LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door Brahms »

Nederlanders eten nu ook kippedijen !

Opvallend nieuwsbericht vandaag, de Nederlander blijkt nu ook, na honderden jaren, de kippedijen te gaan eten.

Als je het persbericht moet geloven werden deze heerlijke stukjes kip altijd gewoon weggegooid......
Ik geloof daar niets van.
Nu de hele kip bruikbaar blijkt te zijn (.....) krijgen de kippenboeren meer geld, en het is hoogwaardiger gebruik van voedsel.

Ik geloof niets van zulk soort zgn persberichten. Het is gewoon een manier om de wat duurdere delen van de kip ook weer eens onder de aandacht te brengen.
Dat de supermarkt zo wordt gedwongen meer van de kip te gebruiken is natuurlijk komisch gesteld...... Net of half Nederland ineens bij de de supermarkt gaat eisen dat er meer kippedijen in het schap komen.
Eten jullie de laatste tijd ook meer kippedijen of is het gewoon een verkooptruc ?

Persbericht

Nederlanders laten kipfilet steeds
vaker links liggen en kiezen voor ander
kippenvlees.Voor de vleesverwerkende
industrie is dat goed,want die wordt
daardoor een stuk duurzamer.

Kippenboeren krijgen meer geld voor een
kip als al het vlees van het dier wordt
gebruikt.Meer geld betekent ook dat de
boer meer kan besteden aan het welzijn
van de kippen,zegt Wakker Dier.

Voorheen kochten de supermarkten bijna
alleen de filets.Door de veranderde
vraag zijn ze gedwongen om zelf zoveel
mogelijk van een kip te gebruiken en te
verkopen.Kipfilet wordt nog steeds het
meest verkocht,maar de kipdij rukt op.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Brahms schreef:Nederlanders eten nu ook kippedijen !

Opvallend nieuwsbericht vandaag, de Nederlander blijkt nu ook, na honderden jaren, de kippedijen te gaan eten.

Als je het persbericht moet geloven werden deze heerlijke stukjes kip altijd gewoon weggegooid......
Ik geloof daar niets van.
Nu de hele kip bruikbaar blijkt te zijn (.....) krijgen de kippenboeren meer geld, en het is hoogwaardiger gebruik van voedsel.

Ik geloof niets van zulk soort zgn persberichten. Het is gewoon een manier om de wat duurdere delen van de kip ook weer eens onder de aandacht te brengen.
Dat de supermarkt zo wordt gedwongen meer van de kip te gebruiken is natuurlijk komisch gesteld...... Net of half Nederland ineens bij de de supermarkt gaat eisen dat er meer kippedijen in het schap komen.
Eten jullie de laatste tijd ook meer kippedijen of is het gewoon een verkooptruc ?

Persbericht

Nederlanders laten kipfilet steeds
vaker links liggen en kiezen voor ander
kippenvlees.Voor de vleesverwerkende
industrie is dat goed,want die wordt
daardoor een stuk duurzamer.

Kippenboeren krijgen meer geld voor een
kip als al het vlees van het dier wordt
gebruikt.Meer geld betekent ook dat de
boer meer kan besteden aan het welzijn
van de kippen,zegt Wakker Dier.

Voorheen kochten de supermarkten bijna
alleen de filets.Door de veranderde
vraag zijn ze gedwongen om zelf zoveel
mogelijk van een kip te gebruiken en te
verkopen.Kipfilet wordt nog steeds het
meest verkocht,maar de kipdij rukt op.
Nee deze werden niet weggegooid ( dat zegt het persbericht ook niet volgens mij ), maar geëxporteerd.
Kijk maar eens het item van de keuringsdienst van waarden terug die dit ook hebben uitgezocht. Daar zie je hetzelfde beeld. Nederland wil vooral de kipfilet, de rest wordt geëxporteerd.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door Brahms »

Kippenboeren krijgen meer geld voor een kip als al het vlees van het dier wordt
gebruikt. Meer geld betekent ook dat de boer meer kan besteden aan het welzijn
van de kippen, zegt Wakker Dier.
Hieruit maakte ik op dat die delen niet werden gebruikt, dus weggegooid. Exporteren en daar op eten is natuurlijk gewoon "gebruikt". En dan is het ook duurzaam en krijgen boeren hun geld ook.
Daarom zeg ik, tendentieus persbericht met andere reden geplaatst dan alleen nieuwsflits.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Brahms schreef:
Kippenboeren krijgen meer geld voor een kip als al het vlees van het dier wordt
gebruikt. Meer geld betekent ook dat de boer meer kan besteden aan het welzijn
van de kippen, zegt Wakker Dier.
Hieruit maakte ik op dat die delen niet werden gebruikt, dus weggegooid. Exporteren en daar op eten is natuurlijk gewoon "gebruikt". En dan is het ook duurzaam en krijgen boeren hun geld ook.
Daarom zeg ik, tendentieus persbericht met andere reden geplaatst dan alleen nieuwsflits.
Natuurlijk is dit gewoon een reclameberichtje..
Maar exporteren is vanzelfsprekend minder duurzaam dan zelf gebruiken ( minder uitstoot ), zeker als de goederen daarna als saté weer terugkomen. ( 2x vervoeren ).
Ook zal er meer geld voor de boer beschikbaar komen/blijven als het vlees gewoon hier blijft. Een groter gedeelte van de opbrengst kan naar de boer ipv naar overbodige vervoerkosten.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het kan natuurlijk ook dat het gebruikt is in een dierenvoedsel en daarom minder opbracht.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Ligt al jaren bij de poelier. Is malser

