Amsterdam. Eigenlijk wel logisch. Bekijk het positief : geen last meer van die scooter ettertjes ! :mrgreen:
Een elektrische brommobiel is niet erg duur, hoewel ik me kan indenken dat het voor de kleinere beurs wél veel geld is.

Misschien een elektrische fiets ? Wie dan leeft, wie dan zorgt !

Tijd om te slapen.
Laatst gewijzigd door Dan_Veluwe op 29 mei 2017 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door 16again »

Dan_Veluwe schreef:Nog één keer. Waarom moet je 4x meer vastrecht betalen als je een aansluiting wil van 3x35A en niet 3x25A...
Het prijsverschil is inderdaad fors.
Maar bedenk dat menigeen met 3x25A aansluiting veel minder gebruikt dan 3x25A, terwijl jij aan die 3x25A niet genoeg hebt.
Ik ken de cijfers niet, maar als de gemiddelde 3x35A gebruiker nu 4 keer meer verbruikt als de gemiddelde 3x25A, dan zou dat een plausibele reden zijn voor het prijsverschil

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan_Veluwe schreef: Nog één keer. Waarom moet je 4x meer vastrecht betalen als je een aansluiting wil van 3x35A en niet 3x25A...
Staat er met KOEIE letters ook nog eens boven ook..
Omdat voor een normaal huishouden een hogere aansluiting niet nodig is en deze als kleinzakelijk wordt gezien.
Dan_Veluwe schreef: Dus waarom is het 'capaciteitstarief' niet gewoon lineair ???
Waarom zou het lineair moeten zijn? Vroeger werden alle netwerkkosten via een complexe formule teruggerekend in een opslag in de prijs per kWh. Terwijl de feitelijke kosten voor het netwerk voor een groot deel onafhankelijk zijn van hoeveel je verbruikt. En voor een groot deel afhankelijk van hoe groot de leidingen op piekmomenten moeten zijn. Die kosten zijn dus helemaal niet afhankelijk van hoeveel kWh je in een jaar verbruikt, maar van hoeveel je op die piekmomenten gebruikt. Of kunt/wilt gebruiken. Daarom is het in mijn ogen niet onterecht dat ze een vast bedrag per aansluiting rekenen plus een opslag als je extreem veel gebruikt.
Dan_Veluwe schreef: De netwerkbeheerders [ herinner ik mij uit de discussie uit 2008 toen dit in Radar werd besproken ivm warmtepompen],
zijn bang voor piekbelastingen en moeten daar capaciteit voor reserveren. Dat is hun argument.

Dat kan nu 'slim' worden opgelost door de transport kosten te differentiëren naar belastingsgraad van het net.
Dat gaat natuurlijk niet werken, omdat je het netwerk op een bepaalde maximale capaciteit moet 'bouwen'. Door alleen de kosten per kWh te verhogen, zul je nog steeds er rekening mee moeten houden dat de gebruikers op een bepaald moment toch die dure stroom blijven afnemen. Tenzij je de afname van de mensen alsnog gaat inperken. Tot bijvoorbeeld 3 x 25 A... Doe je dat niet, dan zal het gevolg zijn dat je hier derdewereld-taferelen krijgt, met stroomuitval op piekmomenten etc. Stroom is namelijk niet zoals bij bijvoorbeeld autowegen, dat als er veel vraag is je gewoon even in de file kunt staan. Bij stroom wil je dat er geen files kúnnen ontstaan. Dus bij stroom moeten de 'wegen' zo breed worden dat er nooit files kunnen komen.

Bovendien is dat dus bij uitstek iets wat je ook individueel kunt doen: je kunt je eigen piekbelasting 'slim' spreiden. Er zijn slimme regelingen die warmtepompen allen maximaal laten draaien als je weinig stroom verbruikt. Dat werkt natuurlijk voornamelijk als de warmtepomp wordt aangevuld met gas. En als je een warmtepompinstallatie hebt die niet in combinatie is met gas en je dus niet altijd het verbruik slim kunt sturen, dan heb je de besparing van het niet-hebben van een gasaansluiting. De besparing in vastrecht voor die gasaansluiting kun je dan prima gebruiken voor de verhoging van je electriciteitscapaciteit.

(Wel grappig dat dat precies de twee zaken zijn die bij de invoering van het capaciteitstarief ook uitentreuren besproken zijn.)

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Elektrische auto thuis laden : € 668 extra capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

@Kweenie.

Eindelijk een antwoord waar ik wat aan heb. Waarschijnlijk gebruikt iemand met 3x25A meer, maar sinds 2005 (?) is dit de standaard aansluiting, juist omdat mensen steeds meer elektrische apparatuur krijgen. Maar het CT tarief is gelijk gebleven.

Inderdaad, het gaat om piekbelasting. Voor komt het probleem één keer per week voor, als de auto moet laden én we moeten douchen of de verwarming
aan zou moeten slaan. Dat is dé piek. En daarom vind ik '€ 668' extra onzinnig.

Maar de elektrische auto gaat niet meer door. Probleem opgelost.

Gesloten