LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] voedselbank

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
danny1977
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 apr 2008 16:45

voedselbank

Ongelezen bericht door danny1977 »

kameraden van mij zitten bij de voedselbank omdat ze het niet breed hebben.

wat me al meerdere keren is opgevallen dat er meerdere producten ver over de houdbaarheidsdatum tussen zit.
ik weet het je mag een gegeven paard niet in de bek kijken, maar er zitten producten tussen met een jaar (!) over de houdbaarheidsdatum.

er is zoveel voor de voedselbank opgehaald en dan moeten ze zulke dingen weggeven? lekker gezond!

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: voedselbank

Ongelezen bericht door Da silva »

Het klopt dat in sommige regio's de producten verder over de datum zijn dan in feite acceptabel is.
Sommige voedselbanken krijgen geen subsidie en zijn afhankelijk van giften van supermarkten en fabrieken,zij moeten roeien met de riemen die ze hebben en hebben geen keus behalve accepteren dat zij slechte producten moeten leveren.
Er moet op dat gebied nog heel veel verbeterd worden,nu is het begrip voedselbank relatief nieuw in Nederland dus de" beginnersfoutjes" moeten maar vergeven worden,het begin is er in ieder geval.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: voedselbank

Ongelezen bericht door ronald g »

Allereerst is een voedselbank per regio verschillend, ze moeten het hebben van het aanbod. Verse producten zijn tegen of net over datum. Bij blikvoer kan het langer zijn want is veel langer houdbaar dan de datum die er opstaat. Triest als je afhankelijk bent van de voedselbank maar dan ook nog klagen? In andere tijden werden er bloembollen gegeten en waren er gaarkeukens. Snap dus het probleem niet echt.

Ronald.

kuniz100
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 apr 2011 10:34

Re: voedselbank

Ongelezen bericht door kuniz100 »

waarom zou mij gezin bloembollen moeten eten? als er in deze wegwerp cultuur zoveel goeds overblijft.was jij erbij in de bloembollentijd, als die rot waren zullen ze ook wel weggegooid zijn

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: voedselbank

Ongelezen bericht door puma73 »

kuniz100 schreef:waarom zou mij gezin bloembollen moeten eten? als er in deze wegwerp cultuur zoveel goeds overblijft.was jij erbij in de bloembollentijd, als die rot waren zullen ze ook wel weggegooid zijn

Waarom zo'n rare reactie op een topic dat al ruim 2 jaar oud is?

MAXIEM

Re: voedselbank

Ongelezen bericht door MAXIEM »

kuniz100

Je schrijft:
Waarom zou mij gezin bloembollen moeten eten? Als er in deze wegwerpcultuur zoveel goeds overblijft. Was jij erbij in de bloembollentijd? Als die rot waren zullen ze ook wel weggegooid zijn.
Ik heb zelf een tijdje als vrijwilliger kratten gevuld en ik verzeker je, dat op de afhaallocatie geen rotte producten in de kratten werden gedaan.

Maxiem.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: voedselbank

Ongelezen bericht door ciske »

klopt wat Maxiem zegt, ook ik heb daar eens vrijwillig geholpen ziet er allemaal goed uit.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: voedselbank

Ongelezen bericht door Wim2007 »

danny1977 schreef:wat me al meerdere keren is opgevallen dat er meerdere producten ver over de houdbaarheidsdatum tussen zit. ik weet het je mag een gegeven paard niet in de bek kijken, maar er zitten producten tussen met een jaar (!) over de houdbaarheidsdatum. er is zoveel voor de voedselbank opgehaald en dan moeten ze zulke dingen weggeven? lekker gezond!
Waarschijnlijk is er helemaal niets mis met deze producten. Wanneer het gaat om producten met een aanduiding 'tenminste houdbaar tot', is de aanduiding van de datum feitelijk niet een uiterste consumptiedatum. Dat is wel het geval bij de aanduiding 'te gebruiken tot'. De aanduiding 'te gebruiken tot' is van toepassing op bederfelijke producten als eieren en vlees. Ten onrechte bestaat bij velen het idee dat een product na het verlopen van de 'tenminste houdbaar tot'-datum niet meer geconsumeerd zouden mogen worden. Dit misverstand leidt helaas ook tot verspilling van goed voedsel.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: voedselbank