Mucha

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door Brahms »

Maar het nieuwsfeit op bv Teletekst is dat er "gewoon meer vraag naar is in de supermarkt". Dit feit klopt dus gewoon niet en wordt door de nieuwssites dus gewoon klakkeloos overgenomen en geplaatst.
Het is slechts een poging om kippedijen onder de aandacht te brengen........

Morgen toch maar eens gaan kijken bij de plaatselijke Appie. (het werkt dus ook :D :D )

marcogroningen
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2011 20:26

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door marcogroningen »

Ik koop ze nooit. Kipfilet is goedkoper. Ahoewel het wel steeds lastiger wordt om goedkope plofkipfilet te vinden.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door Brahms »

Inderdaad is de prijs zeer fors gestegen en dat hebben we voor 100 procent te danken aan clubjes als Wakker Dier.
De kippen zitten er nog net zo matig bij als eerst, ze ploffen nog steeds, het ingespoten (!) watergehalte is nog net zo hoog en de boeren verdienen amper meer.
De winst gaat naar de tussenhandel en vooral de supermarkten.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ik vind de donkere stukken kip veel lekkerder. Die gekke Nederlanders en die filetfetisch.. :roll:
Overigens vind ik het vlees van de plofkippen helemaal niet zo smakelijk als de biolgische kip. Zeker al dat extra vlees aan de vleugels is droog en meh.

Wat betreft dat artikel: lijkt me vrij nietszeggend.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door 16again »

Ligt het aan mij of is eigenlijk de naamgeving verkeerd? Welk gedeelte van de kippenpoot is de kippendij?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door puma73 »

16again schreef:Ligt het aan mij of is eigenlijk de naamgeving verkeerd? Welk gedeelte van de kippenpoot is de kippendij?
Kippedij is een uitgebeende kipcarbonade, het bovenste deel van de poot.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door Brahms »

Volgens mij is de kippendij het bovenste deel van de kippenpoot, en dan wel de buitenzijde :D

Ik moest hierbij even denken aan de dikke dijen bij een deel van de vrouwelijke homo sapiens :D

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door puma73 »

puma73 schreef:
16again schreef:Ligt het aan mij of is eigenlijk de naamgeving verkeerd? Welk gedeelte van de kippenpoot is de kippendij?
Kippedij is een uitgebeende kipcarbonade, het bovenste deel van de poot.
Het heet Kipcarbonade met vel ebn al, braadstuk als het vel en stuk ruggengraat er af is en kippedij al het geheel is uitgebeend.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens deze links is het deel wat we kippendij noemen juist de bil van de kip:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kippenvlees

@MichielFRL ,
Ik eet echt wel eens een kippenpoot, terwijl we volgens jou in Europa alleen kippenborst eten. Hoe valt dat te rijmen?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door puma73 »

16again schreef:Volgens deze links is het deel wat we kippendij noemen juist de bil van de kip:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kippenvlees

@MichielFRL ,
Ik eet echt wel eens een kippenpoot, terwijl we volgens jou in Europa alleen kippenborst eten. Hoe valt dat te rijmen?
Kippendij en kippenbil is het zelfde stukje vlees, alleen niet uitgebeend. Kippedij filet is lekkerder en malser dan kipfilet.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door 16again »

Bij mij zijn dijspier en bilspier 2 verschillende dingen. Ik snap dan ook niet hetgeen kippendij genoemd wordt niet van de dij afkomstig is maar van de bil

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij geldt dat vooral voor Nederland. In de meeste landen wordt volgens mij vooral gekeken naar welk vlees lekker is. In Nederland kijken we vooral naar welk vlees makkelijk, mager en niet te 'eng' is. Dus liever smakeloze kipfilet dan meer smaakvolle delen van de kip.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Werden kippedijen altijd massaal weggegooid ?

Ongelezen bericht door puma73 »

kweenie schreef:Volgens mij geldt dat vooral voor Nederland. In de meeste landen wordt volgens mij vooral gekeken naar welk vlees lekker is. In Nederland kijken we vooral naar welk vlees makkelijk, mager en niet te 'eng' is. Dus liever smakeloze kipfilet dan meer smaakvolle delen van de kip.
Ik eet al jaren kippedijen en braadstukken, heerlijk vlees dat niet snel droog wordt en toch relatief mager is. vooral in roerbakgerechten, voor het maken van saté

Gesloten