LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pindakaas gewoon of light

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
vdwj
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2014 11:04

pindakaas gewoon of light

Ongelezen bericht door vdwj »

Hallo met Jan
ik gebruik regelmatig pindakaas op mijn boterham.
het huismerk perfect o.a te verkrijgen bij de Boni.
er kan wel wat pondjes af bij mij dus kreeg een grootse ingeving!! :idea:
ik ga pindakaas light kopen zo gezegd zo gedaan thuis gekomen : een boterham met pindakaas light ook van het huismerk perfect en of ik een klap in mijn gezicht kreeg wat zoet!
ik heb toen gelijk het oude potje pindakaas gepakt perfect met nootjes en vergeleken met de light versie.
energiewaarde pindakaas met nootjes 650 kcal per 100 gr/ suikers 4.7 gr per 100 gr
energiewaarde pindakaas light 564 kcal per 100 gr/ suikers 15.5 gr per 100 gr
wat je dus bespaard (wat eigenlijk tegenvalt een kleine 90 kcal) op de vetten maakt het suikergehalte het ongedaan.
en het is niet te eten bij elke hap knarst het suiker tussen je tanden zonde van mijn geld :evil:

er zit dus ruim 3 maal zoveel suiker in de light en echt heb de pot pindakaas weggegooid !!!
dacht eerst nog aan mijn zuster geven voor de kinderen maar dat wil ik ze niet aandoen.
dan maar weer het potje pindakaas met nootjes kopen met wat meer plantaardige vetten.
ik vind dit niet normaal maar wat doe je er aan niets de fabrikanten doen maar waar ze zin in hebben ze maken je vet verslaafd ,zout verslaafd en suiker verslaafd dit is mijn report groeten jan :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: pindakaas gewoon of light

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat had je ook kunnen bekijken vóórdat je de pindakaas kocht... Het zou bovendien inmiddels al een beetje als algemeen bekend moeten gelden dat bij veel light-varianten van hoog-callorische producten het aantal caloriën niet heel veel minder is. Bv. light chips, scheelt wel wat in vet, maar nauwelijks in calorieën.

Dat komt vooral ook doordat aardappels en pinda's van zichzelf al zo voedzaam zijn (lees: veel calorieën hebben). Ongeveer evenveel als in pindakaas. In pindakaas kunnen dus alleen minder calorieën komen als je daar minder pinda's in stopt en dat voor iets anders vervangt. Een light-variant zou voor wat betreft de calorieën dus alleen effect hebben als het wordt opgevuld met 'vulmiddel' dat minder calorieën bevat. Maar dat is ook best lastig en zou vooral tot een smakeloos geheel leiden, waarvan je alleen maar meer op je brood doet om er toch evenveel smaak aan te kunnen geven.

Een light variant kan wél met minder vetten, omdat het eenvoudiger is om een niet-vet vulmiddel te nemen. Bij pindakaas (en bv. ook chips) betekent 'light' daarom vooral minder vet en niet minder caloriën.

Als je werkelijk minder caloriën wil, kun je dus beter een ander soort broodbeleg kiezen. Als je hartig beleg wil, dan heeft zelfs simpele goudse kaas al heel wat minder caloriën.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: pindakaas gewoon of light

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Je kan ook ophouden met calorieën tellen en gewoon je inname van koolhydraten verminderen (suikers dus). Bij gezondheidswinkels etc. is heel lekkere notenpasta te krijgen met heel weinig suikers.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: pindakaas gewoon of light

Ongelezen bericht door GJvdZ »

vdwj schreef: ik vind dit niet normaal maar wat doe je er aan niets de fabrikanten doen maar waar ze zin in hebben ze maken je vet verslaafd ,zout verslaafd en suiker verslaafd dit is mijn report groeten jan :wink:
Je koopt hetzelf en je vreet hetzelf op. Dus kijk eerst eens naar je eigen gedrag voordat je anderen beschuldigt. Er is niks mis met eigen verantwoordelijkheid nemen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: pindakaas gewoon of light

Ongelezen bericht door langste adem »

Nog zo'n verhaal : Mijn vrouw had laatst een pak sinaasappelsap gekocht van CoolBest.
Er stond op CoolBest - light. Ik vond het vreemd want in de regel is "de betere" sinaasappelsap gewoon sinaasappelsap zonder verdere toevoegingen zoals suiker en hooguit gemaakt "uit geconcentreerd sap", en ik dacht eerst dat het zonder vruchtvlees was ofzo.

maar deze was dus gezoet met zoetstof. Lijkt me minder gezond dan pure sinaasappelsap.
Ik heb het sowieso niet zo op light-producten.

Suiker is slecht, maar mijn gevoel zegt dat zoetstof slechter is voor de gezondheid dan suiker. Kan ik niet hard maken overigens.
Maar om nou sinaasappelsap waar helemaal geen toegevoegde suikers inzitten (toch?) en waar niets mee mankeert nog eens te gaan behandelen met zoetstof gaat me een beetje te ver.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: pindakaas gewoon of light

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, ze noemen het ook bewust geen sinaasappelsap. Want dat is het namelijk niet (meer)...
Ze vervangen simpelweg 1/3 van het sap voor water, dan heb je dus 1/3 minder calorien, maar ook 1/3 minder smaak. Dat compenseren ze door wat citroensap voor het gemis aan zuur en zoetstof voor het gemis aan zoet.
Of die stevia nu al dan niet gezond is, is weer een ander punt. Maar je mist inderdaad ook minstens 1/3 van de goede stoffen uit het sap (vitamines etc.). Je kunt er dan beter voor kiezen om in het vervolg op iedere 2 glazen sap een glas water te drinken in plaats van drie glazen sap.

zeiler
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:17

Re: pindakaas gewoon of light

Ongelezen bericht door zeiler »

pindakaas met plantaardige vetten ?? ja maar wel geharde plantaardige vetten oftewel transvetten . Als je echt gezonde pindakaas wil , ga dan naar de natuurvoedingswinkel.

Stevia is gezond. Ze gebruiken het al heel lang in hina en Japan. Maar de zoetstoffenindustrie heeft het hier en in Amerika heel lang tegengehouden. In het begin mocht het in Amerika alleen als huidmiddel (ja is goed voor de huid) verkocht worden. En nu verkopen ze het met een hoop vulstof. Waarom niet pure Stevia in een klein druppelflesje verkopen..

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: pindakaas gewoon of light

Ongelezen bericht door Dirkie »

Persoonlijk ga ik voor de pindakaas van de Lidl. Goedkoop en vast niet goed voor mijn gezondheid, maar lekker!

Gesloten