LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] goed eten

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
lucifera666
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2006 23:17

goed eten

Ongelezen bericht door lucifera666 »

Hoe moet het eten in een bejaardenhuis zijn? Mijn moeder krijgt nu eten wat niet lekker,warm is. Zijn hier ook regels voor? Ze eet nu haast niets meer. Er zijn mensen die klagen hier over. Het voedsel komt nu van een soort gaarkeuken en is gewoon niet lekker. Zou Radar daar ook eens aandacht kunnen schenken? Volgens mij is dit geen incident, en hebben hier mensen last van.
lucifera666

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: goed eten

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik neem aan dat het bedoeld is om geld te besparen, eten klaarmaken in grote hoeveelheden zal goedkoper zijn dan op een andere wijze klaarmaken.

maar dat is geen excuus om slecht eten te serveren, zeker niet aan oudere mensen die juist goed moeten eten.

Zijn er klachten ingediend bij de directie? Misschien een protestactie of handtekeningenactie van alle ouderen die er last van hebben?

S. ;-)

Re: goed eten

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Als het goed is heeft ieder verzorgingshuis een cliëntenraad.
Probeer het anders via hun.

Volgens mij zijn er richtlijnen van kracht waarin staat hoe warm het voedsel bij de bewoner geserveerd moet worden.
Als het goed is, moet het keukenpersoneel ook geregeld steekproeven nemen.
Wanneer het eten te sterk afgekoeld bij bepaalde bewoners komt, kan het zijn dat óf personeel te lang bezig is met ronddelen, óf dat het warmhoud systeem niet deugd.

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: goed eten

Ongelezen bericht door donn@ »

Zijn hier ook regels voor
Ja hier zijn regels voor. In de horeca wordt regelmatig gecontroleerd of de spijzen die worden geserveerd de juiste temperatuur hebben.
Omdat je moeder afhankelijk is van dat tehuis zou ik het inderdaad eerst proberen op te lossen met het tehuis zelf. Mocht dit niet werken kan je een klacht neerleggen bij de keuringsdienst van waren want ik ga ervan uit dat voor tehuizen hetzelfde geld als voor de horeca.

lucifera666
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2006 23:17

Re: goed eten

Ongelezen bericht door lucifera666 »

Het is inderdaad een soort maatregel ja, ze hadden altijd goed te eten, maar de keuken werdt afgekeurd, en een nieuwe werdt te duur. Sommige krijgen hun eten nu van tafeltje dekje maar dat moeten ze zelf betalen, en dit "koude" eten zit bij de verzorgingsprijs in. Dus dit klopt niet.
lucifera666

S. ;-)

Re: goed eten

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Heb je de cliëntenraad al eens geprobeerd?

Vaak leveren dit soort productie-keukens aan meerdere instellingen, dus wanneer er echt koud eten geleverd wordt, moet het regenen van klachten.

lucifera666
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2006 23:17

Re: goed eten

Ongelezen bericht door lucifera666 »

probleem bij die oude mensen is, die durven vaak niet te reageren, bang dat het nog slechter wordt. en het personeel druk druk druk.
lucifera666

S. ;-)

Re: goed eten

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Ouderen die niet durven te reageren??

Mijn ervaring is dat de mondigheid van de oudere hand over hand toeneemt. :wink:

De instelling moet ook aan kwaliteitsnormen voldoen. Klagen kan nu met het zeer commerciële zorgstelsel juist heel zinvol zijn.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: goed eten

Ongelezen bericht door eeliane »

'Niet lekker' is altijd zo'n vaag begrip...
als iets niet goed is kan je het onderbouwen, als je klaagt dat iets niet lekker is is diegene die het bereid ook niet helemaal duidelijk wat er dan aan mankeert.
Dus meldt dan wat er niet goed is, bijv te weinig zout? koud, kleffe hap, weet ik wat daar kunnen ze iets mee. Als nou iedereen via een soort enquete (zet het anders zelf op) met duidelijke termen klaagt dan kunnemn er misschien maatregelen worden getroffen.
Het schijnt ook oz te zijn dat als je ouder wordt je reuk en daardoor ook je smaak beinvloedt worden en waardoor het kan zijn dat het voedsel opeens niet meer zo goed smaakt terwijl er misschien niets is veranderd. Zoek dat ook eens uit.

lucifera666
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2006 23:17

Re: goed eten

Ongelezen bericht door lucifera666 »

heb het eten ook zelf geproefd dus ik weet waar ik het over heb, en meer mensen hebben daar ook al geklaagd. ziekenhuiseten is beter.
devilsmum666

KeepItreaL
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jun 2006 11:54

Re: goed eten

Ongelezen bericht door KeepItreaL »

Is het nou lucifera666 :evil: of devilsmum666? :twisted:
Het word een beetje verwarrend zo :wink:

lucifera666
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2006 23:17

Re: goed eten

Ongelezen bericht door lucifera666 »

sorry heb een verkeerde nickname gebruikt. devilsmum is voor messinger.

