LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verzekering

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
peterz40
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2003 20:07

verzekering

Ongelezen bericht door peterz40 »

Hallo, heb via mijn bedrijf een verzekering bij IZA zorgverzekeringen. Dit is tevens vast gelegd in de cao, nu heb ik begrepen dat ik zou kunnen wisselen van zorgverzekeraar bij een premieverhoging. Heb namelijk gezien dat ik veel goedkoper kan. Wil uiteraard geen problemen bij mijn werkgever krijgen aangaande deze ziektekostenverzekering en mijn mogelijke wisselen naar een andere maatschappij. Kan iemand mij zeggen of ik dit zonder meer kan doen of dat als dit in de cao staat helemaal niet mogelijk is?

Ronald

Re: verzekering

Ongelezen bericht door Ronald »

Peterz40,

De IZA-verzekering is van oorsprong bedoeld voor de Gemeente-ambtenaren. Het is een publiekrechtelijke ziektekostenverzekering, waarbij inhouding op het inkomen plaatsvindt (werknemers- en werkgeversdeel). Tegenwoordig zijn ze ook actief in de "normale"" particulier ziektekostenverzekering en het ziekenfonds. Als het via de werkgever gaat houdt dit meestal in dat de werkgever een bijdrage in de premie levert. Wil je je elders verzekeren dan valt deze bijdrage weg en is het de vraag of je echt goedkoper uit bent. In de CAO van de Academische Ziekenhuizen is bijvoorbeeld vastgelegd dat alle (actieve) medewerkers over moesten gaan naar de IZA/AZ. Hierdoor kwam de werkgeversbijdrage (ZKAZ) te vervallen. Mocht dit voor jou van toepassing zijn dat heb je volgens mij weinig keuze. Info hierover moet vermeld staan in de CAO.[/b]

cammi
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 dec 2003 19:09

Re: verzekering

Ongelezen bericht door cammi »

Ik heb ook te maken gehad met een wisseling van ziektekostenverzekering, die een bedrijfsverzekering was. Hierbij werd ook een werkgeversdeel bijgedragen, dat echter wel belastbaar is. Dus stel de verzekering kost 100 euro per maand, en de werkgever betaalt de helft, dus 50 euro, dan betaal je uiteindelijk zelf nog 75 euro (als je in het 50% tarief valt)..
Destijds wilden wij veranderen omdat er een zeer ongunstige polisvoorwaarde kwam, nl. de voortzetting van de polis na beeindiging van het dienstverband. Er zou sprake zijn van een leeftijdstoeslag, als de leeftijd van 50 jaar bereikt zou zijn bij uit dienst treding.

Wij kregen hierbij wel problemen met de werkgever. Mijn man had een leidinggevende functie en men vond dat dit dan niet kon. Uiteindelijk ben ik en de 2 kinderen wel naar een andere verzekeraar gegaan. De werkgeversbijdrage kregen we niet meer, maar de verzekering was prettiger en iets minder duur.

Dus de conclusie: het hangt ervan af: nl. hoe de werkgever er tegenover staat, hoe groot de werkgeversbijdrage is, of je liever zelf een verzekering hebt, en bij wisseling van baan niet steeds van verzekering wil veranderen.

Met het oog op de stelselwijziging, die vermoedelijk per 1-1-2006 ingevoerd wordt, is het misschien ook niet zo belangrijk meer. Dan is het voor iedereen hetzelfde en moet je hopen ( maar weet je niet zeker) dat je weer een werkgeversbijdrage krijgt. Ook dan zal er altijd een particuliere poot blijven, boven op de basisverzekering.

Groeten, Cammi.

P.S. Volgens Radar (en ook volgens mij), is de verzekering "zorgbewustplan-basis" van Ohra het goedkoopste. De premie voor een 40 jarige is ca. 27 euro (bij 1088 euro eigen risico) in 2004. Jonger v.a. 25 jaar is de premie 17 euro, v.a. 50 jaar blijft de premie gelijk en bedraagt ca. 42 euro. Allemaal bij bovengenoemde eigen risico. Kijk ook bij mijn reactie ("cammi") op een vraag van iemand anders, waarin ik wel waarschuw voor de nadelen van deze verzekering.

caddygirl
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 sep 2005 22:47

Re: verzekering

Ongelezen bericht door caddygirl »

Als ambtenaar bent u verplicht verzekerd bij de IZA..
Er is geen enkele uitzondering om daar onder uit te komen.

Vanaf 1 januari 2005 mag u zelf kiezen.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: verzekering

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Let op. Dit onderwerp is van 2 jaar geleden. Het is achterhaald. Per 1-1-2006 hebben we de nieuwe ZVW (Zorg Verzekerings Wet). Misschien dat werkgevers nog een collectief gaan aanbieden, maar het voordeel is maar heel beperkt. Immers voor de basisverzekering moet iedereen geaccepteerd worden. Alleen voor de aanvullende verzekering zou een collectieve verzekering zin hebben, en ook eventueel voor de mogelijke collectieve korting, die overigens wettelijk maximaal 10% mag bedragen.

Gesloten