LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstappen tussen antidepressiva

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Overstappen tussen antidepressiva

Ongelezen bericht door james86 »

Beste mensen,

Ik zit met een paar vraagjes, en ik denk dat dit onderwerp wel een nieuw topic waard is omdat meerdere mensen hiermee te maken krijgen.

Het zit namenlijk zo. 5,5 week geleden ben ik begonnen met efexor xr 37.5 mg. Na 5 weken was ik nog zodanig de weg kwijt dat mijn huisarts mij met spoed naar een psychiater heeft gestuurd omdat die veel meer verstand heeft van medicatie. De man heeft mij direct laten stoppen omdat ik te heftig reageerde op het middel. De angsten waren wel milder, maar de randverschijnsellen bellemmerde mijn leven nog veel meer dan de paniekstoornis opzich voordat ik begon met slikken. Ik was heel erg wazig en liep overal tegenaan, na 5 weken zelfs nog en op zo'n lage dosis. Dus werken lukte helemaal niet omdat ik in het verkeer en met gevaarlijke apparaten werk. Ook fietsen ging totaal niet, dus even op bezoek gaan bij iemand of iets dergelijks was ook niet mogenlijk. Ook leek het net alsof ik al 5 weken lang een flinke xtc trip had. Mijn mond heb ik finaal kapot gebeten en ik viel 5 kilo af waardoor ik op het minimum gewicht zat qua lengte.

Al met al beperkte het mij nog erger dan de paniekstoornis opzich en ben ik de volgende dag (gister dus) begonnen met citalopram, wat volgens de psych over het algemeen milder is dan efexor.
Nou vraag ik mij heel erg af of de citalopram verder gaat werken op de serotonine waar de efexor al beland was? of werkt het op een iets andere manier zodat ik eigenlijk weer bij 0 begin en weer weken bijwerkingen krijg voordat het gaat werken?

Overigens voel ik mij veel lekkerder nu ik citalopram slik, en zie er een stuk gezonder uit omdat mijn eetlust ook weer normaal is. Ik slik nu wel 3 maal daags oxazepam 10 mg erbij omdat mijn psych me dat adviseerde. Als je die niet slikt maak je het jezelf alleen maar moeilijk als je zo last krijgt van bijwerkingen. Zo huiverig als ik eigenlijk was voor oxazepam slik ik het toch 3 maal daags in de hoop er over een paar weekjes zonder problemen mee kan stoppen.

Ik hoop dat er hier wat mensen zijn die een beetje hetzelfde hebben meegemaakt en mij wat antwoorden kunnen verschaffen.

Alvast bedankt en groetjes

mastertjuh
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 apr 2007 22:21

Re: Overstappen tussen antidepressiva

Ongelezen bericht door mastertjuh »

Beste james,

Vreemde combinatie die ad met oxaz.
Maar als je psych het voorschrijft zal het wel belangrijk voor jou zijn.
Het kan idd een ingeslagen weg verder vervolgen maar hoeft niet.
Efexor is een zwaar middel en citalopram niet.

Dat zegt eigenlijk nog niks over de bijwerkingen die je kunt gaan krijgen.
Kwestie van zoeken naar het juiste middel zoals al vaker is gezegd in div. topics.

s6.
:D

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Overstappen tussen antidepressiva

Ongelezen bericht door james86 »

Oxazepam word bijna altijd bij een ad meegegeven om de opbouwfase van het ad te overbruggen. Het helpt de bijwerkingen te verminderen, en als de bijwerkingen wegggaan van het ad dan krijg je de oxazepam niet meer. Ik sta ook onder streng begeleiding omdat oxazepam natuurlijk best verslavend werkt.

Gesloten