LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] roetmeting bij dieselmotoren

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
dr. ir. W.C. Eend

roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door dr. ir. W.C. Eend »

Zijn er mensen die ook problemen hebben gehad met de roetmetig, die verplicht onderdeel is van de APK-keuring voor auto's met een dieselmotor? Hierbij brengt men de motor enkele malen onbelast naar het maximale toerental, om zo de roetuitstoot te meten.

Enige tijd geleden kreeg ik na de test mijn auto terug met een kapotte koppakking. Bij een andere auto, van een goede bekende, is na een roetmeting trekkracht in het lage toerentalgebied afgenomen. Ook heb ik een aantal malen gehoord van schade aan smeersystemen, verhoogd oliegebruik en schade aan de cylinderkop. Los van direct aanwijsbare schades, treedt tijdens de meting ook veel slijtage op die niet direct naar voren komt. Ik heb de indruk dat door instanties (RDW, BOVAG, ANWB) de risico's, die met name bij oudere voertuigen zich voordoen, proberen dood te zwijgen. Daarbovenop is het afkeurcriterium zo ruim, dat het ook zonder de motor te overbelasten duidelijk zichtbaar is dat de roetuitstoot te hoog is.

Gast

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door Gast »

Ook verzorgen wij de APK keuring van uw auto met diesel motor waarbij de zogeheten roetmeting wordt uitgevoerd. Tijdens een roetmeting wordt het motortoerental minimaal 4 keer vollast gedraaid wat een zware belasting is voor de motor maar doorgaans echter geen probleem oplevert voor normaal onderhouden auto’s.

LET OP! U biedt uw auto vrijwillig aan bij ons voor een APK keuring, indien er tijdens of na de roetmeting toch schade aan uw motor ontstaat zijn wij volgens de wet en het APK reglement NIET aansprakelijk.
Deze tekst vond ik bij een bedrijf wat apk keuringen verzorgt.

Gast

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door Gast »

doorgaans echter geen probleem oplevert voor normaal onderhouden auto’s.
Dus: als je een oude auto hebt die je slecht hebt onderhouden, dan kan het zijn dat de roetmeting teveel is. Tja ..

jover

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door jover »

het is verstandig om een paar weken voor de apk van dieselmotoren een paar liter benz door je diessel te mengen,dan brand de motor schoon.en heb je geen last van roet.

440

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door 440 »

Als je je dieselpomp naar de andere wereld wil helpen, moet je vooral benzine toevoegen aan je diesel.
Diesel zorcht voor smering van de dieselpomp, benzine veminderd de smerende werking, waardoor de lagers kapot gaan.

Gewoon zorgen dat je regelmatig onderhoud laat verzorgen, ik heb ooit zelf een jetta diesel gehad met 350.000 op de teller, deze diesel heeft nooit 1 krimp gegeven, nooit afgekeurd door teveel aan roet.

citrofiel

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door citrofiel »

het is verstandig om een paar weken voor de apk van dieselmotoren een paar liter benz door je diessel te mengen,dan brand de motor schoon.en heb je geen last van roet.
Moet je vooral doen ! Vooral bij een moderne dieselmotor (commonrail, pompverstuiver) dus de TDI, HDi, Cdi enz. motoren. Deze kunnen hier echt niet tegen. De diesel mengen met benzine brengt onherstelbare schade aan de motor. Maar ja dan hoef je ook niet meer naar de roetmeting.

A. tolboom
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 jul 2004 12:47

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door A. tolboom »

Citrofiel,

Gaat niets boven een Citroen (Xantia).

Gast

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door Gast »

A. Tolboom,

Er gaat niets boven een appelboom!

Citrofiel

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door Citrofiel »

Citrofiel,

Gaat niets boven een Citroen (Xantia).

Zo is dat ! :D (Berlingo)

tip

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door tip »

Breng auto altijd met WARME motor voor roetmeting !
Koude motor op toeren jagen is nooit goed en dan gebeurt er nog wel eens wat

dr. ir. W.C. Eend

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door dr. ir. W.C. Eend »

Voor de Citroën-liefhebbers en -bezitters.

Mijn auto waarbij de koppakking bezweek met de roetmeting is een Citroën BX. Ook Citroëns kunnen dus kapot.

Het blijkt zelfs dat bij franse dieselmotoren de cylinderkop relatief kwetsbaar is bij roetmeting; de auto komt probleemloos door de keuring, maar enkele weken/maanden daarna blijkt dat er schade is opgetreden.

Aldus een garagehouder die het kan weten.

van dien

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door van dien »

ook wij hebben onze camper laten keuren bij mazda dealer BURGERS in DReumel,de camper liep als een zonnetje,gebracht voor een keuring,en we krijgen bericht dat hij goedgekeurd is .mijn man rijd er mee naar huis en na 2 km hoort hij al dat er iets mis is ,nu is dus de motor kapoten de garage weet van niks en wij worden bedankt en nu???
kunnen wij iets verhalen bij de garage???

Gast

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door Gast »

Je legt de schuld wel bij de garage maar zou die motor - wat was er eigenlijk aan defect? - niet al een heel eind heen zijn geweest als hij al van 1 keer, al dan niet koud, op toeren jagen overstuur raakt?