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wim2007 schreef: Waarschijnlijk is er helemaal niets mis met deze producten. Wanneer het gaat om producten met een aanduiding 'tenminste houdbaar tot', is de aanduiding van de datum feitelijk niet een uiterste consumptiedatum. Dat is wel het geval bij de aanduiding 'te gebruiken tot'. De aanduiding 'te gebruiken tot' is van toepassing op bederfelijke producten als eieren en vlees. Ten onrechte bestaat bij velen het idee dat een product na het verlopen van de 'tenminste houdbaar tot'-datum niet meer geconsumeerd zouden mogen worden. Dit misverstand leidt helaas ook tot verspilling van goed voedsel.
Inderdaad. Zelfs producten die bijna niet overstuur gaan hebben een THT datum. Terwijl ze soms jaren houdbaar zijn mits goed bewaard.

Dit zegt de voedselbank over de houdbaarheidsdatum:
http://www.voedselbankennederland.nl/in ... Itemid=126

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: voedselbank

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

danny1977 schreef:kameraden van mij zitten bij de voedselbank omdat ze het niet breed hebben.

wat me al meerdere keren is opgevallen dat er meerdere producten ver over de houdbaarheidsdatum tussen zit.
ik weet het je mag een gegeven paard niet in de bek kijken, maar er zitten producten tussen met een jaar (!) over de houdbaarheidsdatum.

er is zoveel voor de voedselbank opgehaald en dan moeten ze zulke dingen weggeven? lekker gezond!

Dat producten (afhankelijk van het product) over de verkoopdatum zitten is niet erg in veel gevallen ... het product kan wat aan smaak hebben verloren, maar behoeft NIET slecht te zijn.

Mag ik vragen welk soort producten er ver over de verkoopdatum heenzaten?
(oke je schrijft dit anno 2009 heb ik gezien) toch ben ik er benieuwd naar en gebeurt het nog steeds of zijn ze inmiddels niet meer bij de voedselbank.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: voedselbank

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

kuniz100 schreef:waarom zou mij gezin bloembollen moeten eten? als er in deze wegwerp cultuur zoveel goeds overblijft.was jij erbij in de bloembollentijd, als die rot waren zullen ze ook wel weggegooid zijn

Nou dan ga je toch zelf de vuilnisbakken langs ... of vraag je bij je buren of zij iets voor je over hebben ... ???
Een gegeven paard (voedselbank) kun je niet in de bek kijken!!!
Je bent afhankelijk van wat anderen (oa supermarkten) WILLEN geven, terwijl ze hiertoe NIET verplicht zijn.

Misschien kan de voedselbank ook beginnen met inzameling bij particulieren zoals in de USA ook gedaan wordt. Daar kun je een blauwgekleurd plastic tasje buiten zetten met producten die je zelf niet meer zult gebruiken omdat ze bijvoorbeeld nabij de houdbaarheidsdatum zitten.
OOK wordt daar 1x per maand een rally gehouden bij de plaatselijke supermarkt, waarbij ze winkelende mensen een lijstje meegeven met producten die gewenst zijn. Die mensen leveren dat dan in bij de inzamelingsactie van de voedselbank aldaar (die buiten de deur staan met toestemming van de buurtsuper)



Of beter nog zorg dat je een baan krijgt .. of je partner als je die hebt om aan meer gezinsinkomen te komen zodat je de voedselbank niet meer nodig zult hebben. Desnoods parttime om zo aan meer inkomen te komen.

Of ben jij er ook zo een die voor 200 euro MEER per maand NIET gaat werken?!?!!?

Gesloten