Sylvia Beukers
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2006 12:28

Re: goed eten

Ongelezen bericht door Sylvia Beukers »

beste Luciferra666,

ik heb je klacht gelezen over het eten in het bejaardenhuis van je moeder.

Ik ben als redacteur werkzaam bij een productiemaatschappij.
Op dit moment zijn wij bezig met de voorbereidingen van een televisieprogramma voor RTL5 waarin we aan dit onderwerp aandacht willen besteden.
Graag zou ik jouw verhaal wat uitgebreider willen horen. Zou je contact met me willen opnemen?
Alvast bedankt,

Sylvia

lucifera666
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2006 23:17

Re: goed eten

Ongelezen bericht door lucifera666 »

ja dat mag, je kunt mij mailen op [email protected].
hoop gauw wat te horen. dan kunnen we verder afspraken maken.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: goed eten

Ongelezen bericht door NAK »

lucifera666

Als je met de media in zee gaat, bedenk dan heel goed dat, bij een negatief effect of uitslag, jouw moeder als één van de eerste de klos is.

Naar mijn mening is het beter om je klacht via het meldpunt verpleeghuiszorg onder de aandacht van de bevoegde instanties te brengen.
Alleen zij kunnen verandering in de zaak brengen.
En niet een op, mogelijke sensatie beluste, commerciele omroep.

Denk dus goed na

lucifera666
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2006 23:17

Re: goed eten

Ongelezen bericht door lucifera666 »

kijk als je niets doet gebeurt er ook niets de klachten zijn nog niet weg.heb vanmiddag nog gevraagd, het eten is nog steeds koud en niet lekker. trouwens er is verder nog niets gezegd, en op dit forum kon ze ook al het nodige lezen. geef de voorzet wel en laten zij er hem maar inkoppen.

Sylvia Beukers
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2006 12:28

Re: goed eten

Ongelezen bericht door Sylvia Beukers »

Wij hebben absoluut geen intentie om een op sensatie belust programma te maken. We willen juist bekijken of we iets aan dit soort problemen kunnen doen, met behulp van iemand die kennis van zaken heeft. Helaas komen dit soort klachten namelijk meer voor dan nodig.

S. ;-)

Re: goed eten

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Hmmm, ik lees nergens dat de cliëntenraad benaderd is.

Nergens lees ik argumenten van de directie van dat huis.
Wanneer je hen ergens mee confronteert, in dit geval slecht eten wat te koud geserveerd wordt, dan zullen ze toch feedback geven, met een verklaring komen waarom?

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: goed eten

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Sylvia Beukers, lucifera 666,

In dit geval: Eten is wel warm maar volgens mijn normen nauwelijks te "vreten", mijn moeder (woonachtig in een "aanleunwoning" bij een verzorgingshuis),moet noodgedwongen door haar lichamelijke gebrek gebruik maken van een door hen verstrekte warme maaltijd. Zij betaald hiervoor 8 Euro per dag.

Voorgerecht : Een soepje(o.k.) hoofdgerecht, had zijzelf besteld: "Hete bliksem", nagerecht : een "plastic Mona toetje".....!
Door omstandigheden heb ik niet lang geleden dezelfde maaltijd met haar meegegeten in het "restaurant"... (kon het zelfs niet een prettige "eetzaal") noemen... want de locatie waarin men moest eten kon zelfs dit predicaat niet krijgen... tafels niet gedekt... kale formica ...borden, bestek, zoutvaatjes, pepervaatjes, een papieren servetje, dat was het wel..!


Ik heb nog nooit zo slecht gegeten...!!! Wat een walgelijke hap..! Mijn hemel is zij hiertoe dagelijks veroordeeld??
Heb het zo maar gelaten en haar niet "op stang gejaagd" omdat mijn moeder nu eenmaal veroordeeld is tot de maaltijden die men hier dagelijks serveert, omdat zijzelf niet meer in staat is zelf haar warme maaltijd te bereiden... maar als ik dan denk aan vroeger toen zij dit nog wel kon...mens dan huilt mijn hart...!
Een maaltijd zoals haar hier wel kennelijk dagelijks voorgeschoteld wordt...
Zij zou zich diep schamen!

Sylvia Beukers
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2006 12:28

Re: goed eten

Ongelezen bericht door Sylvia Beukers »

hallo zonnetje2,

ik heb je reaktie gelezen en zou jou ook willen vragen contact met me op te nemen voor een vrijblijvend gesprek. Ik wil graag bekijken of we iets aan deze situatie kunnen doen. Want dat is duidelijk hard nodig.

met vriendelijke groet,
Sylvia Beukers

Gesloten