Gast

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door Gast »

De roetmeting is een wassen neus van de eerste orde,

Wie laat een motor nu op volle toeren draaien met stilstaande auto,

Een roetmeting kan volgens mij het best gemeten worden op een rollenbank, en dan rijden tot max 120 km/u,

Dan zijn de waarden van de uitstoot veel realistischer dan volgas de motor onbelast laten draaien!,

Hier in Nederland zijn ze knettergek!,

Geen monteur zal het in zijn hoofd halen om een automotor te testen op deze manier,

Je moet zo'n motor rijdend testen, niet onbelast!.

burnit
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 nov 2005 20:43

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door burnit »

Een roetmeting wordt vaak gezien als de doodslag voor een diesel.
Dit is echter volkomen onzin.

ELKE diesel kan makkelijk zijn maximaal toerental draaien, zelfs met koude motor (slijtage is dan wel veel hoger). De motor zal er echt niet van stuk gaan. (natuurlijk niet continu hoog toeren)

Je hoort vaak verhalen over koppakking / distributieriem die geknapt is etc.
1. koppakking: Dit was een tijdbom, gebeurde het bij de keuring niet, dan lag hij er 2 weken later wel uit.
2. distributie riem: gewoon tijdig vervangen dat ding !

lars-saxo
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 nov 2005 19:59

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door lars-saxo »

een paar uren vantevoren goed "trappen" dat de kat en de motor goed schoonbrand dat helpt

dat adviseerden ze bij een van men voorgaande stage bedrijven ook aan de klanten

en een motor kan het wel hebben hoor (zou niet best zijn als t niet zo was)

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door keurmeester »

:D voor al deze mensen met zorgen over de roetmeting .
Vanaf december 2005 mag een diesel roetmeting al gestopt/afgebroken worden als de gemeten waarden in orde zijn, dat betekend dat een goed werkende en afgestelde diesel al na evt. 1 keer gasgeven goedgekeurd mag worden!!! maar als de waardes niet goed zijn moet er wel evt. meerdere keren gas worden gegeven en, wordt de meting op de oude manier afgemaakt.
Dit is een nw. regel van de RDW

mercedvito
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2006 11:44

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door mercedvito »

zal misschien een leuke regel wezen maar dan nog.
Ik heb mijn auto altijd goed in onderhoud gehad maar toch door de roetmeting is hij kapot. De meting is eenmaal gedaan gedurende 2,5 sec. en is met vlag en wimpel door de meting gekomen. Alleen mijn auto is nu wel stuk. Waarschijnlijk is er een stoter of klep kapot. En iedereen trekt zijn handen daarvan af. Eerst heb ik met de Vito een enorme waardevermindering omdat het Rijk particulier grijs naar geel zet. Dus auto geen moer meer waard. De wegenbelasting ging van 62,= naar 169,= per kwartaal en nu een beurt en apk van 450,= en een kapotte auto. Niemand kan je daarmee helpen. Zit zelf in de meubelen en als daar een bankstel niet goed is kan je voor de geschillencommissie komen en worden problemen opgelost. In de autoindustrie is dat dus anders. Daar kan je gewoon barsten helaas.

Dus ook al heb je de auto in goed onderhoud, wanneer je de roetmeting doorkomt met een auto van 5 jaar en 108.00 km op de teller, als hij kapot is heb je geen poot om op te staan :cry:

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door keurmeester »

Mercedvito,
Het is in de wetgeving inderdaad zo geregeld dat, een evt. schade die zich aantoont na of tijdens een roet-meting, niet te verhalen valt op de(het) garage(keur-station) die deze roet-meting uitgevoerd heeft als onderdeel van de apk controle.(mits zij wel zelf apk mogen keuren)
Een vito van 5 jaar oud met maar 108000 km op de teller??
kan niet door een roet-meting al stuk zijn hoor, deze vito is begrenst op zijn toerental en als hij stuk gegaan is van 1 keer meten, dan is er al wat loos geweest maar heb je dit niet eerder gemerkt.
Als je ergens je twijfels over hebt, kan je altijd bij de Bovag informeren over de mogelijkheden (mits het bedrijf aangesloten is bij de Bovag natuurlijk) ook daar is een geschillencommissie aanwezig. 8)
succes
groet Leo

mercedvito
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2006 11:44

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door mercedvito »

Zou kunnen, ik heb geen verstand van auto's. Wat ik wel weet is dat ik een 4 tal dealers afgeweest ben en allemaal vertellen ze hetzelfde verhaal. Dat er duidelijk problemen kunnen ontstaan na een roetmeting.
In dit geval allemaal Mercedes Dealers. Het heeft te maken dat tijdens de roetmeting vuil aan de binnenkant loskomt en die gaat in de poorten zitten van de stoters. Dit schijnt bij de dealers een bekend probleem te zijn. In enkele gevallen worden er tijdens de roetmeting kleppen beschadigd. Dit is ook de reden waarom het Rijk de roetmeting naar 1 keer 2,5 sec. heb geplaatst ipv 4 keer.
Daar komt bij dat als er al problemen waren met de auto dan had hij niet met vlag en wimpel door de meting gekomen volgens de dealers.
Maar dit zijn de antwoorden van de dealers en ik zou niet weten wat ik hier nu aan kan doen. :cry:

Gesloten