LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] problemen na inruilen auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
chris1986
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2008 20:04

problemen na inruilen auto

Ongelezen bericht door chris1986 »

Ik zit met een probleempje en nou weet ik niet goed hoe ik dit op moet lossen. Ik heb een week geleden mijn auto ingeruild voor een andere 2de hands auto.
De dag na de inruil belde de dealer op met de mededeling dat mijn ingeruilde auto en mankement vertoonde. Ik de dag later er langs om te kijken wat er nou gaande was. Het bleek dat de lagers onder in het motorblok defect waren en dat heeft tot gevolg dat het motorblok vervangen dient te worden.
de dealer wil nu dat ik verantwoordelijk ben voor dat mankement.
Hoe zit dat nu, ben ik echt daar voor verantwoordelijk?

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: problemen na inruilen auto

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Is een verborgen gebrek en hij kan je verantwoordelijk stellen als jij redelijkerwijze op de hoogte zou zijn geweest van dit gebrek.

Lijkt me een beetje moeilijk om een relatieve of volledige leek aansprakelijk te stellen voor dit soort gebreken als een dealer ze zelf er in een proefrit niet uit haalt of er twijfels over heeft.

citroencx20tre
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 aug 2005 18:49

Re: problemen na inruilen auto

Ongelezen bericht door citroencx20tre »

lijkt mij het risico van de dealer die had de auto moeten nakijken bij de inruil.
verder moet hij kunnen aantonen dat het probleem er al was.
lagers komen niet van de ene op de andere min lijkt mij dus hij had dit kunnen zien aankomen.

gewoon voorlopig niks doen en wie eis bewijs /heb het gevoel dat ze gewoon bluffen en geld willen zien.

om welke garage ging het hier

ricardo1
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:38

Re: problemen na inruilen auto

Ongelezen bericht door ricardo1 »

Indien u op de hoorgte was van het gebrek of dit als leek redelijkerwijs had kunnen weten en dit bewust hebt verzwegen dan kan de koper (in dit geval de garage) u hier op aanspreken en van u verlangen dat u gedeeltelijk of geheel voor de herstel kosten opdraait. Maar dan zal de koper dit wel moeten bewijzen. Als hij gelijk heeft en dit ook kan bewijzen dan moet u betalen. Laat u het op een rechtzaak aankomen dat kunnen de bijkomende kosten behoorlijk oplopen.

Maar de koper is ook onderzoek plichtig, zo ook een garage bedrijf. Een garage bedrijf is deskundig en ervaren genoeg om te begrijpen dat auto's soms gebreken vertonen die van invloed zijn op de inruilwaarde. En als het om een oudere auto gaat dan mag hij niet verwachten dat deze in een vlekkeloze staat verkeert. Dit betekent dat de garage voor het bepalen van de inruilwaarde eerst moet onderzoeken of uw auto geen ernstige mankementen heeft. Doet die dat niet dan neemt hij een risico en zal hij het verlies moeten accepteren.

Gesloten